Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:44:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 21:37:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door TonM
Vandaag om 21:36:35
Piko blauwe 1000: de decoderzaken door damngrazy
Vandaag om 21:32:25
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
Vandaag om 21:29:05
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:14:26
Rondom Charlois door NS264
Vandaag om 20:30:21
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 19:58:09
Eindstation Daarhuizen door mamory
Vandaag om 19:51:49
Wat is dit voor component door 008200
Vandaag om 19:18:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:04:09
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 18:03:13
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 17:52:54
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door martijnhaman
Vandaag om 17:04:36
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 16:17:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 16:05:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 15:37:51
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 15:12:43
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door daan2353
Vandaag om 14:37:16
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 14:22:34
Rail away door Eric v C
Vandaag om 14:17:48
Extra functie in Zimo MS450P22 door RobbertJan
Vandaag om 14:04:30
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:45:21
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald Halma
Vandaag om 11:12:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:05:22
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Josephes
Vandaag om 10:39:56
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:24:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:02:20
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 09:45:46
  

Auteur Topic: Kortsluiting op de baan  (gelezen 3707 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7180
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #15 Gepost op: 22 April 2017, 11:04:05 »
Waar deed zich het probleem precies voor?
Kan het ook met een wissel te maken hebben?

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #16 Gepost op: 22 April 2017, 11:41:14 »
Hendrik Jan

Het probleem deed zich voor vanaf de afbuigende wissels tot de stationsporen.

Johan

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1049
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #17 Gepost op: 22 April 2017, 14:04:03 »
Johan,

Als je niet weet waarom het fout gegaan is, heb je het feitelijk nog niet opgelost. Dat het nu werkt, wil niet zeggen dat je probleem verholpen is.
Zou zomaar wel kunnen, maar dan nog weet je niet wat er nu verkeerd zat. Ik zou voor mezelf dat wel willen weten om vervolg fouten te voorkomen.

gr. Ad

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #18 Gepost op: 22 April 2017, 19:34:34 »
hallo allen,

Dank voor de reacties.
Volgens mij heb ik nu alles goed aangesloten en is er geen kortsluiting meer.
Heb gereden en de rijspanning op de baan laten staan.
Dus het heeft waarschijnlijk in een aansluiting gezeten.

Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27013
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #19 Gepost op: 22 April 2017, 20:09:39 »
En heb je er nu toch twee keerlusmodules in zitten? Anders klopt het verhaal niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #20 Gepost op: 22 April 2017, 21:16:08 »
Klaas

links spiraal naar beneden zit een keerlus spiraal omhoog niet.
rechts van het station zit ook een keerlus.

johan

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #21 Gepost op: 22 April 2017, 21:26:44 »
Keerlussen, keerlussen, sorry soms een verkeerd woord gebruik want voor mij is het polariteits aanpassingen omdat men van een spoor gedeelte naar een ander spoor gedeelte gaat die een ander polariteit heeft. Trein hoeft niet te keren maar gaat gewoon via andere sporen met een andere polariteit om zijn doel te bereiken.
Sorry van deze opmerking maar  niet alles is een lus dus een keerlus.

Opmerking, heb zelf in mijn sporenplan om van de bestaande baanvak, een andere baanvak te bereiken, dit moet gaan via twee polariteits aanpassingen. Dit omdat het een gemeenschappelijke gedeelte is voor andere baanvakken.

Groeten Frans

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27013
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #22 Gepost op: 22 April 2017, 21:29:59 »
Johan, dat er keerlussen zitten in inmiddels wel duidelijk. Maar zitten er ook keerlusmodules in? Ik heb het idee dat je die twee woorden door elkaar gooit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #23 Gepost op: 22 April 2017, 22:25:11 »
ja van rosoft.

johan

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #24 Gepost op: 23 April 2017, 13:18:33 »
Had handig geweest als je dat er direct bij vermeld had  ::)
Hadden de adviezen gerichter kunnen zijn.
Nu was er een vermoeden dat er keerlussen in zaten die jij nog niet gezien had.

Maar blijkt maar weer dat goed aansluiten altijd een must blijft  ;D

Mooi dat het in ieder geval opgelost is.  (y)

Keerlussen, keerlussen, sorry soms een verkeerd woord gebruik want voor mij is het polariteits aanpassingen omdat men van een spoor gedeelte naar een ander spoor gedeelte gaat die een ander polariteit heeft. Trein hoeft niet te keren maar gaat gewoon via andere sporen met een andere polariteit om zijn doel te bereiken.
Sorry van deze opmerking maar  niet alles is een lus dus een keerlus.
Azijn in de aanbieding  :-\ :-\

Dat het keerlus genoemd wordt is niet zo gek. In de meeste gevallen betreft het namelijk ook echt een keerlus. Soms heel letterlijk via een kort spoor terug via dezelfde wissel op hetzelfde spoor. Zoals het vaak simplistisch in handleiding getekend wordt.
Een trein vertrekt van een bepaald punt en komt daar na verloop van tijd ook weer terug.
Dat hoeft niet daadwerkelijk ook echt op hetzelfde spoor te zijn. Kan ook, zoals in de baanplan, ook op een naastliggende spoor met dezelfde polariteit. Principe is dan nog steeds hetzelfde. Het is een keerlus. In die keerlus kunnen best een hoop parallelle opstelsporen en blokken liggen. Denk dat dat bij de meeste modelspoorders veel voorkomt (bij mij in ieder geval twee keer).
Blijft het nog steeds een keerlus.
Soms moet je het dus gewoon wat ruimer zien en niet al te letterlijk  ;)
Gr.
Eric

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #25 Gepost op: 23 April 2017, 21:12:54 »
Ach je hoeft mij niet de les te lezen, ik zie het ook ruimer maar het blijft een polariteits aanpassing en meer niet want anders heb je kortsluiting.
Wil opmerken dat je altijd moet blijven opletten als men van een vertrekkende baan gedeelte de opvolgende baan gedeelte dezelfde polariteit moet hebben, indien dit niet zo is dan zal je maatregelen moeten nemen, dus iets moeten aanpassen. Dit geld zowel voor gelijkstroom 2 rail systemen maar ook voor digitale 2 rail systemen.

Heb zelfs in het verleden bij 2 rail gelijkstroom, baanvakken op het station, de polariteit moeten aanpassen om de perron sporen in twee richtingen te kunnen berijden, geen sprake van een keerlus dus.

Groeten Frans
« Laatst bewerkt op: 23 April 2017, 21:23:26 door Fransx »