Google+
Doel:€250.00
Donaties:€124.14

Per saldo:€-125.86

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-08-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
Vandaag om 19:15:43
De soap die Fyra heet door iarnrod
Vandaag om 19:14:45
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 19:14:21
Schakeling voor kleurkeuze leds door 72sonett
Vandaag om 19:06:07
Trekduw Beneluxtrein door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:57:00
Digitaliseren Fleischmann draaischijf door dickkoning
Vandaag om 18:54:45
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door Stedahult
Vandaag om 18:53:40
Programmeren van wissels/wisselsstraten met MultiMaus (Roco) door trabiarie
Vandaag om 18:47:40
Maximale rijspanning Trafo halveren door Martin Hornis
Vandaag om 18:39:10
Hatzum, NL modelbaan naar voorbeeld uit Friesland door Noordernet
Vandaag om 18:38:32
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 18:24:21
Utrecht Centraal en Leidsche Rijn 4-sporig door nighttrain1
Vandaag om 18:15:33
Bouw van een omC bij de SGB in Goes. door Paul de Goede
Vandaag om 17:22:42
Multimouse pakt decoder adres 113 niet. door Hans Gvz
Vandaag om 17:21:04
Märklin/Trix Koploper: reservekoppeling in 3D printen door Remie_märklín
Vandaag om 17:18:19
HTM tram 265 in Lego door Paul de Goede
Vandaag om 17:17:40
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:09:13
Wat betekent wat bij de ICR's..? door Joop_L
Vandaag om 16:12:51
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door eenop87
Vandaag om 15:46:09
Eerste baanplan spoor N door stoomtreinen gek
Vandaag om 15:01:52
Voorde dok door Sobat Kras
Vandaag om 14:57:34
Fleischmann BR 54 met sound stopt ineens!! door Haradigi
Vandaag om 14:54:10
verschillende draaisteltype's onder NS materieel door edwin1974
Vandaag om 14:02:17
Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw door Martijnstein
Vandaag om 13:33:06
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 13:20:07
Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22. door PMBW
Vandaag om 12:12:54
NS 413 Grote Sik van Dutzrail door Ivo tB
Vandaag om 11:59:33
Depot door Ronald69
Vandaag om 11:55:06
VERPLAATST: Werk..Plaats door Reinout van Rees
Vandaag om 11:52:22
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door MDK193
Vandaag om 11:38:24
  

Auteur Topic: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.  (gelezen 2414 keer)

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
« Reactie #15 Gepost op: 17 juni 2017, 09:50:12 »
Ja dit wordt een saai topic, want het is inderdaad de bedoeling om de ijk resultaten weer te geven.
Jammer genoeg kan je niet even snel de ijk resultaten kopiëren en in een Excel lijst plakken.

Het is ook een tijdrovend klusje, begin steeds meer aan een LS digital railspeed te denken.

Maar als ik straks klaar ben weet ik wel hoe ik mijn analoge loks acceptabel aan het rijden heb.

Doel is dat vooral de oude Fleischmann rondmotoren fatsoenlijk rijden, maar dat ook de moderne analoge loks goed rijden.
Alles rijdt mooi tot ongeveer 40 km/u daaronder beginnen de uitdagingen.

mvg
Marco

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
    • OV Website
Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
« Reactie #16 Gepost op: 17 juni 2017, 19:31:22 »
Heb je de kickstart bij Itrain ingesteld op 25 ?
Dit alleen voor de analoge locs

En reactie vertraging op 0 ms zetten

Eric
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
  • Metrop-Märklin
Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
« Reactie #17 Gepost op: 17 juni 2017, 23:48:03 »
Doel is dat vooral de oude Fleischmann rondmotoren fatsoenlijk rijden, maar dat ook de moderne analoge loks goed rijden.
Verbaast me niets dat daar de uitdagingen beginnen, vooral bij rondmotoren.
Als je het aantal draadjes ziet van mensen die een pannenkoek motor vervangen door iets beters, dan weet je dat onder die 40 km/u inderdaad een heel grote uitdaging ligt.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

martindomburg

  • Domburg Train Support
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • Domburg Train Support
    • Domburg Train Support
Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
« Reactie #18 Gepost op: 18 juni 2017, 00:19:48 »
Verbaast me niets dat daar de uitdagingen beginnen, vooral bij rondmotoren.
Als je het aantal draadjes ziet van mensen die een pannenkoek motor vervangen door iets beters, dan weet je dat onder die 40 km/u inderdaad een heel grote uitdaging ligt.
Of gewoon schaal N rijden. Heb je geen pannenkoeken :)

Langzaamste ijking analoog hier 0,6 km/h

Verstuurd vanaf mijn VIE-L09 met Tapatalk

Schellenbach | Dinamo | MCC | Itrain | DTC |  OC32

Domburg Train Support

Lid van MC de Spoorstaaf.nl

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
« Reactie #19 Gepost op: 18 juni 2017, 15:53:58 »
Maar goed ondanks alles zie ik nog steeds niemand, die goed kan zeggen wat de juiste instelling zou kunnen zijn.

Dus ga ik gewoon verder met harde test feiten, die ik gewoon ga delen.

De Fleischmann rond motor is nu eenmaal een motor die in veel oudere treinverzamelingen te vinden. En alle motoren vervangen of alles digitaliseren is niet de bedoeling.

Eerst even voorstellen:
Testlok:
Fleischmann 4200
Oorsprong rond 1975
Staat perfect rijdend analoog, is uiteraard een vereiste (ook als je gaat digitaliseren)



Hoe is testlok in iTrain ingevoerd:



Wat heb ik gedaan.
Als eerste heb ik met PWM 2 en HF 0 gestest
Vervolgens de volgende series
PWM 2 HF 7
PWM 2 HF 11
PWM 4 HF 0
PWM 4 HF 7
PWM 8 HF 0
PWM 8 HF 7

dat geeft de volgende ijk resultaten.

PWM 2 HF 0



PWM 2 HF 7



PWM 2 HF 11



PWM 4 HF 0



PWM 4 HF 7



PWM 8 HF 0



PWM 8 HF 7




Als ik de gegevens zo naast elkaar zet, te beginnen met PWM 2 met de verschillende HF instellingen
Ik dacht de de hoog frequent wel eens een extra boost kon geven aan de motor, maar zie er geen bijzondere bijdrage van

onderstaand het ijkvergelijk met PWM 2 HF 0 - 7 - 11



En een vergelijk tussen de PWM 2- 4- 8  met de HF 0



PWM 8 geeft een irritante pieptoon dus die valt af.
Op PWM 2 lijkt de lok net iets beter te presteren.

Ook nog even de nieuwe Piko er bij gepakt. en met de HF in geschakeld branden zowel de vooruit als achter uit verlichting.

Keuze is geworden PWM 2 HF 0



Voor mij hoeven de loks niet 0,5 km per uur te rijden, maar als een lok 10 km per uur kan rijden analoog, dan ben ik dik tevreden.

mvg
Marco

martindomburg

  • Domburg Train Support
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • Domburg Train Support
    • Domburg Train Support
Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
« Reactie #20 Gepost op: 18 juni 2017, 15:57:48 »
De HFI is voor de verlichting. Ik zie niet in dat die echt invloed kan hebben op de pwwm. De verschillen aan de top kan veroorzaakt worden door temperatuur verschil in de motor. Je kunt je het beste concentreren op de curve verloop.

Ijking is netjes, ik vind zelf wel de pwmm 4 e het mooiste uitzien.

Verder leuk, ga zo door man

Verstuurd vanaf mijn VIE-L09 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2017, 16:01:20 door martindomburg »
Schellenbach | Dinamo | MCC | Itrain | DTC |  OC32

Domburg Train Support

Lid van MC de Spoorstaaf.nl

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
« Reactie #21 Gepost op: 18 juni 2017, 17:51:37 »
Toch nog heel even getest met ander loks.

Alles op PWM2 HF0

Mijn goed rijdende liliput 7224





Deze rijdt fantastisch, geen decoder nodig.

doe eens gek.
Wie heeft er nog Lima. Als kind vond ik het al niets. en de test zeggen?





Maar dan heb ik, een Lima die ik wil gebruiken, op hoop van zegen op het ijkspoor gezet.


Wat een rare trein.



Deze tram heeft een zeer acceptabel analoge ijk curve, die gaan we op de trambaan verder onderzoeken.
Zeker gezien de vorige Lima, is deze wel een klasse beter.

mvg
Marco

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
« Reactie #22 Gepost op: 19 juni 2017, 17:31:39 »
Omdat er beweerd wordt dat Dinamo analoge treinen net zo mooi kan laten rijden als digitale, heb ik de proef op de som genomen.
Testlok is even snel gedigitaliseerd.
Lenz decoder er in, bevallen mij uitstekend.



Gaat niet om het fraai gaat om het functioneel

Decoder setting
CV 3 en 4 op 0
CV 5 op 70
CV 6 op 35

En mooie van Dinamo alle adressen kunnen gewoon hetzelfde zijn, 3 dus bij mij.

Met deze hitte even snel op het ijk spoor.

Ja en kijk eens naar die resultaten



Zo makkelijk zo langzaam.

Ja digitaal loopt veel mooier en veel makkelijker langzaam, zeker voor die oude rondmotoren.

toch blijf ik bij mijn keuze van Dinamo, voordeel dat veel loks gewoon acceptabel rijden die eigenlijk alleen maar op doorgaande sporen rijden.
Geen keerlus problemen, en relais geschakelde schaduw stations.

En als ik echte langzaam lopers op het stoomdepot of rangeer werk wil, dan maar een decoder.

Mocht iemand het geheim van de smit weten qua instelling om met iTrain de oude Fleischmann zo mooi aan het rijden krijgen, dan probeer ik dat graag.

Volgende stap is toch ook eens te testen in Koploper, maar daar moet ik mij eerst in gaan verdiepen.

Verder zal ik dit topic regelmatig spammen met verschillende loks.
Wat ik tot nu toe heb ervaren is dat Liliput, Roco, en Trix erg goed presteren, Fleischmann is erg afhankelijk van de overbrengingen.

mvg
Marco

martindomburg

  • Domburg Train Support
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • Domburg Train Support
    • Domburg Train Support
Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
« Reactie #23 Gepost op: 19 juni 2017, 17:49:23 »
Maak de loc weer eens analoog en polijst de collector en reviseer de loc eens. Dan is hij als nieuw en ik denk dat de pwmm dan misschien wat meer kan doen op lage snelheden.

Zet dan wel de pwwm op 4 en vervang ook de koolborstels :)

In N merk je wel verschil of een motor gereviseerd is of flink gebruikt.

Groetjes

P.s.: vergeet niet de kortlsuitvastheid!!!! Zo blij dat ik daar geen.last van heb met Schellenbacg

Verstuurd vanaf mijn VIE-L09 met Tapatalk
Schellenbach | Dinamo | MCC | Itrain | DTC |  OC32

Domburg Train Support

Lid van MC de Spoorstaaf.nl

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
« Reactie #24 Gepost op: 10 juli 2017, 23:07:56 »
Je gaat niet naar de beurs en je bent toch in één keer wat treinen zooi rijker.



Dit is een beetje het tijdperk wat ik mooi vind, maar dat ter zijde.

De lok is nieuw, hed misschien beter eerst even moeten inlopen, maar ongeduldig als ik ben even op de Dinamo slachtbank.



Lok is dus gewoon analoog rechtstreeks uit de doos.

en wat is het resultaat:



Op zich een redelijk resultaat helaas stopt het rijden net onder de 20 km/u, Een decoder is niet noodzakelijk lijkt mij zo. is ook geen rangeer lok.

Digitaal zou deze waarschijnlijk heel mooi rijden.
mvg
Marco