Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 21:28:37
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Joz
Vandaag om 21:20:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 21:09:28
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
diorama, voor lange treinen. door JohnRobertGrunn
Vandaag om 20:25:07
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
  

Auteur Topic: NS Diesel treinstel - ID gevraagd  (gelezen 14520 keer)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2917
Re: NS Diesel treinstel - ID gevraagd
« Reactie #30 Gepost op: 06 mei 2017, 22:03:35 »
Anders gewoon TT-spoor erop leggen...

Alleen NS-treinen in deze schaal zijn lastiger; dat wordt dan via Shapeways een 3D-print,
of via PSK-modelbouw gaan zoeken....

Voordeel is wel weer dat de lengte van de brug minder fors uitvalt dan in HO :)

Mvg,

Tis
********

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6488
Re: NS Diesel treinstel - ID gevraagd
« Reactie #31 Gepost op: 06 mei 2017, 22:14:58 »
Die SVT137 is dan waarschijnlijk wel weer in TT leverbaar  ;D
Boomshanka!

FoolTrottel

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: NS Diesel treinstel - ID gevraagd
« Reactie #32 Gepost op: 07 mei 2017, 00:35:15 »
Die SVT137 is dan waarschijnlijk wel weer in TT leverbaar  ;D

(...)

Voordeel is wel weer dat de lengte van de brug minder fors uitvalt dan in HO :)

Mvg,

Tis

Jullie gevoel voor humor bevalt me wel  :laugh:  ;D  :D

(TT schaal rails is al onderweg... van Conrad.nl. Zou dat via het spoor vanuit Duitsland getransporteerd worden?)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: NS Diesel treinstel - ID gevraagd
« Reactie #33 Gepost op: 07 mei 2017, 02:51:55 »
Nah, door v Vlist  zwaar transport via Deurne... :-X

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: NS Diesel treinstel - ID gevraagd
« Reactie #34 Gepost op: 07 mei 2017, 12:12:01 »
Bijna goed.
vd Vlist was bij Wouw  :angel:

Deurne was een graafmachine  ;D
Gr.
Eric

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4115
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: NS Diesel treinstel - ID gevraagd
« Reactie #35 Gepost op: 07 mei 2017, 13:09:53 »
...
Het blijkt dat ik op schaal 1:120 heb zitten bouwen!  :o

Voor wat betreft de hoogte dan. In de breedte, iets van 1:100.
Maar goed, da's nog wel te fixen, wel veel tijd verprutst (ach, 't is hobbytijd, geeft nix) en wat afval hout geproduceerd ...

Gestoord dit.
In eerste instantie had ik nog geen tekening van de brug gevonden, en ben van foto's gaan meten.
Dat allemaal in een spreadsheet gezet, zodat de schaal berekeningen ge-autmatiseerd verliepen.

Maar, daar zit dus ergens een meet/rekenfoutje :) Of wel meerdere.
...

Dat snap ik even niet. Als ik een foto van de brug zie denk ik gelijk: oh, Bailey brug. Het systeem van de Baileybrug is volgens mij het best omschreven en terugvindbare documentatie ooit. Als ik googel is een van de eerste plaatjes een sectie van een zijkant met maten in inches erbij. Dan is het toch supermakkelijk om aan info te komen?
Ter vergelijk; ik heb wel wat moeite moeten doen voor ik voldoende info had om met de brug van Rhenen te beginnen. Zomaar 2 jaar voorbereidingstijd.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

FoolTrottel

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: NS Diesel treinstel - ID gevraagd
« Reactie #36 Gepost op: 07 mei 2017, 18:00:46 »
Dat snap ik even niet. Als ik een foto van de brug zie denk ik gelijk: oh, Bailey brug. Het systeem van de Baileybrug is volgens mij het best omschreven en terugvindbare documentatie ooit. Als ik googel is een van de eerste plaatjes een sectie van een zijkant met maten in inches erbij. Dan is het toch supermakkelijk om aan info te komen?
Ter vergelijk; ik heb wel wat moeite moeten doen voor ik voldoende info had om met de brug van Rhenen te beginnen. Zomaar 2 jaar voorbereidingstijd.

Deze brug is nu net géén Baileybrug, maar eentje van het type 'Everall Sectional Truss'. Maar goed, een tekening ervan is te vinden online...
De tekening is van deze specifieke brug, en geen algemene!



Mijn werkwijze is ongewoon en onlogisch: 'k Ben begonnen voordat ik die tekening had gevonden. Mijn grenzenloos enthousiame sleurt me simpelweg in zo'n situatie.

Maar da's voor mij geen probleem, 't gaat mij erom dat ik lekker aan het klussen ben, 't resultaat moet natuurlijk ergens op lijken, maar 't maakt mij niet veel uit op welke schaal dat zal zijn, het wordt een losstaand object, maakt geen onderdeel uit van een scenario of diorama. Er hóeft uiteindelijk ook geen treinstel op te staan, zou natuurlijk leuk zijn, maar is geen vereiste...

Ik heb jouw Rhenense brug bekeken, en ja, da's héél wat anders: Wat ik doe is een beetje aanknoeien vergeleken bij wat jij hebt gedaan!
Aan jouw model kan je zien dat er heel wat voorbereiding in is gaan zitten, én heel veel tijd en inspanning qua bouwen! Wat een machtig mooi model!

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4115
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: NS Diesel treinstel - ID gevraagd
« Reactie #37 Gepost op: 07 mei 2017, 20:00:22 »
Ah, dus niet zomaar een brug. Bedankt voor de aanvullende informatie. Volgens mij bestaat de helft van modelbouwen uit goed kijken en documenteren. Nou dat goed kijken deed ik zostraks al niet, dus zo lastig is het. Maar bedankt voor het compliment, er is alleen een maar bij: jij kunt het ook, begin er gewoon aan. Ik begon ook gewoon zonder me zorgen te maken of ik het kon of dat ie wel af kwam. Zo kun jij net zo goed beginnen. Documenteren en blijven kijken. Probeer de brug ook zo mooi mogelijk te maken, zo kloppend mogelijk en zo gedetailleerd mogelijk. Doet jezelf er alleen al een genoegen mee dat de brug gewoon klopt. Hoef je ook weinig te improviseren, dat scheelt ook energie. En als je, zoals ik lees, weer opnieuw moet beginnen; geeft niks, daar word je beter van.

Dus begin gewoon aan de brug. Begin met m zo gedetailleerd mogelijk na te bouwen. Dan kun je een brug van gelijke kwaliteit bouwen als die van mij is geworden. Ik zag dat je al eerder een brug bouwde, dus je weet dat je soms een paar stappen vooruit moet denken. En wees niet bang voor kosten; een Rhenense brug heeft nog geen E70 aan Evergreen styreen gekost, verder vlakke plaat en dat kost niet zoveel.

Enne, maak m lekker 1/87. Is veel van te krijgen, rails poppetjes en als tie klaar is wil ik mijn hondekop-4 plus hondekop-2 er graag gekoppeld op zien staan, met 3 x 0,70 = 2.10 m valt ca 1,20 m bijna in het niet  ;) .
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2017, 20:04:19 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Harry19

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
  • Als hij niet op de rem staat, moet het lukken
Re: NS Diesel treinstel - ID gevraagd
« Reactie #38 Gepost op: 07 mei 2017, 20:38:55 »
Zul je dat wel doen gert.
Je eigen hondekop 4 er op zetten. ;D
Groet,
Harry

Gek hoef je niet te wezen van je hobby, maar prettig gestoord is wel mooi meegenomen.

FoolTrottel

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: NS Diesel treinstel - ID gevraagd
« Reactie #39 Gepost op: 08 mei 2017, 00:25:32 »
Gert,

Dank voor je aanbod voor wat beteft de hondekop... 1m20 aan trein op 1:87 .. wow!

Maar, ik ben al begonnen, en een eind op weg ... en ik ga gewoon door met wat ik nu heb :)

Mogelijk kan ik meer dan ik nu doe, maar daar gaat het me hier niet om... ik kreeg het idee, en ben ervoor gegaan. Op deze manier, op mijn manier ...


janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: NS Diesel treinstel - ID gevraagd
« Reactie #40 Gepost op: 08 mei 2017, 15:57:06 »
Ik word nu wel erg benieuwd naar foto's van dit bouwwerk! Maar als je 'm toch niet gaat inpassen in een baan, wat is er dan mis met 1:120? daarvoor zijn toch wel allerlei spulletjes ter aankleding te krijgen. Waarom niet wat creme/blauwe DB-rijtuigen erop, die reden ook in Nederland? Die zullen toch wel in TT gemaakt zijn?

Maar verder sluit ik me geheel aan bij Gert, zo'n project lukt niet zonder grondig researchen en uitdenken voor je begint, je loopt anders geheid vast. Als een eindje brug klaar hebt, is 'binnen' echt niet goed bereikbaar meer, dus alles wat daar moet komen moet je van tevoren voorzien. Was bij mijn brug ook, http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,25629.0.html

FoolTrottel

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: NS Diesel treinstel - ID gevraagd
« Reactie #41 Gepost op: 08 mei 2017, 18:42:40 »
Oh wow, nog 'n échte bruggenbouwer!  8)
Geweldig mooie brug Jan ... 'k word er stil van!

Voor mij is schaal geen enkele issue. Als ik een TT model kan vinden, en hij past erop, nou, dat zou heel mooi zijn!

Hier een paar recente foto's (al staan er ook enkele op de facebook pagina, deze zijn toch weer anders...)

Van onder naar boven: De bodem, zijkant en bovenkant, allemaal in losse onderdelen ... (ziet er misschien wat scheef en krom uit, maar da's omdat de onderdelen tegen elkaar gelegd zijn, en volgens mij zit er ook nog wat groothoek-kromming in ...)


En dan een beetje in/aan elkaar gepast/geklemd.


Dit is een van de drie secties, elk 55cm lang.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2917
Re: NS Diesel treinstel - ID gevraagd
« Reactie #42 Gepost op: 08 mei 2017, 22:49:13 »
 (y)
********

FoolTrottel

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: NS Diesel treinstel - ID gevraagd
« Reactie #43 Gepost op: 09 mei 2017, 18:13:37 »
De rails zijn binnen, misschien ietsje te groot/wijd, maar ik ga ervoor!


FoolTrottel

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: NS Diesel treinstel - ID gevraagd
« Reactie #44 Gepost op: 14 mei 2017, 17:29:27 »
3x Pijlers gereed.





Nu ja, 'gereed' is niet helemaal de waarheid.
Moet nog wat aan afwerking doen, geloof ik, en, oh ja, typisch mijn werkwijze weer, als ik drie brugdelen heb, heb ik 4 Pijlers nodig!
Die ene was ik even vergeten, dus... Ach, geeft niet, maken we er nog eentje.

Qua onderdelen zijn nu twee van de drie secties 'klaar', alle 20 zij-delen van de twee secties zijn gereed, bodem en dak ook.
Hm, als ik die derde sectie 'vergeet', dan hoef ik ook die ene pijler niet meer te maken... :)

(Toch vreemd wat de camera doet met de vormen, die linker pijler lijkt verschikkelijk 'bol' - is ie ook wel een beetje, maar lang niet zo als op de foto, zal wel groothoek effect zijn...?)