Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 02:04:58
Chinese prut kabel door hmmglaser
Vandaag om 01:33:14
Line-up foto's van modellen door Ronald69
Vandaag om 00:07:33
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
25 July 2025, 23:20:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
25 July 2025, 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
25 July 2025, 23:01:52
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 July 2025, 22:58:28
Mijn geweatherde modellen door Dave.......
25 July 2025, 22:42:29
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
25 July 2025, 21:46:43
Show je werkplek door cor_b
25 July 2025, 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
25 July 2025, 20:52:17
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
25 July 2025, 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
25 July 2025, 15:46:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
25 July 2025, 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
25 July 2025, 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
25 July 2025, 12:49:58
  

Auteur Topic: Kortsluiting op de baan  (gelezen 3461 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7198
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #15 Gepost op: 22 April 2017, 11:04:05 »
Waar deed zich het probleem precies voor?
Kan het ook met een wissel te maken hebben?

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #16 Gepost op: 22 April 2017, 11:41:14 »
Hendrik Jan

Het probleem deed zich voor vanaf de afbuigende wissels tot de stationsporen.

Johan

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #17 Gepost op: 22 April 2017, 14:04:03 »
Johan,

Als je niet weet waarom het fout gegaan is, heb je het feitelijk nog niet opgelost. Dat het nu werkt, wil niet zeggen dat je probleem verholpen is.
Zou zomaar wel kunnen, maar dan nog weet je niet wat er nu verkeerd zat. Ik zou voor mezelf dat wel willen weten om vervolg fouten te voorkomen.

gr. Ad

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #18 Gepost op: 22 April 2017, 19:34:34 »
hallo allen,

Dank voor de reacties.
Volgens mij heb ik nu alles goed aangesloten en is er geen kortsluiting meer.
Heb gereden en de rijspanning op de baan laten staan.
Dus het heeft waarschijnlijk in een aansluiting gezeten.

Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26652
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #19 Gepost op: 22 April 2017, 20:09:39 »
En heb je er nu toch twee keerlusmodules in zitten? Anders klopt het verhaal niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #20 Gepost op: 22 April 2017, 21:16:08 »
Klaas

links spiraal naar beneden zit een keerlus spiraal omhoog niet.
rechts van het station zit ook een keerlus.

johan

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #21 Gepost op: 22 April 2017, 21:26:44 »
Keerlussen, keerlussen, sorry soms een verkeerd woord gebruik want voor mij is het polariteits aanpassingen omdat men van een spoor gedeelte naar een ander spoor gedeelte gaat die een ander polariteit heeft. Trein hoeft niet te keren maar gaat gewoon via andere sporen met een andere polariteit om zijn doel te bereiken.
Sorry van deze opmerking maar  niet alles is een lus dus een keerlus.

Opmerking, heb zelf in mijn sporenplan om van de bestaande baanvak, een andere baanvak te bereiken, dit moet gaan via twee polariteits aanpassingen. Dit omdat het een gemeenschappelijke gedeelte is voor andere baanvakken.

Groeten Frans

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26652
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #22 Gepost op: 22 April 2017, 21:29:59 »
Johan, dat er keerlussen zitten in inmiddels wel duidelijk. Maar zitten er ook keerlusmodules in? Ik heb het idee dat je die twee woorden door elkaar gooit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #23 Gepost op: 22 April 2017, 22:25:11 »
ja van rosoft.

johan

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #24 Gepost op: 23 April 2017, 13:18:33 »
Had handig geweest als je dat er direct bij vermeld had  ::)
Hadden de adviezen gerichter kunnen zijn.
Nu was er een vermoeden dat er keerlussen in zaten die jij nog niet gezien had.

Maar blijkt maar weer dat goed aansluiten altijd een must blijft  ;D

Mooi dat het in ieder geval opgelost is.  (y)

Keerlussen, keerlussen, sorry soms een verkeerd woord gebruik want voor mij is het polariteits aanpassingen omdat men van een spoor gedeelte naar een ander spoor gedeelte gaat die een ander polariteit heeft. Trein hoeft niet te keren maar gaat gewoon via andere sporen met een andere polariteit om zijn doel te bereiken.
Sorry van deze opmerking maar  niet alles is een lus dus een keerlus.
Azijn in de aanbieding  :-\ :-\

Dat het keerlus genoemd wordt is niet zo gek. In de meeste gevallen betreft het namelijk ook echt een keerlus. Soms heel letterlijk via een kort spoor terug via dezelfde wissel op hetzelfde spoor. Zoals het vaak simplistisch in handleiding getekend wordt.
Een trein vertrekt van een bepaald punt en komt daar na verloop van tijd ook weer terug.
Dat hoeft niet daadwerkelijk ook echt op hetzelfde spoor te zijn. Kan ook, zoals in de baanplan, ook op een naastliggende spoor met dezelfde polariteit. Principe is dan nog steeds hetzelfde. Het is een keerlus. In die keerlus kunnen best een hoop parallelle opstelsporen en blokken liggen. Denk dat dat bij de meeste modelspoorders veel voorkomt (bij mij in ieder geval twee keer).
Blijft het nog steeds een keerlus.
Soms moet je het dus gewoon wat ruimer zien en niet al te letterlijk  ;)
Gr.
Eric

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #25 Gepost op: 23 April 2017, 21:12:54 »
Ach je hoeft mij niet de les te lezen, ik zie het ook ruimer maar het blijft een polariteits aanpassing en meer niet want anders heb je kortsluiting.
Wil opmerken dat je altijd moet blijven opletten als men van een vertrekkende baan gedeelte de opvolgende baan gedeelte dezelfde polariteit moet hebben, indien dit niet zo is dan zal je maatregelen moeten nemen, dus iets moeten aanpassen. Dit geld zowel voor gelijkstroom 2 rail systemen maar ook voor digitale 2 rail systemen.

Heb zelfs in het verleden bij 2 rail gelijkstroom, baanvakken op het station, de polariteit moeten aanpassen om de perron sporen in twee richtingen te kunnen berijden, geen sprake van een keerlus dus.

Groeten Frans
« Laatst bewerkt op: 23 April 2017, 21:23:26 door Fransx »