Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 17:02:05
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:09:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 16:01:20
Probleem met inloggen door Joz
Vandaag om 15:55:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 15:50:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Onshape gebruikersgroep door MOVisser
Vandaag om 13:23:37
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:03:35
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
Vandaag om 12:34:56
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Resin kits best met of zonder grondlaag door Ronald Halma
Vandaag om 11:05:30
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
ratelende 1300 van Electrotren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:38:10
EifelBurgenBahn door Eric B
Vandaag om 07:31:26
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Martijn193
Vandaag om 06:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 05:00:02
  

Auteur Topic: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw  (gelezen 6327991 keer)

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re: Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #8430 Gepost op: 07 February 2019, 14:31:12 »


De groene, ronde tank rechts hoort ergens bovenop de trafo (oliekoeling).
De grote isolatoren links, horen ook ergens tegen de trafo aan te zitten. Dit is de ingang, de hoogspanning die vanaf hoogspanningsmasten komt (3 fasen).
De uitgaande spanning, daarvan zitten de isolatoren al bovenop de trafo.


Die stoommachne is top.  (y)
Die wil ik ook...!
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #8431 Gepost op: 07 February 2019, 14:36:47 »
Hoi Wim,

Indrukwekkend wat je allemaal voor elkaar bokst. Toch twee vraagjes/puntjes:
(i) je stoommachine heeft stoom nodig, die door leidingen wordt aan- en afgevoerd; die leidingen moeten dus lopen naar de plek waar de stoomketel wordt geacht te staan (begane grond); die stoomketel heeft een schoorsteen nodig (maar die heb je nog in voorraad, dacht ik) en wat brandstof (kolen), waarbij de volgende vraag komt, hoe worden die kolen aangevoerd?
(ii) de trafo heeft ook een aantal aanvoerleidingen nodig (vanaf een hoogspanningsmast)

Hopelijk kun je hier wat mee, maar wanneer niet, dan ook goed.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1672
Re: Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #8432 Gepost op: 07 February 2019, 14:55:42 »
Zo te zien is die trafo ook bedoeld voor transport en niet als zodanig te gebruiken als zijnde in gebruik.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26598
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #8433 Gepost op: 07 February 2019, 15:13:12 »
De trafo is inmiddels zo goed mogelijk aangepast.
Op de foto is het allemaal flink vergroot. In werkelijkheid is de trafo maar 3 cm.
En hij is nog niet aangesloten want dat moeten de Preisers nog gaan doen  :D

@Wies.
De kolen worden aan de achterkant aangevoerd.
En ja ik heb nog wel een schoorsteentje of xxx op voorraad.

Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6201
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #8434 Gepost op: 07 February 2019, 15:24:59 »
Ik wil ook van die Preisers die het werk voor mij gaan doen. ;D

Erg mooi weer Wim, wat had je die stoom machine snel in elkaar.  (y)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26598
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #8435 Gepost op: 07 February 2019, 15:30:36 »
Ja Kees een beetje Vink bouwt snel  ;)


De stoommachine staat in het gebouw.
Waar ik al bang voor was is dat hij maar matig zichtbaar is. En straks met kozijnen en glas zal het nog minder zijn.
Maar toch wel een leuk detail.

Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #8436 Gepost op: 07 February 2019, 15:51:38 »
Goed verlichten
Dan zie je hem wel achter de ramen
Je zou de ramen kunnen vervangen door deuren die open  staan
De deuren zijn er om onderdelen van de machine naar binnen te krijgen (of eruit)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26598
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #8437 Gepost op: 07 February 2019, 17:17:10 »
Dit voorgevel gedeelte van de fabriek is aardig levendig geworden met de nieuwe details.

Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2058
  • A-C
Re: Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #8438 Gepost op: 07 February 2019, 17:26:49 »
Wim, ik zie dat je voor de kleine versie van de stoommachine hebt gekozen, (met een cilinder) deze beeld denk ik een aandrijving uit ,dat is het verschil met de iets duurdere (met dubbele cilinder) en grotere, dat is een pure stroom maker.

Wel leuk, nu kun je er iets van een tandwielkast naast zetten (aangedreven door de getande ring)die dan weer wel een dynamo aandrijft.(=stroom)
En je kunt een band (zwart gemaakt elastiek of draad) naar boven maken (opde binnenring), zodat er op de verdieping erboven ofzo iets wordt aangedreven.
Naaimachines,kolomboren, mengvaten enz...

Please correct me if i’m wrong  :angel:

De gigantische aeg trafo staat meestal op een verhoging, iets van de panden vandaan , op grind , met een hekwerk er rond.
« Laatst bewerkt op: 07 February 2019, 17:33:04 door barry1972 »

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2058
  • A-C
Re: Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #8439 Gepost op: 07 February 2019, 17:37:45 »
Plaatje,



Rood zijn machines.
Blauw zijn geleide wielen
Groen is de aandrijving

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8135
Re: Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #8440 Gepost op: 07 February 2019, 17:47:57 »
En je hoeft ook niet precies te laten zien wat je maakt, als het maar een beetje met je fabrieksnaam te maken heeft  :)


Dit is volgens mij een voorbeeld van zo'n wiel aan een "stroom-opwekker" (dynamo?)
http://www.d7user.de/forum/showthread.php?t=102574


Edit: vooruit dan, één plaatje erbij  ;)

Bron:  http://www.d7user.de/forum/showthread.php?t=102574


Ketels met een centrale voeding van bovenaf voor de kolen?
https://www.artflakes.com/en/products/alte-fabrik-4


Geen idee wat het is maar foto 8 is ook leuk  :)
https://www.ursusfotografie.ch/galerie-ansicht/alte_Fabrik.html


Ook geen idee, ook leuk
https://www.magix.info/de/medien/alte-fabrik--1003246/


Google 1


Google 2


Google 3
« Laatst bewerkt op: 07 February 2019, 17:49:48 door Rondje_HO »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3466
    • Mijn van-alles website
Re: Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #8441 Gepost op: 07 February 2019, 18:47:33 »
(ii) de trafo heeft ook een aantal aanvoerleidingen nodig (vanaf een hoogspanningsmast)
Een hoogspanningsmast is absoluut niet noodzakelijk. Er zijn genoeg schakel- en onderstations in Nederland (ook kleine) die de hoogspanningsaanvoer gewoon uit de grond krijgen.

Zeker bij fabriekspanden met eigen trafo zal een hoogspanningsleiding zelden via de lucht aangevoerd worden, omdat zoiets enorme risico's met zich meebrengt (wandelen met ladders en andere zaken, hoeft niet eens metaal te zijn voor ernstige gevolgen)

@ Wim: afscherming van de hoogspannings-aansluitingen van een trafo was in de tijd van de stoomtechniek absoluut geen ding ;) Je moest er gewoon van wegblijven.
Afscherming is echt iets van de laatste 30 jaar of zo.
Nog een tipje wat betreft de trafo: vaak is het olie-reservoir vrij van de trafo gemonteerd en niet er recht boven. Zoals deze nu gemonteerd is, verhit de trafo zelf het olie-reservoir, wat absoluut onwenselijk is in het echte leven.

@ Rondje_H0: kan, maar ik denk dat dit 'gewoon' een stoommachine is.
Het poolrad van een elektriciteit-opwekkende stoommachine is over het algemeen enorm en niet te missen. Hoewel ik geen idee heb hoeveel fabrieken hun eigen stroom opwekten, zullen de meeste waarschijnlijk toch een hulpgeneratortje gehad hebben om de boel op gang te krijgen met een miniem beetje spanning. De meeste generatoren konden zich, (even uit m'n hoofd) bij relatief lage spanning, hun eigen opgewekte vermogen gebruiken om verder aan te lopen en de geleverde spanning en stroom op peil te krijgen.

Het kleine wieltje rechts, is hoogstwaarschijnlijk de inrichting waarmee de hele installatie voorbij z'n dode punt gedraaid wordt, zodat er aangezet kan worden met stoom.

aad52

  • Offline Offline
  • Berichten: 456
Re: Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #8442 Gepost op: 07 February 2019, 18:50:47 »
Hallo Wim,

Water/stoom en elektriciteit gaan niet zo fijn samen, daarom staan omvormers/trafo's altijd apart. In de tijd die jij voorstelt stonden de trafo's bijna altijd binnen, zie de foto's van transformatorstation Uitgeest hier: http://www.nicospilt.com/index_Uitgeest.htm

M.vr.groet,

Aad

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #8443 Gepost op: 07 February 2019, 19:49:07 »
Voor de stoommachine: over het algemeen heb je een of meerdere hoofd assen aan het plafond, en wordt van daaruit alles aangedreven. Zie de wasserij van het Buitenmuseum in Enkhuizen of het Textielmuseum in Tilburg

Zit er nog een starthulp (barring engine) in die Faller set? Er zit wel een tandring in het vliegwiel, maar de typische kast naast het vliegwiel ontbreekt

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26598
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #8444 Gepost op: 07 February 2019, 20:55:47 »
Helaas er zit geen starthulp bij de Faller set.

Ben het gebouw waar de stoommachine in staat aan het kleuren. Misschien vanavond nog klaar.

En allen wederom bedankt voor alle hulp  (y)
Ongekend wat er allemaal boven water komt!!
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim