BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: banne op 17 mei 2017, 08:01:44
-
Kent iemand dit probleem? De 3 wegwissels aansturen vanaf de CS2 is geen probleem maar diegene die in het gedeelte van de booster liggen werken niet. De normale wissels werken wel ???
-
Sorry, kan iemand deze verplaatsen naar digitaal? ;D
-
Misschien iets meer details. Welke decoder bijvoorbeeld? En werkt hij wel als je het booster deel even uit de CS2 voedt?
Timo
PS Voor iets als verplaatsen is de knop "Meld dit bericht aan de moderator" ;)
-
Klopt. Van dat knopje worden we vanzelf wakker :)
("Meld aan moderator" is juist ook voor alle huishoudelijke zaken zoals verplaatsen, te lange links, een tag die verkeerd staat enzo)
Reinout-als-moderator
-
Een 3-weg wissel zijn toch 2 normale wissels naast elkaar, wat is het verschil dan? Misschien de aansluitdraadjes even omwisselen.
Mvg
Wim.
-
Gaat om decoder 74465. Zoals gezegd als de CS2 het deel aanstuurt werkt het allemaal prima. Via de booster niet.
-
Hoi banne,
Je bent nog steeds wat schaars met informatie ::)
Voor de zekerheid, je hebt exact die wisseldecoder ook nog een keer direct aan de CS2 geprobeerd?
En hoe? Los of in de baan?
En om welke booster gaat het?
En heb je dus al geprobeerd de draden naar de decoder om te draaien?
In welk formaat stuur je hem aan?
Timo
-
Mijns inziens geef ik toch alle info, de decoder is genoemd en de booster in de titel. Als ik de wissel op de CS2 aansluit rechtstreeks of in de baan werkt alles prima. Als ik het aansluit via de booster werkt ie niet. Dit kan dus niks met draadjes wisselen te maken hebben. Het lijkt er gewoon op alsof het protocol voor het aansturen van de 3 wegwisseldecoders niet ondersteund wordt door de 60174.
-
Je hebt 2 draadjes voor de baanspanning, die kun je goed aansluiten en verkeerd aansluiten.
De B aansluiting op de O aansluiting en de O aansluiting op de B, en dan zitten ze toch echt verkeerd en aangezien Motorola polariteit afhankelijk is kan het zomaar zijn dat het dan niet werkt.
Het lijkt er gewoon op alsof het protocol voor het aansturen van de 3 wegwisseldecoders niet ondersteund wordt door de 60174.
Dit is natuurlijk onzin. De 60174 is gemaakt voor dit systeem, en zal alle signalen die de CS2 kent uitzenden.
74465 is multi-protocol, en werkt met Motorola en met DCC dat kan je CS2 ook uitsturen, als alles op de juiste manier is aangesloten zal het gewoon werken, kan niet anders namelijk ;)
Groetjes
-
Als ik de CS2 aansluit (zoals het moet, ben op de hoogte van B en O) en alles werkt, ik trek de stekker uit de CS2 en steek deze in de booster en het werkt niet dan heeft het toch niets te maken met verkeerd aangesloten draden op de rail of een ander protocol?
-
Het lijkt er gewoon op alsof het protocol voor het aansturen van de 3 wegwisseldecoders niet ondersteund wordt door de 60174.
Dat lijkt me sterk. Een booster ondersteunt niks, die versterkt alleen maar het signaal wat hij van de centrale krijgt.
Het is zoals Wim zegt, deze apparaten zijn voor elkaar gemaakt. En als het niet werkt, dan zie je iets over het hoofd of er zit ergens een draadje los.
-
Hoi
Of een draadje ontbreekt.
Heb je de massa van beiden (CS2 en booster) wel met elkaar verbonden?
Bart
-
Dat lijkt me sterk. Een booster ondersteunt niks, die versterkt alleen maar het signaal wat hij van de centrale krijgt.
Het is zoals Wim zegt, deze apparaten zijn voor elkaar gemaakt. En als het niet werkt, dan zie je iets over het hoofd of er zit ergens een draadje los.
Ook dit klopt ook niet helemaal, de 60173 is ook gemaakt voor de CS2 maar ondersteund geen MFX signalen. De 74 zou dit wel ondersteunen. Het is dus zeker niet zomaar een dom doorgeefluikje, er zit wel degelijk iets achter wat iets moet ondersteunen.
-
Hoi
Of een draadje ontbreekt.
Heb je de massa van beiden (CS2 en booster) wel met elkaar verbonden?
Bart
Die is verbonden via de rails (alleen de middenrail is onderbroken) zou je deze misschien rechtstreeks moeten verbinden?
-
Ook dit klopt ook niet helemaal, de 60173 is ook gemaakt voor de CS2 maar ondersteund geen MFX signalen. De 74 zou dit wel ondersteunen. Het is dus zeker niet zomaar een dom doorgeefluikje, er zit wel degelijk iets achter wat iets moet ondersteunen.
MFX is tweerichtingsverkeer. Daar heb je inderdaad iets meer voor nodig. Maar voor wissels is dat niet aan de orde, dat zijn alleen maar signalen van de centrale naar de decoder, en daarvoor is een booster niet meer dan een doorgeefluikje.
Daarmee wil ik niet zeggen dat ik een oplossing voor je probleem heb, maar normaal gesproken zou dit gewoon moeten werken.
-
Hoi Banne,
Je hebt nog steeds niet alle vragen beantwoord. ;) En sommige dingen vroeg ik nog een keer omdat je moet onthouden dat bij geschreven communicatie toon en houding niet overkomen en dus meer dan 50% van de communicatie verloren gaat. Toon kan je nog een beetje opvangen met emoji ;) maar dan nog kan een tekst vaak op meerdere manieren gelezen worden.
Over de booster had ik heen gelezen. In mijn verdediging, dit alleen melden in de titel is niet handig ::) ;)
En de draadjes omdraaien kan natuurlijk nog steeds. NIETS zegt dat jij niet de draden op de booster verdraait ten opzichte van de centrale. Zo lastig is even omdraaien nu ook niet. Net als een keer direct op de booster aansluiten. Je zal echt niet de eerste zijn die compleet ergens anders een probleem heeft ;)
En ik meen me te herinneren dat echt niet elke booster alle protocollen willen doen door vooral de aansturing. Maar dat lijkt me inderdaad hier minder een probleem aangezien het een plug and play booster van Märklin zelf is. Maar goed, hij ondersteund zowel DCC als MM dus net als de draadje is dit altijd het proberen waard lijkt me.
Timo
-
En ik meen me te herinneren dat echt niet elke booster alle protocollen willen doen door vooral de aansturing.
Dat gaat dan over de protocollen FMZ en Selectrix. Daar zitten ook dode stukken in, dus delen waar de spanning nul is. En dat bereik je alleen maar als de uitgang van de booster op dat moment wordt kortgesloten. Niet elke booster kan dat.
Maar ik heb zo maar het idee dat banne niet met die protocollen werkt
-
Ook dit klopt ook niet helemaal, de 60173 is ook gemaakt voor de CS2 maar ondersteund geen MFX signalen.
Hallo
Totale onzin dit.
Het enige verschil tussen bijde typen is dat de 74 een galvanisch gescheiden uitgang heeft. De 73 had deze nog niet.
CS2 heeft dezelfde verschillen. 60714 (niet alle) en 15 met scheiding, 13 en oudere 14 zonder.
Kun je wel een lok laten rijden via je booster? Oftewel; is de booster wel in orde?
Bart
-
Hoi
Of een draadje ontbreekt.
Heb je de massa van beiden (CS2 en booster) wel met elkaar verbonden?
Bart
Dit was dé oplossing!! Dank!!
-
Ik begrijp het toch niet helemaal. Deden de treinen het dan wel achter die booster? En de andere wissels?
-
Zoals altijd, aansluiten zoals het beschreven is doet wonderen.
@Klaas, daar zal nooit een echt antwoord opkomen.
Mvg
Wim.
-
Ik begrijp het toch niet helemaal. Deden de treinen het dan wel achter die booster? En de andere wissels?
Alle treinen reden zonder problemen, alle wissels deden het zonder problemen alleen de 3 weg wissels niet. Vraag me niet hoe het kan, ik heb zelfs een testopstelling gemaakt zonder de massa door te verbinden en het werkte niet (voeding direct op wissel aangesloten) Vervolgens de massa van ringleiding 1 gekoppeld aan ringleiding 2 en de wissel deed het direct ZELFS aan de andere kant van het schaduwstation 4 meter verderop zonder aansluiting op de ringleiding.
-
Zoals altijd, aansluiten zoals het beschreven is doet wonderen.
@Klaas, daar zal nooit een echt antwoord opkomen.
Mvg
Wim.
Ik heb nergens gelezen dat je de massa direct moet koppelen. Er staat dat de rails niet geïsoleerd mag zijn op de massa, enkel op de 3e rail. Zo was het ook aangesloten.
-
Hoi
Ik zou nu toch eens nakijken of de rail daadwerkelijk ook de massa doorvoeren.
Los daarvan; een kabeltje is gewoon beter.
Bart
-
Alle treinen reden zonder problemen, alle wissels deden het zonder problemen alleen de 3 weg wissels niet.
Dat is dan duidelijk. Maar het blijft voor mij onbegrijpelijk. Zoals Wim in het begin van dit draadje al stelde, een driewegwissel zijn gewoon twee wissels die in elkaar geschoven zijn.
-
Mijn gevoel zegt dat het nog steeds niet is aangesloten op de juiste manier, en dat er iets niet klopt.
Maar ik lees ook dat je geen ervaring of kennis hebt om dit te kunnen oplossen en verhelpen. Dat geeft verder niets want daar ben je niet de enigste in, dat is een probleem bij de meerderheid van de modelspoorders.
Als je niet weet hoe iets werkt en waarom het zo werkt, dan kun je ook geen fouten zoeken en oplossen.
Belangrijk is dat het nu werkt.
Groetjes
-
Hallo
Ik kan me wel voorstellen dat er niet gesnapt wordt dat de massa doorverbonden moet zijn.
De booster krijgt een digitaal signaal van de centrale, maar hangt aan een eigen trafo.
Waarom moet er dan nog een extra massa naar de centrale? De boostertrafo is immers al een eigen gesloten stroomkring.
En om het nog verwarrender te maken.
De booster 60173 mag juist NIET met de massa verbonden worden.
Bart
-
Een tekening zegt soms meer dan 1000 woorden, maar voor de tekeningen in de handleiding van Marklin geldt dat helaas niet.
Als ik dit zo allemaal lees: je hebt een centrale, je hebt een booster en je hebt rails (wissel). Drie objecten dus. Of zijn het er vier (boostertrafo)?
Tussen wat en wat hoort die missende massa verbinding?
Want ik mis geloof ik iets. (Ik mis én deze apparaten én de handleiding ;D )
-
Hoi
De massaverbinding zit tussen booster en centrale uitgang.
Normaal zorgen de rails voor deze verbinding. Immers alleen de middenleider wordt geisoleerd.
Sluit je booster of centrale om wat voor reden niet op de baan aan, dan moet je zelfvdeze massa koppelen.
Bart
-
Tussen wat en wat hoort die missende massa verbinding?
Mijns inziens (en ervaring) tussen de massa van spoorgroep 1 en spoorgroep 2 (groep 1 is 3e rail gescheiden/geisoleerd van groep 2)