Hoi Wim,Ik heb een tijdje alleen meegekeken bij je vorderingen. Mijn gevoel is dat je probeert om een landschap rond een brug te maken in plaats van andersom. Wellicht is dit idee een mogelijkheid om het toch nog geloofwaardig te maken:De rotswand loopt bij de rode (en zwarte) lijnen veel minder steil waardoor ie breder is. Om ruimte te maken voor de spoorlijn tussen de twee tunnels is een stuk uit de rotswand gehakt. Het verticale stuk is afgewerkt met een stenen muur (het blauwe, gestreepte vlak). Laat die minder steile rotspartij en flink stuk naar voren komen. Desnoods kap je 'm op grondniveau af met een keermuur om je rails daar neer te kunnen leggen.De rest van de rotswand loopt vrij steil naar beneden. Daarom is het tracé richting de tunnelingang links op de foto gedeeltelijk op een gemetseld talud gebouwd (de zwarte ovalen). Het stuk achter de voorste brug loopt ook steil naar beneden. De rotsen in de blauwe ovaal zouden dus verder naar achteren moeten liggen. Bij het stuk spoor onder de achterste brug zou je eventueel ook gedeeltelijk een keermuur kunnen maken om het idee te geven dat de rotswand daar ook wat verder uitwaaiert.In dit scenario ontkom je er niet aan om een plausibele reden te bedenken om het gemetselde talud te onderbreken en hier een brug te bouwen. Een waterval of zo is het meest voor de hand liggende. Grote vraag alleen waar dat water vandaan komt. Buizen voor een waterkrachtcentrale onder of vlak voor die brug zou eventueel ook kunnen. Alleen botst dat waarschijnlijk met het locomotievendepot wat je daar wilt bouwen. Wellicht heeft een ander forumlid het gouden idee.Groeten, Peter
Wim,ik heb kennelijk nog al wat losgemaakt met mijn opmerking over de geringe afstand tussen zijkant brug en rotswand. Is het geen oplossing die nogal prominent naar voren komende rots t.p.v. het midden van de brug met zo'n 1 centimeter is verminderen. Misschien die ene rots vervangen door 2, waardoor er een soort spelonk in het midden komt (met druipwater indien gewenst).Succes met het verder bouwen.Ted
Wim, is dit misschien niet een leuke variant van je wijzigingen :Als je dan de brug vervangt door een stenen brug, kan je onderaan het muurtje misschien laten doorlopen tot tegen de rechtse pijler van de brug.En achter de brug op de rotsswand, kan je dan eventueel nog een watervalletje door het middelste boogdeel van de brug naar beneden laten lopen ?Niets te gek, een klein bergriviertje dat gewoon ergens erboven uit de berg ontspringt en waardoor de stenen brug ook deels gerechtvaardigd wordt.