Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 19:16:30
Bahnstrecke 5867 door Eric v C
Vandaag om 19:16:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 18:49:49
Aachenau West door Overet
Vandaag om 18:47:36
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 17:40:18
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23

Auteur Topic: NS Diesel treinstel - ID gevraagd  (gelezen 15583 keer)

T.Spat

• Offline Offline
Re: NS Diesel treinstel - ID gevraagd
« Reactie #30 Gepost op: 06 May 2017, 22:03:35 »
Anders gewoon TT-spoor erop leggen...

Alleen NS-treinen in deze schaal zijn lastiger; dat wordt dan via Shapeways een 3D-print,
of via PSK-modelbouw gaan zoeken....

Voordeel is wel weer dat de lengte van de brug minder fors uitvalt dan in HO :)

Mvg,

Tis

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 06 May 2017, 22:14:58 »
Die SVT137 is dan waarschijnlijk wel weer in TT leverbaar  ;D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

FoolTrottel

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 07 May 2017, 00:35:15 »
Die SVT137 is dan waarschijnlijk wel weer in TT leverbaar  ;D

(...)

Voordeel is wel weer dat de lengte van de brug minder fors uitvalt dan in HO :)

Mvg,

Tis

Jullie gevoel voor humor bevalt me wel  :laugh:  ;D  :D

(TT schaal rails is al onderweg... van Conrad.nl. Zou dat via het spoor vanuit Duitsland getransporteerd worden?)

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #33 Gepost op: 07 May 2017, 02:51:55 »
Nah, door v Vlist  zwaar transport via Deurne... :-X

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 07 May 2017, 12:12:01 »
Bijna goed.
vd Vlist was bij Wouw  :angel:

Deurne was een graafmachine  ;D
Gr.
Eric

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #35 Gepost op: 07 May 2017, 13:09:53 »
...
Het blijkt dat ik op schaal 1:120 heb zitten bouwen!  :o

Voor wat betreft de hoogte dan. In de breedte, iets van 1:100.
Maar goed, da's nog wel te fixen, wel veel tijd verprutst (ach, 't is hobbytijd, geeft nix) en wat afval hout geproduceerd ...

Gestoord dit.
In eerste instantie had ik nog geen tekening van de brug gevonden, en ben van foto's gaan meten.
Dat allemaal in een spreadsheet gezet, zodat de schaal berekeningen ge-autmatiseerd verliepen.

Maar, daar zit dus ergens een meet/rekenfoutje :) Of wel meerdere.
...

Dat snap ik even niet. Als ik een foto van de brug zie denk ik gelijk: oh, Bailey brug. Het systeem van de Baileybrug is volgens mij het best omschreven en terugvindbare documentatie ooit. Als ik googel is een van de eerste plaatjes een sectie van een zijkant met maten in inches erbij. Dan is het toch supermakkelijk om aan info te komen?
Ter vergelijk; ik heb wel wat moeite moeten doen voor ik voldoende info had om met de brug van Rhenen te beginnen. Zomaar 2 jaar voorbereidingstijd.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

FoolTrottel

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 07 May 2017, 18:00:46 »
Dat snap ik even niet. Als ik een foto van de brug zie denk ik gelijk: oh, Bailey brug. Het systeem van de Baileybrug is volgens mij het best omschreven en terugvindbare documentatie ooit. Als ik googel is een van de eerste plaatjes een sectie van een zijkant met maten in inches erbij. Dan is het toch supermakkelijk om aan info te komen?
Ter vergelijk; ik heb wel wat moeite moeten doen voor ik voldoende info had om met de brug van Rhenen te beginnen. Zomaar 2 jaar voorbereidingstijd.

Deze brug is nu net géén Baileybrug, maar eentje van het type 'Everall Sectional Truss'. Maar goed, een tekening ervan is te vinden online...
De tekening is van deze specifieke brug, en geen algemene!

Mijn werkwijze is ongewoon en onlogisch: 'k Ben begonnen voordat ik die tekening had gevonden. Mijn grenzenloos enthousiame sleurt me simpelweg in zo'n situatie.

Maar da's voor mij geen probleem, 't gaat mij erom dat ik lekker aan het klussen ben, 't resultaat moet natuurlijk ergens op lijken, maar 't maakt mij niet veel uit op welke schaal dat zal zijn, het wordt een losstaand object, maakt geen onderdeel uit van een scenario of diorama. Er hóeft uiteindelijk ook geen treinstel op te staan, zou natuurlijk leuk zijn, maar is geen vereiste...

Ik heb jouw Rhenense brug bekeken, en ja, da's héél wat anders: Wat ik doe is een beetje aanknoeien vergeleken bij wat jij hebt gedaan!
Aan jouw model kan je zien dat er heel wat voorbereiding in is gaan zitten, én heel veel tijd en inspanning qua bouwen! Wat een machtig mooi model!

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #37 Gepost op: 07 May 2017, 20:00:22 »
Ah, dus niet zomaar een brug. Bedankt voor de aanvullende informatie. Volgens mij bestaat de helft van modelbouwen uit goed kijken en documenteren. Nou dat goed kijken deed ik zostraks al niet, dus zo lastig is het. Maar bedankt voor het compliment, er is alleen een maar bij: jij kunt het ook, begin er gewoon aan. Ik begon ook gewoon zonder me zorgen te maken of ik het kon of dat ie wel af kwam. Zo kun jij net zo goed beginnen. Documenteren en blijven kijken. Probeer de brug ook zo mooi mogelijk te maken, zo kloppend mogelijk en zo gedetailleerd mogelijk. Doet jezelf er alleen al een genoegen mee dat de brug gewoon klopt. Hoef je ook weinig te improviseren, dat scheelt ook energie. En als je, zoals ik lees, weer opnieuw moet beginnen; geeft niks, daar word je beter van.

Dus begin gewoon aan de brug. Begin met m zo gedetailleerd mogelijk na te bouwen. Dan kun je een brug van gelijke kwaliteit bouwen als die van mij is geworden. Ik zag dat je al eerder een brug bouwde, dus je weet dat je soms een paar stappen vooruit moet denken. En wees niet bang voor kosten; een Rhenense brug heeft nog geen E70 aan Evergreen styreen gekost, verder vlakke plaat en dat kost niet zoveel.

Enne, maak m lekker 1/87. Is veel van te krijgen, rails poppetjes en als tie klaar is wil ik mijn hondekop-4 plus hondekop-2 er graag gekoppeld op zien staan, met 3 x 0,70 = 2.10 m valt ca 1,20 m bijna in het niet  ;) .
« Laatst bewerkt op: 07 May 2017, 20:04:19 door Gert Arkema »
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Harry19

• Offline Offline
  • Als hij niet op de rem staat, moet het lukken
« Reactie #38 Gepost op: 07 May 2017, 20:38:55 »
Zul je dat wel doen gert.
Je eigen hondekop 4 er op zetten. ;D
Groet,
Harry

Gek hoef je niet te wezen van je hobby, maar prettig gestoord is wel mooi meegenomen.

FoolTrottel

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 08 May 2017, 00:25:32 »
Gert,

Dank voor je aanbod voor wat beteft de hondekop... 1m20 aan trein op 1:87 .. wow!

Maar, ik ben al begonnen, en een eind op weg ... en ik ga gewoon door met wat ik nu heb :)

Mogelijk kan ik meer dan ik nu doe, maar daar gaat het me hier niet om... ik kreeg het idee, en ben ervoor gegaan. Op deze manier, op mijn manier ...

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #40 Gepost op: 08 May 2017, 15:57:06 »
Ik word nu wel erg benieuwd naar foto's van dit bouwwerk! Maar als je 'm toch niet gaat inpassen in een baan, wat is er dan mis met 1:120? daarvoor zijn toch wel allerlei spulletjes ter aankleding te krijgen. Waarom niet wat creme/blauwe DB-rijtuigen erop, die reden ook in Nederland? Die zullen toch wel in TT gemaakt zijn?

Maar verder sluit ik me geheel aan bij Gert, zo'n project lukt niet zonder grondig researchen en uitdenken voor je begint, je loopt anders geheid vast. Als een eindje brug klaar hebt, is 'binnen' echt niet goed bereikbaar meer, dus alles wat daar moet komen moet je van tevoren voorzien. Was bij mijn brug ook, http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,25629.0.html

FoolTrottel

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 08 May 2017, 18:42:40 »
Oh wow, nog 'n échte bruggenbouwer!  8)
Geweldig mooie brug Jan ... 'k word er stil van!

Voor mij is schaal geen enkele issue. Als ik een TT model kan vinden, en hij past erop, nou, dat zou heel mooi zijn!

Hier een paar recente foto's (al staan er ook enkele op de facebook pagina, deze zijn toch weer anders...)

Van onder naar boven: De bodem, zijkant en bovenkant, allemaal in losse onderdelen ... (ziet er misschien wat scheef en krom uit, maar da's omdat de onderdelen tegen elkaar gelegd zijn, en volgens mij zit er ook nog wat groothoek-kromming in ...)

En dan een beetje in/aan elkaar gepast/geklemd.

Dit is een van de drie secties, elk 55cm lang.

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 08 May 2017, 22:49:13 »
 (y)

FoolTrottel

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 09 May 2017, 18:13:37 »
De rails zijn binnen, misschien ietsje te groot/wijd, maar ik ga ervoor!

FoolTrottel

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 14 May 2017, 17:29:27 »
3x Pijlers gereed.

Nu ja, 'gereed' is niet helemaal de waarheid.
Moet nog wat aan afwerking doen, geloof ik, en, oh ja, typisch mijn werkwijze weer, als ik drie brugdelen heb, heb ik 4 Pijlers nodig!
Die ene was ik even vergeten, dus... Ach, geeft niet, maken we er nog eentje.

Qua onderdelen zijn nu twee van de drie secties 'klaar', alle 20 zij-delen van de twee secties zijn gereed, bodem en dak ook.
Hm, als ik die derde sectie 'vergeet', dan hoef ik ook die ene pijler niet meer te maken... :)

(Toch vreemd wat de camera doet met de vormen, die linker pijler lijkt verschikkelijk 'bol' - is ie ook wel een beetje, maar lang niet zo als op de foto, zal wel groothoek effect zijn...?)