Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door martijnhaman
Vandaag om 17:04:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 17:04:31
Wat is dit voor component door Rieks
Vandaag om 16:56:45
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:52:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rieks
Vandaag om 16:50:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 16:49:32
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 16:17:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 16:05:37
Piko blauwe 1000 door janw
Vandaag om 15:45:26
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Montanbahn
Vandaag om 15:45:17
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 15:37:51
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Benjamin92
Vandaag om 15:35:29
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 15:12:43
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door daan2353
Vandaag om 14:37:16
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 14:29:45
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 14:25:07
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 14:22:34
Rail away door Eric v C
Vandaag om 14:17:48
Extra functie in Zimo MS450P22 door RobbertJan
Vandaag om 14:04:30
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:45:21
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald Halma
Vandaag om 11:12:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:05:22
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Josephes
Vandaag om 10:39:56
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:24:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:02:20
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 09:45:46
Märklin spoor 1 glaskast buffers breken af. door Kees-Jan
Vandaag om 08:52:04
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 08:21:55
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:29:56
Platine vraag door henk
Vandaag om 05:37:56
  

Auteur Topic: Verkanting in stationssporen  (gelezen 11855 keer)

Gert van Opbroek

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
Verkanting in stationssporen
« Gepost op: 28 April 2017, 19:43:02 »
Ik heb een vraag met betrekking tot de NEM norm 114, verkanting in bogen. Ben begonnen met de bouw van een nieuwe modelspoorbaan schaal Ho. Het betreft een enkelsporig traject met daarin een station met een eilandperron en een aantal goederensporen met aansluiting naar enkele bedrijven.

De perronsporen hebben een straal van variërend van 1.70 tot 1.90, nu is mijn vraag of er in de perronsporen ook verkanting wordt toegepast, kan hierover niets vinden in de NEM norm en op Google.

Wie weet hier meerover?

Met vriendelijke groet,
Gert
Met vriendelijke groet,
Gert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27013
    • Pagina van klaas
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #1 Gepost op: 28 April 2017, 19:52:34 »
Ik dank dat het afhangt van het gebruik van de perronsporen. In het oude station Sloterdijk lagen de perronsporen verkant omdat daar de sneltreinen en internationale treinen nogal stevig doorreden. Maar ik kan me voorstellen dat er geen verkanting wordt toegepast als op het betreffende spoor alle treinen stoppen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gert van Opbroek

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #2 Gepost op: 28 April 2017, 19:59:35 »
Dank je wel Klaas, voor jouw reactie.

Bedoeling is dat alle personentreinen stoppen op het station.Het station kan gebruikt worden als kruisingsstation voor personentreinen, maar doorgaande goederentreinen en/of omgeleide treinen zouden door moeten kunnen rijden.
Ik kan mij zo voorstellen, dat als er geen verkanting in de doorgaande sporen wordt toegepast er dan een snelheidsbeperking zou moeten gelden.

Met vriendelijke groet,
Gert
Met vriendelijke groet,
Gert

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7965
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #3 Gepost op: 28 April 2017, 20:10:29 »
Castricum, aan de lijn Alkmaar-Uitgeest, ligt ook in een boog en daar is zeker verkanting toegepast, deze is duidelijk merkbaar, zowel in stoppende als doorgaande treinen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27013
    • Pagina van klaas
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #4 Gepost op: 28 April 2017, 20:45:25 »
Zijn er in Castricum doorgaande treinen? Als ik op de actuele spoorkaart kijk lijkt het erop dat alle treinen daar stoppen.

Het probleem is dat bogen in het grootbedrijf niet makkelijk zijn te vertalen naar model.
De boogstralen die je noemt zijn voor modelbouwbegrippen tamelijk ruim. Maar doe je ze maal 87, dan kom je gemiddeld uit op 160 meter, en dat is voor grootbedrijfbegrippen heel krap.
In model is verkanting technisch gezien nergens voor nodig. Maar voor het mooi zou je in deze situatie een subtiele verkanting kunnen toepassen. De NEM114 noemt 1 mm als maximum, maar ik zou niet verder gaan dan 0,5 mm. Is net genoeg om zichtbaar te zijn, en toch niet te overdreven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7965
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #5 Gepost op: 28 April 2017, 21:15:47 »
Zover ik weet stoppen in de huidige dienstregeling alle Intercity's en Sprinters op het traject te Castricum, maar dat is niet altijd zo geweest.
Van de extra spitstreinen weet ik het niet zeker.
Daarnaast rijdt er ook nog wel eens ledigmaterieel daar en dat gaat zover mij bekend op baanvaksnelheid door Castricum heen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #6 Gepost op: 28 April 2017, 21:41:34 »
In Helmond en in Sittard liggen de sporen ook verkant terwijl daar alle personentreinen stoppen. In Sittard is het betreffende spoor alleen gebruikt door stoppende treinen.

(Of ik vergis me met het een en ander)
Mvg, Bjorn.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3464
    • Mijn van-alles website
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #7 Gepost op: 28 April 2017, 22:20:24 »
En Hoek van Holland Haven (de sporen richting Strand) had het ook. Ik kan nog wel meer stations herinneren waar dat ook zo was, maar weet niet wat de situatie wat betreft het treinverkeer daar is (en kan me de namen ook niet zo snel voor de geest halen)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #8 Gepost op: 28 April 2017, 22:37:01 »
Citaat van: Gert van Opbroek
...Bedoeling is dat alle personentreinen stoppen op het station.
Dan is verkanting niet nodig, werkt zelfs averechts omdat er helemaal geen zijwaartse kracht optreedt waarvoor gecompenseerd moet worden, het verkantingsoverschot zorgt er dan voor dat je 'naar binnen valt'.
« Laatst bewerkt op: 28 April 2017, 22:57:17 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Gert van Opbroek

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #9 Gepost op: 28 April 2017, 22:50:42 »
Heren, allemaal dank voor jullie reacties.

Zoals Klaas aangeeft is het technisch gezien niet nodig om verkanting aan te brengen, maar uit visueel oogpunt bekeken, lijkt mij een kleine verkanting wel mooi.
 
Ik ga het morgen eens even uitproberen, de rails worden voorlopig toch, totdat er geballast wordt, voorlopig met een klein schroefje vast gezet.
Ook vanwege het uitgangspunt dat doorgaande goederentreinen en/of omgeleide treinen niet zullen stoppen, dacht ik dat een verkanting wel realistisch zou zijn.

Met vriendelijke groet,
Gert

 
Met vriendelijke groet,
Gert

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7431
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #10 Gepost op: 28 April 2017, 23:07:43 »
Verkanting voor een spoorbaan is niet echt noodzakelijk.
Kijk maar eens naar een indoor wielerbaan. Deze heeft oplopende zijkanten omdat er zeer hard gereden wordt.
Al eerder aangegeven: het gaat om het opheffen van de centripetale/centrifugale kracht.

Comfort voor de reizigers.
Gaat er met de modelloks met zeer grote snelheden gereden worden dan is een verkanting in de bogen wel nuttig.
De loks vliegen anders uit de bocht.
Bij snelheden "op schaal" is een verkanting niet echt noodzakelijk.
Voor het oog zou 1 a 1,5 graden al genoeg zijn.

Snelwegen worden op rechte stukken ontworpen met 2,5 % verkanting (2,5 cm over een lengte van 1 meter). Dat is meer voor de afwatering dan dat een verkanting nodig vanwege snelheden.

Groet Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

guest7823

  • Gast
Verkanting in stationssporen
« Reactie #11 Gepost op: 28 April 2017, 23:09:12 »
Beverwijk.....

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27013
    • Pagina van klaas
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #12 Gepost op: 28 April 2017, 23:18:17 »
Voor het oog zou 1 a 1,5 graden al genoeg zijn.
Verkanting bij spoorwegen wordt niet in graden, maar in millimeters hoogteverschil aangegeven. Bij 1,5 graden kom ik voor H0 op 0,45 mm, dat lijkt erg op de 0,5 mm die ik eerder noemde. :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #13 Gepost op: 28 April 2017, 23:27:25 »
Kan me herrineren dat de maximale verkanting in groot bedrijf 12 cm is, het hoogte verschil tussen de ene en de andere spoorstaaf. Maximaal zou je dus tot ongeveer 1,5 mm kunnen?

Gr remco
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

Gert van Opbroek

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
Re: Verkanting in stationssporen
« Reactie #14 Gepost op: 28 April 2017, 23:29:05 »
Ga het morgen eens uitproberen met maximaal 0,5 mm verkanting.

Goed weekend,
Gert
Met vriendelijke groet,
Gert