Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Baanbouw Rehausen2 door Lobomotion69
Vandaag om 02:38:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Silvolde
Vandaag om 00:03:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
08 September 2025, 23:51:23
Raadplaatje door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 23:32:27
Da's Daz 2 door Huup
08 September 2025, 23:27:35
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
08 September 2025, 23:00:05
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 21:35:43
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
08 September 2025, 19:15:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
08 September 2025, 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
08 September 2025, 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 September 2025, 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
08 September 2025, 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
08 September 2025, 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
08 September 2025, 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
08 September 2025, 09:10:43
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
  

Auteur Topic: Digitale besturing  (gelezen 5580 keer)

Basoldskool

  • Gast
Digitale besturing
« Gepost op: 01 April 2017, 09:10:04 »
L.S.,

Je leest veel over diverse digitale besturingen. Ik ben namen tegengekomen, als: Raptor, Koploper, i-Train, Traincontroller en nog veel meer. Dan beginnen ze ook nog over CC-Schnitte, en Canalbus, enz.
Ongetwijfeld heeft iedere gebruiker zijn argumenten om voor een bepaald systeem te kiezen. Ik ben een herintreder en ben dus niet enthousiast over een bepaald systeem. Ik zoek dus informatie over alle systemen en sta dus open voor 'input'.
Ik zou zeggen, schiet maar raak.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22560
Re: Digitale besturing
« Reactie #1 Gepost op: 01 April 2017, 10:16:52 »
Wat wil je met digitaal is altijd de tegenvraag?  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8160
Re: Digitale besturing
« Reactie #2 Gepost op: 01 April 2017, 10:50:08 »
Wil je handmatig een trein besturen maar dan via een digitale centrale? Of echt de treinen volautomatisch laten rijden volgens vooraf geprogrammeerde patronen?

Basoldskool

  • Gast
Re: Digitale besturing
« Reactie #3 Gepost op: 01 April 2017, 11:07:17 »
L.S.,

In mijn topic baanplan staat een driedimensionale afbeelding van mijn baanplan. Deze kent een schaduwstation, lange helix, een tafelspoor en een verhoogd spoor. Het schaduwstation kent 4 opstelsporen en een doodlopend spoor. Dit doodlopend spoor komt te vervalen. Ik wil vanaf het schaduwstation een volautomatische cyclus kunnen starten, waarvan één over de tafel loopt en één over het verhoogd spoor. Op de tafel zit ook een rangeercomplex, wat ik handmatig wil kunnen berijden en vervolgens opnemen in het volautomatische systeem.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8160
Re: Digitale besturing
« Reactie #4 Gepost op: 01 April 2017, 11:33:53 »
Dan is het buiten mijn expertise  ;D  sorry

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8842
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Digitale besturing
« Reactie #5 Gepost op: 01 April 2017, 16:00:19 »
Hallo,

Tussen de regels door kan ik opmaken dat je 3-rail (marklin) rijdt of wil rijden. Je kan jezelf de volgende vragen stellen: Ik wil alles automatisch laten rijden. Met het baanplan dat nu in je draadje staat is dat een behoorlijke investering. Wil je die investering in één keer doen of juist eerst digitaal beginnen en later uitbreiden? En dan ook meteen leren wat er mogelijk is en wat digitaal rijden is. Als je 3rail rijdt: Wil je puur bij Märklin blijven of wil je ook naar andere systemen kijken? Als je puur bij märklin blijft dan heb je eigenlijk niet veel keuze... Kijk je naar andere systemen dan wel.

Succes met de keuzes
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Basoldskool

  • Gast
Re: Digitale besturing
« Reactie #6 Gepost op: 02 April 2017, 09:54:18 »
Hallo Ronald,

Good deduction, my dear (sorry voor de schrijffout, oudebiels. My english is very well, not so snel, but that comt nog well) friend. Ik ben inderdaad een drierailer. Dat een hobby geld kost is mij duidelijk, daarom heb ik ook geen eindtijd voor wanneer de baan af moet zijn, maar een max budget. In aanleg is het een zaak van rails kopen en tafel bouwen. Maar om de aanleg te gaan doen zonder om de haverklap weer af te breken, wil ik het graag goed doen. Ik ga dus de investering niet in één keer doen, maar wil dus wel de aanleg in één keer doen. Daar heb ik echt hulp bij nodig. De enige beslissing, die ik heb genomen is dat ik wil rijden met stroomdetectie. Dat heeft voornamelijk te maken met het feit, dat ik niet de behoefte heb om alle rails te gaan knippen en te gaan voorzien van diodes en mij vervolgens ook druk moet gaan maken of de rail niet omgekeerd aanleg. Ik ben mij ervan bewust, dat dit een wat hogere investering met zich meebrengt ivm. aansturing, maar dat neem ik maar voor lief. Ik wil het digitaal rijden geleidelijk gaan doen en bij voorkeur Marklin. Wissels wil ik voorzien van hun eigen decoder.
Jij zegt dat je als uitsluiten Marklinrijder weinig keuzes hebt. Waar liggen dan de beperkingen?
Ik hoop in de meivakantie mijn hoofdtafel klaar te maken en dan te beginnen met de aanleg voor het schaduwstation. Daarom wil ik ook graag weten, waar ik in het schaduwstation isolatoren moet plaatsen.

Ik voeg later op de dag even een afbeelding van mijn schaduwstation toe en benieuwd wie mij daar mee kan helpen.
« Laatst bewerkt op: 02 April 2017, 13:52:40 door Basoldskool »

JohnT

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: Digitale besturing
« Reactie #7 Gepost op: 02 April 2017, 10:00:58 »
Voor wat het waard is.

Ik gebruik de centrale van Digitrax dcs51 (Zephyr Xtra) en de PR3 als interface met de pc.

Op het moment heb ik Koploper en Rocrail op mijn baan uitgeprobeerd.

Ik vind Koploper erg stabiel maar de gebruiksaanwijzing lastig te lezen, te begrijpen (kan aan mij liggen) gelukkig is hij wel up to date met de actuele versie van Koploper.

Rocrail vind ik wat makkelijker te begrijpen ondanks dat de gebruiksaanwijzing(en) behoorlijk achterlopen met de actuele versie. IK vind Rocrail wel instabieler dan Koploper. Op mijn baan vergeet het wel is een wissel om te zetten. Of de opdracht komt niet aan en dan gaat er natuurlijk van alles mis.

Voor beide geld dat automatisch en/of handmatig rijden geen probleem is.

JohnT

trdl

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Digitale besturing: Wissel wordt niet (goed) omgelegd ?
« Reactie #8 Gepost op: 02 April 2017, 10:40:03 »
JohnT,

als voor een rijweg een wissel niet in de juiste stand wordt gelegd, dan zal de trein een spoor opgaan waarvan bij de rijwegvoorbereiding niet is gecontroleerd of dat veilig kan.

Zo'n situatie maakt het spel met de modelbaan interessanter, maar op een modelbaan met meer dan twee rijdende treinen kan de trdl dat over het hoofd zien en dan niet tijdig ingrijpen.
Daarom meen ik dat je zo'n situatie moet proberen te vermijden.

Weet je onder welke omstandigheden Rocrail met de Digitrax centrale een wissel vergeet om te leggen ?
Ik heb dit probleem ook wel eens gezien, en wel met een ander programma en een andere Loconet centrale, de IB-II. Ook blijkt een bezetmeldingswijziging soms niet op het Loconet te komen.
Uhlenbrock heeft de IB-II al wel verbeterd op deze punten, maar deze problemen blijken nog helemaal weg te zijn.

Groet, Willem
« Laatst bewerkt op: 03 April 2017, 18:08:37 door trdl. Reden: Verduidelijkt, spelling verbeterd. »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22560
Re: Digitale besturing
« Reactie #9 Gepost op: 02 April 2017, 11:12:39 »
Wat overwegingen. Je zal wel hebben gelezen dat er verschillende protocollen bestaan, zeg maar de taal die centrale en decoders moeten spreken. Technisch is een protocol niet aan een merk gebonden, maar in de praktijk wat meer. Märklin is ooit begonnen met het wat eenvoudige Motorola protocol. Ergens begin deze eeuw heeft Märklin het door ESU ontwikkelde MFX-protocol geadopteerd. MFX heeft meer mogelijkheden - meer rijstappen bijvoorbeeld - en heeft de mogelijkheid dat loks die je op de ralls zet, zich automatisch bij de centrale aanmelden. Een ander protocol is DCC. DCC is in de praktijk het standaard protocol voor tweerail, maar werkt bij drierail ook en de huidige centrales en decoders van Märklin kennen ook DCC. Dat gezegd hebbende, er zijn nog veel drierailloks in omloop die alleen Motorola of alleen Motorola en MFX verstaan. Ik denk dan dat je voor een drierailbaan een centrale wil die in ieder geval Motorola en MFX kletst. Omdat ESU en Märklin de rechten op MFX hebben (bij ESU heeft het M4), is het aantal centrales dan opeens beperkt.

Persoonlijk zou ik in zo'n geval voor de actuele versie van het luxe Märklin Central Station gaan. Computer aankoppelen, stuurprogramma uitzoeken, en lekker gaan oefenen. Wel prijzig.

Maar ik rij tweerail en zuiver DCC. Ik heb voor de Spartaanse Lenz LZV100 centrale gekozen, vanwege de 5A stroom die deze centrale kan leveren. Daaraan heeft mijn baan genoeg en zo hoef ik dus geen boosters aan te schaffen. Is ook een overweging. Voor de rest is het een centrale waar niet eens een draaiknop aan zit, dus handregelaars en een computerinterface heb ik naar keuze kunnen/moeten aanschaffen. Aan meer heb ik geen behoefte.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Basoldskool

  • Gast
Re: Digitale besturing
« Reactie #10 Gepost op: 02 April 2017, 12:54:05 »
L.S.,

Hierbij mijn schaduwstation:

Hier moeten dus meldsecties komen. Wat is in deze wijsheid: één railstuk of twee?


Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6759
Re: Digitale besturing
« Reactie #11 Gepost op: 02 April 2017, 12:59:55 »
Als je niet te hard rijdt is één railstuk voldoende.

Gr, Ben.

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Digitale besturing
« Reactie #12 Gepost op: 02 April 2017, 13:06:18 »
Good deduction, my deer friend.
Owee, een Hert op de rails??
Dat wordt noodremmen!

oudebiels

Les: goed dik doen valt nog niet mee...!!
« Laatst bewerkt op: 02 April 2017, 13:07:55 door oudebiels »

Basoldskool

  • Gast
Re: Digitale besturing
« Reactie #13 Gepost op: 02 April 2017, 13:53:21 »
Hallo,

@ Ben: Maakt de lengte van het railstuk nog uit?
@ oudebiels: moet er een noodremstuk in komen? Ik woon landelijk, dus een ree is niet onwaarschijnlijk.
« Laatst bewerkt op: 02 April 2017, 13:55:02 door Basoldskool »

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2306
Re: Digitale besturing
« Reactie #14 Gepost op: 02 April 2017, 14:01:45 »
je rijd 3 rail dus kan je goedkoop en makkelijk via massa detectie werken.Ider heeft zijn idee maar ik maak een lange inritsectie en een korte stopsectie (+30 cm) en dat voldoet fijn om automatisch te rijden.Je heb het voordeel dat alles gedetecteerd word.Als er dus een wagon blijft hangen volgt er geen botsing omdat het blok bezet blijft.Ik rijd trouwens met koploper en als daar een wissel iet zou hebben gedaan wat het moet dan krijg je een spookmelding en kan jij in het programma zelf bepalen wat er daarmee moet gebeuren.
De kostprijs van de centrale en bijhorende digitale onderdelen kies je zelf aan de hand van je budget.Ik heb een ecos2 met 3 boosters en verder goedkope alternatieve terugmeldes en schakeldecoders.Die zijn stukken goedkoper.
Greetings,salutations,groetjes,