Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Remco vM
Vandaag om 22:57:12
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door meino
Vandaag om 22:56:54
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 22:46:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 22:43:21
Time-of-flight module door Joz
Vandaag om 22:41:33
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Jean-Pierre
Vandaag om 22:37:34
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door 1200blauw
Vandaag om 22:35:12
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:33:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 22:25:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:44:35
Piko 2025 door Die Bahn
Vandaag om 21:20:17
VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Reinout van Rees
Vandaag om 21:08:16
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
Vandaag om 21:07:11
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door stoombr38
Vandaag om 20:28:39
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
Vandaag om 19:42:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 19:08:06
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:53:28
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 16:50:12
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 16:28:33
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10

Auteur Topic: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw  (gelezen 5531374 keer)

Wim Vink

• Offline Offline
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #20235 Gepost op: 03 February 2021, 17:15:23 »
Hoi Arjan.
Nee een stenen viaduct heb ik niet (compleet) in huis maar die snel genoeg gekocht natuurlijk.
Misschien is dit wel een mooie oplossing als vervanging van de brug. Vraag me wel af of ik met het viaduct geen nieuw probleem veroorzaak??

Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Silver Fox 2512

• Offline Offline
« Reactie #20236 Gepost op: 03 February 2021, 17:45:35 »
Hoi Wim,

Een stenen viaduct kan natuurlijk ook. Heb je wel een brug minder. Een beetje dit idee:

https://focusedcollection.com/178121566/stock-photo-distant-view-train-crossing-mountainside.html

Als je de weg boven de spoorlijn wegdenkt is dit zeker een mogelijkheid.

Groeten, Peter

ATB

• Offline Offline
  • Modelrailroading is fun
« Reactie #20237 Gepost op: 03 February 2021, 17:59:12 »
Wim,

ik heb kennelijk nog al wat losgemaakt met mijn opmerking over de geringe afstand tussen zijkant brug en rotswand. Is het geen oplossing die nogal prominent naar voren komende rots t.p.v. het midden van de brug met zo'n 1 centimeter is verminderen. Misschien die ene rots vervangen door 2, waardoor er een soort spelonk in het midden komt (met druipwater indien gewenst).

Succes met het verder bouwen.

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Ric

• Offline Offline
« Reactie #20238 Gepost op: 03 February 2021, 18:34:28 »
Wim wellicht is zo iets ook een oplossing
https://www.bentinkmodelspoor.nl/content/91-sculptamold
Dit is de baan van Wim Wijnhoud Saint Tourbiere

Grt. Ric

nkob

• Offline Offline
« Reactie #20239 Gepost op: 03 February 2021, 18:36:14 »
Hoi Wim
ik denk de laatste optie een goede is
spleet opvullen met groen en suggestie van water erachter
Rondom de draaischijf een muurtje omdat er een stuk rots is weggehakt
groet
kees

Wim Vink

• Offline Offline
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
« Reactie #20240 Gepost op: 03 February 2021, 20:50:13 »
Hoi Wim,

Ik heb een tijdje alleen meegekeken bij je vorderingen. Mijn gevoel is dat je probeert om een landschap rond een brug te maken in plaats van andersom. Wellicht is dit idee een mogelijkheid om het toch nog geloofwaardig te maken:

De rotswand loopt bij de rode (en zwarte) lijnen veel minder steil waardoor ie breder is. Om ruimte te maken voor de spoorlijn tussen de twee tunnels is een stuk uit de rotswand gehakt. Het verticale stuk is afgewerkt met een stenen muur (het blauwe, gestreepte vlak). Laat die minder steile rotspartij en flink stuk naar voren komen. Desnoods kap je 'm op grondniveau af met een keermuur om je rails daar neer te kunnen leggen.

De rest van de rotswand loopt vrij steil naar beneden. Daarom is het tracé richting de tunnelingang links op de foto gedeeltelijk op een gemetseld talud gebouwd (de zwarte ovalen). Het stuk achter de voorste brug loopt ook steil naar beneden. De rotsen in de blauwe ovaal zouden dus verder naar achteren moeten liggen. Bij het stuk spoor onder de achterste brug zou je eventueel ook gedeeltelijk een keermuur kunnen maken om het idee te geven dat de rotswand daar ook wat verder uitwaaiert.

In dit scenario ontkom je er niet aan om een plausibele reden te bedenken om het gemetselde talud te onderbreken en hier een brug te bouwen. Een waterval of zo is het meest voor de hand liggende. Grote vraag alleen waar dat water vandaan komt. Buizen voor een waterkrachtcentrale onder of vlak voor die brug zou eventueel ook kunnen. Alleen botst dat waarschijnlijk met het locomotievendepot wat je daar wilt bouwen. Wellicht heeft een ander forumlid het gouden idee.

Groeten, Peter

Hoi Peter.
Ja dit deel van de baan is wel een dingetje........
Bedankt voor het meedenken en tips  (y)
Ik ga op je advies het nodige veranderen. Div. taluds met daarop veel groen en muurtjes aan de voorkant. Minder stijl en realistischer.
De foto laat een beetje zien wat het gaat worden.

Mijn baan op YouTube:

Met vriendelijke groet,
Wim

Wim Vink

• Offline Offline
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
« Reactie #20241 Gepost op: 03 February 2021, 21:23:12 »
Wim,

ik heb kennelijk nog al wat losgemaakt met mijn opmerking over de geringe afstand tussen zijkant brug en rotswand. Is het geen oplossing die nogal prominent naar voren komende rots t.p.v. het midden van de brug met zo'n 1 centimeter is verminderen. Misschien die ene rots vervangen door 2, waardoor er een soort spelonk in het midden komt (met druipwater indien gewenst).

Succes met het verder bouwen.

Ted

Ja Ed er is wel wat teweeg gebracht vandaag.
Maar daar ben ik eigenlijk alleen maar blij mee. Beter nu met goede opmerkingen en tips komen dan later als alles klaar is en het niet meer veranderd kan worden.

Morgen ga ik op jouw advies de rotsen achter de brug "dunner" maken door de nodige delen weg te halen en deze te vervangen naar dunnere versies, enz. Verder moet er op andere plaatsen nog wat aanpassingen komen. Dus ik kan weer lekker vooruit  ;)
Bedankt voor je inbreng  (y)
Mijn baan op YouTube:

Met vriendelijke groet,
Wim

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
« Reactie #20242 Gepost op: 03 February 2021, 21:35:19 »
Wim, is dit misschien niet een leuke variant van je wijzigingen :

Als je dan de brug vervangt door een stenen brug, kan je onderaan het muurtje misschien laten doorlopen tot tegen de rechtse pijler van de brug.
En achter de brug op de rotsswand, kan je dan eventueel nog een watervalletje door het middelste boogdeel van de brug naar beneden laten lopen ?
Niets te gek, een klein bergriviertje dat gewoon ergens erboven uit de berg ontspringt en waardoor de stenen brug ook deels gerechtvaardigd wordt.

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

• Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
« Reactie #20243 Gepost op: 03 February 2021, 21:42:51 »
Nou Wim, je bent weer lekker bezig. Die rotspartijen zijn geweldig. Wel veel werk maar als het "klaar" is heb je ook wat. Als je aan de groene begroeiing kan beginnen zal het alleen maar realistischer worden. Dan gaat het geheel spreken. Succes met je levenswerk. Ik houd je in de gaten.

Vriendelijke groet, Blokpost 21 Klein Bruntendijk Friesland.
Kees.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Silver Fox 2512

• Offline Offline
« Reactie #20244 Gepost op: 03 February 2021, 22:50:37 »
Hoi Wim,

Zo kan het wellicht aangepast worden. Speel een beetje met lijnen en bepaal zo hoe die rotswand eruit gezien zou hebben zonder een spoorbaan. Dan weet je waar de keermuren moeten komen. En je kunt bepalen of het stuk rechts van de brug geheel bestaat uit rots of dat daar een stukje aangelegd talud met keermuur moet komen. Het stuk links van de burg zal zeker een aangelegd talud met een keermuur zijn.

Het gedeelte onder de brug is het grote vraagteken. Maar iets van een spelonk of zo is een mogelijkheid. Of wat Falcon10 aangeeft, een klein bergriviertje dat gewoon ergens erboven uit de berg ontspringt. Dan is een brug daar op z'n plaats. Zeker als dat riviertje doorloopt op grondniveau heb je een leuk hoekje. En je hebt gelijk een handvat in de vorm van een gaatje om dat luikje makkelijk te openen. ;) Tenminste, als ik het goed heb dat het luikje achter die twee grote stukken rots zit...

Falcon10 zijn idee kan ook prima. Een komvorm met een bergriviertje en een viaduct. Als je het stuk links van het viaduct maakt van een muur van dichte bogen sluit het mooi aan op het viaduct. Desnoods laat je de rotswand linksonder ook wat uitwaaieren. Dus het bovenste stuk keermuur en daaronder rotsen.

Hopelijk krijg je nog flink wat ideeën aangereikt. Altijd prettig om dingen vanuit vele invalshoeken te bekijken.

Groeten, Peter

Wim Vink

• Offline Offline
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
« Reactie #20245 Gepost op: 03 February 2021, 23:47:47 »
Vandaag was het nogal een dingetje op mijn topic  ;)
Allen bedankt voor het veelvuldig meedenken en de goede bouw/verbouw tips  (y)
Vannacht alle info maar eens even laten bezinken en morgen weer lekker aan de slag. Er zal eerst het nodige gesloopt moeten worden, want dat hoort ook bij deze hobby, en dan er weer fris tegenaan.
Ik heb er nu al zin in  ;D
Mijn baan op YouTube:

Met vriendelijke groet,
Wim

Wim Vink

• Offline Offline
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
« Reactie #20246 Gepost op: 04 February 2021, 09:02:14 »
Vanmorgen begonnen met het leggen van een stuk rails en het ballasten van een ander deel. Deze stukken rails komen onder/door 2 tunnelportalen met tunnels. Nu kan ik er nog goed bij maar later niet meer.
De bouw van vandaag is alweer begonnen  ;D

Mijn baan op YouTube:

Met vriendelijke groet,
Wim

Rolando

• Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #20247 Gepost op: 04 February 2021, 11:16:57 »
Als je bij jou even een paar uurtjes niet kijkt dan ben je gelijk een paar pagina's verder haha.
Maar goed dat iedereen zo lekker meedenkt en tips geeft.
Scheelt voor jou ook weer en het geeft weer andere insteken.
Met meer mensen komen er soms ook erg leuke en praktische dingen naar voren rollen. (y)

En het gaat er echt top uitzien, ondanks dat je misschien toch weer een gedeelte moet slopen.
Maar wat jij zegt, het hoort er allemaal bij en maakt het ook weer leuk.
Succes vandaag Wim met al je werkzaamheden.
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

Wim Vink

• Offline Offline
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
« Reactie #20248 Gepost op: 04 February 2021, 12:09:43 »
Wim, is dit misschien niet een leuke variant van je wijzigingen :

Als je dan de brug vervangt door een stenen brug, kan je onderaan het muurtje misschien laten doorlopen tot tegen de rechtse pijler van de brug.
En achter de brug op de rotsswand, kan je dan eventueel nog een watervalletje door het middelste boogdeel van de brug naar beneden laten lopen ?
Niets te gek, een klein bergriviertje dat gewoon ergens erboven uit de berg ontspringt en waardoor de stenen brug ook deels gerechtvaardigd wordt.

Hallo Bart.
Ik zal eens kijken of er een mogelijk is om een stenen viaduct te plaatsen. Ga zo eens even aan het meten maar ik ben op voorhand al een beetje bang dat het niet gaat passen. Het viaduct komt waarschijnlijk te dicht bij de draaischijf. Maar misschien kan ik nog wat goochelen  ;)
We zullen het zien.
Mijn baan op YouTube:

Met vriendelijke groet,
Wim

Jelmer

• Offline Offline
« Reactie #20249 Gepost op: 04 February 2021, 13:57:04 »
Hoi Wim,

Terwijl jij aan het goochelen bent, heb ik even gegoogled (uitspraak bijna hetzelfde  ;)).

Ik kwam uit op het oude bahnbetriebswerk Calw

Dit BW was gelegen zeer dicht bij een rotswand, had een draaischijf en als ik het goed heb gelezen waren er zelfs lokloodsen onder doorgaande sporen geplaatst.

Hieronder ook een link naar een plaatje op deze wikipedia pagina. Hier zie je fundamenten van de kolenbunker zeer dicht bij de rotswand. Volgens mij lag de draaischijf ook dicht bij de rotswand.
https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnbetriebswerk_Calw#/media/Datei:Bw_Calw_-_Betonsockel_des_Kohlenkrans_und_Kohlenbansen.JPG

het zou dus zomaar kunnen zijn dat je spoor bovenlangs eerder is afgetakt van het niveau BW en vanwege de krappe bedoening dus half over het BW moet gaan.

Groeten,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: 04 February 2021, 14:00:57 door Jelmer »
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel