Doel:€250.00
Donaties:€72.00

Per saldo:€-178.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-04-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:08:37
Projekt 083-338 door Hlv53
Vandaag om 01:31:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 00:16:57
loc reageert niet na digi inbouw door Supercitroen
Vandaag om 00:08:36
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
22 mei 2019, 23:54:02
Neutraal Moresnet in H0 door Hendrik Jan
22 mei 2019, 23:37:30
Raadplaatje door GerardvV
22 mei 2019, 23:04:09
DR-4088 i.c.m. LDT RM-GM-8 door Opa Treintje
22 mei 2019, 22:52:05
NS 8100 in Spoor-1 door FritsT
22 mei 2019, 22:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
22 mei 2019, 22:43:36
Schwarzwald boerderij door mwdb
22 mei 2019, 22:41:39
solderen op ijzer door Besselspoor
22 mei 2019, 22:35:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
22 mei 2019, 22:34:56
Woudstervenen in wording door Eric B
22 mei 2019, 22:04:30
Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven) door Eric B
22 mei 2019, 21:46:09
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
22 mei 2019, 21:25:46
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door John van Staaijeren
22 mei 2019, 21:17:36
Couperijtuigen NS/HSM/SS schaal 0 door peterha
22 mei 2019, 21:00:08
Piko h0 NS 2200 door Joran
22 mei 2019, 19:58:13
Noch Gras Master 603131, electrisch schema gezocht. door Menno
22 mei 2019, 19:57:04
HK draaischijf: ervaringen? door Karst Drenth
22 mei 2019, 19:47:50
Roco 62502A, ledverlichting werkt niet naar behoren. door Karst Drenth
22 mei 2019, 19:41:15
Tandwielen van as Rocomotortje afkrijgen door jerrytrein
22 mei 2019, 19:36:04
Vriendendag Ver. Vrienden Spoorwegmuseum, zaterdag 22 juni 2019 door Sven
22 mei 2019, 19:18:42
De ‘gewone’ NS sik in spoor 1? door edwin1974
22 mei 2019, 18:39:44
Status van de Arduino zelf naar uitgang zetten? door Patrick Smout
22 mei 2019, 18:32:19
terugmelden door trdl
22 mei 2019, 18:03:01
Helix in baanplan door wouter-
22 mei 2019, 17:34:37
Station Heerlen op de schop, foto reportage door dennie
22 mei 2019, 17:16:55
NS 8100 in 0 door JaJo
22 mei 2019, 13:58:28
  

Auteur Topic: De bouw van station Geldermalsen (3d-print)  (gelezen 3493 keer)

ewoutdeleeuw

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
De bouw van station Geldermalsen (3d-print)
« Gepost op: 19 april 2017, 19:36:58 »
Geachte medeprutsers,
We weten allemaal dat 3d-print bestaat, in onze maatschappij wordt er hard gewerkt aan die techniek. In de medische sector gaan de ontwikkelingen heel snel. Uit de printer zijn als menselijke organen en lichaamsdelen gehaald.

Bang?
In de modelbouw wereld daarentegen gebruiken wij niet veel de 3d-print. Zijn we er bang voor? Of licht het aan de kwaliteit? Of de prijs? Of…?
In vergelijking met een aantal jaren geleden is de kwaliteit met grote sprongen toegenomen. De hoeveelheid manieren om te printen is ook toegenomen. Maar een paar van de technieken van 3d-print passen tussen de maatstaven van ons als modelbouwers.

Ervaring delen
We weten allemaal de kwaliteit van de grote 3d-print organisatie in Nederland; Shapeways. Daarom ga ik iets anders proberen. Ik wil jullie mijn ervaringen delen met het merk Bielz.
In Houten zien we regelmatig de Leapfrog printer van John Heimensem staan. We verbazen ons wat we daar zien, en vooral wat er uit die printer komt rollen. Complete stations van de Nederlandsche Spoorwegen, en tijdperken daarvoor. We kwijlen wat weg daar bij die stand.
Dat wil ik ook denkt menigeen, alleen er is een drempel. Het kost wat, en.. het is 3d-print. Deze twee drempels wil ik wegmaaien. Niet om Bielz te promoten maar om 3d-print in het algemeen een boost te geven. Wij denken in het algemeen alleen aan de bestaande bouwpakketten en “vernederlandsen” de Duitse gebouwen.

3d-print bouwpakket-kwaliteit
Om de eerste zet te geven heb ik Station Geldermalsen (SS 5e klasse) dat tot 1884 dienst deed besteld. Ik ben bij dit bouwpakket vooral benieuwd naar de fijnheid van de details, bijvoorbeeld hoe de baksteentjes zijn weergegeven, hoe fragiel de kozijnen zijn, en dergelijke. Het is een duik in het diepe omdat dit het eerste bouwpakket is.


 
Voordat je kunt printen moet er een tekening gemaakt worden. Er zijn hier allerlei soorten programma’s (deels gratis) voor te krijgen. Op de tekening is goed te zien dat alle details aanwezig zijn. Valt het u ook op dat de deuren open staan? Hoe vaak zitten op onze modelbaan de deuren hermetisch gesloten (uitzonderingen daargelaten) ? 3d-print zorgt voor nieuwe mogelijkheden!



   
Nadat de tekening is gemaakt, wordt deze weer “ontmantelt”. De losse gevels en onderdelen worden nu geprint. De gevels zijn niet massief van binnen maar hebben een soort van gaasachtige honingraat structuur. Super stevig en je verspilt geen onnodig materiaal waardoor de prijs weer gunstiger wordt.


 
De zijgevels geprint. Alles is exact op schaal en volgens de originele tekeningen en foto’s “nagemaakt”. Hoe waarheidsgetrouw wil je het hebben?


[/img]
   
De boeidelen die rond het gehele station waren aangebracht hebben wat meer aandacht nodig. Als we de tekening vergelijken met de geveldelen op de foto die geprint zijn, zien we dat er iets nabewerkt moet worden, bijvoorbeeld het wegsnijden van “bramen”.
Volgende week dinsdag komt het bouwpakket binnen. Graag hoop ik u te kunnen overtuigen en ook een “fan” van de mogelijkheden met 3d-print te worden. Uiteraard heeft een 3d-print bouwpakket nu nog wat meer aandacht nodig. Je moet hier en daar wat weghalen, of even schuren. Het is geen pakket dat je zo even in elkaar zet (zoals we nu gewend zijn van de grote fabrikanten). Maar we moeten toch plezier hebben in de hobby? En dat kost wat moeite.



ewoutdeleeuw

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: De bouw van station Geldermalsen (3d-print)
« Reactie #1 Gepost op: 19 april 2017, 19:49:47 »
Ondertussen is het pakketje binnen gekomen:


Een hele stevige doos bomvol onderdelen!



Wat mij opviel is dat de ramen al in de muurdelen zaten, vastgeplakt met schilders tape.

Er zitten redelijk wat losse onderdelen bij, eigenlijk is dat heel niet nodig wat het kunststof is goed stevig en sterk.


Proef passing met schilderstape:



En gelijmd, geschilderd en ramen vastgeplakt met schilderstape:





Harryku

  • Hoofdconducteur/conducteur ZLSM
  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: De bouw van station Geldermalsen (3d-print)
« Reactie #2 Gepost op: 19 april 2017, 19:56:17 »
Hallo ewout,

Dit ziet er goed uit.

Ik ga dit topic zeker volgen.

Gr.Harry
m.vr.gr.
Harry.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3725
    • Modeltrein projecten
Re: De bouw van station Geldermalsen (3d-print)
« Reactie #3 Gepost op: 19 april 2017, 22:00:27 »
Dit ziet er goed uit.

Ik ben een andere mening.

Ik vind het een te makkelijke oplossing om alles uit die printer te rammelen. En het gaat me dan niet om het feit dat sommigen zeggen, dat is geen model bouwen meer. Je bouwt nog steeds een model, maar dan anders.

Maar in mijn optiek, zou je voor elke toepassing de juiste methode en materiaal moeten gebruiken.

Nu heb je ramen van gebakken klei-slierten, waar je prachtige ramen had gehad als je ze had laten etsen uit messing, of laten plotten uit styreen.

Bakstenen, geplotte of gefreesde bakstenen uit styreen (messing etsen is dan weer een beetje overkill) geven een mooi strak resultaat met zichtbare bakstenen.

Voor de basis van elk gebouw kun je 2mm mdf nemen of stevig karton. Beide kan je uitzagen, karton zelfs snijden, of beide laseren. Geeft een superstrak resultaat.

Als ik zo zie wat er uit de hobby printers komt, dan geloof ik het wel. Maar misschien komt het omdat ik niet meer onbevangen voor dit onderwerp sta.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 1247
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: De bouw van station Geldermalsen (3d-print)
« Reactie #4 Gepost op: 19 april 2017, 22:19:27 »
Ik vind het een leuk topic, omdat ik er ook zelf mee bezig ben (3d ontwerpen en printen)
Net als wat "ingenium" aangeeft:  niet alles behoeft geprint te worden.
En wat ik zie aan de detaillering van de stenen komt mij nogal grof over.
In het "trasraam/cementraam" is duidelijk het schuine printwerk te zien.

Groet Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5365
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: De bouw van station Geldermalsen (3d-print)
« Reactie #5 Gepost op: 20 april 2017, 00:23:25 »
Hoi,

Voor een eerste print zeker niet slecht.
Mij valt de structuur van het materiaal op, een beetje vlokkerig/korrelig?
Idd ietwat grove voegen/stenen.

Maar ik ben erg benieuwd naar een vervolg.
Behalve ontwerp van stations heb ik wel interesse in de oudere fabriekspanden(tijdperk III/IV)
Misschien wel zo'n baukastenprogamma als van Auhagen maar dan Nederlands.

Mvg Koen.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2017, 00:27:26 door NS264 »
Johny Cash'"the locomotive man".
Quote tijdperk IV: FP. Jazzy: "Let's get BBQ and getting bizzy".

Basoldskool

  • Gast
Re: De bouw van station Geldermalsen (3d-print)
« Reactie #6 Gepost op: 20 april 2017, 07:36:18 »
Hallo,

Ik ben van mening, dat het goed is dat mensen hiermee gaan pionieren. Natuurlijk is het niet direct perfect. Alles kent zijn ontwikkeling. Als je niet begint, weet je ook niet waar de fouten zitten. Het voordeel wat ik zie bij het zelf maken, is dat je de correcte schaal kunt gebruiken. De meeste in de handel zijnde gebouwen hebben een kleinere schaal dan het spoor. Dit valt nu gelukkig te corrigeren.
Misschien is het een idee om een encyclopedie te starten met tekeningen en verschillende ervaringen in het zelfbouwen.

Vooral doorgaan met pionieren en delen met ons!

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 8416
Re: De bouw van station Geldermalsen (3d-print)
« Reactie #7 Gepost op: 20 april 2017, 07:58:47 »
Als ik op de site van Bielz kijk kost dit station € 129,95 (correct me if I am wrong). Op basis van de foto's vind ik dat prijs en kwaliteit op gespannen voet met elkaar staan.
Prima als er gepionierd wordt met 3D-printen maar als je een product op de markt brengt dan verwacht ik toch een andere kwaliteit, zeker gezien de resultaten die je bij Shapeways met printen kunt krijgen. De bakstenen ogen wel erg aangevreten/druipsteenachtig en dat is met de huidige stand van de printtechniek niet nodig.
Overigens kan ik mij niet voorstellen dat een pand uit die periode in halfsteens metselwerk is uitgevoerd....
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Aanwezig op Ontraxs 2019 op 15/16/17 maart - Spoorwegmuseum Utrecht én Zutphen 16/17 maart

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4924
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: De bouw van station Geldermalsen (3d-print)
« Reactie #8 Gepost op: 20 april 2017, 08:26:50 »
Marc: op stationsweb staat een foto van het oude station, kun je daar iets aan zien qua metselwerk? Het lijkt alsof de kopse kant van de stenen aan de buitenkant zit.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 8416
Re: De bouw van station Geldermalsen (3d-print)
« Reactie #9 Gepost op: 20 april 2017, 08:39:17 »
In 1884 werd nog niet gebouwd met spouwmuren en dus waren de gevels steens- of anderhalfsteens dik. Om die goed stevig te krijgen metsel je ze niet in halfsteensverband, vandaar mijn aanname over het metselverband.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Aanwezig op Ontraxs 2019 op 15/16/17 maart - Spoorwegmuseum Utrecht én Zutphen 16/17 maart

könings

  • Gast
Re: De bouw van station Geldermalsen (3d-print)
« Reactie #10 Gepost op: 20 april 2017, 09:23:46 »
Dat klopt Marc, pas na WO2 en tijdens het Wirtschaftswunder werden er massaal nieuwe bouwtechnieken geïntroduceerd, waaronder de spouwmuur. Daarvoor werd er inderdaad ivm stevigheid met het door jou genoemde steenverband gewerkt. Isoleren deed je met een extra deken of je werkte wat harder... 8)
Persoonlijk vind ik het station te rudimentair, zeker voor die prijs.

Mvg Bas

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16940
    • Pagina van klaas
Re: De bouw van station Geldermalsen (3d-print)
« Reactie #11 Gepost op: 20 april 2017, 15:49:51 »
...pas na WO2 en tijdens het Wirtschaftswunder werden er massaal nieuwe bouwtechnieken geïntroduceerd, waaronder de spouwmuur.
Spouwmuren kwamen al na WO1 in gebruik. Maar misschien nog niet overal. Ik heb zelf in een huis gewoond dat kort voor WO2 is gebouwd, en dat had ook spouwmuren.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 7985
  • Team Mitropa FNDL
    • Team Mitropa
Re: De bouw van station Geldermalsen (3d-print)
« Reactie #12 Gepost op: 20 april 2017, 15:59:26 »
Citaat
De spouwmuur komt in Nederland meer structureel voor na circa 1918, veelal nog op gebrekkige en beperkte wijze. Het volledig als spouwmuur uitvoeren van gemetselde buitenmuren werd pas in 1960 in Nederland verplicht door een wijziging van de Modelbouwverordening omdat er in dat natte jaar zeer veel problemen werden geconstateerd met vochtdoorslaande gevels. Volgens Jellema is het bouwen met spouwmuren begin twintigste eeuw begonnen.De oudste bekende spouwmuur in Nederland is aangetroffen in het Huis ten Bosch te Maarssen in de provincie Utrecht, 1627, in 1726 in Amsterdam, Gemeenlandshuis Zeeburg

https://nl.wikipedia.org/wiki/Spouwmuur

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5349
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: De bouw van station Geldermalsen (3d-print)
« Reactie #13 Gepost op: 20 april 2017, 16:17:13 »
In 1884 werd nog niet gebouwd met spouwmuren en dus waren de gevels steens- of anderhalfsteens dik. Om die goed stevig te krijgen metsel je ze niet in halfsteensverband, vandaar mijn aanname over het metselverband.

Zal wel weer kruisverband zijn.
http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=geldermalsen&num=30
Lijkt er wel op, zo. De muur lijkt gemaakt van "Wiebertjes", een soort ruitjespatroon dat ontstaat als je van een afstandje naar kruisverband kijkt.

Beetje jammer om dan een model in halfsteensverband te maken.
Dat kan dus mooier. Verbeterpuntje...

Want op zich biedt Geldermalsen leuke mogelijkheden als kit.

groeten
Hendrik Jan
The Task Force In Charge Of Making Sure Elvis Didn’t Die On The Toilet Explain What Went Wrong
https://www.youtube.com/watch?v=MBJPiAXrTCQ

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16940
    • Pagina van klaas
Re: De bouw van station Geldermalsen (3d-print)
« Reactie #14 Gepost op: 20 april 2017, 16:36:34 »
Inderdaad, kruisverband. Ik heb afgelopen zomer een foto gemaakt in station Geldermalsen en als ik die een beetje opblaas zie ik een afwisseling van kopse en strekse lagen. De voegen van de kopse lagen liggen recht boven elkaar, de strekse lagen steeds een halve steen versprongen.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.