Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Ben
Vandaag om 09:33:56
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door spoorijzer
Vandaag om 09:21:34
't Boemeltje door Montanbahn
Vandaag om 09:06:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Bauarbeiten im gange door defender
Vandaag om 08:43:57
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 08:40:52
Wat was jullie allereerste loc? door Modellbahnwagen
Vandaag om 08:31:39
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 07:56:53
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 07:36:36
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12

Auteur Topic: Aanrijding Deurne  (gelezen 7938 keer)

JKER

• Offline Offline
Re: Aanrijding Deurne
« Reactie #30 Gepost op: 25 April 2017, 07:24:42 »
Toch nog een vraag aan de hele machinisten alhier. Zijn of worden jullie getraind of geinstrueerd voor dit soort situaties. je ziet dat ding staan, dus ik neem aan dat een maximale noodremming het eerste is wat je al of niet instinctief zult doen. Maar dan? Duik je onder de stuurtafel of vlucht je de gang in (als er nog tijd is)?

André82

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 25 April 2017, 08:23:08 »
Noodremming, alarmoproep en wegduiken.... om het gevaarsein te ontsteken heb je geen tijd meer, maar als het kan de kortsluitkabelplaatsen op het nevenspoor.Maar je kan je er moeilijk op trainen, want hoe handel je in een schriksituatie? Gelukkig nog niks mee gemaakt in die 12 jaar dat ik onderweg ben!
« Laatst bewerkt op: 25 April 2017, 08:34:19 door André82 »

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 25 April 2017, 08:47:09 »
In de 3 seconde dat je nodig hebt om de alarmoproep te activeren heb je wel kans gevaarsein te maken ;) Of je er in de situatie aan denkt is een tweede. 15 jaar, 1x een situatie meegemaakt dat het nodig was. Ging in 1 handeling, hoefde alleen niet weg te duiken of te vluchten.
Groeten Joop, machinist Lls

oudebiels

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 25 April 2017, 09:43:48 »
Een wat bewerkt zo'n 'gevaarsein' van de machinist dan?
Dat de Heer onder een begeleidende bliksemflits een dozijn androgyne en sportschoolminnende engelen laat neerdalen die dan in een vloeiende beweging het gestrande obstakel van de overweg tillen???
Ik geloof het niet, maar laat me beleren hoor!  ;D

Maar een auto kun je dan in zijn vrij schakelen en van de overweg wegduwen.
Ik kan me eerlijk gezegd nogal wat onbewaakte overwegen voor de geest halen, die 'bol' verlopen..
Je moet daar dan wel erg Jeroentje zijn om je suf in je eentje van de spoorstrook te duwen.
IK kan dat niet in elk geval.

Kan een machinist eigenlijk wegkomen wanneer hij een locomotief bemeestert?
Of is er enkel tijd voor het allerlaatste smsje naar het thuisfront?

Groet van oudebiels (die geen graafmachine bestuurt)

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 25 April 2017, 10:14:38 »
Het valt nog best te doen hoor, een auto een stukje weg duwen. Er vanuit gaande dat hij op de rails staat dan zou hij op het hoogste punt staan. Indien er nog geen trein te zien is zou ik het zeker proberen.

Het gevaarsein is volgens mij bedoeld om andere machinisten te waarschuwen dat er een incident/gevaar is. Nu lijkt het me hier (waar de bovenleiding "tijdelijk gedemonteerd" was) niet aannemelijk dat er een achterop komende trein volgt, maar toch. Voor hetzelfde geld komt er een dieselstel of een baanonderhoudsvoertuig achteraan. Vandaar ook de kortsluitkabel plaatsen op het spoor ernaast. Er zal maar net een tweede trein van de andere kant doorheen komen.

wimk

• Offline Offline
    • kusee.nl
« Reactie #35 Gepost op: 25 April 2017, 10:38:05 »
Citaat
het gevaarsein te ontsteken

Is dat iets concreets? Een extra lampje uit het bagageruim halen of zo? Een speciaal zwaalicht op het dak van de loc zetten? Wat moet ik me daarbij voorstellen?

En hoe zit dat met "alarmoproep" ? Is dat e-e-n druk op de knop, waarbij alle seinen in de omgeving op rood gaan, of gaat er dan een bandje in de cabine van andere treinen afspelen? Kortom, dezelfde vraag, wat moet ik me daarbij voorstellen?

Wim K

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 25 April 2017, 10:57:23 »
Ik heb van een spoorman wel eens gehoord ,dat een auto (Mss niet dit soort graafmachines met hydrolische aandrijving)
weg kan komen als de startmotor even inschakelt.
10m rijden is genoeg.  :D
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #37 Gepost op: 25 April 2017, 11:37:12 »
Ja, dat staat op de vorige pagina.

Is dat iets concreets? Een extra lampje uit het bagageruim halen of zo? Een speciaal zwaalicht op het dak van de loc zetten? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Een loc heeft geen bagageruim, maar een uitleg over het gevarensein staat in de encyclopedie:)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

oudebiels

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 25 April 2017, 11:45:01 »
Ja, dat staat op de vorige pagina.
Daar heb je ook echt geen 'spoorman' voor nodig.
Je garagehouder om de hoek is het aanspreekpunt.
Om zelf te proberen: zet je corolla na sluitingstijd op de parkeerplaats van de aldi, zet hem/haar in versnelling 1 of 2, blijf van de trappers af en draai de contactsleutel om..
Oh wonder: hij/zij gaat schoksgewijs naar voren....

Behalve als je accu in zijn laatste dagen is en/of het erg koud is... (dan is het na 1 of 2 schokken afgelopen).

Vanavond dit maar even doorproberen  ;D

Groet van oudebiels

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #39 Gepost op: 25 April 2017, 12:12:27 »
Ik zou eerlijk gezegd eerst mezelf in veiligheid brengen tot de klap en het gevaarsein daarna inschakelen  :-X . Respect voor degenen die dat routine-achtig vooraf al kunnen.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #40 Gepost op: 25 April 2017, 13:29:51 »
Ja dat is leuk , maar mijn Hyundai H 300 doet dus niks als je de koppeling niet intrapt bij het starten.

WilcoV

• Offline Offline
    • Spoorhistorie
« Reactie #41 Gepost op: 25 April 2017, 13:32:45 »
Voorschriftelijk dient een machinist een snelremming uit te voeren, alarmoproep te plaatsen EN gevaarsein te ontsteken. Gevaarsein is twee sluitlichten en midden frontsein. Dit alles kan nagenoeg tegelijk plaatsvinden. Tevens dienen de stroomafnemers neergelaten te worden dan wel de dieselmotor uitgeschakeld te worden, bij voorkeur voor de aanrijding uiteraard. Dit alles vooropgesteld dat het mogelijk is. Primaire prioriteit is altijd de eigen veiligheid van de machinist.
Het gevaarsein ontsteek je voor een tegentrein die mogelijk een alarmoproep niet heeft ontvangen (ja, ondanks alle techniek is dit mogelijk). Zien van een gevaarsein betekend voor een machinist direct een snelremming inzetten. Snelremming is overigens volledige remkracht benutten.
Wegduiken of wegvluchten is een keuze die een machinist moet maken op het moment dat iets dreigt te gebeuren en vergt dus een inschattingsvermogen.
Ik ben zelf nu bijna 30 jaar machinist en heb in al die jaren 1 ernstige aanrijding in deze catagorie meegemaakt (naast diverse kleinere aanrijdingen met en zonder personen) en wel op 16 december 2011 op de overweg bij Maarsbergen met een vrachtwagen vol diepvriesvlees. Ik heb toen de keuze gemaakt na de eerste handelingen (snelremming, alarmoproep, gevaarsein, stroomafnemer neer) de cabine te verlaten via de deur achter me naar het reizigersgedeelte. Gezien de toestand van de cabine na de aanrijding een juiste keuze.

wimk

• Offline Offline
    • kusee.nl
« Reactie #42 Gepost op: 25 April 2017, 14:08:57 »
Tjonge jonge, in die paar seconden moet je een hoop dingen doen. Dat allemaal en ook nog hard wegrennen, mijn complimenten.

Voor mij blijft nog steeds de vraag, wat een alarmoproep is.
Wim K

Sander.

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 25 April 2017, 15:05:22 »
Een alarmoproep zend je (met 1 druk op de knop) uit met de GSM-R. Dit alarmsignaal komt direct binnen op de GSM-R van alle machinisten bevindend in hetzelfde gebied (regio) en brengt een directe spreekverbinding tot stand met de treindienstleider. (overruled alle andere gesprekken die mogelijk gaande zijn op dat moment)
Iedere machinist die het alarm ontvangt moet direct gaan rijden op zicht (Vmax 40km/h) zolang het alarm in de GSM-R geactiveerd is.
De alarmoproep kan enkel door de treindienstleider beëindigd worden.

Mvg

Sander.

Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

WilcoV

• Offline Offline
    • Spoorhistorie
« Reactie #44 Gepost op: 25 April 2017, 16:13:54 »
Even kleine aanvulling, het rijden op zicht mag niet beëindigd worden als de alarmoproep uit de GSM-R is, maar zodra de machinist weet dat de alarmoproep niet bedoeld is voor het traject waarop de machinist zich bevind. De alarmoproep wordt namelijk ook beëindigd omdat op dat moment dat deze in de GSM-R staat er geen andere alarmoproepen binnen kunnen komen bij de machinisten (wel bij de treindienstleider). De machinist moet er dus zelf van overtuigd zijn dat de reden van de alarmoproep beëindigd is dan wel dat het een ander traject behelst. Hoe je dit doet als machinist wordt aan je vakmanschap overgelaten. Het kan nl zijn dat op het moment dat een alarm afgaat en je hoort dat het elders is en denkt het is niet voor mij, dat er op datzelfde moment een 2e alarmoproep op je eigen traject plaatsvind. Deze hoor je dan niet. De treindienstleider krijgt die 2e wel binnen. Door een alarmoproep uit de GSM-R te halen kan de treindienstleider er voor zorgen dat je eventuele verdere alarmoproepen wel binnen krijgt. Let wel het hoeft niet zo te zijn dat de aanrijding of zo dan al voorbij is, de alarmoproep wordt eerder beëindigd dan dat de verstoring die de oorzaak van de alarmoproep was is opgelost.