Google+
Doel:€250.00
Donaties:€185.75

Per saldo:€-64.25

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-05-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stoptrein Ede-Wageningen, ontspoord om ongeluk te voorkomen! door ingenium
Vandaag om 04:00:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rik_Hagens
Vandaag om 03:49:50
Fotorondzending rode DE-1 en DE-2 door Thom
Vandaag om 02:06:34
Oude Lima motoren - probleemloos op rollenbank maar niet op de baan door Te 2/2
Vandaag om 00:46:43
elektrische verbinding in IC stam. door Marcel112
Vandaag om 00:10:37
NL Baan in Canada door Hoontje
22 mei 2017, 23:58:03
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door ES44AC
22 mei 2017, 23:50:05
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door ingenium
22 mei 2017, 23:48:20
Maximale hoogte trein in h0 inclusief omhoogstaande pantograaf door Klaas Zondervan
22 mei 2017, 23:40:27
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door jerrytrein
22 mei 2017, 23:24:27
3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76 door Tanks+Treinen
22 mei 2017, 23:23:49
Faller kermis zweefmolen, hoe stoeltjes monteren? door MOVisser
22 mei 2017, 22:15:34
EC Vauban, hoe is deze samengesteld? door Falcon10
22 mei 2017, 22:02:10
Bröckenbahn door Frank 123
22 mei 2017, 21:57:30
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door Wim1969
22 mei 2017, 21:39:28
Digikeijs bereikbaarheid... ? door jowi
22 mei 2017, 21:12:21
Zijderoute contra Europese havens door Alexander
22 mei 2017, 21:04:01
Pronsfeld door sdz1976
22 mei 2017, 21:00:14
Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad! door Biesje
22 mei 2017, 20:37:17
Caledonian Sleeper anno 2016 door nighttrain1
22 mei 2017, 20:30:37
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
22 mei 2017, 20:26:18
Modulebaan "Laubenstein" door Bjor
22 mei 2017, 20:09:48
De bouw van Schellenbach door martindomburg
22 mei 2017, 20:01:40
N-gauge: G.W.R. Gum Stump door Red Racing Rebel
22 mei 2017, 19:50:43
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door mvdbrand
22 mei 2017, 19:48:12
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
22 mei 2017, 19:32:20
Digikeys 4088LN met 4088 samenwerking mislukt door jowi
22 mei 2017, 19:20:46
Baan in Los Angeles door Sandopie
22 mei 2017, 19:20:08
laatste 2 treinstellen mat 64 weg bij nedtrain maastricht door dennie
22 mei 2017, 19:17:43
Roco Plan V Douwe Egberts door steven346
22 mei 2017, 17:50:10
  

Auteur Topic: Bruggen-IG: foto's/tekeningen gezocht zaagsnede rail beweegbare brug/landhoofd  (gelezen 1851 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 13596
    • Pagina van klaas
Die overgangen zijn voornamelijk bedoeld als compensatie voor temperatuur verschillen in de brug en spoorstaaf.
Dat is niet correct. De overgangen tussen een vast en een beweegbaar deel van een brug zijn geen compensatielassen. Bij een beweegbare brug heb je beide, compensatielassen een paar meter voor de brug, en brugovergangen bij de einden van de klep.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 3595
  • Heerwijk in H0
    • vames
maar die van de foto zijn compensatie lassen.  ;)

dus de tekst klopt wel
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 13596
    • Pagina van klaas
De foto laat inderdaad een compensatielas zien. Maar Peter suggereert dat de overgangen bij de brugklep ook compensatielassen zijn, en dat is niet zo.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Mike 1961

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • Bruggenbouwer
    • Railsoverwater
Hieronder een detail van de overgang brug naar landhoofd.
De roosters liggen op de brug.



Met vriendelijke groeten,
Mike

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 333
    • Modelbouw in't algemeen.
Goed bezig,  Mike.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 13596
    • Pagina van klaas
Dat flapje aan de zijkant van de spoorstaaf is ook interessant. Dient kennelijk om een eindschakelaar te bedienen. Dat heb ik niet eerder gezien bij een beweegbare brug.
Op deze foto's zie je ook dat de vorm van de afschuining anders is dan bij de brug die ik in het begin van dit draadje liet zien.
De lengte van de overgang is zo te zien ongeveer een halve meter. In model wordt dat 6 mm of misschien iets meer. Daarom nogmaals: ik zou me over de precieze vorm niet te veel zorgen maken. Gewoon schuin afvijlen/slijpen.
En als je het toch heel precies wil doen, maak dan ook de compensatielassen die ongetwijfeld een paar meter verderop liggen op het vaste deel van de brug.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

lok1614

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Op een brug zelf liggen geen compensatie lassen (las even over vaste deel heen, dit dan weer niet op een aanbrug), hiervoor dienen de brugovergangen de brug zelf krimpt en zet ook uit :-)  ). Tevens zorgen de brugovergangen voor een comfortabele overgang, anders krijg je zo'n kedeng geluid bij een rechte overgang.
Het flapje is bij deze brug waarschijnlijk de controle of de spoorstaven gelijk liggen, bij bruggen in Nederland wordt dat mechanisch gecontroleerd.
Hierbij hangt een kunststof plaat aan de spoorstaaf, deze voorkomt dat bij een ongelijke ligging de controle inrichting kan worden uitgestoken. De controle inrichting bedient het brugsein en een schakelaar in de beveiliging.

de foto die ik geplaatst heb is om te laten zien dat de constructie op een brug (bijna) gelijk is en derhalve ook de zelfde functie heeft als een compensatie las. de foto is genomen op een betonen viaduct ergens op de havenspoorlijn, waar weet ik niet meer.

Peter (Hmt elektrisch kunstwerken of elektricien brugonderhoud)
 
« Laatst bewerkt op: 19 april 2017, 16:00:32 door lok1614 »

nighttrain1

  • Powered bij Oltronix;2x300VA & plaatser moeilijkste raadplaat 2013
  • Offline Offline
  • Berichten: 2708
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Mike,  Bedankt voor je duidelijke foto`s, daar in Oldenburg is het anders dan bij ons in kikkerland Nederland.
Jullie hebben een rechte hap uit de rail, terwijl die bij ons schuin wegloopt.
Zoals het in je filmpje te zien is in het midden van de 2 brugdelen, zo zit het bij ons ook aan de landhoofden in Vlaardingen, een mooie geniale constructie, zie dat maar eens na te maken in model.... (y)


Kijk hier zie je wat ik zoek: een afgeschuinde rail.
Dit is een stukje van een Foto van Hans Reints.
Het een detail van de op een kier staande brug, met ernaast een ontspoorde sprinter in Vlaardingen (net buitenbeeld) ;D


Een schematische tekening 34x uitvergroot uit de tekening die mij ooit is toegestuurd en even te verdudelijking rood omlijnd.
Hier kom ik op een hoek van 6 graden of is het 184 graden? gemeten met een gradenboog uit m`n LTS tijd.
Maar klopt mijn berekening wel? ik wil graag een bevestiging.   
Groeten Richard, nighttrain.

DCC,NS,H0,Tijdperk 3B t/m 5 met vleugje nu,Koploper,Intellibox.

2011-2016 ***** + 22x X
(X=extra plaatje geplaatst voor een ander :) )

Bouw: Zwederbaan met Ringvaartspoorbrug nabij Buitenkaag, deelnemer BNLS modulebaan

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 2774
    • Modeltrein projecten
Welke berekening?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 13596
    • Pagina van klaas
Ik vind het een beetje bizar dat je je zo vastbijt in het achterhalen van de exacte hoek van de afschuining.
Om het een beetje pragmatisch te benaderen: de lengte van de afschuining is ongeveer gelijk aan de afstand tussen twee draagstoelen, dus 60 cm. In H0 wordt dat 7 mm. De breedte van een railstaafkop in H0 is 1 mm. De tangens van de hoek is dan 1/7. Mijn zakjapanner vertelt me dat daar een hoek van 8,13 graden bij hoort. Probeer dat maar eens exact in te stellen op je Proxxon.  :)
Je kan ook een paar proefstukjes slijpen en kijken wat het beste oogt.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 333
    • Modelbouw in't algemeen.
Ik meet via de digitale weg 3.5 graden (het zijn door het vergroten wel erg dikke lijnen geworden)

Net als wat Klaas aangeeft  ik zou het meer praktisch benaderen.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 2774
    • Modeltrein projecten
Het is maar een tekening he. Het kan zijn dat de hoek apart gespecificeerd is. Zullen vast wel normen voor zijn.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

nighttrain1

  • Powered bij Oltronix;2x300VA & plaatser moeilijkste raadplaat 2013
  • Offline Offline
  • Berichten: 2708
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Zullen vast wel normen voor zijn.

Die zoek ik.
Groeten Richard, nighttrain.

DCC,NS,H0,Tijdperk 3B t/m 5 met vleugje nu,Koploper,Intellibox.

2011-2016 ***** + 22x X
(X=extra plaatje geplaatst voor een ander :) )

Bouw: Zwederbaan met Ringvaartspoorbrug nabij Buitenkaag, deelnemer BNLS modulebaan

nighttrain1

  • Powered bij Oltronix;2x300VA & plaatser moeilijkste raadplaat 2013
  • Offline Offline
  • Berichten: 2708
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Via een aangetrouwde zwager van m`n neef de gezochte tekeningen gekregen.
Nota bene van de Ringvaartspoorbrug nabij Buitenkaag zelf:


Een uitsnijding van een veel grotere tekening, maar de rest vond ik niet relevant.

Hieruit blijkt dat de rail niet zomaar recht is doorgezaagd maar dat er ook nog een paar krommingen in zitten, de lengte van de zaagsnede is vrijwel even lang maar het behandelde stuk is korter, zal wel met de stevigheid en sterkte van de rail te maken hebben.


Uit deze tekening blijkt dat de rail anders is gezaagd/geslepen dan ik mij had voorgesteld.
Tot nu toe had ik nog maar 1 rail gemaakt voor het beweegbare gedeelte van de brug, deze kan nu de prullenbak in,
(of toch nog maar even niet en ligt apart).


Nog een foto van (Pro-Rail), de “compensatielas” tussen het beweegbare deel en het landhoofd, dit is op de pijler die midden in het water staat.


Nog maals de las maar nu op de scheiding van de brugkelder en het beweegbare gedeelte.
Eigen foto, genomen van op de kelder.

Op beide aanbruggen liggen ook nog echte compensatielassen:


Het model van de hoeken laat zich raden. De rail bevestigingen staan h.o.h. 60cm uit elkaar.
De zaaghoek is nu uit te rekenen.

Ik kan op een later tijdstip ook nog eens naar deze tekening vragen.
Zelf ben ik er nog niet aan toe om dit deel van de brug exact na te maken.
Groeten Richard, nighttrain.

DCC,NS,H0,Tijdperk 3B t/m 5 met vleugje nu,Koploper,Intellibox.

2011-2016 ***** + 22x X
(X=extra plaatje geplaatst voor een ander :) )

Bouw: Zwederbaan met Ringvaartspoorbrug nabij Buitenkaag, deelnemer BNLS modulebaan

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 7428
Als ik de vierde afbeelding bekijk is er niet alleen sprake van een schuin afgezaagde spoorstaaf maar heeft deze ook een aangepast profiel (speciaal maatwerk?). Kijk maar eens naar de voet van de rail, die is smaller dan op een 'normaal' stuk. Het lijf van het railprofiel verloopt dus ook mee naar buiten toe.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0