Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre  (gelezen 6592 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
« Gepost op: 25 juni 2017, 16:58:28 »
The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
Clubruimte:                        The North of England Institute of Mining and Mechanical Engineers
Land:                                 Noord Engeland
Schaal:                              Diverse schalen
Tijdperk:                            Wisselend
Website:                           www.slsnewcastle.org.uk

De The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre  hield 17 en 18 juni 2017 een tentoonstelling van banen met als thema; 

Coal & limestone carrying model railways. (kolen & kalksteen modeltreinen)

Daar moesten we natuurlijk bij zijn!



Moeilijk was het niet te vinden zo vlak bij het centraal station van Newcastle.

Dit werd voor de tweede keer gehouden (eerder in 2016) in het prachtige The North of England Institute of Mining and Mechanical Engineers in Newcastle upon Tyne
Alleen het gebouw is al de moeite waard om deze modeltrein show te bezoeken.



Binnen gekomen in het mijn instituut stuit je op een immens standbeeld  van Nicholas Wood.

Nicholas Wood is geboren in 1795. Hij werd de kolen manager bij Killingworth Colliery waar hij George Stephenson ontmoette. In 1814 werkten de twee mannen samen aan het bouwen van de Blutcher. Wood kreeg geleidelijk meer kennis van locomotieven en in 1820 stelde hij het gebruik van stoom voor als aandrijving voor de locomotief.

In 1825 werd Wood's invloedrijke boek, een praktische verhandeling over spoorwegen gepubliceerd. In het boek betoogde Wood sterk dat het beter was om stoomlocomotieven te gebruiken dan stationaire motoren op de spoorwegen. Nicholas Wood gaf parlementaire bewijzen voor de Liverpool & Manchester Railway en in 1829 was hij een van de drie rechters bij de Rainhill Trials.

In 1844 werd Wood een partner in het bedrijf dat Hetton Colliery bezat. Hij speelde een actieve rol in de verbetering van mijnveiligheid en was een aanhanger van de 1851 Mines Inspections Act. Nicholas Wood is overleden in 1865.

(bron: door mij vertaald van Wikipedia)

Dus zonder Wood hadden we nooit stoomlocomotieven gehad!  ;D

Bij het binnen treden worden we eerst nog uitgenodigd voor een lezing over stoomlocomotieven, helaas hebben we daar te weinig tijd voor.
We missen wel wat, niet alleen vanwege de lezing die best interessant zal zijn, maar ook die  ruimte is heel bijzonder.

Wat was er te zien;







Een nieuwe N spoor baan van Joan Lowes die nog niet helemaal klaar was.
Deze stond in een aparte kamer.

Vervolgens in de bijzondere ruimte de andere banen.







Uitermate sfeervolle ruimte waar je als buitenstaander niet zo snel zal komen.



Als eerste  Braddyll Colliery, veel te zien op een kleine baan.





Middle Peak, spoor ‘EM’  Derbyshire quarry sidings door Graham Hudson.









Alan Gray’s spoor  ‘0’ St. George’s Pit.



Spoor ‘00’  Marine Park Yard, South Shields, gebouwd door Ian Blenkinsopp.











John Cook’s  spoor ‘00’ Kepier Colliery.



Duncan Wilcock’s  ‘P4’ schaal Croft Depot.





Daarna kunnen we nog naar boven, op de heerlijk lucht af van stoom!
Want daar tuft een  16mm smalspoor trein van  Colin Laidler.

Verder was er nog een interessante fototentoonstelling te zien over hetzelfde thema, het vervoer van kolen.

Kortom, het bezoek was de moeite waard!



« Laatst bewerkt op: 26 juni 2017, 10:59:05 door Bob R. »
Vr. groeten,
Bob

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
« Reactie #1 Gepost op: 25 juni 2017, 19:36:58 »
Mooi verslag, Bob!  (y)

Leen.

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re: The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
« Reactie #2 Gepost op: 26 juni 2017, 08:12:15 »
Een genot om naar te kijken. Een idee voor de Limburgse modelspoor verenigingen. Er is nog niemand die een complete kolenmijn heeft.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
« Reactie #3 Gepost op: 26 juni 2017, 10:18:13 »
Is weer eens wat anders dan de Jaarbeurs.
Wat een schitterende ruimte.

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
« Reactie #4 Gepost op: 27 juni 2017, 17:18:19 »
Leuk verhaal. Nicholas Wood besprak in zijn boek de eerder al gebouwde locomotieven en begint met Trevithick.
Dus "zonder Wood geen stoomlocomotieven" is een iets te vrije interpretatie van de geschiedenis.
Ik ben in het bezit van een derde druk uit 1838 en die is ooit van Lindsay Wood geweest, zoon van.
Mvrgr
Koopmans