Google+
Doel:€250.00
Donaties:€70.25

Per saldo:€-179.75

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-01-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Storm door Spoorrelais
Vandaag om 08:14:14
LS Models 2017 door Dennis1984
Vandaag om 08:03:20
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 07:20:51
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door Leen Stolk
Vandaag om 07:19:01
CNC leverancier houten digitaal door Bart spruitje
Vandaag om 05:51:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:40:31
Artitec 2018, het speculaas-draadje...... door Edde
Vandaag om 04:26:11
Verlichting in Roco wagon 54225 en 54226: een fotoverslag door Jeroen Mooij
Vandaag om 00:57:41
Jagerndorfer 2018 door Dion
Vandaag om 00:28:48
Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC door Romavami
Vandaag om 00:16:15
Bidib, wat is dat? door Martin Domburg
Vandaag om 00:00:41
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Jes
Vandaag om 00:00:06
H0 uitbreiding kerstbaantje TK2018-01 door Norway13
18 januari 2018, 23:52:34
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Rondje_HO
18 januari 2018, 23:34:43
Fremo haven: KNZ Hengelo door EricZmS
18 januari 2018, 23:23:36
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
18 januari 2018, 23:01:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 januari 2018, 22:53:17
Gezocht: leverancier toebehoren 3D-printers, in Houten? door jerrytrein
18 januari 2018, 22:48:40
NL Baan in Canada door Chris Westerduin
18 januari 2018, 22:42:40
Wat heb jij op je desktop staan? door 72sonett
18 januari 2018, 22:35:01
Brekina 2018, meer DAFjes door Chris
18 januari 2018, 22:34:44
Opdracht fotowedstrijd januari/februari: de tunnel en / of schaduwstation ingang door Bob R.
18 januari 2018, 22:29:48
Het oude station Wageningen (versie 3) door Station W
18 januari 2018, 22:02:09
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door AntonyL
18 januari 2018, 21:41:53
Liliput NS3500 tandwiel gebroken. door Coen Burki
18 januari 2018, 21:34:47
Auhagen 2018 door VFR
18 januari 2018, 21:31:02
Openen H0 Gutzold BR 1769? door Rockerbox2
18 januari 2018, 21:20:33
Uhlenbrock Decoder 76425 i.c.m. Digirail DRC2200 verlichting set door ETH023
18 januari 2018, 21:19:30
Dahinterhofen im Bau door Rondje_HO
18 januari 2018, 20:50:25
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
18 januari 2018, 19:56:36
  

Auteur Topic: The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre  (gelezen 1991 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 6996
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
« Gepost op: 25 juni 2017, 16:58:28 »
The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
Clubruimte:                        The North of England Institute of Mining and Mechanical Engineers
Land:                                 Noord Engeland
Schaal:                              Diverse schalen
Tijdperk:                            Wisselend
Website:                           www.slsnewcastle.org.uk

De The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre  hield 17 en 18 juni 2017 een tentoonstelling van banen met als thema; 

Coal & limestone carrying model railways. (kolen & kalksteen modeltreinen)

Daar moesten we natuurlijk bij zijn!



Moeilijk was het niet te vinden zo vlak bij het centraal station van Newcastle.

Dit werd voor de tweede keer gehouden (eerder in 2016) in het prachtige The North of England Institute of Mining and Mechanical Engineers in Newcastle upon Tyne
Alleen het gebouw is al de moeite waard om deze modeltrein show te bezoeken.



Binnen gekomen in het mijn instituut stuit je op een immens standbeeld  van Nicholas Wood.

Nicholas Wood is geboren in 1795. Hij werd de kolen manager bij Killingworth Colliery waar hij George Stephenson ontmoette. In 1814 werkten de twee mannen samen aan het bouwen van de Blutcher. Wood kreeg geleidelijk meer kennis van locomotieven en in 1820 stelde hij het gebruik van stoom voor als aandrijving voor de locomotief.

In 1825 werd Wood's invloedrijke boek, een praktische verhandeling over spoorwegen gepubliceerd. In het boek betoogde Wood sterk dat het beter was om stoomlocomotieven te gebruiken dan stationaire motoren op de spoorwegen. Nicholas Wood gaf parlementaire bewijzen voor de Liverpool & Manchester Railway en in 1829 was hij een van de drie rechters bij de Rainhill Trials.

In 1844 werd Wood een partner in het bedrijf dat Hetton Colliery bezat. Hij speelde een actieve rol in de verbetering van mijnveiligheid en was een aanhanger van de 1851 Mines Inspections Act. Nicholas Wood is overleden in 1865.

(bron: door mij vertaald van Wikipedia)

Dus zonder Wood hadden we nooit stoomlocomotieven gehad!  ;D

Bij het binnen treden worden we eerst nog uitgenodigd voor een lezing over stoomlocomotieven, helaas hebben we daar te weinig tijd voor.
We missen wel wat, niet alleen vanwege de lezing die best interessant zal zijn, maar ook die  ruimte is heel bijzonder.

Wat was er te zien;







Een nieuwe N spoor baan van Joan Lowes die nog niet helemaal klaar was.
Deze stond in een aparte kamer.

Vervolgens in de bijzondere ruimte de andere banen.







Uitermate sfeervolle ruimte waar je als buitenstaander niet zo snel zal komen.



Als eerste  Braddyll Colliery, veel te zien op een kleine baan.





Middle Peak, spoor ‘EM’  Derbyshire quarry sidings door Graham Hudson.









Alan Gray’s spoor  ‘0’ St. George’s Pit.



Spoor ‘00’  Marine Park Yard, South Shields, gebouwd door Ian Blenkinsopp.











John Cook’s  spoor ‘00’ Kepier Colliery.



Duncan Wilcock’s  ‘P4’ schaal Croft Depot.





Daarna kunnen we nog naar boven, op de heerlijk lucht af van stoom!
Want daar tuft een  16mm smalspoor trein van  Colin Laidler.

Verder was er nog een interessante fototentoonstelling te zien over hetzelfde thema, het vervoer van kolen.

Kortom, het bezoek was de moeite waard!



« Laatst bewerkt op: 26 juni 2017, 10:59:05 door Bob R. »
Vr. groeten,
Bob

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 7404
Re: The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
« Reactie #1 Gepost op: 25 juni 2017, 19:36:58 »
Mooi verslag, Bob!  (y)

Leen.

Marij Stoffels

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
« Reactie #2 Gepost op: 26 juni 2017, 08:12:15 »
Een genot om naar te kijken. Een idee voor de Limburgse modelspoor verenigingen. Er is nog niemand die een complete kolenmijn heeft.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 4617
  • If you're throwing mud, you're losing ground.
Re: The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
« Reactie #3 Gepost op: 26 juni 2017, 10:18:13 »
Is weer eens wat anders dan de Jaarbeurs.
Wat een schitterende ruimte.

cheers
Hendrik Jan

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
Re: The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
« Reactie #4 Gepost op: 27 juni 2017, 17:18:19 »
Leuk verhaal. Nicholas Wood besprak in zijn boek de eerder al gebouwde locomotieven en begint met Trevithick.
Dus "zonder Wood geen stoomlocomotieven" is een iets te vrije interpretatie van de geschiedenis.
Ik ben in het bezit van een derde druk uit 1838 en die is ooit van Lindsay Wood geweest, zoon van.
Mvrgr
Koopmans