BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: tothebeach op 06 juni 2017, 17:23:23
-
Na de koets, trekschuit, trein, fiets, auto, het vliegtuig weer eens iets anders als transportmiddel:
http://www.nu.nl/internet/4747494/nederlandse-route-dingt-mee-eerste-hyperloop-verbinding.html
Groet,
Michel
-
Makkelijk in model na te maken, toch? Afvoerbuis in piepschuim ingraven, gras erover, klaar.
Reinout
-
Nog een groot voordeel is dat je geen treinen hoeft te kopen, zie je toch niet ;D
Mvg Theo
-
Je hebt dan wel weer een geluidsdecoder nodig: Sjoefffff ... :angel:
Jan-Peter
-
Buizenpost XXL, idioot project... ::)
-
(y) ingraven onder de HSL lijn, hoeven er tenminste geen onteigeningen meer plaats te hebben, scheurt er ook niets.
Hoe gaat het trouwens in zijn werk bij een bommelding :-\
-
Wat is een bommel ding? ???
MVG,
Joost
-
Een bommel ding = een ding van een heer van stand:
(http://www.animaatjes.nl/cliparts/cartoons/ollie-b-bommel/clipart_ollie-b-bommel_animaatjes-3.jpg)
Bron plaatje (https://www.animaatjes.nl/cliparts/ollie-b-bommel/cliparts-cartoons-ollie-b-bommel-135579)
Overigens denk ik dat een dergelijk systeem wel interessant is voor een land als Nederland. We slibben dicht, de Randstad is zeker in de spit een lange rij auto's, maar ook meer oostwaarts wordt het steeds drukker. Ook de treinen raken voller. Oplossingen als gespreide werktijden blijken ook minder effect te hebben. Een alternatief dat snel is en goedkoper is dan een HSL+HST (dat claimt Hyperloop (https://www.nrc.nl/nieuws/2017/06/06/rondje-nederland-met-ruim-duizend-kilometer-per-uur-10950627-a1561865)) zou een oplossing kunnen bieden.
Of de hyperloop de oplossing gaat bieden voor krimpregio's (zoals de NRC (https://www.nrc.nl/nieuws/2017/06/06/rondje-nederland-met-ruim-duizend-kilometer-per-uur-10950627-a1561865)bericht) betwijfel ik. Het voorstel van het tracé loopt niet door deze regio's, mensen uit die regio's moeten op een andere manier naar de stations. En of ze dan willen overstappen? Dat doet de mens nu al met moeite.
Groet,
Michel
-
Het is inderdaad heel snel en alles, maar ik heb nog niks gelezen over wat de capaciteit zou kunnen worden. Hoe lang kunnen die cabines dan worden, en wat is de opvolgtijd?
Verstuurd vanaf mijn F5321 met Tapatalk
-
(y) ingraven onder de HSL lijn, hoeven er tenminste geen onteigeningen meer plaats te hebben, scheurt er ook niets.
Hoe gaat het trouwens in zijn werk bij een bommelding :-\
Ware het niet dat de fundatie van de HSL met palen gebouwd is ;)
-
Eerste proefrit is gepland kort na 31 maart 2018.... ;D
-
https://www.engineersonline.nl/nieuws/id33258-zwevende-hyperloop-onder-zee-video.html?utm_medium=email
-
Prachtig allemaal, maar ik vraag mij toch af of dit nu echt de toekomst is.
Wat kost aanleg wel niet, en hoeveel Vacuüm is hier nu echt voor nodig.
Vacuüm is redelijk kostbaar bij mijn weten, en kost veel energie.
-
Dat ga je ooit terug verdienen met de prijs van een treinkaartje.
Met de prijs van een vliegticket misschien wel.
Maar of het dan idd. inderdaad wel zo energie-vriendelijk zal zijn?
En onder zee behoorlijk kwetsbaar, zeker in een regio waar het altijd rommelt...
-
Files los je niet op met de Hyperloop, mss zouden er hoogstens 3 of 4 "stations komen in Nederland .
Filer los je op met fijnmazig, frequent en comfortabel OV en snelle treinen. 8)
Peter
-
Iets als een hyperloop zal er ooit misschien wel ergens komen, maar vooralsnog lijkt het me weinig realistisch.
Het doet me een beetje denken aan het verhaal "Rescue party" (1946) van SF-schrijver Arthur C. Clarke.
Daarin figureert een soort trans-atlantische metrolijn tussen de VS en Europa, die er maar een paar uur over doet...
-
Er zijn ooit plannen geweest voor een hyperloop tussen Londen en New York. Bij de uitwerking kwamen ze er achter dat alleen al voor het staal van de buizen alle staalfabrieken in de hele wereld 10 jaar lang bezig zouden zijn.
Zelfde probleem geldt voor magneetzweeftreinen. Leuk voor relatief korte afstanden, b.v. van de luchthaven naar de binnenstad. Maar voor langere afstanden zit er veel te veel materiaal in de baan om het rendabel te maken.
-
Filer los je op met fijnmazig, frequent en comfortabel OV en snelle treinen. 8)
Snelle treinen is niet eens nodig. Want in Nederland is het maar 1x vol gas en je moet alweer remmen voor de volgende halte. Fijnmazig is ook niets, te storingsgevoelig. Robuust moet het zijn. Met goede infrastructuur en een hoge frequentie.
-
Hallo Joop.
Ik denk dar 200km snel genoeg is binnen Nederland,grensoverschrijdend verkeer kan wel wat sneller ,
Tussen Shl-Rtd wordt , schat ik, hoogstens 25km lang die 160km/h gereden en de Thalys met z'n 200 km/h maar 15 km.
Maar nog even over die hyperloop, waar het mee begon hier , ;)
Wat is de toelaatbare versnelling voor een gewone hyperloop reiziger, vastgebonden of niet vastgebonden in zijn stoeltje ?
Want dat maakt uit na hoeveel tijd een volgende capsule mag vertrekken en dus de vervoers capaciteit .
Je moet ook bedenken dat de capsules op een veilige afstand van elkaar blijven ,bij calamiteiten moet er ook veilig geremd kunnen worden met een niet te grote vertraging.want je moet rekening houden met gewone mensen en geen getrainde piloten of ruimtevaarders. 8)
Groeten .
Peter
-
Men is wel leuk bezig met de hyperloop.
Al verschillende onderdelen zijn voor en door dit team gemaakt ;D
Een van de vele TUD studentenprojecten.
https://delfthyperloop.nl/nl/hyperloop
-
Laat het maar een studenten project blijven.
Ik zou mijn vragen wel eens beantwoord willen zien, vooral wat het met mensen doet die geen astronauten opleiding hebben gehad.
Peter
-
Om een "idee" te krijgen over wat het doorsnee menselijk lichaam kan hebben,zou je moeten kijken naar Japan.
Die shinkansen treinen rijden telkens sneller en sneller daar over hogesnelheids lijnen,en tot zover overleven die japanners dat blijkbaar prima ;D
Dus een baseline qua ondergrens,zou daar wel uit te halen moeten zijn ;)
-
Het gaat natuurlijk om de vertraging en versnelling. Een menselijk lichaam kan een onbeperkte snelheid halen. De beperking wordt de tijd die je erover doet om er te komen ;-)
-
Nou onbeperkt gaat niet lukken volgens Einstein. Tenzij je een warp-drive hebt, maar die bestaan bij mijn weten (nog) niet... ;) ;D
Groet, Wim
-
... een baseline qua ondergrens, zou daar wel uit te halen moeten zijn
De aarde heeft op 52 graden noorderbreedte een omtrek van ca 24670 km en draait in 24 uur een rondje. Ook als jij stil in je stoel naar je treintjes zit te kijken, beweeg je al met een snelheid van 24670/24 = 1030 km/u.
Snelheid is geen probleem, versnelling (en vertraging) wel.
...
Wat is de toelaatbare versnelling voor een gewone hyperloop reiziger, vastgebonden of niet vastgebonden in zijn stoeltje ?
Een Ferrari F430 accelereert van 0-100 km/u in 3,8 sec, dat betekent een versnelling van 100*1000 /(60*60*3,8) = 7,3 m/sec2.
Remvertraging is voor de APK minimaal 5,8 m/sec2.
Een bemande raket haalt een versnelling van 3g = 30 m/sec2, dat overleef je uiteraard wel, maar je kunt verder niets doen en je houdt het niet lang vol.
Een nog comfortabele versnelling is zeker niet hoger dan 5 m/sec2, dus die hyperloop kan na 500*1000/3600/5 = ca 30 seconden al 500 km/u rijden. Daarna is de versnelling 0 (nul).
Nou onbeperkt gaat niet lukken volgens Einstein. Tenzij je een warp-drive hebt
Ook al zouden we die hebben, om met 5 m/sec2 naar de lichtsnelheid (300 000 km/sec) te accelereren duurt al bijna 2 jaar...
-
De Concorde verplaatste zich met Mach 2 oftewel ruim 2000km/h.
Daarover klaagde geen enkele passagier.
Sterker nog: het was een unique selling point.
groeten
Hendrik Jan
-
De aarde heeft op 52 graden noorderbreedte een omtrek van ca 24670 km en draait in 24 uur een rondje. Ook als jij stil in je stoel naar je treintjes zit te kijken, beweeg je al met een snelheid van 24670/24 = 1030 km/u.
Snelheid is geen probleem, versnelling (en vertraging) wel.
Inderdaad, je kunt het nog verder doortrekken: de aarde suist met een snelheid van zo'n 29.8 km/s (=107000 km/h) om de zon heen. En daar merk je niks van. :)
En ons hele zonnestelsen draait om het middelpunt van de melkweg met nog hogere snelheid (220 km/s). En de melkweg zweeft door het heelal met nog hogere snelheid... ;D
Ook al zouden we die hebben, om met 5 m/sec2 naar de lichtsnelheid (300 000 km/sec) te accelereren duurt al bijna 2 jaar...
Klopt, maar zoals te zien is in Startrek hebben ze ook daar iets op gevonden ;)
Nou moet je natuurlijk niet alles geloven wat ze in ST vertellen/voorspellen...
Wat treinen/hyperloops betreft: ik denk dat 5 m/s2 wel een aardig maximum is. Zoals je al berekende is dan na ~30 sec de max snelheid van 500 km/h bereikt, dus dat is eigenlijk best rap. Hoewel je in die tijd al 2 km hebt afgelegd.
Als je een versnelling van 2 m/s2 neemt (zal comfortabeler zijn), dan duurt het natuurlijk langer voordat je op topsnelheid zit.
Wat me tot de vraag brengt bij welke versnelling je nog een kopje koffie kunt meenemen zonder dat het direct over je broek plenst als die hyperloop optrekt. :)
Groet, Wim
-
Als de koffie al zin heeft om in een normaal kopje zonder deksel te blijven zitten,bij genoemde haalbare snelheden ;)
(het zou voor koffie de term snelfiltermaling,wel een nieuwe dimensie geven ;D )
-
... zoals te zien is in Startrek hebben ze ook daar iets op gevonden
Ja, daar hebben ze acceleration compensators voor, die met dark matter (https://nl.wikipedia.org/wiki/Donkere_materie)/energy (https://nl.wikipedia.org/wiki/Donkere_energie) de massa van het hele ruimteschip reduceren, zodat het effect van grote versnelling veel kleiner is.
-
Als de koffie al zin heeft om in een normaal kopje zonder deksel te blijven zitten,bij genoemde haalbare snelheden ;)
Hoi Floris,
Zoals eerder al werd gezegd, doet de snelheid er niet toe. In een lijnvliegtuig krijg je ook gewoon koffie (zonder dekseltje) geserveerd terwijl het toch ruim 800 km/h vliegt.
Maar die krijg je alleen als het vliegtuig op kruissnelheid is, niet tijdens start en landing.
Groet, Wim
-
Ja, daar hebben ze acceleration compensators die met dark matter/energy de massa van het hele ruimteschip reduceren zodat het effect van grote versnelling veel kleiner is.
Heerlijk, ik kan dat soort scifi wel waarderen. :) Ze gebruiken ook Heisenberg compensators om de teleportatie te laten werken.
Dan lijkt het toch (pseudo) wetenschappelijk verantwoord ;D
Groet, Wim