Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een nieuw begin door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:28:07
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 19:10:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn1974
Vandaag om 18:43:51
NZH A 1001 - 1004 door Gerco van Beelen
Vandaag om 18:35:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:33:07
Klein baantje 1200x1200mm door hervé
Vandaag om 17:51:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door prutser
Vandaag om 17:35:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:05:14
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:03:23
Piko 2025 door Simon Stenneberg
Vandaag om 16:58:56
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 16:20:35
Br 38 Piko Superen. door saskia
Vandaag om 16:04:08
Inhoudsopgave blog Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 15:23:22
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Jelmer
Vandaag om 15:18:51
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door Marco Staartjes
Vandaag om 14:03:29
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door RobVille
Vandaag om 14:03:00
PB Models, ICR-rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 12:53:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:32:39
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 12:02:07
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 11:45:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:44:34
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:58:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:56:30
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:54:34
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 09:47:36
Aanluiting tussen tender en stoomlok door Lobomotion69
Vandaag om 03:39:06
meer wissels invoeren in Z21 door Frank 123
30 June 2025, 21:30:51
Set met 2 VAM GFT en 1 VAM potgrond exclusief MTE door Mug
30 June 2025, 21:02:21
Time-of-flight module door janvanbemmel
30 June 2025, 20:31:48
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door prutser
30 June 2025, 20:27:32
  

Auteur Topic: Hyperloop, Nederlandse route doet mee aan wedstrijd Hyperloop One  (gelezen 6056 keer)

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2878
    • foto's op Imgur
Re: Hyperloop
« Reactie #15 Gepost op: 15 September 2020, 21:36:41 »
Iets als een hyperloop zal er ooit misschien wel ergens komen, maar vooralsnog lijkt het me weinig realistisch.

Het doet me een beetje denken aan het verhaal "Rescue party" (1946) van SF-schrijver Arthur C. Clarke.
Daarin figureert een soort trans-atlantische metrolijn tussen de VS en Europa, die er maar een paar uur over doet...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26593
    • Pagina van klaas
Re: Hyperloop
« Reactie #16 Gepost op: 15 September 2020, 22:04:35 »
Er zijn ooit plannen geweest voor een hyperloop tussen Londen en New York. Bij de uitwerking kwamen ze er achter dat alleen al voor het staal van de buizen alle staalfabrieken in de hele wereld 10 jaar lang bezig zouden zijn.

Zelfde probleem geldt voor magneetzweeftreinen. Leuk voor relatief korte afstanden, b.v. van de luchthaven naar de binnenstad. Maar voor langere afstanden zit er veel te veel materiaal in de baan om het rendabel te maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Hyperloop
« Reactie #17 Gepost op: 16 September 2020, 11:32:42 »
Filer los je op met fijnmazig, frequent en comfortabel OV en snelle treinen.  8)
Snelle treinen is niet eens nodig. Want in Nederland is het maar 1x vol gas en je moet alweer remmen voor de volgende halte. Fijnmazig is ook niets, te storingsgevoelig. Robuust moet het zijn. Met goede infrastructuur  en een hoge frequentie.
Groeten Joop, machinist Lls

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Hyperloop, Nederlandse route doet mee aan wedstrijd Hyperloop One
« Reactie #18 Gepost op: 16 September 2020, 12:09:05 »
Hallo Joop.
Ik denk dar 200km snel genoeg is binnen Nederland,grensoverschrijdend verkeer  kan wel wat sneller ,
 Tussen Shl-Rtd  wordt , schat ik, hoogstens 25km lang die 160km/h gereden  en de Thalys met z'n 200 km/h maar                 15 km.

Maar nog even over die hyperloop, waar het mee begon hier , ;)
Wat is de toelaatbare versnelling voor een gewone hyperloop reiziger, vastgebonden  of  niet vastgebonden in zijn   stoeltje ?
Want dat maakt uit na hoeveel tijd een volgende capsule mag vertrekken en dus de vervoers capaciteit .
Je moet ook bedenken dat de capsules op een veilige afstand van elkaar blijven ,bij calamiteiten moet er ook veilig geremd kunnen worden met een niet te grote vertraging.want je moet rekening houden met gewone mensen en geen getrainde piloten of ruimtevaarders. 8)

 Groeten .
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Hyperloop, Nederlandse route doet mee aan wedstrijd Hyperloop One
« Reactie #19 Gepost op: 16 September 2020, 12:53:00 »
Men is wel leuk bezig met de hyperloop.
Al verschillende onderdelen zijn voor en door dit team gemaakt  ;D
Een van de vele TUD studentenprojecten.
https://delfthyperloop.nl/nl/hyperloop
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
144* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Hyperloop, Nederlandse route doet mee aan wedstrijd Hyperloop One
« Reactie #20 Gepost op: 16 September 2020, 13:57:35 »
Laat het maar een studenten project blijven.
Ik zou mijn vragen wel eens beantwoord willen zien, vooral wat het met mensen doet die geen astronauten opleiding hebben gehad.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12181
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Hyperloop, Nederlandse route doet mee aan wedstrijd Hyperloop One
« Reactie #21 Gepost op: 16 September 2020, 18:26:18 »
Om een "idee" te krijgen over wat het doorsnee menselijk lichaam kan hebben,zou je moeten kijken naar Japan.
Die shinkansen treinen rijden telkens sneller en sneller daar over hogesnelheids lijnen,en tot zover overleven die japanners dat blijkbaar prima  ;D
Dus een baseline qua ondergrens,zou daar wel uit te halen moeten zijn  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Allard

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Hyperloop, Nederlandse route doet mee aan wedstrijd Hyperloop One
« Reactie #22 Gepost op: 16 September 2020, 18:47:00 »
Het gaat natuurlijk om de vertraging en versnelling. Een menselijk lichaam kan een onbeperkte snelheid halen. De beperking wordt de tijd die je erover doet om er te komen ;-)
Allard

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Hyperloop, Nederlandse route doet mee aan wedstrijd Hyperloop One
« Reactie #23 Gepost op: 16 September 2020, 21:13:52 »
Nou onbeperkt gaat niet lukken volgens Einstein. Tenzij je een warp-drive hebt, maar die bestaan bij mijn weten (nog) niet...  ;) ;D
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Hyperloop, Nederlandse route doet mee aan wedstrijd Hyperloop One
« Reactie #24 Gepost op: 16 September 2020, 21:47:44 »
... een baseline qua ondergrens, zou daar wel uit te halen moeten zijn
De aarde heeft op 52 graden noorderbreedte een omtrek van ca 24670 km en draait in 24 uur een rondje. Ook als jij stil in je stoel naar je treintjes zit te kijken, beweeg je al met een snelheid van 24670/24 = 1030 km/u.

Snelheid is geen probleem, versnelling (en vertraging) wel.

...
Wat is de toelaatbare versnelling voor een gewone hyperloop reiziger, vastgebonden  of  niet vastgebonden in zijn   stoeltje ?

Een Ferrari  F430 accelereert van 0-100 km/u in 3,8 sec, dat betekent een versnelling van 100*1000 /(60*60*3,8)  = 7,3 m/sec2.
Remvertraging is voor de APK minimaal 5,8 m/sec2.

Een bemande raket haalt een versnelling van 3g = 30 m/sec2, dat overleef je uiteraard wel, maar je kunt verder niets doen en je houdt het niet lang vol.

Een nog comfortabele versnelling is zeker niet hoger dan 5 m/sec2, dus die hyperloop kan na 500*1000/3600/5 = ca 30 seconden al 500 km/u rijden. Daarna is de versnelling 0 (nul).

Nou onbeperkt gaat niet lukken volgens Einstein. Tenzij je een warp-drive hebt

Ook al zouden we die hebben, om met 5 m/sec2 naar de lichtsnelheid (300 000 km/sec) te accelereren duurt al bijna 2 jaar...
« Laatst bewerkt op: 16 September 2020, 22:08:39 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7194
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Hyperloop, Nederlandse route doet mee aan wedstrijd Hyperloop One
« Reactie #25 Gepost op: 16 September 2020, 22:01:17 »
De Concorde verplaatste zich met Mach 2 oftewel ruim 2000km/h.
Daarover klaagde geen enkele passagier.
Sterker nog: het was een unique selling point.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Hyperloop, Nederlandse route doet mee aan wedstrijd Hyperloop One
« Reactie #26 Gepost op: 17 September 2020, 10:40:07 »
De aarde heeft op 52 graden noorderbreedte een omtrek van ca 24670 km en draait in 24 uur een rondje. Ook als jij stil in je stoel naar je treintjes zit te kijken, beweeg je al met een snelheid van 24670/24 = 1030 km/u.

Snelheid is geen probleem, versnelling (en vertraging) wel.
Inderdaad, je kunt het nog verder doortrekken: de aarde suist met een snelheid van zo'n 29.8 km/s (=107000 km/h) om de zon heen. En daar merk je niks van. :)
En ons hele zonnestelsen draait om het middelpunt van de melkweg met nog hogere snelheid (220 km/s). En de melkweg zweeft door het heelal met nog hogere snelheid...  ;D

Ook al zouden we die hebben, om met 5 m/sec2 naar de lichtsnelheid (300 000 km/sec) te accelereren duurt al bijna 2 jaar...
Klopt, maar zoals te zien is in Startrek hebben ze ook daar iets op gevonden ;)
Nou moet je natuurlijk niet alles geloven wat ze in ST vertellen/voorspellen...

Wat treinen/hyperloops betreft: ik denk dat 5 m/s2 wel een aardig maximum is. Zoals je al berekende is dan na ~30 sec de max snelheid van 500 km/h bereikt, dus dat is eigenlijk best rap. Hoewel je in die tijd al 2 km hebt afgelegd.
Als je een versnelling van 2 m/s2 neemt (zal comfortabeler zijn), dan duurt het natuurlijk langer voordat je op topsnelheid zit.
Wat me tot de vraag brengt bij welke versnelling je nog een kopje koffie kunt meenemen zonder dat het direct over je broek plenst als die hyperloop optrekt. :)
 
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12181
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Hyperloop, Nederlandse route doet mee aan wedstrijd Hyperloop One
« Reactie #27 Gepost op: 17 September 2020, 11:51:18 »
Als de koffie al zin heeft om in een normaal kopje zonder deksel te blijven zitten,bij genoemde haalbare snelheden  ;)
(het zou voor koffie de term snelfiltermaling,wel een nieuwe dimensie geven  ;D )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Hyperloop, Nederlandse route doet mee aan wedstrijd Hyperloop One
« Reactie #28 Gepost op: 17 September 2020, 12:34:23 »
... zoals te zien is in Startrek hebben ze ook daar iets op gevonden
Ja, daar hebben ze acceleration compensators voor, die met dark matter/energy de massa van het hele ruimteschip reduceren, zodat het effect van grote versnelling veel kleiner is.
« Laatst bewerkt op: 18 September 2020, 13:33:23 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Hyperloop, Nederlandse route doet mee aan wedstrijd Hyperloop One
« Reactie #29 Gepost op: 17 September 2020, 12:41:41 »
Als de koffie al zin heeft om in een normaal kopje zonder deksel te blijven zitten,bij genoemde haalbare snelheden  ;)
Hoi Floris,
Zoals eerder al werd gezegd, doet de snelheid er niet toe. In een lijnvliegtuig krijg je ook gewoon koffie (zonder dekseltje) geserveerd terwijl het toch ruim 800 km/h vliegt.
Maar die krijg je alleen als het vliegtuig op kruissnelheid is, niet tijdens start en landing.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256