Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-02-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:40:23
Bouw Bührtal III door Biessendorf
Vandaag om 03:55:39
Oproep voor een paar H0 huisjes op Rail in Houten dit weekend door Sven
Vandaag om 01:05:43
Even voorstellen door consolidation
Vandaag om 00:29:53
Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek door ReneN
Vandaag om 00:29:44
Sluiting traject Geldermalsen-Elst? door Martijnstein
Vandaag om 00:25:18
Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig? door janw
Vandaag om 00:02:54
Raadplaatje door Klaas Zondervan
19 februari 2019, 23:40:42
Met de trein van Spanje naar Marokko door Klaas Zondervan
19 februari 2019, 23:38:56
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Thijs1271
19 februari 2019, 23:36:08
01TREFF Maarn, 16 &17 februari door Ronald Halma
19 februari 2019, 23:35:59
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
19 februari 2019, 23:22:10
Verbouwing Magic Train (schaal 0e) door T.Spat
19 februari 2019, 23:19:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ingenium
19 februari 2019, 23:16:55
Soort plamuur voor opknappen Lima 1200 door Nijboer
19 februari 2019, 22:57:36
Rail 2019 Houten 22-23-24 februari door prutser
19 februari 2019, 22:46:10
Roco 62231, lok. Wielen draaien wel, maar rijdt niet. door Jeff
19 februari 2019, 22:40:15
Wat wordt mijn banenplan HO Nijmeegse kolenlijn door Frans Peeters
19 februari 2019, 22:30:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
19 februari 2019, 22:28:55
Bröckenbahn door Frank 123
19 februari 2019, 22:17:40
Baanplan in U-vorm, H0 door Carl
19 februari 2019, 21:59:45
Modelspoor Tilburg 2019 door Marcel112
19 februari 2019, 21:54:59
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
19 februari 2019, 21:46:41
Electrotren NS 1300 door Coen Burki
19 februari 2019, 21:40:49
Einde van een era. Botlekbrug ontmanteld. door Jan-Peter
19 februari 2019, 21:31:06
Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting door Bert van Gelder
19 februari 2019, 21:15:10
Dat overkomt mij niet. door wob
19 februari 2019, 20:44:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 februari 2019, 20:28:18
NS modelbaan Hoekdam H0 door DJV
19 februari 2019, 20:24:01
Kleinbaan.de door timtrein
19 februari 2019, 18:59:57
  

Auteur Topic: The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre  (gelezen 3195 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 7305
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
« Gepost op: 25 juni 2017, 16:58:28 »
The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
Clubruimte:                        The North of England Institute of Mining and Mechanical Engineers
Land:                                 Noord Engeland
Schaal:                              Diverse schalen
Tijdperk:                            Wisselend
Website:                           www.slsnewcastle.org.uk

De The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre  hield 17 en 18 juni 2017 een tentoonstelling van banen met als thema; 

Coal & limestone carrying model railways. (kolen & kalksteen modeltreinen)

Daar moesten we natuurlijk bij zijn!



Moeilijk was het niet te vinden zo vlak bij het centraal station van Newcastle.

Dit werd voor de tweede keer gehouden (eerder in 2016) in het prachtige The North of England Institute of Mining and Mechanical Engineers in Newcastle upon Tyne
Alleen het gebouw is al de moeite waard om deze modeltrein show te bezoeken.



Binnen gekomen in het mijn instituut stuit je op een immens standbeeld  van Nicholas Wood.

Nicholas Wood is geboren in 1795. Hij werd de kolen manager bij Killingworth Colliery waar hij George Stephenson ontmoette. In 1814 werkten de twee mannen samen aan het bouwen van de Blutcher. Wood kreeg geleidelijk meer kennis van locomotieven en in 1820 stelde hij het gebruik van stoom voor als aandrijving voor de locomotief.

In 1825 werd Wood's invloedrijke boek, een praktische verhandeling over spoorwegen gepubliceerd. In het boek betoogde Wood sterk dat het beter was om stoomlocomotieven te gebruiken dan stationaire motoren op de spoorwegen. Nicholas Wood gaf parlementaire bewijzen voor de Liverpool & Manchester Railway en in 1829 was hij een van de drie rechters bij de Rainhill Trials.

In 1844 werd Wood een partner in het bedrijf dat Hetton Colliery bezat. Hij speelde een actieve rol in de verbetering van mijnveiligheid en was een aanhanger van de 1851 Mines Inspections Act. Nicholas Wood is overleden in 1865.

(bron: door mij vertaald van Wikipedia)

Dus zonder Wood hadden we nooit stoomlocomotieven gehad!  ;D

Bij het binnen treden worden we eerst nog uitgenodigd voor een lezing over stoomlocomotieven, helaas hebben we daar te weinig tijd voor.
We missen wel wat, niet alleen vanwege de lezing die best interessant zal zijn, maar ook die  ruimte is heel bijzonder.

Wat was er te zien;







Een nieuwe N spoor baan van Joan Lowes die nog niet helemaal klaar was.
Deze stond in een aparte kamer.

Vervolgens in de bijzondere ruimte de andere banen.







Uitermate sfeervolle ruimte waar je als buitenstaander niet zo snel zal komen.



Als eerste  Braddyll Colliery, veel te zien op een kleine baan.





Middle Peak, spoor ‘EM’  Derbyshire quarry sidings door Graham Hudson.









Alan Gray’s spoor  ‘0’ St. George’s Pit.



Spoor ‘00’  Marine Park Yard, South Shields, gebouwd door Ian Blenkinsopp.











John Cook’s  spoor ‘00’ Kepier Colliery.



Duncan Wilcock’s  ‘P4’ schaal Croft Depot.





Daarna kunnen we nog naar boven, op de heerlijk lucht af van stoom!
Want daar tuft een  16mm smalspoor trein van  Colin Laidler.

Verder was er nog een interessante fototentoonstelling te zien over hetzelfde thema, het vervoer van kolen.

Kortom, het bezoek was de moeite waard!



« Laatst bewerkt op: 26 juni 2017, 10:59:05 door Bob R. »
Vr. groeten,
Bob

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 8684
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
« Reactie #1 Gepost op: 25 juni 2017, 19:36:58 »
Mooi verslag, Bob!  (y)

Leen.

Marij Stoffels

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
Re: The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
« Reactie #2 Gepost op: 26 juni 2017, 08:12:15 »
Een genot om naar te kijken. Een idee voor de Limburgse modelspoor verenigingen. Er is nog niemand die een complete kolenmijn heeft.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5234
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
« Reactie #3 Gepost op: 26 juni 2017, 10:18:13 »
Is weer eens wat anders dan de Jaarbeurs.
Wat een schitterende ruimte.

cheers
Hendrik Jan
“Since the founding of our nation, many of our greatest strides—from gaining our independence, to abolition of civil rights, to extending the vote for women—have been led by people of faith and started in prayer,"  Donald J Trump

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
Re: The Stephenson Locomotive Society Newcastle upon Tyne Centre
« Reactie #4 Gepost op: 27 juni 2017, 17:18:19 »
Leuk verhaal. Nicholas Wood besprak in zijn boek de eerder al gebouwde locomotieven en begint met Trevithick.
Dus "zonder Wood geen stoomlocomotieven" is een iets te vrije interpretatie van de geschiedenis.
Ik ben in het bezit van een derde druk uit 1838 en die is ooit van Lindsay Wood geweest, zoon van.
Mvrgr
Koopmans