Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: De bouw van station Geldermalsen (3d-print)  (gelezen 7273 keer)

ewoutdeleeuw

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
De bouw van station Geldermalsen (3d-print)
« Gepost op: 19 april 2017, 19:36:58 »
Geachte medeprutsers,
We weten allemaal dat 3d-print bestaat, in onze maatschappij wordt er hard gewerkt aan die techniek. In de medische sector gaan de ontwikkelingen heel snel. Uit de printer zijn als menselijke organen en lichaamsdelen gehaald.

Bang?
In de modelbouw wereld daarentegen gebruiken wij niet veel de 3d-print. Zijn we er bang voor? Of licht het aan de kwaliteit? Of de prijs? Of…?
In vergelijking met een aantal jaren geleden is de kwaliteit met grote sprongen toegenomen. De hoeveelheid manieren om te printen is ook toegenomen. Maar een paar van de technieken van 3d-print passen tussen de maatstaven van ons als modelbouwers.

Ervaring delen
We weten allemaal de kwaliteit van de grote 3d-print organisatie in Nederland; Shapeways. Daarom ga ik iets anders proberen. Ik wil jullie mijn ervaringen delen met het merk Bielz.
In Houten zien we regelmatig de Leapfrog printer van John Heimensem staan. We verbazen ons wat we daar zien, en vooral wat er uit die printer komt rollen. Complete stations van de Nederlandsche Spoorwegen, en tijdperken daarvoor. We kwijlen wat weg daar bij die stand.
Dat wil ik ook denkt menigeen, alleen er is een drempel. Het kost wat, en.. het is 3d-print. Deze twee drempels wil ik wegmaaien. Niet om Bielz te promoten maar om 3d-print in het algemeen een boost te geven. Wij denken in het algemeen alleen aan de bestaande bouwpakketten en “vernederlandsen” de Duitse gebouwen.

3d-print bouwpakket-kwaliteit
Om de eerste zet te geven heb ik Station Geldermalsen (SS 5e klasse) dat tot 1884 dienst deed besteld. Ik ben bij dit bouwpakket vooral benieuwd naar de fijnheid van de details, bijvoorbeeld hoe de baksteentjes zijn weergegeven, hoe fragiel de kozijnen zijn, en dergelijke. Het is een duik in het diepe omdat dit het eerste bouwpakket is.


 
Voordat je kunt printen moet er een tekening gemaakt worden. Er zijn hier allerlei soorten programma’s (deels gratis) voor te krijgen. Op de tekening is goed te zien dat alle details aanwezig zijn. Valt het u ook op dat de deuren open staan? Hoe vaak zitten op onze modelbaan de deuren hermetisch gesloten (uitzonderingen daargelaten) ? 3d-print zorgt voor nieuwe mogelijkheden!



   
Nadat de tekening is gemaakt, wordt deze weer “ontmantelt”. De losse gevels en onderdelen worden nu geprint. De gevels zijn niet massief van binnen maar hebben een soort van gaasachtige honingraat structuur. Super stevig en je verspilt geen onnodig materiaal waardoor de prijs weer gunstiger wordt.


 
De zijgevels geprint. Alles is exact op schaal en volgens de originele tekeningen en foto’s “nagemaakt”. Hoe waarheidsgetrouw wil je het hebben?


[/img]
   
De boeidelen die rond het gehele station waren aangebracht hebben wat meer aandacht nodig. Als we de tekening vergelijken met de geveldelen op de foto die geprint zijn, zien we dat er iets nabewerkt moet worden, bijvoorbeeld het wegsnijden van “bramen”.
Volgende week dinsdag komt het bouwpakket binnen. Graag hoop ik u te kunnen overtuigen en ook een “fan” van de mogelijkheden met 3d-print te worden. Uiteraard heeft een 3d-print bouwpakket nu nog wat meer aandacht nodig. Je moet hier en daar wat weghalen, of even schuren. Het is geen pakket dat je zo even in elkaar zet (zoals we nu gewend zijn van de grote fabrikanten). Maar we moeten toch plezier hebben in de hobby? En dat kost wat moeite.



ewoutdeleeuw

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: De bouw van station Geldermalsen (3d-print)
« Reactie #1 Gepost op: 19 april 2017, 19:49:47 »
Ondertussen is het pakketje binnen gekomen:


Een hele stevige doos bomvol onderdelen!



Wat mij opviel is dat de ramen al in de muurdelen zaten, vastgeplakt met schilders tape.

Er zitten redelijk wat losse onderdelen bij, eigenlijk is dat heel niet nodig wat het kunststof is goed stevig en sterk.


Proef passing met schilderstape:



En gelijmd, geschilderd en ramen vastgeplakt met schilderstape:





Harryku

  • Hoofdconducteur/conducteur ZLSM
  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: De bouw van station Geldermalsen (3d-print)
« Reactie #2 Gepost op: 19 april 2017, 19:56:17 »
Hallo ewout,

Dit ziet er goed uit.

Ik ga dit topic zeker volgen.

Gr.Harry
m.vr.gr.
Harry.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: De bouw van station Geldermalsen (3d-print)
« Reactie #3 Gepost op: 19 april 2017, 22:00:27 »
Dit ziet er goed uit.

Ik ben een andere mening.

Ik vind het een te makkelijke oplossing om alles uit die printer te rammelen. En het gaat me dan niet om het feit dat sommigen zeggen, dat is geen model bouwen meer. Je bouwt nog steeds een model, maar dan anders.

Maar in mijn optiek, zou je voor elke toepassing de juiste methode en materiaal moeten gebruiken.

Nu heb je ramen van gebakken klei-slierten, waar je prachtige ramen had gehad als je ze had laten etsen uit messing, of laten plotten uit styreen.

Bakstenen, geplotte of gefreesde bakstenen uit styreen (messing etsen is dan weer een beetje overkill) geven een mooi strak resultaat met zichtbare bakstenen.

Voor de basis van elk gebouw kun je 2mm mdf nemen of stevig karton. Beide kan je uitzagen, karton zelfs snijden, of beide laseren. Geeft een superstrak resultaat.

Als ik zo zie wat er uit de hobby printers komt, dan geloof ik het wel. Maar misschien komt het omdat ik niet meer onbevangen voor dit onderwerp sta.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: De bouw van station Geldermalsen (3d-print)
« Reactie #4 Gepost op: 19 april 2017, 22:19:27 »
Ik vind het een leuk topic, omdat ik er ook zelf mee bezig ben (3d ontwerpen en printen)
Net als wat "ingenium" aangeeft:  niet alles behoeft geprint te worden.
En wat ik zie aan de detaillering van de stenen komt mij nogal grof over.
In het "trasraam/cementraam" is duidelijk het schuine printwerk te zien.

Groet Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: De bouw van station Geldermalsen (3d-print)
« Reactie #5 Gepost op: 20 april 2017, 00:23:25 »
Hoi,

Voor een eerste print zeker niet slecht.
Mij valt de structuur van het materiaal op, een beetje vlokkerig/korrelig?
Idd ietwat grove voegen/stenen.

Maar ik ben erg benieuwd naar een vervolg.
Behalve ontwerp van stations heb ik wel interesse in de oudere fabriekspanden(tijdperk III/IV)
Misschien wel zo'n baukastenprogamma als van Auhagen maar dan Nederlands.

Mvg Koen.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2017, 00:27:26 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Basoldskool

  • Gast
Re: De bouw van station Geldermalsen (3d-print)
« Reactie #6 Gepost op: 20 april 2017, 07:36:18 »
Hallo,

Ik ben van mening, dat het goed is dat mensen hiermee gaan pionieren. Natuurlijk is het niet direct perfect. Alles kent zijn ontwikkeling. Als je niet begint, weet je ook niet waar de fouten zitten. Het voordeel wat ik zie bij het zelf maken, is dat je de correcte schaal kunt gebruiken. De meeste in de handel zijnde gebouwen hebben een kleinere schaal dan het spoor. Dit valt nu gelukkig te corrigeren.
Misschien is het een idee om een encyclopedie te starten met tekeningen en verschillende ervaringen in het zelfbouwen.

Vooral doorgaan met pionieren en delen met ons!

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: De bouw van station Geldermalsen (3d-print)
« Reactie #7 Gepost op: 20 april 2017, 07:58:47 »
Als ik op de site van Bielz kijk kost dit station € 129,95 (correct me if I am wrong). Op basis van de foto's vind ik dat prijs en kwaliteit op gespannen voet met elkaar staan.
Prima als er gepionierd wordt met 3D-printen maar als je een product op de markt brengt dan verwacht ik toch een andere kwaliteit, zeker gezien de resultaten die je bij Shapeways met printen kunt krijgen. De bakstenen ogen wel erg aangevreten/druipsteenachtig en dat is met de huidige stand van de printtechniek niet nodig.
Overigens kan ik mij niet voorstellen dat een pand uit die periode in halfsteens metselwerk is uitgevoerd....
No dress rehearsel, this is our life.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: De bouw van station Geldermalsen (3d-print)
« Reactie #8 Gepost op: 20 april 2017, 08:26:50 »
Marc: op stationsweb staat een foto van het oude station, kun je daar iets aan zien qua metselwerk? Het lijkt alsof de kopse kant van de stenen aan de buitenkant zit.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: De bouw van station Geldermalsen (3d-print)
« Reactie #9 Gepost op: 20 april 2017, 08:39:17 »
In 1884 werd nog niet gebouwd met spouwmuren en dus waren de gevels steens- of anderhalfsteens dik. Om die goed stevig te krijgen metsel je ze niet in halfsteensverband, vandaar mijn aanname over het metselverband.
No dress rehearsel, this is our life.

könings

  • Gast
Re: De bouw van station Geldermalsen (3d-print)
« Reactie #10 Gepost op: 20 april 2017, 09:23:46 »
Dat klopt Marc, pas na WO2 en tijdens het Wirtschaftswunder werden er massaal nieuwe bouwtechnieken geïntroduceerd, waaronder de spouwmuur. Daarvoor werd er inderdaad ivm stevigheid met het door jou genoemde steenverband gewerkt. Isoleren deed je met een extra deken of je werkte wat harder... 8)
Persoonlijk vind ik het station te rudimentair, zeker voor die prijs.

Mvg Bas

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: De bouw van station Geldermalsen (3d-print)
« Reactie #11 Gepost op: 20 april 2017, 15:49:51 »
...pas na WO2 en tijdens het Wirtschaftswunder werden er massaal nieuwe bouwtechnieken geïntroduceerd, waaronder de spouwmuur.
Spouwmuren kwamen al na WO1 in gebruik. Maar misschien nog niet overal. Ik heb zelf in een huis gewoond dat kort voor WO2 is gebouwd, en dat had ook spouwmuren.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: De bouw van station Geldermalsen (3d-print)
« Reactie #12 Gepost op: 20 april 2017, 15:59:26 »
Citaat
De spouwmuur komt in Nederland meer structureel voor na circa 1918, veelal nog op gebrekkige en beperkte wijze. Het volledig als spouwmuur uitvoeren van gemetselde buitenmuren werd pas in 1960 in Nederland verplicht door een wijziging van de Modelbouwverordening omdat er in dat natte jaar zeer veel problemen werden geconstateerd met vochtdoorslaande gevels. Volgens Jellema is het bouwen met spouwmuren begin twintigste eeuw begonnen.De oudste bekende spouwmuur in Nederland is aangetroffen in het Huis ten Bosch te Maarssen in de provincie Utrecht, 1627, in 1726 in Amsterdam, Gemeenlandshuis Zeeburg

https://nl.wikipedia.org/wiki/Spouwmuur

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: De bouw van station Geldermalsen (3d-print)
« Reactie #13 Gepost op: 20 april 2017, 16:17:13 »
In 1884 werd nog niet gebouwd met spouwmuren en dus waren de gevels steens- of anderhalfsteens dik. Om die goed stevig te krijgen metsel je ze niet in halfsteensverband, vandaar mijn aanname over het metselverband.

Zal wel weer kruisverband zijn.
http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=geldermalsen&num=30
Lijkt er wel op, zo. De muur lijkt gemaakt van "Wiebertjes", een soort ruitjespatroon dat ontstaat als je van een afstandje naar kruisverband kijkt.

Beetje jammer om dan een model in halfsteensverband te maken.
Dat kan dus mooier. Verbeterpuntje...

Want op zich biedt Geldermalsen leuke mogelijkheden als kit.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: De bouw van station Geldermalsen (3d-print)
« Reactie #14 Gepost op: 20 april 2017, 16:36:34 »
Inderdaad, kruisverband. Ik heb afgelopen zomer een foto gemaakt in station Geldermalsen en als ik die een beetje opblaas zie ik een afwisseling van kopse en strekse lagen. De voegen van de kopse lagen liggen recht boven elkaar, de strekse lagen steeds een halve steen versprongen.