BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Interessegroepen (IG's) => Topic gestart door: nighttrain1 op 16 april 2017, 13:19:40
-
Wie heeft er tekeningen of detail foto`s van de zaagsnede in de rail, op de overgang van vast deel van de rail (landhoofd) naar beweegbare deel (basculebrug)?
Gaat mij er hoofdzakelijk om de zaag hoek en hoe ziet dat er nu precies uit.
Wie kan mij daarmee helpen?
-
Geen maten, maar ik heb afgelopen zomer een filmpje gemaakt van het sluiten van de brug over het kanaal door Zuid Beveland. Dat is een soortgelijke brug. Halverwege de film, ongeveer bij seconde 45 zit een close up van de railaansluiting. Doe er uw voordeel mee!
https://youtu.be/Tc3zT2TbM64 (https://youtu.be/Tc3zT2TbM64)
-
Kijk eens in het draadje "De Hoekselijn nader bekeken" zitten div foto's in van beweegbare bruggen!
-
Klaas en Hans, (y)
Voor zover bedankt, hier kan ik zeker wat mee.
Bij het filmpje van Klaas, is duidelijk te zien, dat de rail niet in een scherpe punt eindigt, waar de lichaam stopt, stopt ook de kop en voet van de rail.
Nu de zaaghoek nog.
-
Over de zaaghoek zou ik me niet te veel zorgen maken. Het wordt in H0 zo klein dat je nauwelijks het verschil ziet.
Gewoon gaan vijlen tot het netjes in elkaar past en soepel langs elkaar loopt.
-
Wil een malletje maken voor de Proxxon kruistafel, zo wil ik alle rail overgangen een gelijke hoek geven.
Dan slijpen i.p.v. vijlen.
-
Heb je de tekening van zo'n basculebrug al gezien die in de encyclopedie staat? Deze heeft ook wat maten. Zie:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Beweegbare_bruggen
Gr, Hans
-
Als de overgangen bij het spoor hetzelfde zijn als bij de tram zou je is in Amsterdam bij 1 van de vele bruggen kunnen gaan kijken.
-
Ik blijk in de familie een groot aantal lieden te hebben die bij Pro-rail werken.
Dat er een werkt bij de bovenleiding wist ik allanger, maar nieuw voor mij is een bij tekeningen en schema's of zoiets, en ook een die allen met rail en spoor doet. Daar ook de vraag maar eens neergelegd.
Wie weet....
Voor zover een ieder bedankt voor jullie hulp en inbrengen. (y)
-
Richard, deze video (https://www.youtube.com/watch?v=i6pb8fY4GJU) bevat ook wel wat nuttige informatie naar mijn mening.
-
Een directe collega heeft een bascule brug onderhanden. Ik zou bij hem kunnen nagaan?
Groet Ronald Visser
-
Hij blijkt ook op dit forum te zitten: Mike 1961
Groet Ronald Visser
-
(y) (y) (y) (y)
Ga ik morgen ff doen.
Nu eerst slapen.
Video van Eric B is ook prachtig. Echter is volgens mij de hoek niet goed, maar geeft het principe wel heel goed weer. (y)
-
Die overgangen zijn voornamelijk bedoeld als compensatie voor temperatuur verschillen in de brug en spoorstaaf.
Je ziet deze compensatie inrichtingen ook wel in het spoor liggen, hier zijn richtlijnen voor.
Zie hier een voorbeeld.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Compensatielas2054E120met20320opleggingen.jpg)
mvgr Peter
ps je hebt een PB nighttrain1
-
Dank je wel, voor je inbreng.
Maar de foto is dit trein of tram rail?
Op welke brug is deze foto gemaakt?
-
Die overgangen zijn voornamelijk bedoeld als compensatie voor temperatuur verschillen in de brug en spoorstaaf.
Dat is niet correct. De overgangen tussen een vast en een beweegbaar deel van een brug zijn geen compensatielassen. Bij een beweegbare brug heb je beide, compensatielassen een paar meter voor de brug, en brugovergangen bij de einden van de klep.
-
maar die van de foto zijn compensatie lassen. ;)
dus de tekst klopt wel
-
De foto laat inderdaad een compensatielas zien. Maar Peter suggereert dat de overgangen bij de brugklep ook compensatielassen zijn, en dat is niet zo.
-
Hieronder een detail van de overgang brug naar landhoofd.
De roosters liggen op de brug.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2679_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2679_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2684_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2684_2.jpg)
-
Goed bezig, Mike.
Ronald Visser
-
Dat flapje aan de zijkant van de spoorstaaf is ook interessant. Dient kennelijk om een eindschakelaar te bedienen. Dat heb ik niet eerder gezien bij een beweegbare brug.
Op deze foto's zie je ook dat de vorm van de afschuining anders is dan bij de brug die ik in het begin van dit draadje liet zien.
De lengte van de overgang is zo te zien ongeveer een halve meter. In model wordt dat 6 mm of misschien iets meer. Daarom nogmaals: ik zou me over de precieze vorm niet te veel zorgen maken. Gewoon schuin afvijlen/slijpen.
En als je het toch heel precies wil doen, maak dan ook de compensatielassen die ongetwijfeld een paar meter verderop liggen op het vaste deel van de brug.
-
Op een brug zelf liggen geen compensatie lassen (las even over vaste deel heen, dit dan weer niet op een aanbrug), hiervoor dienen de brugovergangen de brug zelf krimpt en zet ook uit :-) ). Tevens zorgen de brugovergangen voor een comfortabele overgang, anders krijg je zo'n kedeng geluid bij een rechte overgang.
Het flapje is bij deze brug waarschijnlijk de controle of de spoorstaven gelijk liggen, bij bruggen in Nederland wordt dat mechanisch gecontroleerd.
Hierbij hangt een kunststof plaat aan de spoorstaaf, deze voorkomt dat bij een ongelijke ligging de controle inrichting kan worden uitgestoken. De controle inrichting bedient het brugsein en een schakelaar in de beveiliging.
de foto die ik geplaatst heb is om te laten zien dat de constructie op een brug (bijna) gelijk is en derhalve ook de zelfde functie heeft als een compensatie las. de foto is genomen op een betonen viaduct ergens op de havenspoorlijn, waar weet ik niet meer.
Peter (Hmt elektrisch kunstwerken of elektricien brugonderhoud)
-
Mike, Bedankt voor je duidelijke foto`s, daar in Oldenburg is het anders dan bij ons in kikkerland Nederland.
Jullie hebben een rechte hap uit de rail, terwijl die bij ons schuin wegloopt.
Zoals het in je filmpje te zien is in het midden van de 2 brugdelen, zo zit het bij ons ook aan de landhoofden in Vlaardingen, een mooie geniale constructie, zie dat maar eens na te maken in model.... (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/004-NS_Sprinter_van_de_brug_te_Vlaardingen_foto_TVDZ_S-707_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/004-NS_Sprinter_van_de_brug_te_Vlaardingen_foto_TVDZ_S-707_2.jpg)
Kijk hier zie je wat ik zoek: een afgeschuinde rail.
Dit is een stukje van een Foto van Hans Reints.
Het een detail van de op een kier staande brug, met ernaast een ontspoorde sprinter in Vlaardingen (net buitenbeeld) ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6563_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6563_5.jpg)
Een schematische tekening 34x uitvergroot uit de tekening die mij ooit is toegestuurd en even te verdudelijking rood omlijnd.
Hier kom ik op een hoek van 6 graden of is het 184 graden? gemeten met een gradenboog uit m`n LTS tijd.
Maar klopt mijn berekening wel? ik wil graag een bevestiging.
-
Welke berekening?
-
Ik vind het een beetje bizar dat je je zo vastbijt in het achterhalen van de exacte hoek van de afschuining.
Om het een beetje pragmatisch te benaderen: de lengte van de afschuining is ongeveer gelijk aan de afstand tussen twee draagstoelen, dus 60 cm. In H0 wordt dat 7 mm. De breedte van een railstaafkop in H0 is 1 mm. De tangens van de hoek is dan 1/7. Mijn zakjapanner vertelt me dat daar een hoek van 8,13 graden bij hoort. Probeer dat maar eens exact in te stellen op je Proxxon. :)
Je kan ook een paar proefstukjes slijpen en kijken wat het beste oogt.
-
Ik meet via de digitale weg 3.5 graden (het zijn door het vergroten wel erg dikke lijnen geworden)
Net als wat Klaas aangeeft ik zou het meer praktisch benaderen.
Ronald Visser
-
Het is maar een tekening he. Het kan zijn dat de hoek apart gespecificeerd is. Zullen vast wel normen voor zijn.
-
Zullen vast wel normen voor zijn.
Die zoek ik.
-
Via een aangetrouwde zwager van m`n neef de gezochte tekeningen gekregen.
Nota bene van de Ringvaartspoorbrug nabij Buitenkaag zelf:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6621.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6621.jpg)
Een uitsnijding van een veel grotere tekening, maar de rest vond ik niet relevant.
Hieruit blijkt dat de rail niet zomaar recht is doorgezaagd maar dat er ook nog een paar krommingen in zitten, de lengte van de zaagsnede is vrijwel even lang maar het behandelde stuk is korter, zal wel met de stevigheid en sterkte van de rail te maken hebben.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6620.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6620.jpg)
Uit deze tekening blijkt dat de rail anders is gezaagd/geslepen dan ik mij had voorgesteld.
Tot nu toe had ik nog maar 1 rail gemaakt voor het beweegbare gedeelte van de brug, deze kan nu de prullenbak in,
(of toch nog maar even niet en ligt apart).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_brug_compensatie_lassen_op_75.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_brug_compensatie_lassen_op_75.jpg)
Nog een foto van (Pro-Rail), de “compensatielas” tussen het beweegbare deel en het landhoofd, dit is op de pijler die midden in het water staat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scheidingslas_kelderdeel-val.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scheidingslas_kelderdeel-val.jpg)
Nog maals de las maar nu op de scheiding van de brugkelder en het beweegbare gedeelte.
Eigen foto, genomen van op de kelder.
Op beide aanbruggen liggen ook nog echte compensatielassen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1952verkleind.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1952verkleind.jpg)
Het model van de hoeken laat zich raden. De rail bevestigingen staan h.o.h. 60cm uit elkaar.
De zaaghoek is nu uit te rekenen.
Ik kan op een later tijdstip ook nog eens naar deze tekening vragen.
Zelf ben ik er nog niet aan toe om dit deel van de brug exact na te maken.
-
Als ik de vierde afbeelding bekijk is er niet alleen sprake van een schuin afgezaagde spoorstaaf maar heeft deze ook een aangepast profiel (speciaal maatwerk?). Kijk maar eens naar de voet van de rail, die is smaller dan op een 'normaal' stuk. Het lijf van het railprofiel verloopt dus ook mee naar buiten toe.