Plaatjes van een originele 52 bij de DB zie je niet veel. Aan de frame indeling zie je dat het niet om een 50er met 52 nummer gaat maar om een echte 52. Hebben niet lang gereden bij de DB. De tenders en ketels gingen in veel gevallen naar de BR 50 destijds, daar de originele tenders last hadden van roestvorming en veel 50er-ketels van een afgekeurde staalsoort waren.De DR 52 foto komt bekend voor uit LOK REPORT of een of ander boek. De loc wordt gestookt met kolenpoeder dat vanuit de tender (silo) onder druk in de vuurkist geblazen werd en daar ontbrandde. Die foto van de 52.9 met computernummer is volgens mij gemaakt in Senftenberg en dat lag in het bruinkolen winningsgebied van de DDR, daardoor was een nevenproduct als braunkohlestaub bijna gratis beschikbaar voor de Reichsbahn. Was ook goedkoper dan diesel Interessant ook de DB rijtuigen op de achtergrond. Die reden soms stoptreindiensten bij de DR om de standpauzes op DR eindstations (Cottbus of Görlitz in dit geval) te benutten door inzet op het eigen net, zoals door de NS ook wel gedaan werd met DB 216 diesellocs die anders een halve dag nutteloos overstonden in Groningen.
Wim ze staat weer mooi op de foto.Je maakt weer vele mensen bij Groetjes Michiel