Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:46:01
Multimaus Error 13 door ronald100
Vandaag om 13:39:31
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Pauldg
Vandaag om 13:39:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:36:17
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 13:33:23
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Wim Vink
Vandaag om 13:32:33
Raadplaatje door Whis
Vandaag om 13:03:45
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 12:51:23
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:44:05
zoeken waar een draad zit op de baan door Hasenwald
Vandaag om 12:39:07
C12c rijtuig door spoorijzer
Vandaag om 12:31:45
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 11:53:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:49:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 11:42:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 11:31:24
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:23:30
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:33
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
Vandaag om 10:32:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 10:09:36
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door bernhard67
Vandaag om 09:39:25
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door AdLoc
Vandaag om 09:29:28
Terschellinger Spoor door roco
Vandaag om 07:57:18
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 07:45:25
Modelspoorbaan van Einte door Frits C
Vandaag om 07:13:28
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 07:03:31
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:11:03
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
12 October 2025, 23:57:13
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
12 October 2025, 23:51:11
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
12 October 2025, 23:21:04
Kato ETA 515 door Benelux795
12 October 2025, 21:29:39
  

Auteur Topic: Kortsluiting op de baan  (gelezen 3628 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #15 Gepost op: 22 April 2017, 11:04:05 »
Waar deed zich het probleem precies voor?
Kan het ook met een wissel te maken hebben?

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #16 Gepost op: 22 April 2017, 11:41:14 »
Hendrik Jan

Het probleem deed zich voor vanaf de afbuigende wissels tot de stationsporen.

Johan

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1038
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #17 Gepost op: 22 April 2017, 14:04:03 »
Johan,

Als je niet weet waarom het fout gegaan is, heb je het feitelijk nog niet opgelost. Dat het nu werkt, wil niet zeggen dat je probleem verholpen is.
Zou zomaar wel kunnen, maar dan nog weet je niet wat er nu verkeerd zat. Ik zou voor mezelf dat wel willen weten om vervolg fouten te voorkomen.

gr. Ad

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #18 Gepost op: 22 April 2017, 19:34:34 »
hallo allen,

Dank voor de reacties.
Volgens mij heb ik nu alles goed aangesloten en is er geen kortsluiting meer.
Heb gereden en de rijspanning op de baan laten staan.
Dus het heeft waarschijnlijk in een aansluiting gezeten.

Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26837
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #19 Gepost op: 22 April 2017, 20:09:39 »
En heb je er nu toch twee keerlusmodules in zitten? Anders klopt het verhaal niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #20 Gepost op: 22 April 2017, 21:16:08 »
Klaas

links spiraal naar beneden zit een keerlus spiraal omhoog niet.
rechts van het station zit ook een keerlus.

johan

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #21 Gepost op: 22 April 2017, 21:26:44 »
Keerlussen, keerlussen, sorry soms een verkeerd woord gebruik want voor mij is het polariteits aanpassingen omdat men van een spoor gedeelte naar een ander spoor gedeelte gaat die een ander polariteit heeft. Trein hoeft niet te keren maar gaat gewoon via andere sporen met een andere polariteit om zijn doel te bereiken.
Sorry van deze opmerking maar  niet alles is een lus dus een keerlus.

Opmerking, heb zelf in mijn sporenplan om van de bestaande baanvak, een andere baanvak te bereiken, dit moet gaan via twee polariteits aanpassingen. Dit omdat het een gemeenschappelijke gedeelte is voor andere baanvakken.

Groeten Frans

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26837
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #22 Gepost op: 22 April 2017, 21:29:59 »
Johan, dat er keerlussen zitten in inmiddels wel duidelijk. Maar zitten er ook keerlusmodules in? Ik heb het idee dat je die twee woorden door elkaar gooit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #23 Gepost op: 22 April 2017, 22:25:11 »
ja van rosoft.

johan

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #24 Gepost op: 23 April 2017, 13:18:33 »
Had handig geweest als je dat er direct bij vermeld had  ::)
Hadden de adviezen gerichter kunnen zijn.
Nu was er een vermoeden dat er keerlussen in zaten die jij nog niet gezien had.

Maar blijkt maar weer dat goed aansluiten altijd een must blijft  ;D

Mooi dat het in ieder geval opgelost is.  (y)

Keerlussen, keerlussen, sorry soms een verkeerd woord gebruik want voor mij is het polariteits aanpassingen omdat men van een spoor gedeelte naar een ander spoor gedeelte gaat die een ander polariteit heeft. Trein hoeft niet te keren maar gaat gewoon via andere sporen met een andere polariteit om zijn doel te bereiken.
Sorry van deze opmerking maar  niet alles is een lus dus een keerlus.
Azijn in de aanbieding  :-\ :-\

Dat het keerlus genoemd wordt is niet zo gek. In de meeste gevallen betreft het namelijk ook echt een keerlus. Soms heel letterlijk via een kort spoor terug via dezelfde wissel op hetzelfde spoor. Zoals het vaak simplistisch in handleiding getekend wordt.
Een trein vertrekt van een bepaald punt en komt daar na verloop van tijd ook weer terug.
Dat hoeft niet daadwerkelijk ook echt op hetzelfde spoor te zijn. Kan ook, zoals in de baanplan, ook op een naastliggende spoor met dezelfde polariteit. Principe is dan nog steeds hetzelfde. Het is een keerlus. In die keerlus kunnen best een hoop parallelle opstelsporen en blokken liggen. Denk dat dat bij de meeste modelspoorders veel voorkomt (bij mij in ieder geval twee keer).
Blijft het nog steeds een keerlus.
Soms moet je het dus gewoon wat ruimer zien en niet al te letterlijk  ;)
Gr.
Eric

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #25 Gepost op: 23 April 2017, 21:12:54 »
Ach je hoeft mij niet de les te lezen, ik zie het ook ruimer maar het blijft een polariteits aanpassing en meer niet want anders heb je kortsluiting.
Wil opmerken dat je altijd moet blijven opletten als men van een vertrekkende baan gedeelte de opvolgende baan gedeelte dezelfde polariteit moet hebben, indien dit niet zo is dan zal je maatregelen moeten nemen, dus iets moeten aanpassen. Dit geld zowel voor gelijkstroom 2 rail systemen maar ook voor digitale 2 rail systemen.

Heb zelfs in het verleden bij 2 rail gelijkstroom, baanvakken op het station, de polariteit moeten aanpassen om de perron sporen in twee richtingen te kunnen berijden, geen sprake van een keerlus dus.

Groeten Frans
« Laatst bewerkt op: 23 April 2017, 21:23:26 door Fransx »