Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wasbenzine/residu door Thom
Vandaag om 02:24:58
Roco wissels schakelen maar één kant op (DCC), maar analoog 14-16VAC beide kante door Thom
Vandaag om 02:23:12
Mijn Nederlands diorama door Xysorph
Vandaag om 02:09:58
DCC Voedingsspanning servo Loksound H0 door Wilma1970
Vandaag om 01:31:31
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door roadster36
Vandaag om 01:16:05
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 01:08:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 00:39:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Reinout van Rees
Vandaag om 00:37:33
Raadplaatje door frys600
Vandaag om 00:24:26
Tortoise wisselmotor niet met Littfinsky M-DEC-DC aan te sturen? door 72sonett
Vandaag om 00:10:52
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door metresil
Vandaag om 00:10:14
Cardigan Bay Coastal Railroad in 0n30 door Schachbrett
Vandaag om 00:08:18
Projekt 083-338 door Reinout van Rees
29 mei 2020, 23:43:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
29 mei 2020, 23:25:49
Bovenleidingportalen Den Haag-Delft tot 1980 door GerardvV
29 mei 2020, 23:11:45
BNLS-module: "Grasland" door Reinout van Rees
29 mei 2020, 23:10:58
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
29 mei 2020, 22:34:27
Cubana door JeanR
29 mei 2020, 22:21:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
29 mei 2020, 22:05:55
US Style freightcar kitje(s) door ArjanB
29 mei 2020, 21:57:16
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
29 mei 2020, 21:39:30
Keerlus Numansbaan door Klaas Zondervan
29 mei 2020, 21:35:29
Philotrain NS 4600, de grote verbouwing door Weerd
29 mei 2020, 21:22:50
Lima NS1200, het opknappen/verbeteren. door San-Markos
29 mei 2020, 21:19:29
Imitatiekoppelingen modellen aanpassen/verbeteren door Casmir
29 mei 2020, 21:17:07
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
29 mei 2020, 20:22:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
29 mei 2020, 19:48:11
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
29 mei 2020, 19:33:10
Modelhuis demonteren zonder stukken door MartinH0
29 mei 2020, 19:24:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door brutus1
29 mei 2020, 19:20:03
  

Auteur Topic: The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre  (gelezen 4775 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 7606
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
« Gepost op: 25 juni 2017, 16:58:28 »
The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
Clubruimte:                        The North of England Institute of Mining and Mechanical Engineers
Land:                                 Noord Engeland
Schaal:                              Diverse schalen
Tijdperk:                            Wisselend
Website:                           www.slsnewcastle.org.uk

De The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre  hield 17 en 18 juni 2017 een tentoonstelling van banen met als thema; 

Coal & limestone carrying model railways. (kolen & kalksteen modeltreinen)

Daar moesten we natuurlijk bij zijn!



Moeilijk was het niet te vinden zo vlak bij het centraal station van Newcastle.

Dit werd voor de tweede keer gehouden (eerder in 2016) in het prachtige The North of England Institute of Mining and Mechanical Engineers in Newcastle upon Tyne
Alleen het gebouw is al de moeite waard om deze modeltrein show te bezoeken.



Binnen gekomen in het mijn instituut stuit je op een immens standbeeld  van Nicholas Wood.

Nicholas Wood is geboren in 1795. Hij werd de kolen manager bij Killingworth Colliery waar hij George Stephenson ontmoette. In 1814 werkten de twee mannen samen aan het bouwen van de Blutcher. Wood kreeg geleidelijk meer kennis van locomotieven en in 1820 stelde hij het gebruik van stoom voor als aandrijving voor de locomotief.

In 1825 werd Wood's invloedrijke boek, een praktische verhandeling over spoorwegen gepubliceerd. In het boek betoogde Wood sterk dat het beter was om stoomlocomotieven te gebruiken dan stationaire motoren op de spoorwegen. Nicholas Wood gaf parlementaire bewijzen voor de Liverpool & Manchester Railway en in 1829 was hij een van de drie rechters bij de Rainhill Trials.

In 1844 werd Wood een partner in het bedrijf dat Hetton Colliery bezat. Hij speelde een actieve rol in de verbetering van mijnveiligheid en was een aanhanger van de 1851 Mines Inspections Act. Nicholas Wood is overleden in 1865.

(bron: door mij vertaald van Wikipedia)

Dus zonder Wood hadden we nooit stoomlocomotieven gehad!  ;D

Bij het binnen treden worden we eerst nog uitgenodigd voor een lezing over stoomlocomotieven, helaas hebben we daar te weinig tijd voor.
We missen wel wat, niet alleen vanwege de lezing die best interessant zal zijn, maar ook die  ruimte is heel bijzonder.

Wat was er te zien;







Een nieuwe N spoor baan van Joan Lowes die nog niet helemaal klaar was.
Deze stond in een aparte kamer.

Vervolgens in de bijzondere ruimte de andere banen.







Uitermate sfeervolle ruimte waar je als buitenstaander niet zo snel zal komen.



Als eerste  Braddyll Colliery, veel te zien op een kleine baan.





Middle Peak, spoor ‘EM’  Derbyshire quarry sidings door Graham Hudson.









Alan Gray’s spoor  ‘0’ St. George’s Pit.



Spoor ‘00’  Marine Park Yard, South Shields, gebouwd door Ian Blenkinsopp.











John Cook’s  spoor ‘00’ Kepier Colliery.



Duncan Wilcock’s  ‘P4’ schaal Croft Depot.





Daarna kunnen we nog naar boven, op de heerlijk lucht af van stoom!
Want daar tuft een  16mm smalspoor trein van  Colin Laidler.

Verder was er nog een interessante fototentoonstelling te zien over hetzelfde thema, het vervoer van kolen.

Kortom, het bezoek was de moeite waard!



« Laatst bewerkt op: 26 juni 2017, 10:59:05 door Bob R. »
Vr. groeten,
Bob

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 10216
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
« Reactie #1 Gepost op: 25 juni 2017, 19:36:58 »
Mooi verslag, Bob!  (y)

Leen.

Marij Stoffels

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
« Reactie #2 Gepost op: 26 juni 2017, 08:12:15 »
Een genot om naar te kijken. Een idee voor de Limburgse modelspoor verenigingen. Er is nog niemand die een complete kolenmijn heeft.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5847
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
« Reactie #3 Gepost op: 26 juni 2017, 10:18:13 »
Is weer eens wat anders dan de Jaarbeurs.
Wat een schitterende ruimte.

cheers
Hendrik Jan

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
Re: The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
« Reactie #4 Gepost op: 27 juni 2017, 17:18:19 »
Leuk verhaal. Nicholas Wood besprak in zijn boek de eerder al gebouwde locomotieven en begint met Trevithick.
Dus "zonder Wood geen stoomlocomotieven" is een iets te vrije interpretatie van de geschiedenis.
Ik ben in het bezit van een derde druk uit 1838 en die is ooit van Lindsay Wood geweest, zoon van.
Mvrgr
Koopmans