Google+
Doel:€250.00
Donaties:€31.80

Per saldo:€-218.20

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 01:51:02
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 01:29:40
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Rondje_HO
Vandaag om 00:00:09
Raadplaatje door Mar-Cas
23 juni 2017, 23:54:56
Bad Harzwald, de bouw. door VFR
23 juni 2017, 23:52:53
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
23 juni 2017, 23:45:11
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
23 juni 2017, 23:44:33
Foutmelding IB2 " systeemfout geen Loconet" door vt175
23 juni 2017, 23:22:46
DSB verkoopt 15 treinstellen ic2 door Michel van den Hof
23 juni 2017, 22:32:32
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
23 juni 2017, 22:25:44
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Stedahult
23 juni 2017, 22:13:07
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door NS8714
23 juni 2017, 22:08:23
Een kijkje bij Piko in China door lrrw
23 juni 2017, 22:03:55
BNLS-module: "Groeten uit Jottum" door Hendrik Jan
23 juni 2017, 21:38:45
Project: PERŠTEJN (station CSD rond 1990 aan Duitse grens, HO 150x40) door Maurice K
23 juni 2017, 21:29:20
De bouw van een overweg door Peter.v.L
23 juni 2017, 21:06:19
3D/RM-IG: NS seinen (H0) door ruudns
23 juni 2017, 20:45:21
ESU Lokprogrammer, ervaringen gevraagd door crabbcharles
23 juni 2017, 20:40:11
Piko 2017 door Basilicum
23 juni 2017, 20:32:37
Artitec 2017 door Wijktrein
23 juni 2017, 19:24:00
Afmetingen lokloods Erstfeld Zwitserland door Alexmoba
23 juni 2017, 19:23:11
Nieuwe foto-emmer gezocht door Paul de Goede
23 juni 2017, 19:19:20
h0 en smalspoor naast- en door elkaar door martijn v m
23 juni 2017, 18:18:35
Saint Tourbičre, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door tuurtje
23 juni 2017, 18:16:25
Poll NS 1500 door Casmir
23 juni 2017, 18:15:08
VERPLAATST: Qbuzz Groningen/Drenthe door NS264
23 juni 2017, 18:15:01
Klein Duits kopstationnetje door Lucien
23 juni 2017, 17:48:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
23 juni 2017, 17:25:32
Modelspoorbeurs Houten 1 juli a.s. door ca.gorter
23 juni 2017, 16:47:27
Watergebouwen een zomerse aanbieding door 3dscaleworks
23 juni 2017, 15:11:14
  

Auteur Topic: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.  (gelezen 1768 keer)

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
« Reactie #15 Gepost op: 17 juni 2017, 09:50:12 »
Ja dit wordt een saai topic, want het is inderdaad de bedoeling om de ijk resultaten weer te geven.
Jammer genoeg kan je niet even snel de ijk resultaten kopiëren en in een Excel lijst plakken.

Het is ook een tijdrovend klusje, begin steeds meer aan een LS digital railspeed te denken.

Maar als ik straks klaar ben weet ik wel hoe ik mijn analoge loks acceptabel aan het rijden heb.

Doel is dat vooral de oude Fleischmann rondmotoren fatsoenlijk rijden, maar dat ook de moderne analoge loks goed rijden.
Alles rijdt mooi tot ongeveer 40 km/u daaronder beginnen de uitdagingen.

mvg
Marco

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
    • OV Website
Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
« Reactie #16 Gepost op: 17 juni 2017, 19:31:22 »
Heb je de kickstart bij Itrain ingesteld op 25 ?
Dit alleen voor de analoge locs

En reactie vertraging op 0 ms zetten

Eric
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 333
  • Metrop-Märklin
Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
« Reactie #17 Gepost op: 17 juni 2017, 23:48:03 »
Doel is dat vooral de oude Fleischmann rondmotoren fatsoenlijk rijden, maar dat ook de moderne analoge loks goed rijden.
Verbaast me niets dat daar de uitdagingen beginnen, vooral bij rondmotoren.
Als je het aantal draadjes ziet van mensen die een pannenkoek motor vervangen door iets beters, dan weet je dat onder die 40 km/u inderdaad een heel grote uitdaging ligt.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

martindomburg

  • Domburg Train Support
  • Offline Offline
  • Berichten: 452
  • Domburg Train Support
    • Domburg Train Support
Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
« Reactie #18 Gepost op: 18 juni 2017, 00:19:48 »
Verbaast me niets dat daar de uitdagingen beginnen, vooral bij rondmotoren.
Als je het aantal draadjes ziet van mensen die een pannenkoek motor vervangen door iets beters, dan weet je dat onder die 40 km/u inderdaad een heel grote uitdaging ligt.
Of gewoon schaal N rijden. Heb je geen pannenkoeken :)

Langzaamste ijking analoog hier 0,6 km/h

Verstuurd vanaf mijn VIE-L09 met Tapatalk

Schellenbach | Dinamo | MCC | Itrain | DTC |  OC32

Domburg Train Support

Lid van MC de Spoorstaaf.nl

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
« Reactie #19 Gepost op: 18 juni 2017, 15:53:58 »
Maar goed ondanks alles zie ik nog steeds niemand, die goed kan zeggen wat de juiste instelling zou kunnen zijn.

Dus ga ik gewoon verder met harde test feiten, die ik gewoon ga delen.

De Fleischmann rond motor is nu eenmaal een motor die in veel oudere treinverzamelingen te vinden. En alle motoren vervangen of alles digitaliseren is niet de bedoeling.

Eerst even voorstellen:
Testlok:
Fleischmann 4200
Oorsprong rond 1975
Staat perfect rijdend analoog, is uiteraard een vereiste (ook als je gaat digitaliseren)



Hoe is testlok in iTrain ingevoerd:



Wat heb ik gedaan.
Als eerste heb ik met PWM 2 en HF 0 gestest
Vervolgens de volgende series
PWM 2 HF 7
PWM 2 HF 11
PWM 4 HF 0
PWM 4 HF 7
PWM 8 HF 0
PWM 8 HF 7

dat geeft de volgende ijk resultaten.

PWM 2 HF 0



PWM 2 HF 7



PWM 2 HF 11



PWM 4 HF 0



PWM 4 HF 7



PWM 8 HF 0



PWM 8 HF 7




Als ik de gegevens zo naast elkaar zet, te beginnen met PWM 2 met de verschillende HF instellingen
Ik dacht de de hoog frequent wel eens een extra boost kon geven aan de motor, maar zie er geen bijzondere bijdrage van

onderstaand het ijkvergelijk met PWM 2 HF 0 - 7 - 11



En een vergelijk tussen de PWM 2- 4- 8  met de HF 0



PWM 8 geeft een irritante pieptoon dus die valt af.
Op PWM 2 lijkt de lok net iets beter te presteren.

Ook nog even de nieuwe Piko er bij gepakt. en met de HF in geschakeld branden zowel de vooruit als achter uit verlichting.

Keuze is geworden PWM 2 HF 0



Voor mij hoeven de loks niet 0,5 km per uur te rijden, maar als een lok 10 km per uur kan rijden analoog, dan ben ik dik tevreden.

mvg
Marco

martindomburg

  • Domburg Train Support
  • Offline Offline
  • Berichten: 452
  • Domburg Train Support
    • Domburg Train Support
Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
« Reactie #20 Gepost op: 18 juni 2017, 15:57:48 »
De HFI is voor de verlichting. Ik zie niet in dat die echt invloed kan hebben op de pwwm. De verschillen aan de top kan veroorzaakt worden door temperatuur verschil in de motor. Je kunt je het beste concentreren op de curve verloop.

Ijking is netjes, ik vind zelf wel de pwmm 4 e het mooiste uitzien.

Verder leuk, ga zo door man

Verstuurd vanaf mijn VIE-L09 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2017, 16:01:20 door martindomburg »
Schellenbach | Dinamo | MCC | Itrain | DTC |  OC32

Domburg Train Support

Lid van MC de Spoorstaaf.nl

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
« Reactie #21 Gepost op: 18 juni 2017, 17:51:37 »
Toch nog heel even getest met ander loks.

Alles op PWM2 HF0

Mijn goed rijdende liliput 7224





Deze rijdt fantastisch, geen decoder nodig.

doe eens gek.
Wie heeft er nog Lima. Als kind vond ik het al niets. en de test zeggen?





Maar dan heb ik, een Lima die ik wil gebruiken, op hoop van zegen op het ijkspoor gezet.


Wat een rare trein.



Deze tram heeft een zeer acceptabel analoge ijk curve, die gaan we op de trambaan verder onderzoeken.
Zeker gezien de vorige Lima, is deze wel een klasse beter.

mvg
Marco

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
« Reactie #22 Gepost op: 19 juni 2017, 17:31:39 »
Omdat er beweerd wordt dat Dinamo analoge treinen net zo mooi kan laten rijden als digitale, heb ik de proef op de som genomen.
Testlok is even snel gedigitaliseerd.
Lenz decoder er in, bevallen mij uitstekend.



Gaat niet om het fraai gaat om het functioneel

Decoder setting
CV 3 en 4 op 0
CV 5 op 70
CV 6 op 35

En mooie van Dinamo alle adressen kunnen gewoon hetzelfde zijn, 3 dus bij mij.

Met deze hitte even snel op het ijk spoor.

Ja en kijk eens naar die resultaten



Zo makkelijk zo langzaam.

Ja digitaal loopt veel mooier en veel makkelijker langzaam, zeker voor die oude rondmotoren.

toch blijf ik bij mijn keuze van Dinamo, voordeel dat veel loks gewoon acceptabel rijden die eigenlijk alleen maar op doorgaande sporen rijden.
Geen keerlus problemen, en relais geschakelde schaduw stations.

En als ik echte langzaam lopers op het stoomdepot of rangeer werk wil, dan maar een decoder.

Mocht iemand het geheim van de smit weten qua instelling om met iTrain de oude Fleischmann zo mooi aan het rijden krijgen, dan probeer ik dat graag.

Volgende stap is toch ook eens te testen in Koploper, maar daar moet ik mij eerst in gaan verdiepen.

Verder zal ik dit topic regelmatig spammen met verschillende loks.
Wat ik tot nu toe heb ervaren is dat Liliput, Roco, en Trix erg goed presteren, Fleischmann is erg afhankelijk van de overbrengingen.

mvg
Marco

martindomburg

  • Domburg Train Support
  • Offline Offline
  • Berichten: 452
  • Domburg Train Support
    • Domburg Train Support
Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
« Reactie #23 Gepost op: 19 juni 2017, 17:49:23 »
Maak de loc weer eens analoog en polijst de collector en reviseer de loc eens. Dan is hij als nieuw en ik denk dat de pwmm dan misschien wat meer kan doen op lage snelheden.

Zet dan wel de pwwm op 4 en vervang ook de koolborstels :)

In N merk je wel verschil of een motor gereviseerd is of flink gebruikt.

Groetjes

P.s.: vergeet niet de kortlsuitvastheid!!!! Zo blij dat ik daar geen.last van heb met Schellenbacg

Verstuurd vanaf mijn VIE-L09 met Tapatalk
Schellenbach | Dinamo | MCC | Itrain | DTC |  OC32

Domburg Train Support

Lid van MC de Spoorstaaf.nl