Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:12:22
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Bruggen-IG: foto's/tekeningen gezocht zaagsnede rail beweegbare brug/landhoofd  (gelezen 9045 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Die overgangen zijn voornamelijk bedoeld als compensatie voor temperatuur verschillen in de brug en spoorstaaf.
Dat is niet correct. De overgangen tussen een vast en een beweegbaar deel van een brug zijn geen compensatielassen. Bij een beweegbare brug heb je beide, compensatielassen een paar meter voor de brug, en brugovergangen bij de einden van de klep.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
maar die van de foto zijn compensatie lassen.  ;)

dus de tekst klopt wel
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
De foto laat inderdaad een compensatielas zien. Maar Peter suggereert dat de overgangen bij de brugklep ook compensatielassen zijn, en dat is niet zo.

Mike 1961

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
  • Bruggenbouwer
    • Railsoverwater
Hieronder een detail van de overgang brug naar landhoofd.
De roosters liggen op de brug.



Met vriendelijke groeten,
Mike

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Goed bezig,  Mike.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Dat flapje aan de zijkant van de spoorstaaf is ook interessant. Dient kennelijk om een eindschakelaar te bedienen. Dat heb ik niet eerder gezien bij een beweegbare brug.
Op deze foto's zie je ook dat de vorm van de afschuining anders is dan bij de brug die ik in het begin van dit draadje liet zien.
De lengte van de overgang is zo te zien ongeveer een halve meter. In model wordt dat 6 mm of misschien iets meer. Daarom nogmaals: ik zou me over de precieze vorm niet te veel zorgen maken. Gewoon schuin afvijlen/slijpen.
En als je het toch heel precies wil doen, maak dan ook de compensatielassen die ongetwijfeld een paar meter verderop liggen op het vaste deel van de brug.

lok1614

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Op een brug zelf liggen geen compensatie lassen (las even over vaste deel heen, dit dan weer niet op een aanbrug), hiervoor dienen de brugovergangen de brug zelf krimpt en zet ook uit :-)  ). Tevens zorgen de brugovergangen voor een comfortabele overgang, anders krijg je zo'n kedeng geluid bij een rechte overgang.
Het flapje is bij deze brug waarschijnlijk de controle of de spoorstaven gelijk liggen, bij bruggen in Nederland wordt dat mechanisch gecontroleerd.
Hierbij hangt een kunststof plaat aan de spoorstaaf, deze voorkomt dat bij een ongelijke ligging de controle inrichting kan worden uitgestoken. De controle inrichting bedient het brugsein en een schakelaar in de beveiliging.

de foto die ik geplaatst heb is om te laten zien dat de constructie op een brug (bijna) gelijk is en derhalve ook de zelfde functie heeft als een compensatie las. de foto is genomen op een betonen viaduct ergens op de havenspoorlijn, waar weet ik niet meer.

Peter (Hmt elektrisch kunstwerken of elektricien brugonderhoud)
 
« Laatst bewerkt op: 19 april 2017, 16:00:32 door lok1614 »

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Mike,  Bedankt voor je duidelijke foto`s, daar in Oldenburg is het anders dan bij ons in kikkerland Nederland.
Jullie hebben een rechte hap uit de rail, terwijl die bij ons schuin wegloopt.
Zoals het in je filmpje te zien is in het midden van de 2 brugdelen, zo zit het bij ons ook aan de landhoofden in Vlaardingen, een mooie geniale constructie, zie dat maar eens na te maken in model.... (y)


Kijk hier zie je wat ik zoek: een afgeschuinde rail.
Dit is een stukje van een Foto van Hans Reints.
Het een detail van de op een kier staande brug, met ernaast een ontspoorde sprinter in Vlaardingen (net buitenbeeld) ;D


Een schematische tekening 34x uitvergroot uit de tekening die mij ooit is toegestuurd en even te verdudelijking rood omlijnd.
Hier kom ik op een hoek van 6 graden of is het 184 graden? gemeten met een gradenboog uit m`n LTS tijd.
Maar klopt mijn berekening wel? ik wil graag een bevestiging.   
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Welke berekening?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Ik vind het een beetje bizar dat je je zo vastbijt in het achterhalen van de exacte hoek van de afschuining.
Om het een beetje pragmatisch te benaderen: de lengte van de afschuining is ongeveer gelijk aan de afstand tussen twee draagstoelen, dus 60 cm. In H0 wordt dat 7 mm. De breedte van een railstaafkop in H0 is 1 mm. De tangens van de hoek is dan 1/7. Mijn zakjapanner vertelt me dat daar een hoek van 8,13 graden bij hoort. Probeer dat maar eens exact in te stellen op je Proxxon.  :)
Je kan ook een paar proefstukjes slijpen en kijken wat het beste oogt.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Ik meet via de digitale weg 3.5 graden (het zijn door het vergroten wel erg dikke lijnen geworden)

Net als wat Klaas aangeeft  ik zou het meer praktisch benaderen.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Het is maar een tekening he. Het kan zijn dat de hoek apart gespecificeerd is. Zullen vast wel normen voor zijn.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Zullen vast wel normen voor zijn.

Die zoek ik.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Via een aangetrouwde zwager van m`n neef de gezochte tekeningen gekregen.
Nota bene van de Ringvaartspoorbrug nabij Buitenkaag zelf:


Een uitsnijding van een veel grotere tekening, maar de rest vond ik niet relevant.

Hieruit blijkt dat de rail niet zomaar recht is doorgezaagd maar dat er ook nog een paar krommingen in zitten, de lengte van de zaagsnede is vrijwel even lang maar het behandelde stuk is korter, zal wel met de stevigheid en sterkte van de rail te maken hebben.


Uit deze tekening blijkt dat de rail anders is gezaagd/geslepen dan ik mij had voorgesteld.
Tot nu toe had ik nog maar 1 rail gemaakt voor het beweegbare gedeelte van de brug, deze kan nu de prullenbak in,
(of toch nog maar even niet en ligt apart).


Nog een foto van (Pro-Rail), de “compensatielas” tussen het beweegbare deel en het landhoofd, dit is op de pijler die midden in het water staat.


Nog maals de las maar nu op de scheiding van de brugkelder en het beweegbare gedeelte.
Eigen foto, genomen van op de kelder.

Op beide aanbruggen liggen ook nog echte compensatielassen:


Het model van de hoeken laat zich raden. De rail bevestigingen staan h.o.h. 60cm uit elkaar.
De zaaghoek is nu uit te rekenen.

Ik kan op een later tijdstip ook nog eens naar deze tekening vragen.
Zelf ben ik er nog niet aan toe om dit deel van de brug exact na te maken.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Als ik de vierde afbeelding bekijk is er niet alleen sprake van een schuin afgezaagde spoorstaaf maar heeft deze ook een aangepast profiel (speciaal maatwerk?). Kijk maar eens naar de voet van de rail, die is smaller dan op een 'normaal' stuk. Het lijf van het railprofiel verloopt dus ook mee naar buiten toe.
No dress rehearsel, this is our life.