Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 12:41:52
mDDM, waarom 3 draaistellen? door j.ossebaar
Vandaag om 12:35:12
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 12:32:41
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
Vandaag om 12:25:19
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door PaulW
Vandaag om 12:18:13
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:10:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:52:40
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Gert Arkema
Vandaag om 11:37:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Montanbahn
Vandaag om 11:34:25
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 11:32:53
Roco modellen op aliexpress door henk
Vandaag om 11:14:40
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 11:13:09
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 11:04:59
Schroefkoppeling voor H0. door hervé
Vandaag om 11:00:56
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Karben
Vandaag om 10:58:54
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:58
Loksound downloads door Jaelro
Vandaag om 10:01:53
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 09:01:24
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 October 2025, 23:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
26 October 2025, 23:01:51
viessmann 4500 door Kees van der knijff
26 October 2025, 21:46:44
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
26 October 2025, 20:44:22
De bouw van station Laarbeek H0 door cor_b
26 October 2025, 20:42:04
TAMS PZS-2.2 door Ronald Halma
26 October 2025, 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
26 October 2025, 20:19:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
26 October 2025, 19:58:42
Eurostar in brand door Arjan6511
26 October 2025, 19:29:41
Project seaside Germany door Ronald Halma
26 October 2025, 19:26:57
Raadplaatje door grossraumwagen
26 October 2025, 19:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 October 2025, 19:08:30
  

Auteur Topic: Marklin Booster 60174 werkt niet icm CS2 voor 3 wegwissels  (gelezen 6041 keer)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Marklin Booster 60174 werkt niet icm CS2 voor 3 wegwissels
« Reactie #15 Gepost op: 21 May 2017, 14:31:23 »
Hoi Banne,

Je hebt nog steeds niet alle vragen beantwoord. ;) En sommige dingen vroeg ik nog een keer omdat je moet onthouden dat bij geschreven communicatie toon en houding niet overkomen en dus meer dan 50% van de communicatie verloren gaat. Toon kan je nog een beetje opvangen met emoji ;) maar dan nog kan een tekst vaak op meerdere manieren gelezen worden.

Over de booster had ik heen gelezen. In mijn verdediging, dit alleen melden in de titel is niet handig ::) ;)

En de draadjes omdraaien kan natuurlijk nog steeds. NIETS zegt dat jij niet de draden op de booster verdraait ten opzichte van de centrale. Zo lastig is even omdraaien nu ook niet. Net als een keer direct op de booster aansluiten. Je zal echt niet de eerste zijn die compleet ergens anders een probleem heeft ;)

En ik meen me te herinneren dat echt niet elke booster alle protocollen willen doen door vooral de aansturing. Maar dat lijkt me inderdaad hier minder een probleem aangezien het een plug and play booster van Märklin zelf is. Maar goed, hij ondersteund zowel DCC als MM dus net als de draadje is dit altijd het proberen waard lijkt me.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26868
    • Pagina van klaas
Re: Marklin Booster 60174 werkt niet icm CS2 voor 3 wegwissels
« Reactie #16 Gepost op: 21 May 2017, 16:37:16 »
En ik meen me te herinneren dat echt niet elke booster alle protocollen willen doen door vooral de aansturing.
Dat gaat dan over de protocollen FMZ en Selectrix. Daar zitten ook dode stukken in, dus delen waar de spanning nul is. En dat bereik je alleen maar als de uitgang van de booster op dat moment wordt kortgesloten. Niet elke booster kan dat.
Maar ik heb zo maar het idee dat banne niet met die protocollen werkt
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1781
Re: Marklin Booster 60174 werkt niet icm CS2 voor 3 wegwissels
« Reactie #17 Gepost op: 21 May 2017, 17:49:55 »
Ook dit klopt ook niet helemaal, de 60173 is ook gemaakt voor de CS2 maar ondersteund geen MFX signalen.

Hallo

Totale onzin dit.
Het enige verschil tussen bijde typen is dat de 74 een galvanisch gescheiden uitgang heeft. De 73 had deze nog niet.

CS2 heeft dezelfde verschillen. 60714 (niet alle) en 15 met scheiding, 13 en oudere 14 zonder.

Kun je wel een lok laten rijden via je booster? Oftewel; is de booster wel in orde?
Bart
« Laatst bewerkt op: 21 May 2017, 17:51:43 door Bahn-AG »

banne

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: Marklin Booster 60174 werkt niet icm CS2 voor 3 wegwissels
« Reactie #18 Gepost op: 23 May 2017, 17:35:13 »
Hoi

Of een draadje ontbreekt.

Heb je de massa van beiden (CS2 en booster) wel met elkaar verbonden?

Bart
Dit was dé oplossing!! Dank!!
Met vriendelijke groet,

Bart

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26868
    • Pagina van klaas
Re: Marklin Booster 60174 werkt niet icm CS2 voor 3 wegwissels
« Reactie #19 Gepost op: 23 May 2017, 19:24:59 »
Ik begrijp het toch niet helemaal. Deden de treinen het dan wel achter die booster? En de andere wissels?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Marklin Booster 60174 werkt niet icm CS2 voor 3 wegwissels
« Reactie #20 Gepost op: 23 May 2017, 19:39:28 »
Zoals altijd, aansluiten zoals het beschreven is doet wonderen.
@Klaas, daar zal nooit een echt antwoord opkomen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

banne

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: Marklin Booster 60174 werkt niet icm CS2 voor 3 wegwissels
« Reactie #21 Gepost op: 24 May 2017, 00:15:01 »
Ik begrijp het toch niet helemaal. Deden de treinen het dan wel achter die booster? En de andere wissels?
Alle treinen reden zonder problemen, alle wissels deden het zonder problemen alleen de 3 weg wissels niet. Vraag me niet hoe het kan, ik heb zelfs een testopstelling gemaakt zonder de massa door te verbinden en het werkte niet (voeding direct op wissel aangesloten) Vervolgens de massa van ringleiding 1 gekoppeld aan ringleiding 2 en de wissel deed het direct ZELFS aan de andere kant van het schaduwstation 4 meter verderop zonder aansluiting op de ringleiding.
Met vriendelijke groet,

Bart

banne

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: Marklin Booster 60174 werkt niet icm CS2 voor 3 wegwissels
« Reactie #22 Gepost op: 24 May 2017, 00:17:40 »
Zoals altijd, aansluiten zoals het beschreven is doet wonderen.
@Klaas, daar zal nooit een echt antwoord opkomen.

Mvg
Wim.
Ik heb nergens gelezen dat je de massa direct moet koppelen. Er staat dat de rails niet geïsoleerd mag zijn op de massa, enkel op de 3e rail. Zo was het ook aangesloten.
Met vriendelijke groet,

Bart

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1781
Re: Marklin Booster 60174 werkt niet icm CS2 voor 3 wegwissels
« Reactie #23 Gepost op: 24 May 2017, 00:23:19 »
Hoi

Ik zou nu toch eens nakijken of de rail daadwerkelijk ook de massa doorvoeren.

Los daarvan; een kabeltje is gewoon beter.

Bart

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26868
    • Pagina van klaas
Re: Marklin Booster 60174 werkt niet icm CS2 voor 3 wegwissels
« Reactie #24 Gepost op: 24 May 2017, 09:46:05 »
Alle treinen reden zonder problemen, alle wissels deden het zonder problemen alleen de 3 weg wissels niet.
Dat is dan duidelijk. Maar het blijft voor mij onbegrijpelijk. Zoals Wim in het begin van dit draadje al stelde, een driewegwissel zijn gewoon twee wissels die in elkaar geschoven zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Marklin Booster 60174 werkt niet icm CS2 voor 3 wegwissels
« Reactie #25 Gepost op: 24 May 2017, 09:48:13 »
Mijn gevoel zegt dat het nog steeds niet is aangesloten op de juiste manier, en dat er iets niet klopt.
Maar ik lees ook dat je geen ervaring of kennis hebt om dit te kunnen oplossen en verhelpen. Dat geeft verder niets want daar ben je niet de enigste in, dat is een probleem bij de meerderheid van de modelspoorders.

Als je niet weet hoe iets werkt en waarom het zo werkt, dan kun je ook geen fouten zoeken en oplossen.
Belangrijk is dat het nu werkt.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1781
Re: Marklin Booster 60174 werkt niet icm CS2 voor 3 wegwissels
« Reactie #26 Gepost op: 24 May 2017, 10:00:12 »
Hallo

Ik kan me wel voorstellen dat er niet gesnapt wordt dat de massa doorverbonden moet zijn.
De booster krijgt een digitaal signaal van de centrale, maar hangt aan een eigen trafo.
Waarom moet er dan nog een extra massa naar de centrale? De boostertrafo is immers al een eigen gesloten stroomkring.

En om het nog verwarrender te maken.
De booster 60173 mag juist NIET met de massa verbonden worden.

Bart
« Laatst bewerkt op: 24 May 2017, 10:02:26 door Bahn-AG »

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
  • Metrop-Märklin
Re: Marklin Booster 60174 werkt niet icm CS2 voor 3 wegwissels
« Reactie #27 Gepost op: 24 May 2017, 10:07:39 »
Een tekening zegt soms meer dan 1000 woorden, maar voor de tekeningen in de handleiding van Marklin geldt dat helaas niet.

Als ik dit zo allemaal lees: je hebt een centrale, je hebt een booster en je hebt rails (wissel). Drie objecten dus. Of zijn het er vier (boostertrafo)?

Tussen wat en wat hoort die missende massa verbinding?

Want ik mis geloof ik iets. (Ik mis én deze apparaten én de handleiding  ;D )
« Laatst bewerkt op: 24 May 2017, 10:09:20 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1781
Re: Marklin Booster 60174 werkt niet icm CS2 voor 3 wegwissels
« Reactie #28 Gepost op: 24 May 2017, 11:19:30 »
Hoi

De massaverbinding zit tussen booster en centrale uitgang.
Normaal zorgen de rails voor deze verbinding. Immers alleen de middenleider wordt geisoleerd.
Sluit je booster of centrale om wat voor reden niet op de baan aan, dan moet je zelfvdeze massa koppelen.

Bart

banne

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: Marklin Booster 60174 werkt niet icm CS2 voor 3 wegwissels
« Reactie #29 Gepost op: 24 May 2017, 17:59:01 »

Tussen wat en wat hoort die missende massa verbinding?
Mijns inziens (en ervaring) tussen de massa van spoorgroep 1 en spoorgroep 2 (groep 1 is 3e rail gescheiden/geisoleerd van groep 2)
Met vriendelijke groet,

Bart