Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw  (gelezen 4621514 keer)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22194
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11880 Gepost op: 11 augustus 2019, 17:43:30 »



Ik heb de rijeigenschappen van de nieuwe T3 uitvoering getest. Nou deze zijn erg goed!
Wat vooral opvalt is dat het locje buitengewoon geluidsarm is en heel gelijkmatig op heel lage snelheden loopt.
Ik had niet anders verwacht  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11881 Gepost op: 11 augustus 2019, 17:51:18 »
 (y) (y)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22194
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11882 Gepost op: 11 augustus 2019, 18:43:16 »
Vanmiddag ook nog een gek idee gekregen en uitgevoerd.............

Het drogen van gips kan soms best lang duren. Vooral heel dikke stukken en ook als het relatief wat vochtig weer is.

Ik dacht: kan gips niet in de magnetron  ??? :o
Oei, best een gek idee. Maar als ik het niet probeer dan weet ik het ook niet.

Begonnen met een klein stukje gips en 2 sec. in de magnetron.
Alles ging goed dus vanavond komt Tiel niet op het 8 uur journaal  :D
De magnetron tijd telkens opgevoerd tot 2 min. Geen probleem alles bleef goed gaan. Het gips wordt goed warm en dat moet het drogingsproces toch flink kunnen verkorten.
Tot nu toe is het voor mij een experiment. Kan trouwens moeilijk alle gipsafdrukken in de magnetron verwarmen. Dan ben ik wel even bezig.

Hebben jullie ervaring met gips in de magnetron??
Ik hoor het graag.
Met vriendelijke groet,
Wim

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11883 Gepost op: 11 augustus 2019, 19:34:33 »
Ik heb er geen ervaring mee maar ik betwijfel of het wel zo'n goed idee is.
Het water dat je gebruikt bij het aanmaken van de gipspap moet er niet allemaal uit drogen. Een deel is nodig om een binding aan te gaan met het gips. Alles wat overtollig is moet er daarna uit dampen.
Als je dat drogen gaat forceren dan stook je er misschien te veel water uit waardoor een deel van het gips niet goed bindt.
Overigens zal je bij het uitharden van het gips merken dat het proces zelf ook warmte genereert. Vooral bij dikke stukken in de kern.

Daar hadden ze in Amerika bij het bouwen van de Hooverdam ook problemen mee. Die is opgebouwd uit betonblokken van ongeveer 10x10x10 meter. Die moesten tijdens het uitharden zelfs inwendig gekoeld worden om te voorkomen dat ze door de warmteontwikkeling uit elkaar zouden spatten.
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2019, 19:46:30 door Klaas Zondervan »

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22194
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11884 Gepost op: 11 augustus 2019, 21:22:14 »
Bedankt voor de info Klaas!
Dit wist ik niet dus weer wat geleerd  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11885 Gepost op: 11 augustus 2019, 21:24:28 »
Inderdaad.
beton en gips hebben water nodig om het hardingsproces tot een goed einde te maken.
Beton storten (bv de Brabantse wegen) werden afgedekt met jute en dan ook voor een tijd nat gehouden.

Bij mijn werkzaamheden van projecten in het buitenland wordt daar nog wel een mee gesjoemeld. (op dit moment enkele betonwegen nu op st Eustaius).
De warmte ontwikkeling is inderdaad ook een ding. Ook de fundaties van de Oosterschelde kering werden gekoeld.
Tot zover.

We hebben het over projecten waar sterkte, normen en eisen, etc zeer van belang zijn.
Dat gips van Wim toch niet?
Wat is dat nou voor een project,......

Ik zou wel wat minder lang "magnetronnen", maar wel vaker.   :police:

Ronald Visser

(Dat gietstuk van 60 cm gaat er zeker als stukken in? En komt er in stukken weer uit???)


 
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11886 Gepost op: 11 augustus 2019, 21:51:55 »
We hebben het over projecten waar sterkte, normen en eisen, etc zeer van belang zijn.
Dat gips van Wim toch niet?
Wat is dat nou voor een project,...…
Die stukjes gips van Wim zijn qua schaalgrootte niet te vergelijken met de betonblokken van de Hooverdam. Dus Wim hoeft niet bang te zijn dat zijn gipsblokjes uit elkaar spatten.
Ik zou gewoon geduld oefenen en wachten tot de stukken droog zijn. Maar ik weet dat niet iedereen voorzien is van dezelfde voorraad geduld.  ;)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11887 Gepost op: 11 augustus 2019, 22:16:06 »
Klas,
het drogen, van een schoothondje dat nat geworden was, in de "tron" liep inderdaad niet goed af. Dan toch maar geduld oefenen.

Wim:  geduld is een schone zaak.  :-X

Ronald Visser
(van mij mag je het geduld wel iets helpen hoor. Schoon wordt het toch wel. Maar,.... garantie tot aan de deur.)
 :angel:

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11888 Gepost op: 12 augustus 2019, 04:16:22 »
Kleine correctie op de bouw van de Hooverdam: de dam werd in blokken van ongeveer lxbxh 15x15x1,5m opgebouwd. 10m hoge blokken zouden enorme bekistingen vergen, de horizontale betonspeciedruk verloopt bovenin net als bij waterdruk driehoekig maar dan met 24kN/m2 ipv 10kN/m2.

En Wim jouw idee is eigenlijk zo gek nog niet: in de prefabbeton-industrie wordt volop verwarmd en gestoomd om het verhardingsproces drastisch te versnellen.
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2019, 04:34:18 door Hans Grasmaijer »
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11889 Gepost op: 12 augustus 2019, 05:32:11 »
Hoi iedereen,

Het meeste van wat Klaas, Ronald en Hans vertellen klopt wel ongeveer.

Gips en cement hebben beide water nodig. Dat water verbindt zich chemisch met het gips of cement. Alleen het overtollige water moet er dan uit drogen.

Bij cement duurt dat proces dagen of zelfs weken. Daarom moet je het al die tijd nat houden. En kun je het met warmte en stoom ook nog versnellen. En als het té warm wodt gaat het barsten.

Bij gips echter, duurt het hardingsproces hoogstens een half uur. Daana is het af, er komt geen warmte meer vrij, nathouden heeft geen zin, en het vocht moet er uit drogen. In principe kan dat best met de magnetron.
Maar.... de chemische binding tussen gips en water is niet sterk. Bij zo'n 80 graden gaan ze weer uit elkaar en dan ben je de hardheid kwijt. M.a.w. als je je werkstuk tot 80 of 90 graden verwarmt, vergaat het weer tot stof. Dus als Ronald zei: korter en vaker.

Tenslotte: 1 kilo gips heeft niet meer dan 300 gram water nodig om te harden. Alles daarboven moet er weer uit drogen. Gebruik dus niet te veel water, dat werkt makkelijker maar uiteindelijk moet je langer wachten.

Sorry Wim, dat ik je draadje kaap met zo'n lange preek... ik kon het niet laten  ;D

Groeten,

Joost

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22194
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11890 Gepost op: 12 augustus 2019, 07:25:12 »
Bedankt mannen voor jullie hulp en uitleg  (y)

@Joost.
Een "lange" treinen preek is nooit verkeerd hoor!
Met vriendelijke groet,
Wim

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22194
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11891 Gepost op: 12 augustus 2019, 07:27:28 »
 ;D



Met vriendelijke groet,
Wim

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11892 Gepost op: 12 augustus 2019, 09:21:38 »
hoi wim
cement beton klopt helemaal
er wordt hier bij het uitharden veel water gesproeid
wat je kan doen is je gips bijmengen met gewone gips die hardt in een paar minuten
groet kees

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11893 Gepost op: 12 augustus 2019, 09:38:36 »
Kleine correctie op de bouw van de Hooverdam: de dam werd in blokken van ongeveer lxbxh 15x15x1,5m opgebouwd.
Bedankt voor de correctie. Op de website die ik er over raadpleegde werden alleen horizontale maten genoemd, en dan ook nog verschillende. Daarvan heb ik een gemiddelde gepakt.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11894 Gepost op: 12 augustus 2019, 09:42:31 »
Bij cement duurt dat proces dagen of zelfs weken. Daarom moet je het al die tijd nat houden. En kun je het met warmte en stoom ook nog versnellen. En als het té warm wodt gaat het barsten.
Nog een weetje als het mag.  :)
Bij de bouw van het Mallard spoorviaduct over de de A58 in de aftakking naar het Sloe is het beton gestort bij licht vriezend weer. Het beton kwam uit een betoncentrale in Goes en werd daar met warm water aangemaakt om te voorkomen dat het te ver zou afkoelen.