Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn-bouw Indonesie door Eelco Storm
Vandaag om 10:20:11
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:05:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 10:02:04
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:06:27
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
07 September 2025, 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
07 September 2025, 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
07 September 2025, 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
07 September 2025, 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
07 September 2025, 15:51:58
Minder wissels door Eric B
07 September 2025, 09:41:54
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
07 September 2025, 08:23:41
  

Auteur Topic: Digitale besturing  (gelezen 5559 keer)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6759
Re: Digitale besturing
« Reactie #15 Gepost op: 02 April 2017, 14:08:31 »
@Johnny: de vraagsteller wil met stroomdetectie rijden. Die hele discussie is met hem al op het 3railforum gevoerd.

@Bas @Cor: tip, ga een proefbaantje maken en automatiseren ontdekken.

Gr, Ben.
« Laatst bewerkt op: 02 April 2017, 14:18:57 door Ben »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Digitale besturing
« Reactie #16 Gepost op: 02 April 2017, 15:44:45 »
En ten overvloede, het ligt in 99,999999% niet aan de centrale of aan het besturingsprogramma of een wissel wel of niet omgaat, dat ligt alleen en echt alleen aan de kwaliteit van de wisselaandrijving, en die kwaliteit is bij Marklin bedroevend slecht.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2306
Re: Digitale besturing
« Reactie #17 Gepost op: 02 April 2017, 16:10:01 »
ik stel alleen vast dat zoals op het andere forum de vraagsteller al een idee heeft en gewoon een discussie wil uitlokken.Al de gegeven aanbrengsten worden gewoon van tafel geveegd en dan stel ik de vraag wat het nut is van dit topic.Ik hou me er alvast verder buiten op beide forums.
Greetings,salutations,groetjes,

Basoldskool

  • Gast
Re: Digitale besturing
« Reactie #18 Gepost op: 02 April 2017, 16:29:26 »
@ Ben; Ik zat hiermee inderdaad ook op het 3railforum en wilde daar een strak topic creëren, maar ben teruggefloten door de moderatoren. Het topic is op slot gezet. De moderatoren en ik hebben hier uitgebreid over gesproken, maar we zijn tot de conclusie gekomen, dat we op het punt van beheer niet op 1 lijn zaten.
En aangezien ik echt een nitwit ben op het gebied van digitaal rijden, probeer ik kleine stapjes te maken en in die stapjes de juiste dingen te doen. Wel heb ik mij de eigenwijsheid aangemeten te stellen met stroomdetectie te willen rijden en wel uit gemakzucht. Bovenop de gemakzucht heb ik begrepen, dat in programma's als iTrain en Traincontroller je een trein ook op lengte kunt inmeten en dan is het probleem van losgeraakte wagons geen issue.
Een proefbaantje ga ik zondermeer doen.
@ Bellejt: Ik vind het jammer, dat jij de indruk hebt gekregen dat ik een discussie wil. Dat was niet de bedoeling. Ik wil liever geen discussie uitlokken. Ik wil graag heldere informatie. Dit kun je ook zien op het 3rail forum, waar ik een strak topic probeerde samen te stellen, zodat ik overzicht kreeg. Helaas werd dit afgekapt en probeer ik nu hier de door mij gewenste informatie te krijgen. Daarbij ben ik gen lid meer van het 3railforum.
« Laatst bewerkt op: 02 April 2017, 16:39:25 door Basoldskool »

Basoldskool

  • Gast
Re: Digitale besturing
« Reactie #19 Gepost op: 02 April 2017, 16:43:16 »
@ Wim; Ik heb met de wisselaandrijvingen nog geen negatieve ervaringen. Ik heb wel hier en daar gelezen, dat de wisselaandrijvingen gevoelig zijn voor langdurig schakelen. Ik schakel met een MS-3 en die geeft een korte puls. Maar daarbij moet ik wel zeggen, dat ik nog maar een jaartje rijdt en wissel en dat gemiddeld 1 keer per week.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Digitale besturing
« Reactie #20 Gepost op: 02 April 2017, 16:45:55 »
Tja, om je trein op lengte te kunnen opmeten, heb je wel een trein nodig die over zijn gehele lengte stroom afneemt, iets wat met 3 rail wel kan met veel kunstgrepen. Maar vele malen makkelijker gaat als je gewoon massa detectie gebruikt, zoals dat gewoonlijk is bij en met een 3-rail systeem. Je eigen wiel uitvinden mag natuurlijk, maar soms zijn de dingen zoals ze zijn en niet voor niets.
Eigenwijs mag natuurlijk maar luisteren naar andere met jaren ervaring kan ook geen kwaad.

Bij 3-rail maak je gewoon gebruik van massa-detectie, dan wordt de gehele trein gemeld en is lengtemeting een optie.

Mvg
Wim
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Digitale besturing
« Reactie #21 Gepost op: 02 April 2017, 16:47:14 »
@ Wim; Ik heb met de wisselaandrijvingen nog geen negatieve ervaringen. Ik heb wel hier en daar gelezen, dat de wisselaandrijvingen gevoelig zijn voor langdurig schakelen. Ik schakel met een MS-3 en die geeft een korte puls. Maar daarbij moet ik wel zeggen, dat ik nog maar een jaartje rijdt en wissel en dat gemiddeld 1 keer per week.

Ook hier geldt luister naar de ervaring van anderen, het is al jaren een probleem, die aandrijvingen van Marklin.

Je heb dus wel een probleem met de aandrijvingen, alleen heb jij dat nog niet als zodanig herkent.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 02 April 2017, 16:49:35 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: Digitale besturing
« Reactie #22 Gepost op: 02 April 2017, 17:23:00 »
Cor heeft de wisselaandrijvingen al, dus als er iets mis gaat, dan weet hij hoe het zit. De oplossing is ook bekend, eindafschakeling overbruggen, en dat kan altijd nog.

Automatisch treinlengte bepalen gaat niet zonder volledige detectie van de trein. Dat is helder. Je kan de software wel vertellen hoe lang de trein ongeveer is en hoe lang de blokken zijn. Tegenwoordig houdt de software dan voldoende bloklengte en blokken bezet. Voor mij is dat genoeg. Mijn baan is opgezet voor volledige detectie, maar ik heb al heel wat wagens rondrijden die niet worden gedetecteerd omdat ik nog geen zin had een weerstandje aan te brengen. Geeft geen problemen.

Volgens mij is het Cor allemaal wel helder. Als hij een keuze maakt met een voor goede reden, moet hij dat weten.
Ik zou overigens oo voor massadetectie gaan Cor. Zoveel werk is het onderhanden nemen van die stukkies c-rail ook weer niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Basoldskool

  • Gast
Re: Digitale besturing
« Reactie #23 Gepost op: 03 April 2017, 07:52:10 »
Ik merk bij mijzelf, dat ik toch ga twijfelen over stroomdetectie. Mijn keuze hiervoor was voornamelijk gebaseerd op een stukje luiheid en ervaringen uit het verleden. Ik had vroeger zelf ook al Marklin en een vriendje had Fleissman. Ik weet mij te herinneren, dat hij regelmatig zijn loc een stukje moest duwen om hem verder te laten rijden. Dat probleem had ik nooit.
Ik ben wat gaan speuren op het internet en denk nu het volgende te hebben begrepen voor massadetectie:
- op de puko's blijft dus altijd 'spanning' staan
- door de massadetectie alleen op één rail
- de andere rail krijgt pas 'spanning' als de trein het blok inrijdt.
- wissels hou je buiten de massadetectie
- een 24188 is voldoende lengte voor een melder
- melders worden op één rail aan beide kanten geïsoleerd
- je hebt een binnenrijmelder en een uitrijmelder
- de C-rail moet je knippen
- hoe zit het dan met de K-rail, want die gebruik ik ook?
- hoe doe je het als je zoals ik van beide kanten wil rijden?
- hoe zit het dan met een keerlus?

Ik heb hier echt hulp bij nodig, want zoals geschreven ben ik een nitwit.
« Laatst bewerkt op: 03 April 2017, 07:53:54 door Basoldskool »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: Digitale besturing
« Reactie #24 Gepost op: 03 April 2017, 07:58:45 »
Bij k-rail zijn de railstaven al geïsoleerd.  Rijrichting maakt niet uit.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6759
Re: Digitale besturing
« Reactie #25 Gepost op: 03 April 2017, 08:52:10 »

- hoe zit het dan met een keerlus?


Keerlussen zijn geen probleem bij 3rail. Het maakt niet uit welke spoorstaaf je isoleert als je er maar voor zorgt dat de tegenoverliggende spoorstaaf altijd spanning heeft.

Gr, Ben.

JohnT

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: Digitale besturing: Wissel wordt niet (goed) omgelegd ?
« Reactie #26 Gepost op: 03 April 2017, 10:12:27 »
JohnT,

als voor een rijweg een wissel niet in de juiste stand wordt gelegd, dan zal de de trein een spoor opgaan waarvan bij de rijwegvoorbereiding niet is gecontroleerd of dat veilig kan.

Zo'n situatie maakt het spel met de modelbaan interessanter, maar op een modelbaan met meer dan twee rijdende treinen kan de trdl dat over het hoofd zien en dan niet tijdig ingrijpen.
Daarom meen ik dat je zo'n situatie moet proberen te vermijden.

Weet je onder welke omstandigheden Rocrail met de Digitrax centrale een wissel vergeet om te leggen ?
Ik heb dit probleem ook wel een gezien, en wel met een ander programma en een andere Loconet centrale, de IB-II.
Uhlenbrock heeft de aansturing van wissels onlangs wel verbeterd, maar het is nog niet helemaal weg.

Groet, Willem

Zonder hier over hier een discussie te starten een kort antwoord.

Rocrail doet dit willekeurig. Koploper met het zelfde systeem nooit.

JohnT

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Digitale besturing
« Reactie #27 Gepost op: 03 April 2017, 12:24:06 »
Cor, maak een proef opstelling en kijk wat, wanneer en hoe het werkt. Minder op het web lezen, wordt je alleen maar op het verkeerde been gezet. Ga naar een ervaren modelspoorder met een 3-rail systeem en laat het je voordoen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Basoldskool

  • Gast
Re: Digitale besturing
« Reactie #28 Gepost op: 03 April 2017, 12:52:31 »
@ Wim, zal kijken om in contact te komen met een drierailer.
@ Ben: dank voor de info over de keerlus
@Henk: Dank voor de info over K-rail. Ik ga ervan uit, dat dit ook geldt voor de flex.
« Laatst bewerkt op: 03 April 2017, 12:55:20 door Basoldskool »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Digitale besturing
« Reactie #29 Gepost op: 03 April 2017, 17:49:38 »
Er komt nog weleens een dag dat ik mijn toetsenbord opeet.  ::) ::)

Nogmaals zoek contact met een ervaren 3-rail gebruiker.

Mvg
Wim
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net