Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Show je werkplek door arnout
Vandaag om 08:52:33
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door HuubvG
Vandaag om 08:51:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 08:42:53
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 08:27:44
Modeltreinverzameling en waterschade door Ad Cleijsen
Vandaag om 08:15:35
Kranenberg, een exercitie in code 70 door puntenglijder
Vandaag om 08:11:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door V200-G2000
Vandaag om 08:09:10
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door HuubvG
Vandaag om 07:55:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 07:33:24
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit? door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:13:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
24 juli 2021, 23:45:12
The Intercontinental Railroad Company door clickmaniac
24 juli 2021, 23:27:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarkSpoor
24 juli 2021, 23:23:18
Kortsluiting wissel en vaste kruising door Klaas Zondervan
24 juli 2021, 23:05:01
Prijsdifferentiatie in Oostenrijk door Thom
24 juli 2021, 22:49:03
DR5000 centrale, update software 1.6.0. Nu update 1.6.1, per 19 juli 2021 door Hans van de Burgt
24 juli 2021, 22:02:06
Raadplaatje door dennie
24 juli 2021, 21:14:05
Line-up foto's van modellen door ceuleer
24 juli 2021, 19:28:06
NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen door R v/d Hoven
24 juli 2021, 19:05:21
GVBA 396 messing model door skiptram
24 juli 2021, 18:17:07
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door Dave.......
24 juli 2021, 17:22:31
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door Eric B
24 juli 2021, 17:07:03
Fleischmann oude naar nieuwe antislipband nummers door VictorPM
24 juli 2021, 16:53:48
The revival of "The Shop"! door Ronald Halma
24 juli 2021, 16:31:16
Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain) door peterha
24 juli 2021, 16:04:41
Albert's fantasie in schaal 0e door Scratchbuilt
24 juli 2021, 14:42:17
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
24 juli 2021, 14:36:25
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
24 juli 2021, 12:39:46
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
24 juli 2021, 11:44:57
Wie is Hans Reints door BartvD
24 juli 2021, 09:46:12
  

Auteur Topic: Hyperloop, Nederlandse route doet mee aan wedstrijd Hyperloop One  (gelezen 3538 keer)

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2489
    • foto's op Imgur
Re: Hyperloop
« Reactie #15 Gepost op: 15 september 2020, 21:36:41 »
Iets als een hyperloop zal er ooit misschien wel ergens komen, maar vooralsnog lijkt het me weinig realistisch.

Het doet me een beetje denken aan het verhaal "Rescue party" (1946) van SF-schrijver Arthur C. Clarke.
Daarin figureert een soort trans-atlantische metrolijn tussen de VS en Europa, die er maar een paar uur over doet...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21174
    • Pagina van klaas
Re: Hyperloop
« Reactie #16 Gepost op: 15 september 2020, 22:04:35 »
Er zijn ooit plannen geweest voor een hyperloop tussen Londen en New York. Bij de uitwerking kwamen ze er achter dat alleen al voor het staal van de buizen alle staalfabrieken in de hele wereld 10 jaar lang bezig zouden zijn.

Zelfde probleem geldt voor magneetzweeftreinen. Leuk voor relatief korte afstanden, b.v. van de luchthaven naar de binnenstad. Maar voor langere afstanden zit er veel te veel materiaal in de baan om het rendabel te maken.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Hyperloop
« Reactie #17 Gepost op: 16 september 2020, 11:32:42 »
Filer los je op met fijnmazig, frequent en comfortabel OV en snelle treinen.  8)
Snelle treinen is niet eens nodig. Want in Nederland is het maar 1x vol gas en je moet alweer remmen voor de volgende halte. Fijnmazig is ook niets, te storingsgevoelig. Robuust moet het zijn. Met goede infrastructuur  en een hoge frequentie.
Groeten Joop, machinist Lls

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3051
Re: Hyperloop, Nederlandse route doet mee aan wedstrijd Hyperloop One
« Reactie #18 Gepost op: 16 september 2020, 12:09:05 »
Hallo Joop.
Ik denk dar 200km snel genoeg is binnen Nederland,grensoverschrijdend verkeer  kan wel wat sneller ,
 Tussen Shl-Rtd  wordt , schat ik, hoogstens 25km lang die 160km/h gereden  en de Thalys met z'n 200 km/h maar                 15 km.

Maar nog even over die hyperloop, waar het mee begon hier , ;)
Wat is de toelaatbare versnelling voor een gewone hyperloop reiziger, vastgebonden  of  niet vastgebonden in zijn   stoeltje ?
Want dat maakt uit na hoeveel tijd een volgende capsule mag vertrekken en dus de vervoers capaciteit .
Je moet ook bedenken dat de capsules op een veilige afstand van elkaar blijven ,bij calamiteiten moet er ook veilig geremd kunnen worden met een niet te grote vertraging.want je moet rekening houden met gewone mensen en geen getrainde piloten of ruimtevaarders. 8)

 Groeten .
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 , Mat 24 op 2 rail / bovenleiding .
  Met1 kopstation en 1 doorg. station in ovaal .Werkende lichtseinen .Ben bezig met de  bouw van een model van lok SSN 01 1075

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2973
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Hyperloop, Nederlandse route doet mee aan wedstrijd Hyperloop One
« Reactie #19 Gepost op: 16 september 2020, 12:53:00 »
Men is wel leuk bezig met de hyperloop.
Al verschillende onderdelen zijn voor en door dit team gemaakt  ;D
Een van de vele TUD studentenprojecten.
https://delfthyperloop.nl/nl/hyperloop
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
157*hier
113* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3051
Re: Hyperloop, Nederlandse route doet mee aan wedstrijd Hyperloop One
« Reactie #20 Gepost op: 16 september 2020, 13:57:35 »
Laat het maar een studenten project blijven.
Ik zou mijn vragen wel eens beantwoord willen zien, vooral wat het met mensen doet die geen astronauten opleiding hebben gehad.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 , Mat 24 op 2 rail / bovenleiding .
  Met1 kopstation en 1 doorg. station in ovaal .Werkende lichtseinen .Ben bezig met de  bouw van een model van lok SSN 01 1075

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 9866
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Hyperloop, Nederlandse route doet mee aan wedstrijd Hyperloop One
« Reactie #21 Gepost op: 16 september 2020, 18:26:18 »
Om een "idee" te krijgen over wat het doorsnee menselijk lichaam kan hebben,zou je moeten kijken naar Japan.
Die shinkansen treinen rijden telkens sneller en sneller daar over hogesnelheids lijnen,en tot zover overleven die japanners dat blijkbaar prima  ;D
Dus een baseline qua ondergrens,zou daar wel uit te halen moeten zijn  ;)
Met vr gr

Floris

Bad Harzwald,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Allard

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Hyperloop, Nederlandse route doet mee aan wedstrijd Hyperloop One
« Reactie #22 Gepost op: 16 september 2020, 18:47:00 »
Het gaat natuurlijk om de vertraging en versnelling. Een menselijk lichaam kan een onbeperkte snelheid halen. De beperking wordt de tijd die je erover doet om er te komen ;-)
Allard

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 818
    • Altwied im Westerwald
Re: Hyperloop, Nederlandse route doet mee aan wedstrijd Hyperloop One
« Reactie #23 Gepost op: 16 september 2020, 21:13:52 »
Nou onbeperkt gaat niet lukken volgens Einstein. Tenzij je een warp-drive hebt, maar die bestaan bij mijn weten (nog) niet...  ;) ;D
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1887
    • El Carrilet
Re: Hyperloop, Nederlandse route doet mee aan wedstrijd Hyperloop One
« Reactie #24 Gepost op: 16 september 2020, 21:47:44 »
... een baseline qua ondergrens, zou daar wel uit te halen moeten zijn
De aarde heeft op 52 graden noorderbreedte een omtrek van ca 24670 km en draait in 24 uur een rondje. Ook als jij stil in je stoel naar je treintjes zit te kijken, beweeg je al met een snelheid van 24670/24 = 1030 km/u.

Snelheid is geen probleem, versnelling (en vertraging) wel.

...
Wat is de toelaatbare versnelling voor een gewone hyperloop reiziger, vastgebonden  of  niet vastgebonden in zijn   stoeltje ?

Een Ferrari  F430 accelereert van 0-100 km/u in 3,8 sec, dat betekent een versnelling van 100*1000 /(60*60*3,8)  = 7,3 m/sec2.
Remvertraging is voor de APK minimaal 5,8 m/sec2.

Een bemande raket haalt een versnelling van 3g = 30 m/sec2, dat overleef je uiteraard wel, maar je kunt verder niets doen en je houdt het niet lang vol.

Een nog comfortabele versnelling is zeker niet hoger dan 5 m/sec2, dus die hyperloop kan na 500*1000/3600/5 = ca 30 seconden al 500 km/u rijden. Daarna is de versnelling 0 (nul).

Nou onbeperkt gaat niet lukken volgens Einstein. Tenzij je een warp-drive hebt

Ook al zouden we die hebben, om met 5 m/sec2 naar de lichtsnelheid (300 000 km/sec) te accelereren duurt al bijna 2 jaar...
« Laatst bewerkt op: 16 september 2020, 22:08:39 door 72sonett »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Hyperloop, Nederlandse route doet mee aan wedstrijd Hyperloop One
« Reactie #25 Gepost op: 16 september 2020, 22:01:17 »
De Concorde verplaatste zich met Mach 2 oftewel ruim 2000km/h.
Daarover klaagde geen enkele passagier.
Sterker nog: het was een unique selling point.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 818
    • Altwied im Westerwald
Re: Hyperloop, Nederlandse route doet mee aan wedstrijd Hyperloop One
« Reactie #26 Gepost op: 17 september 2020, 10:40:07 »
De aarde heeft op 52 graden noorderbreedte een omtrek van ca 24670 km en draait in 24 uur een rondje. Ook als jij stil in je stoel naar je treintjes zit te kijken, beweeg je al met een snelheid van 24670/24 = 1030 km/u.

Snelheid is geen probleem, versnelling (en vertraging) wel.
Inderdaad, je kunt het nog verder doortrekken: de aarde suist met een snelheid van zo'n 29.8 km/s (=107000 km/h) om de zon heen. En daar merk je niks van. :)
En ons hele zonnestelsen draait om het middelpunt van de melkweg met nog hogere snelheid (220 km/s). En de melkweg zweeft door het heelal met nog hogere snelheid...  ;D

Ook al zouden we die hebben, om met 5 m/sec2 naar de lichtsnelheid (300 000 km/sec) te accelereren duurt al bijna 2 jaar...
Klopt, maar zoals te zien is in Startrek hebben ze ook daar iets op gevonden ;)
Nou moet je natuurlijk niet alles geloven wat ze in ST vertellen/voorspellen...

Wat treinen/hyperloops betreft: ik denk dat 5 m/s2 wel een aardig maximum is. Zoals je al berekende is dan na ~30 sec de max snelheid van 500 km/h bereikt, dus dat is eigenlijk best rap. Hoewel je in die tijd al 2 km hebt afgelegd.
Als je een versnelling van 2 m/s2 neemt (zal comfortabeler zijn), dan duurt het natuurlijk langer voordat je op topsnelheid zit.
Wat me tot de vraag brengt bij welke versnelling je nog een kopje koffie kunt meenemen zonder dat het direct over je broek plenst als die hyperloop optrekt. :)
 
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 9866
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Hyperloop, Nederlandse route doet mee aan wedstrijd Hyperloop One
« Reactie #27 Gepost op: 17 september 2020, 11:51:18 »
Als de koffie al zin heeft om in een normaal kopje zonder deksel te blijven zitten,bij genoemde haalbare snelheden  ;)
(het zou voor koffie de term snelfiltermaling,wel een nieuwe dimensie geven  ;D )
Met vr gr

Floris

Bad Harzwald,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1887
    • El Carrilet
Re: Hyperloop, Nederlandse route doet mee aan wedstrijd Hyperloop One
« Reactie #28 Gepost op: 17 september 2020, 12:34:23 »
... zoals te zien is in Startrek hebben ze ook daar iets op gevonden
Ja, daar hebben ze acceleration compensators voor, die met dark matter/energy de massa van het hele ruimteschip reduceren, zodat het effect van grote versnelling veel kleiner is.
« Laatst bewerkt op: 18 september 2020, 13:33:23 door 72sonett »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 818
    • Altwied im Westerwald
Re: Hyperloop, Nederlandse route doet mee aan wedstrijd Hyperloop One
« Reactie #29 Gepost op: 17 september 2020, 12:41:41 »
Als de koffie al zin heeft om in een normaal kopje zonder deksel te blijven zitten,bij genoemde haalbare snelheden  ;)
Hoi Floris,
Zoals eerder al werd gezegd, doet de snelheid er niet toe. In een lijnvliegtuig krijg je ook gewoon koffie (zonder dekseltje) geserveerd terwijl het toch ruim 800 km/h vliegt.
Maar die krijg je alleen als het vliegtuig op kruissnelheid is, niet tijdens start en landing.
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256