Doel:€250.00
Donaties:€115.00

Per saldo:€-135.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-12-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door MarcNL
Vandaag om 15:31:03
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 15:08:03
Beginnersvragen Fleischmann analoog door DutchAV8R
Vandaag om 15:05:12
MB-module: "Vakwerk is een vak apart" door Chris80
Vandaag om 15:00:51
Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging... door Silencer
Vandaag om 14:58:01
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door NS1220
Vandaag om 14:43:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 14:36:45
Etsspul verven door FritsT
Vandaag om 14:11:35
Buitenlust door Huib
Vandaag om 14:08:36
ACME 2018 door Chris Westerduin
Vandaag om 14:04:16
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 13:54:23
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 13:44:25
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Wijktrein
Vandaag om 13:27:58
Wat heb jij op je desktop staan? door Ronald69
Vandaag om 13:20:28
Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn. door Hielke
Vandaag om 13:02:54
Opvangen ontsporing in klimspiraal door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:59:03
Koppelingsbalk (starre koppeling) gezocht; beide kanten in NEM-schacht. door MMTB
Vandaag om 12:49:45
H0 baanplan gebaseerd op Zell im Wiesental 274x265cm door Wim Hesselink
Vandaag om 12:27:12
Baan in Los Angeles door Hans Grasmaijer
Vandaag om 11:35:42
Digikeijs DR4088LN + DR4088 door SanderH
Vandaag om 10:36:58
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door Frans Peeters
Vandaag om 10:16:49
Digikeijs 4088cs en Intellibox 2 blijft aangeven: alles bezet door Roy Hendriks
Vandaag om 09:42:59
CVs instellen bij koppeling van HK2 (Piko) aan HK4 (Artitec) door Timo
Vandaag om 09:36:26
TT-baan Heinenoord door Wim Vink
Vandaag om 09:25:15
Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18 door thonis
Vandaag om 09:07:09
Zet in je agenda: zaterdag 30 maart Beneluxspoordag 2019 Nieuw-Vennep... door Bob R.
Vandaag om 09:06:22
Mara Harbor door nkob
Vandaag om 09:05:52
Heen, En en Weer door DE-II
Vandaag om 09:05:42
Jouef model, wie herkent dit type? door hendrikstuurman
Vandaag om 08:55:59
Hall sensor versus Reed schakelaar door rjr
Vandaag om 08:47:59
  

Auteur Topic: The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre  (gelezen 2941 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 7250
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
« Gepost op: 25 juni 2017, 16:58:28 »
The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
Clubruimte:                        The North of England Institute of Mining and Mechanical Engineers
Land:                                 Noord Engeland
Schaal:                              Diverse schalen
Tijdperk:                            Wisselend
Website:                           www.slsnewcastle.org.uk

De The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre  hield 17 en 18 juni 2017 een tentoonstelling van banen met als thema; 

Coal & limestone carrying model railways. (kolen & kalksteen modeltreinen)

Daar moesten we natuurlijk bij zijn!



Moeilijk was het niet te vinden zo vlak bij het centraal station van Newcastle.

Dit werd voor de tweede keer gehouden (eerder in 2016) in het prachtige The North of England Institute of Mining and Mechanical Engineers in Newcastle upon Tyne
Alleen het gebouw is al de moeite waard om deze modeltrein show te bezoeken.



Binnen gekomen in het mijn instituut stuit je op een immens standbeeld  van Nicholas Wood.

Nicholas Wood is geboren in 1795. Hij werd de kolen manager bij Killingworth Colliery waar hij George Stephenson ontmoette. In 1814 werkten de twee mannen samen aan het bouwen van de Blutcher. Wood kreeg geleidelijk meer kennis van locomotieven en in 1820 stelde hij het gebruik van stoom voor als aandrijving voor de locomotief.

In 1825 werd Wood's invloedrijke boek, een praktische verhandeling over spoorwegen gepubliceerd. In het boek betoogde Wood sterk dat het beter was om stoomlocomotieven te gebruiken dan stationaire motoren op de spoorwegen. Nicholas Wood gaf parlementaire bewijzen voor de Liverpool & Manchester Railway en in 1829 was hij een van de drie rechters bij de Rainhill Trials.

In 1844 werd Wood een partner in het bedrijf dat Hetton Colliery bezat. Hij speelde een actieve rol in de verbetering van mijnveiligheid en was een aanhanger van de 1851 Mines Inspections Act. Nicholas Wood is overleden in 1865.

(bron: door mij vertaald van Wikipedia)

Dus zonder Wood hadden we nooit stoomlocomotieven gehad!  ;D

Bij het binnen treden worden we eerst nog uitgenodigd voor een lezing over stoomlocomotieven, helaas hebben we daar te weinig tijd voor.
We missen wel wat, niet alleen vanwege de lezing die best interessant zal zijn, maar ook die  ruimte is heel bijzonder.

Wat was er te zien;







Een nieuwe N spoor baan van Joan Lowes die nog niet helemaal klaar was.
Deze stond in een aparte kamer.

Vervolgens in de bijzondere ruimte de andere banen.







Uitermate sfeervolle ruimte waar je als buitenstaander niet zo snel zal komen.



Als eerste  Braddyll Colliery, veel te zien op een kleine baan.





Middle Peak, spoor ‘EM’  Derbyshire quarry sidings door Graham Hudson.









Alan Gray’s spoor  ‘0’ St. George’s Pit.



Spoor ‘00’  Marine Park Yard, South Shields, gebouwd door Ian Blenkinsopp.











John Cook’s  spoor ‘00’ Kepier Colliery.



Duncan Wilcock’s  ‘P4’ schaal Croft Depot.





Daarna kunnen we nog naar boven, op de heerlijk lucht af van stoom!
Want daar tuft een  16mm smalspoor trein van  Colin Laidler.

Verder was er nog een interessante fototentoonstelling te zien over hetzelfde thema, het vervoer van kolen.

Kortom, het bezoek was de moeite waard!



« Laatst bewerkt op: 26 juni 2017, 10:59:05 door Bob R. »
Vr. groeten,
Bob

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 8379
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
« Reactie #1 Gepost op: 25 juni 2017, 19:36:58 »
Mooi verslag, Bob!  (y)

Leen.

Marij Stoffels

  • Offline Offline
  • Berichten: 170
Re: The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
« Reactie #2 Gepost op: 26 juni 2017, 08:12:15 »
Een genot om naar te kijken. Een idee voor de Limburgse modelspoor verenigingen. Er is nog niemand die een complete kolenmijn heeft.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5114
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
« Reactie #3 Gepost op: 26 juni 2017, 10:18:13 »
Is weer eens wat anders dan de Jaarbeurs.
Wat een schitterende ruimte.

cheers
Hendrik Jan

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
Re: The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
« Reactie #4 Gepost op: 27 juni 2017, 17:18:19 »
Leuk verhaal. Nicholas Wood besprak in zijn boek de eerder al gebouwde locomotieven en begint met Trevithick.
Dus "zonder Wood geen stoomlocomotieven" is een iets te vrije interpretatie van de geschiedenis.
Ik ben in het bezit van een derde druk uit 1838 en die is ooit van Lindsay Wood geweest, zoon van.
Mvrgr
Koopmans