Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 06-02-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko Nohab, nieuw door Lolke Bijlsma
Vandaag om 01:22:04
Fleischmann H0 4170 stoomlok heeft slippende wielen door Cyril Mariën
Vandaag om 00:58:37
BoB: diorama/minibaan annex programmeerspoor op boekenplank (H0, 75x25) door Peter J K
Vandaag om 00:52:26
Solderen wil maar niet (goed) lukken door electronicus
Vandaag om 00:31:55
Werps Soldeerworkshop door roadster36
Vandaag om 00:20:06
Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide? door bask185
Vandaag om 00:02:50
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
08 februari 2023, 23:58:29
25 jaar geleden door Lolke Bijlsma
08 februari 2023, 23:35:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
08 februari 2023, 23:09:16
Internationale trein 1965 door Modellbahnwagen
08 februari 2023, 23:03:07
Roco 1600 digitaal. Hoe naar analoog? door bask185
08 februari 2023, 22:53:12
A.C.M.E door Arnie
08 februari 2023, 22:50:04
Minitrix binnenverlichting 66611 door joespoor
08 februari 2023, 22:19:43
schakelpaneel maken met "oude"s88 van märklin i.c.m. DR5000 door Karst Drenth
08 februari 2023, 22:17:43
Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0 door sncf231e
08 februari 2023, 22:07:16
Nieuwe baan epoche 2 door Stefan88
08 februari 2023, 22:01:34
Ronald bouwt een basic micro van 0,2 m2 voor een demo op OntraXS door Frank 123
08 februari 2023, 21:56:06
Rangeersleep Mat54 HO door hrp
08 februari 2023, 21:49:00
On traXS 2023 17 t/m 19 maart Spoorwegmuseum. door Frank 123
08 februari 2023, 21:45:26
NTM Veewagen. Messing Spoor-1 door FritsT
08 februari 2023, 21:31:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
08 februari 2023, 21:30:45
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door VvKan
08 februari 2023, 20:47:19
Houten op Rail(s) 10-11 februari 2023 door MichielB
08 februari 2023, 20:34:19
ESU Loksound V3.5 en powerpack door maartens
08 februari 2023, 20:20:55
MRDIRECT op 'moderne' PC door Nijboer
08 februari 2023, 20:12:53
Ton bouwt goederenwagens door TonM
08 februari 2023, 19:35:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
08 februari 2023, 18:13:32
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martin Welberg
08 februari 2023, 17:34:41
Openen Rivarossi gerenoveerde 1300 door henk
08 februari 2023, 17:32:56
MOBEXPO 2023 door erwin9
08 februari 2023, 17:15:59
  

Auteur Topic: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass  (gelezen 6846 keer)

Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #45 Gepost op: 29 december 2022, 21:55:11 »
Kleine update. Heb nu beide wisselbakken af en operationeel. Tijd om test te rijden met iTrain.

Dit ging allemaal overwegend goed. Paar kleine issues;

- De K-27 zorgt voor een hele korte sluiting bij sommige wissels (afbuigend). Ik denk dat er iets in het loopstel niet helemaal lekker gaat (risico van messing/die-cast) of dat het iets met de keep-alive in combinatie met de manier van stroomopname te maken heeft (rare verdeling tussen de locomotief en de tender voor de 2 polen). Dit zorgde schijnbaar voor redelijk wat storing op de BidiB bus, waardoor de USB-verbinding met mijn laptop er steeds uit knalde. Een andere (betere) USB-kabel heeft dit fenomeen uiteindelijk verholpen. Ik wacht met smart op de aangekondigde Net-BidiB units van Fichtelbahn waarmee ik het zaakje gewoon in een LAN kan hangen. Ik ben geen groot fan van USB voor dit soort zaken. Uiteraard ga ik later nog eens kijken of ik de K-27 kan fixen betreft de sluiting, maar dat zie ik dan wel weer.

- De Cobalt IP-wisselmotoren met geïntegreerde DCC-decoder gaan soms in automatisch bedrijf niet om. (Zelden, maar ik ga voor 99,9% betrouwbaarheid.) Dit is erg storend. Ik heb de wisselterugkoppeling nog niet geïnstalleerd, maar dat is natuurlijk een pleister en geen oplossing. Via het OpenDCC-forum (https://forum.opendcc.de/wiki/doku.php?id=kompatibilitaet:dccdekoder) gevonden dat de Cobalts waarschijnlijk niet goed omgaan met de Railcom-cutout van de BidiB-booster. Gelukkig heb ik de wissels al op een aparte accessoire-booster zitten (om te voorkomen dat de punt-stuk polarisatie op dezelfde booster zit als de wissel-motor) en kan ik daar gemakkelijk de Railcom-Cutout van uitschakelen. Dit van 't weekend maar eens proberen dus.

Wat plaatjes van de setup. Er komen nog (optionele) opstelspoor-bakken bij links en rechts.






Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #46 Gepost op: 02 januari 2023, 16:32:43 »
Afgelopen weekend de Railcom-cutout uitgezet op de wissel-booster en inderdaad.. De Cobalts hebben sindsdien niet 1 keer gefaald.
Het testrijden in automatisch bedrijf ging daarna erg soepel, ruim 2 uur gereden zonder ingrijpen. Erg blij dat het zo simpel is verholpen. Als ik vanaf nu geen falende wisselmotoren meer tegenkom denk ik dat ik niet eens de wisseltoestand-terugmelding installeer, dat scheelt een hoop bedrading en gedoe.

Enige gekke is dat de BLI C-16 af en toe sluiting geeft bij het wisselen van richting... (ongerelateerd met het probleem wat ik met de K-27 had) dus daar moet ik binnenkort ook eens naar kijken.


Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #47 Gepost op: 22 januari 2023, 23:38:25 »
Afgelopen tijd vooral getest met de baan-automatisering en de media-aansturing. Een beetje uitleg hierbij;

Eén van de doelen van dit baantje is om te experimenteren met verschillende multi-media technieken. Hierbij gebruik ik een paar onderdelen;

- Een transparant scherm op de voorgrond, hiermee kan ik in een soort hologram stijl bewegende elementen toevoegen zoals een vuurtje, rook, mensen, maar ook complete video's.
- Een conventioneel scherm als achtergrond; hier heb ik een bergachtergond (Lizard Head Peak) op gezet, welke ik heb uitgeknipt in Photoshop. Hierdoor kan ik daar verschillende weersomstandigheden en dag en nacht mee simuleren.
- Het licht (zowel op de baan als in de gebouwtjes) is door hetzelfde programma aangestuurd als de video en de audio. Hierdoor kan ik dus alles tegelijk aansturen.

Dit programmaatje wordt op zijn beurt weer aangestuurd door iTrain. In het videootje hier beneden kan je bijvoorbeeld zien dat als alle treinen op hun eind-markering is gekomen, iTrain een trigger stuurt die het transparante scherm op zwart zet en het licht uitzet, waardoor de treinen ongezien voor publiek achteruit terugrijden naar hun begin-positie.

Van de koppeling tussen iTrain en de content-aansturing ga ik uiteraard veel meer gebruik maken, bijvoorbeeld door relevante data van treinen die op dat moment op de baan rijden te laten zien.

Komende tijd zal ik wat dieper ingaan op hetgeen ik voor ogen heb. Voor nu hoop ik dat het onderstaande videootje een idee geeft van mijn eerste testjes.

Omdat filmpjes meer zeggen dan woorden;
Filmpje
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=n0EM9aLRgzc" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/watch?v=n0EM9aLRgzc</a>

En wat plaatjes;







Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #48 Gepost op: 06 februari 2023, 19:06:26 »
Buiten alle automatisering, licht en video perikelen laatst ook een Bachmann Spectrum 4-6-0 overgenomen.



Het idee is om hier ooit een redelijk lijkende Rio Grande Southern #20 van te maken. Dit is op zich goed te doen, afhankelijk van hoe ver je wilt gaan..

Het inkorten van de rookkast, een nieuwe tender en een aangepaste cabine zijn redelijk simpel lijkt me,
maar heeft er iemand ervaring met het ombouwen van het complete drijfwerk? De Tweetsie Ten Wheeler van Bachmann heeft Walschaerts stoomverdeling en de RGS #20 Stephensons namelijk... ;D

Colorado RR Museum #20 by Jim Strain, on Flickr

Nog eens goed over nadenken..
Eerst maar verder met de automatisering, de overige twee schaduw station bakken en het interieur van de Section House.

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1834
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #49 Gepost op: 06 februari 2023, 22:49:42 »
Ik zie op de foto geen stoomverdeling.  Zit die tussen het frame, dus niet zichtbaar ?

Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #50 Gepost op: 07 februari 2023, 18:33:00 »
Dat klopt. Stephenson valve gear (stoomverdeling) zit bij de meeste Amerikaanse locs tussen het frame, zie filmpje hieronder;

https://youtu.be/vYLooaqocmM

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1834
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #51 Gepost op: 07 februari 2023, 19:14:52 »
Mooi filmpje.
Maar is dan het "ombouwen" niet 90 % slopen van alles wat er aan de buitenkanten niet thuishoort ?  Dan blijft toch over wat je op de foto van de echte loc ziet ?

Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #52 Gepost op: 08 februari 2023, 19:08:05 »
Dat zou je kunnen zeggen; echter zit je dan nog wel met de crosshead en de crosshead-guide (hoe heet dat in het Nederlands ???) die totaal anders zijn. Ik zou kunnen kijken of ik die van een andere locomotief kan lenen, maar ik ben bang dat dat nog wel eens een aardige klus zou kunnen worden en een impact kan hebben op het rijgedrag..

Ik ga er nog wel eens goed naar kijken  (y)

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1834
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #53 Gepost op: 08 februari 2023, 20:47:19 »
Bij jouw loc loopt het kruishoofd tussen 2 geleiders, bij de "echte" loc hangt die aan 1 geleider.
Als je dus bij jou de onderste helft (onder de as van de drijfstang) weghaalt en er misschien zelfs ondersteboven weer bovenop kunt zetten, dan heb je de echte al enigszins nagemaakt.  Uiteraard met wat toegevoegd materiaal of strips, waarschijnlijk opvullen aan de zichtbare kant en van achteren met strips voor verbinding zorgen.  Of zelf een nieuw kruishoofd maken.