Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 21:51:06
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:48:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:31:30
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
  

Auteur Topic: NS Diesel treinstel - ID gevraagd  (gelezen 15601 keer)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7121
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: NS Diesel treinstel - ID gevraagd
« Reactie #45 Gepost op: 14 May 2017, 19:31:42 »
Ja, nog maar eentje erbij maken dan maar. ;)
Echter, als ik dat mag aangeven, want het is tenslotte jouw model:
pijlers zijn niet altijd zo scherp van vorm als jij nu hebt gemaakt. Meestal een ronde vorm, of parabool.





Succes verder.
Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

FoolTrottel

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: NS Diesel treinstel - ID gevraagd
« Reactie #46 Gepost op: 14 May 2017, 19:50:33 »
Ronald, bedankt voor de info...

Maar deze pijlers waren echt puntig!
Zie foto ...Je zult wel op de link moeten klikken ...
http://www.beeldarchiefgildedeventer.nl/Deventer-Algemeen/Bruggen/i-VvDpsqJ/A

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7121
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: NS Diesel treinstel - ID gevraagd
« Reactie #47 Gepost op: 14 May 2017, 22:15:43 »
Zo ontwerp ik ze nooit.
Heel goed. (y)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

FoolTrottel

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: NS Diesel treinstel - ID gevraagd
« Reactie #48 Gepost op: 15 May 2017, 22:30:30 »
Alle 4 Pijlers nu helemaal klaar.
De twee in de rivier bedding hebben ook de brug-hoogte-aanduiding. (Heet dat wel zo?)





Rechts de pijler aan de stadskant, links die in de uiterwaarden.
(Ja, er is hoogte-verschil tussen die twee, maar dat lossen we tzt nog wel op :) )



FoolTrottel

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: NS Diesel treinstel - ID gevraagd
« Reactie #49 Gepost op: 19 May 2017, 22:03:18 »
nog een extra stukje brug, en extra pilaar.
Dit is het deel aan de uiterwaarden kant, zie ook de foto gepost door SpoorZeven op pag. 2, en 't deel rechtsonderin de zwart-wit luchtfoto op pagina 1.


FoolTrottel

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: NS Diesel treinstel - ID gevraagd
« Reactie #50 Gepost op: 20 May 2017, 22:54:21 »
Rails erop gemonteerd, en dit is even een test-opzet van bodem en pijlers...

In totaal 1.70m lang, het laatste stukje (zie foto vorige post), met de vijfde pijler mist hier nog (hoort aan de linkerkant), want bij het opstellen lette ik even niet op, en viel die pijler eventjes uit elkaar doordat ik erop 'leunde' ...

En, de puntige pijlers staan verkeerd, moeten omgewisseld, de doorvaarhoogteaanduidingen zitten aan de verkeerde kant!



MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7121
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: NS Diesel treinstel - ID gevraagd
« Reactie #51 Gepost op: 20 May 2017, 22:56:58 »
O,O,O, frotteltrottel.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

FoolTrottel

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: NS Diesel treinstel - ID gevraagd
« Reactie #52 Gepost op: 20 May 2017, 23:18:30 »
O,O,O, frotteltrottel.

Ronald Visser
;D

FoolTrottel

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: NS Diesel treinstel - ID gevraagd
« Reactie #53 Gepost op: 28 May 2017, 18:55:11 »
Klaar!





Alle onderdelen bij elkaar...


En, het treinstel is er weer eentje van Piko (TT-Schaal), 't stelt een 1300 voor, met drie wagons... Er zit een opdruk op de loc, 'SNCF' en 'CC-7139', in relief :)
Maar goed, dat was 't enige dat ik op die schaal kon vinden...

En, hij doet 't ook nog, zie hier een video van een test, met een 9V batterij...
https://youtu.be/q73wdZtQRDA

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7121
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: NS Diesel treinstel - ID gevraagd
« Reactie #54 Gepost op: 28 May 2017, 19:26:49 »
Het resultaat mag er zijn. Het is net een sprookje, aan het eind komt alles goed.

Groet Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: NS Diesel treinstel - ID gevraagd
« Reactie #55 Gepost op: 28 May 2017, 22:45:44 »
 (y) (y)

en de CC7100 is een regelrechte broer van de NS 1300... ;)

Mooi resultaat geworden.

Mvg,

Tis
********

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: NS Diesel treinstel - ID gevraagd
« Reactie #56 Gepost op: 29 May 2017, 10:03:23 »
Het is een leuk ding geworden, ik vraag me alleen af of een HalfNul-hondekop hier doorheen gaat passen, die is bijna 40% groter dan een TT-loc.

pijlers zijn niet altijd zo scherp van vorm als jij nu hebt gemaakt. Meestal een ronde vorm, of parabool.

Even een verheldering; rivierpijlers waren puntig in de tijd dat er nog sprake was van zware ijsgang. Om te zorgen dat in de winter het rivierijs de brug niet van de pijlers zou stoten heeft men de pijlers als ijsbrekers uitgerust. Het rivierijs wat met de stroom mee de rivier afzakte werd door het obstakel dan omhoog gedrukt op de rug van de scherpe punt waarna het brak en in losse stukken ijs om de pijler heen verder dreef. Gezien foto's uit ca 1940 was kruiend rivierijs niet denkbeeldig, met de huidige opwarming van rivieren dankzij diverse energiecentrales die hun koelwater eruit betrekken en op de rivier lozen tegenwoordig niet meer voor te stellen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7121
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: NS Diesel treinstel - ID gevraagd
« Reactie #57 Gepost op: 29 May 2017, 10:13:30 »
Gert,
Bedankt voor de info.
Ik heb een civiel-technische achtergrond waarbij ijsgang etc bekend is. En bij veel pijlers betrokken geweest. Desondanks.... Oresontbroen (en ook Oude brug bij Nijmegen).

Voor zover.

Ronald Visser


Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

FoolTrottel

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: NS Diesel treinstel - ID gevraagd
« Reactie #58 Gepost op: 29 May 2017, 17:36:32 »
Bedankt voor de reacties!


Het is een leuk ding geworden, ik vraag me alleen af of een HalfNul-hondekop hier doorheen gaat passen, die is bijna 40% groter dan een TT-loc.

Even een verheldering; rivierpijlers waren puntig in de tijd dat er nog sprake was van zware ijsgang. Om te zorgen dat in de winter het rivierijs de brug niet van de pijlers zou stoten heeft men de pijlers als ijsbrekers uitgerust. Het rivierijs wat met de stroom mee de rivier afzakte werd door het obstakel dan omhoog gedrukt op de rug van de scherpe punt waarna het brak en in losse stukken ijs om de pijler heen verder dreef. Gezien foto's uit ca 1940 was kruiend rivierijs niet denkbeeldig, met de huidige opwarming van rivieren dankzij diverse energiecentrales die hun koelwater eruit betrekken en op de rivier lozen tegenwoordig niet meer voor te stellen.

Een Halfnul hondekop zal inderdaad niet passen, van dat 'plan' ben ik al lang afgestapt! De 1300 is prima zo!

En bedankt voor de info over de pijlers, is wel zo logisch ja.
Maar toch, de pijlers die in 1982 voor de nieuwe brug zijn gemaakt, zijn ook puntig! Misschien omdat die zijn gebouwd op de funderingen van de eerste spoorburg uit 1887?


janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: NS Diesel treinstel - ID gevraagd
« Reactie #59 Gepost op: 29 May 2017, 22:43:46 »
Mooie totaalindruk! Een echte brug