Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 13:21:26
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 13:15:12
Motorpost ombouwen ? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:09:55
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 13:04:45
US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 12:30:18
Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
  

Auteur Topic: Laag-Baarlo  (gelezen 39883 keer)

Mark Lin

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
  • De trein laat heel wat sporen na.
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #180 Gepost op: 19 april 2024, 20:48:21 »
@ Klaas Zondervan
De oppervlakken van de houten stroken zijn geschilderd, zodat het hout beschermd is tegen het indringen van vocht als te zijner tijd de inspectiepaden en het ballastbed worden aangelegd en vervolgens worden natgespoten met water (waaraan een paar druppeltjes afwasmiddel zijn toegevoegd om de oppervlaktespanning van het water te breken) en daarna worden gefixeerd met verdunde houtlijm.
Het onzichtbare traject zal niet worden voorzien van inspectiepaden en een ballastbed, maar ook daarvan zijn de oppervlakken van de houten stroken geschilderd, omdat dit een mooier resultaat geeft, immers zijn de aanwezige plamuurplekken (als gevolg van het egaliseren van de oppervlakken van de houten stroken) daardoor niet meer zichtbaar.
H0 2R= NS IV-a
H0 2R= NS II-b
H0 2R= DB III-c

Laag-Baarlo https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93480.0

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25308
    • Pagina van klaas
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #181 Gepost op: 19 april 2024, 21:37:50 »
Wat dat schilderen betreft, je hebt het steeds over houten stroken, maar ik lees nergens wat voor materiaal dat is. Uit sommige foto's meen ik op te maken dat het multiplex is. Ik gebruik zelf populieren multiplex en heb nog nooit aanvechtingen gehad om dat vooraf te schilderen. Ook nooit problemen gehad met zeiknat maken.

Plamuren van het oppervlak doe ik ook nooit, daar zie ik de noodzaak niet van.
Je doet wel veel moeite om het zo netjes mogelijk te maken.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15438
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #182 Gepost op: 19 april 2024, 22:20:31 »
Inderdaad, voorbehandelen is niet echt nodig... zeker niet in de ruimte waar Mark zijn baan nu bouwt. Maar goed, kwaad kan het ook niet  ;D ;)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3994
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #183 Gepost op: 19 april 2024, 22:22:31 »
En zoals Klaas ook al concludeert; het ziet er gewoon heel net uit!!  (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2329
  • DB Tijdperk III
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #184 Gepost op: 20 april 2024, 12:59:58 »
Netjes is het zeker (y) (y)
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Mark Lin

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
  • De trein laat heel wat sporen na.
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #185 Gepost op: 26 april 2024, 19:02:20 »
@ Klaas Zondervan
De houten stroken zijn gemaakt van berken multiplex.
Goed om te weten dat je nooit problemen hebt gehad met het zeiknat maken van populieren multiplex. Omdat ik niet wist of er al dan niet problemen ontstaan door het voornoemde nat maken van multiplex, heb ik voor de zekerheid de oppervlakken van de houten stroken geschilderd.
Het plamuren van de oppervlakken van de houten stroken is inderdaad niet noodzakelijk, maar daardoor zijn wel alle daarin aangebrachte schroeven onzichtbaar geworden.


@ Ronald
Aangezien de modelspoorweg zich niet in een vochtige ruimte bevindt, is voorbehandeling van het hout inderdaad niet noodzakelijk. Toch heb ik voor de zekerheid eerdergenoemde voorbehandeling verricht, omdat ik niet wist of er al dan niet problemen ontstaan door het voornoemde nat maken van multiplex.


@ Vincent + Bas
Bedankt voor jullie complimenten. :)
H0 2R= NS IV-a
H0 2R= NS II-b
H0 2R= DB III-c

Laag-Baarlo https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93480.0

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1360
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #186 Gepost op: Vandaag om 08:29:37 »
Voorkomen is beter dan genezen, zeker met zo'n project. Dus goed idee om gewoon alvast te doen. Dadelijk wil je (denk ik) toch het bijwerken, dus je hebt er zeker geen last van.  (y)

Groeten,
Rogier