Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec Opel vrachtwagen in H0 (10.366) door trainiac
Vandaag om 06:14:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:00:03
Wissel decoder WD8D door Lobomotion69
Vandaag om 02:56:47
RTM in 0m door Jan den Haan
26 August 2025, 23:26:25
trix vraagje door Quinzeedied
26 August 2025, 23:20:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mitchell2000
26 August 2025, 23:03:43
VSM Oostenrijkers door WesleyMunnik
26 August 2025, 22:58:37
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door 741230
26 August 2025, 22:55:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
26 August 2025, 22:46:03
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door prutser
26 August 2025, 22:44:00
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
26 August 2025, 22:32:49
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
26 August 2025, 22:24:24
Spoor 0 meterspoor door Marc tramt
26 August 2025, 22:12:45
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
26 August 2025, 22:09:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
26 August 2025, 22:06:32
Da's Daz 2 door Huup
26 August 2025, 22:04:23
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
26 August 2025, 21:38:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
26 August 2025, 20:20:56
Ns 1200 turquoise en turquoise rijtuigen. door Luc2000
26 August 2025, 19:35:26
Roco Plan V Douwe Egberts door Corné81
26 August 2025, 19:20:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Olav
26 August 2025, 19:14:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
26 August 2025, 18:31:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
26 August 2025, 18:22:05
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Spoor010
26 August 2025, 17:54:53
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
26 August 2025, 17:42:59
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
26 August 2025, 17:30:47
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
26 August 2025, 17:28:09
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
26 August 2025, 16:52:10
Veevervoer ss/ ns door Mar-Cas
26 August 2025, 14:21:04
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
26 August 2025, 13:53:41
  

Auteur Topic: The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre  (gelezen 8746 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8242
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
« Gepost op: 25 June 2017, 16:58:28 »
The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
Clubruimte:                        The North of England Institute of Mining and Mechanical Engineers
Land:                                 Noord Engeland
Schaal:                              Diverse schalen
Tijdperk:                            Wisselend
Website:                           www.slsnewcastle.org.uk

De The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre  hield 17 en 18 juni 2017 een tentoonstelling van banen met als thema; 

Coal & limestone carrying model railways. (kolen & kalksteen modeltreinen)

Daar moesten we natuurlijk bij zijn!



Moeilijk was het niet te vinden zo vlak bij het centraal station van Newcastle.

Dit werd voor de tweede keer gehouden (eerder in 2016) in het prachtige The North of England Institute of Mining and Mechanical Engineers in Newcastle upon Tyne
Alleen het gebouw is al de moeite waard om deze modeltrein show te bezoeken.



Binnen gekomen in het mijn instituut stuit je op een immens standbeeld  van Nicholas Wood.

Nicholas Wood is geboren in 1795. Hij werd de kolen manager bij Killingworth Colliery waar hij George Stephenson ontmoette. In 1814 werkten de twee mannen samen aan het bouwen van de Blutcher. Wood kreeg geleidelijk meer kennis van locomotieven en in 1820 stelde hij het gebruik van stoom voor als aandrijving voor de locomotief.

In 1825 werd Wood's invloedrijke boek, een praktische verhandeling over spoorwegen gepubliceerd. In het boek betoogde Wood sterk dat het beter was om stoomlocomotieven te gebruiken dan stationaire motoren op de spoorwegen. Nicholas Wood gaf parlementaire bewijzen voor de Liverpool & Manchester Railway en in 1829 was hij een van de drie rechters bij de Rainhill Trials.

In 1844 werd Wood een partner in het bedrijf dat Hetton Colliery bezat. Hij speelde een actieve rol in de verbetering van mijnveiligheid en was een aanhanger van de 1851 Mines Inspections Act. Nicholas Wood is overleden in 1865.

(bron: door mij vertaald van Wikipedia)

Dus zonder Wood hadden we nooit stoomlocomotieven gehad!  ;D

Bij het binnen treden worden we eerst nog uitgenodigd voor een lezing over stoomlocomotieven, helaas hebben we daar te weinig tijd voor.
We missen wel wat, niet alleen vanwege de lezing die best interessant zal zijn, maar ook die  ruimte is heel bijzonder.

Wat was er te zien;







Een nieuwe N spoor baan van Joan Lowes die nog niet helemaal klaar was.
Deze stond in een aparte kamer.

Vervolgens in de bijzondere ruimte de andere banen.







Uitermate sfeervolle ruimte waar je als buitenstaander niet zo snel zal komen.



Als eerste  Braddyll Colliery, veel te zien op een kleine baan.





Middle Peak, spoor ‘EM’  Derbyshire quarry sidings door Graham Hudson.









Alan Gray’s spoor  ‘0’ St. George’s Pit.



Spoor ‘00’  Marine Park Yard, South Shields, gebouwd door Ian Blenkinsopp.











John Cook’s  spoor ‘00’ Kepier Colliery.



Duncan Wilcock’s  ‘P4’ schaal Croft Depot.





Daarna kunnen we nog naar boven, op de heerlijk lucht af van stoom!
Want daar tuft een  16mm smalspoor trein van  Colin Laidler.

Verder was er nog een interessante fototentoonstelling te zien over hetzelfde thema, het vervoer van kolen.

Kortom, het bezoek was de moeite waard!



« Laatst bewerkt op: 26 June 2017, 10:59:05 door Bob R. »
Vr. groeten,
Bob

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
« Reactie #1 Gepost op: 25 June 2017, 19:36:58 »
Mooi verslag, Bob!  (y)

Leen.

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
« Reactie #2 Gepost op: 26 June 2017, 08:12:15 »
Een genot om naar te kijken. Een idee voor de Limburgse modelspoor verenigingen. Er is nog niemand die een complete kolenmijn heeft.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
« Reactie #3 Gepost op: 26 June 2017, 10:18:13 »
Is weer eens wat anders dan de Jaarbeurs.
Wat een schitterende ruimte.

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 478
Re: The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
« Reactie #4 Gepost op: 27 June 2017, 17:18:19 »
Leuk verhaal. Nicholas Wood besprak in zijn boek de eerder al gebouwde locomotieven en begint met Trevithick.
Dus "zonder Wood geen stoomlocomotieven" is een iets te vrije interpretatie van de geschiedenis.
Ik ben in het bezit van een derde druk uit 1838 en die is ooit van Lindsay Wood geweest, zoon van.
Mvrgr
Koopmans