Het door diverse mensen aangekaarte punt dat men (soms) wisseldetectie gebruikt om een wisselstraat eerder vrij te geven of om te voorkomen dat wissels ongewenst worden omgezet kan ik helaas niet plaatsen met de kennis van de materie en de pakketten. Ik heb nog niet kunnen ontdekken hoe ik zo'n route door het pakket eerder vrij kan geven mét of zonder detectie op wissels...
Koploper heeft de mogelijkheid om een wisselstraat vrij te geven op bezet worden en weer vrijkomen van een bezetmelder. Dat kan dus bij volledig gedetecteerde treinen de laatste wissel zijn met een bezetmelder of zoals ik het wil doen op een paar plekken een IR sluis aan het begin van een blok.Tevens kan koploper volgens mij de boel stil zetten als een niet verwachtte melder aangesproken wordt. Als je dat wilt, heeft het dus nut om wissels van een eigen bezetmelder te voorzien. Hapert er een wissel, dan wordt direct daarna een niety verwachtte melder aangesproken en alles stil gelegd.
Zie mijn topic 'lofterdam' voor het daadwerkelijke banaplan en de onderbouw.
ik ben bezig met een redelijk groot schaduwstation te bouwen, modulair, althans zodanig dat ik simpel detectie aan wissels kan hangen of niet, en daarmee kan experimenteren.
Ik zie in je baan plan dat jouw schaduw station gedeelte al bij binnenkomst in 2 delen zijn.Waarom maak je de binnen komende sporen van elk deel niet even lang als de langste trein.Zodoende halveer je het bezet hebben van een wissel straat bij inkomende treinen, slechts 1 wissel in de wissel straat om dit te discrimineren.
Het schaduwstation in het schema is misschien redelijk groot, maar niet complex op het eerste gezicht. Er zijn 3 secties (3, 6 en 7 opstelsporen). Er is eenrichtingsverkeer. Er is een kopspoor, maar niet duidelijk is hoe je daarvan gebruik gaat maken. In de tekening is dat opstelspoor niet bruikbaar voor een pendeltrein.
Je kunt in het gebruik die (logische) complexiteit vergroten, bijvoorbeeld door at random treinen te laten vertrekken, of specifiek die ene trein die bij diefje-met-verlos nooit voor zijn beurt had kunnen vertrekken, of door de opstelsporen zo lang te maken dat er twee of meer treinen op een opstelspoor passen, of door pendelen mogelijk te maken met een extra wissel (maar dan is de vraag waar je de keerlus, als je 2-rail rijdt, gaat oplossen).