Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Diodeschakeling met stroomdetectie door ron.kraaijkamp
Vandaag om 08:17:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ron.kraaijkamp
Vandaag om 08:13:45
Corona en modelbouw door nkob
Vandaag om 08:07:33
Neurenberg: omgekeerd wensenlijstje door MarcNL
Vandaag om 07:52:04
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door JaJo
Vandaag om 06:49:37
Raadplaatje door Niekleair
Vandaag om 04:17:05
Boek serie NS 3500 door roadster36
Vandaag om 01:29:04
Bierviltje: AKI door René 4312
Vandaag om 01:21:16
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:01:30
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 00:22:23
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Dwergsein
Vandaag om 00:11:21
DKM/Holland Rail 2400 hekjes door Rob Ellerman
Vandaag om 00:02:35
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door Martin Hornis
26 januari 2021, 23:49:59
Piko digitale startset. Eventueel andere merken rails te gebruiken? door Aford
26 januari 2021, 23:47:27
VAM-materieel en de Roco nummers door HenkWinsum
26 januari 2021, 23:38:23
Pantograaf BBC SS352, voor RhB Ge 6/6 door GerardvV
26 januari 2021, 23:29:22
NS 6100 van GM&S door roadster36
26 januari 2021, 23:19:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
26 januari 2021, 23:16:07
Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Peter Kleton
26 januari 2021, 22:59:08
Artitec 2021 HO, accessoires. Nieuws van de fabrikant. door Luit
26 januari 2021, 22:41:15
Roco versterker 10761 opgeblazen, te repareren? door Jora
26 januari 2021, 22:20:03
Alt Wutachbahn - Sau Swänzlebahn Weizen - Zollhaus Blumberg door eric van capelleveen
26 januari 2021, 22:10:42
Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker' door Tjalling
26 januari 2021, 22:02:56
Fleischmann T3 1315 uit de kringloopwinkel door Johan Simons
26 januari 2021, 21:59:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
26 januari 2021, 21:53:02
Waar in de wereld is Mme. Sousterre? door Arjen52
26 januari 2021, 21:30:19
Fleischmann wisselspoelen 6441 en 6442, schakelen soms niet, DCC met DR4018 door phdirk
26 januari 2021, 21:13:07
Fleischmann seinen 6200/6205, gezocht: schuifveertjes eindafschakeling door Arjen52
26 januari 2021, 21:11:03
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Menno
26 januari 2021, 20:50:12
Roco stoomlocomotieven met losse voorassen ontsporen op Fleischmann kruiswissels door Te 2/2
26 januari 2021, 20:32:53
  

Auteur Topic: The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre  (gelezen 5018 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 7654
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
« Gepost op: 25 juni 2017, 16:58:28 »
The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
Clubruimte:                        The North of England Institute of Mining and Mechanical Engineers
Land:                                 Noord Engeland
Schaal:                              Diverse schalen
Tijdperk:                            Wisselend
Website:                           www.slsnewcastle.org.uk

De The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre  hield 17 en 18 juni 2017 een tentoonstelling van banen met als thema; 

Coal & limestone carrying model railways. (kolen & kalksteen modeltreinen)

Daar moesten we natuurlijk bij zijn!



Moeilijk was het niet te vinden zo vlak bij het centraal station van Newcastle.

Dit werd voor de tweede keer gehouden (eerder in 2016) in het prachtige The North of England Institute of Mining and Mechanical Engineers in Newcastle upon Tyne
Alleen het gebouw is al de moeite waard om deze modeltrein show te bezoeken.



Binnen gekomen in het mijn instituut stuit je op een immens standbeeld  van Nicholas Wood.

Nicholas Wood is geboren in 1795. Hij werd de kolen manager bij Killingworth Colliery waar hij George Stephenson ontmoette. In 1814 werkten de twee mannen samen aan het bouwen van de Blutcher. Wood kreeg geleidelijk meer kennis van locomotieven en in 1820 stelde hij het gebruik van stoom voor als aandrijving voor de locomotief.

In 1825 werd Wood's invloedrijke boek, een praktische verhandeling over spoorwegen gepubliceerd. In het boek betoogde Wood sterk dat het beter was om stoomlocomotieven te gebruiken dan stationaire motoren op de spoorwegen. Nicholas Wood gaf parlementaire bewijzen voor de Liverpool & Manchester Railway en in 1829 was hij een van de drie rechters bij de Rainhill Trials.

In 1844 werd Wood een partner in het bedrijf dat Hetton Colliery bezat. Hij speelde een actieve rol in de verbetering van mijnveiligheid en was een aanhanger van de 1851 Mines Inspections Act. Nicholas Wood is overleden in 1865.

(bron: door mij vertaald van Wikipedia)

Dus zonder Wood hadden we nooit stoomlocomotieven gehad!  ;D

Bij het binnen treden worden we eerst nog uitgenodigd voor een lezing over stoomlocomotieven, helaas hebben we daar te weinig tijd voor.
We missen wel wat, niet alleen vanwege de lezing die best interessant zal zijn, maar ook die  ruimte is heel bijzonder.

Wat was er te zien;







Een nieuwe N spoor baan van Joan Lowes die nog niet helemaal klaar was.
Deze stond in een aparte kamer.

Vervolgens in de bijzondere ruimte de andere banen.







Uitermate sfeervolle ruimte waar je als buitenstaander niet zo snel zal komen.



Als eerste  Braddyll Colliery, veel te zien op een kleine baan.





Middle Peak, spoor ‘EM’  Derbyshire quarry sidings door Graham Hudson.









Alan Gray’s spoor  ‘0’ St. George’s Pit.



Spoor ‘00’  Marine Park Yard, South Shields, gebouwd door Ian Blenkinsopp.











John Cook’s  spoor ‘00’ Kepier Colliery.



Duncan Wilcock’s  ‘P4’ schaal Croft Depot.





Daarna kunnen we nog naar boven, op de heerlijk lucht af van stoom!
Want daar tuft een  16mm smalspoor trein van  Colin Laidler.

Verder was er nog een interessante fototentoonstelling te zien over hetzelfde thema, het vervoer van kolen.

Kortom, het bezoek was de moeite waard!



« Laatst bewerkt op: 26 juni 2017, 10:59:05 door Bob R. »
Vr. groeten,
Bob

St00mboy

  • Team BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 11078
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
« Reactie #1 Gepost op: 25 juni 2017, 19:36:58 »
Mooi verslag, Bob!  (y)

Leen.

Marij Stoffels

  • Offline Offline
  • Berichten: 289
Re: The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
« Reactie #2 Gepost op: 26 juni 2017, 08:12:15 »
Een genot om naar te kijken. Een idee voor de Limburgse modelspoor verenigingen. Er is nog niemand die een complete kolenmijn heeft.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6203
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
« Reactie #3 Gepost op: 26 juni 2017, 10:18:13 »
Is weer eens wat anders dan de Jaarbeurs.
Wat een schitterende ruimte.

cheers
Hendrik Jan
Je bent nog lang niet zielig!

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 278
Re: The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
« Reactie #4 Gepost op: 27 juni 2017, 17:18:19 »
Leuk verhaal. Nicholas Wood besprak in zijn boek de eerder al gebouwde locomotieven en begint met Trevithick.
Dus "zonder Wood geen stoomlocomotieven" is een iets te vrije interpretatie van de geschiedenis.
Ik ben in het bezit van een derde druk uit 1838 en die is ooit van Lindsay Wood geweest, zoon van.
Mvrgr
Koopmans