Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:43:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door NS2408
Vandaag om 21:40:25
Project seaside Germany door Sikko
Vandaag om 21:29:36
Overstap naar HTM door Miniature Holland
Vandaag om 21:22:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:15:31
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Stootjuk
Vandaag om 21:15:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 21:12:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 21:09:41
Op Zuid (NL H0) door Tom Z.
Vandaag om 21:06:38
Kato ETA 515 door mamory
Vandaag om 20:58:15
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 20:52:09
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 19:58:14
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 19:47:47
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 19:45:52
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 19:29:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Ruben90
Vandaag om 19:10:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jan Bennink
Vandaag om 18:24:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 18:22:28
Een leuke vrachtwagen door defender
Vandaag om 18:20:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:01:34
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 17:36:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 17:27:51
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:59:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:58:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 16:36:08
De fabriek - Spoor 0 door g-j
Vandaag om 16:13:49
Tram reageert niet door R1954
Vandaag om 15:00:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 14:10:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 14:09:15
  

Auteur Topic: Verkanting in stationssporen  (gelezen 11552 keer)

Mike 1961

  • Offline Offline
  • Berichten: 293
  • Bruggenbouwer
    • Railsoverwater
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #75 Gepost op: 01 May 2017, 10:13:12 »
Klopt, maar met rijweerstand bedoel ik eerder het effect dat een lange stoomlok niet door hele smalle bochten komt zonder wringen... verkanting heeft daar m.i. ook een positieve invloed op, echter daar zijn de meningen dus over verdeeld... zou mooi zijn als iemand met een helix dit zou kunnen testen (y)

Ik denk dat de weerstand bij een grote loc die door een krappe boog moet eerder wordt veroorzaakt door wrijving doordat de loc zelf "recht blijft' omdat de wielen te weinig zijdelingse speling hebben om zich in de boog mee te vormen.  Een verkanting lost hierbij niets op.
Verder is in de echte wereld een verkanting meer noodzakelijk voor het rijcomfort van de passagiers. Bij wegen hoofdzakelijk om regenwater van de weg af te laten lopen.
In plaats van de verkanting kun je beter ruimte maken om de straal te vergroten zodat je hellingspercentage van de stijging lager wordt. Hierdoor rijdt je modeltrein makkelijker naar boven dan met de verkanting.
Met vriendelijke groeten,
Mike