Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
3 januari NVBS oliebollenrit
door
grossraumwagen
Vandaag
om 22:17:37
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Paulus
Vandaag
om 22:14:05
Yamorc 8116 en MP1 MTB
door
Ronald Halma
Vandaag
om 22:03:24
Wat zit er in deze tender?
door
henk
Vandaag
om 21:38:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
1200blauw
Vandaag
om 21:37:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wies
Vandaag
om 20:30:04
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 20:23:53
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 20:22:46
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods.
door
ruudns
Vandaag
om 20:07:57
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw
door
Peter J K
Vandaag
om 19:24:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:32:21
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²)
door
Ronald69
Vandaag
om 18:31:23
De (3d) knutsels van Ronald.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:08:54
Reparaties aan je materieel: tips & tricks
door
Carl
Vandaag
om 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
Eric B
Vandaag
om 17:10:29
Stub switches
door
Hans1963
Vandaag
om 16:35:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
mass am see
Vandaag
om 16:27:34
US diorama in H0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:45:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
741230
Vandaag
om 15:30:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
741230
Vandaag
om 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
ES44C4
Vandaag
om 15:22:13
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:08:01
Zee. Land.
door
Huup
Vandaag
om 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄
door
Modelbouwerke
Vandaag
om 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:41:54
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 14:31:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Frits C
Vandaag
om 13:56:19
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij
door
Jan Bennink
Vandaag
om 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven
door
the_gold
Vandaag
om 10:37:34
Nieuw huis, nieuwe baan
door
Krazy Dre
Vandaag
om 10:04:48
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Without automatisch
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
...
12
Omlaag
Auteur
Topic: Without automatisch (gelezen 37585 keer)
henk
Online
Berichten: 22753
Re: Without automatisch
«
Reactie #30 Gepost op:
16 April 2017, 20:58:25 »
Sowieso oogt de sneheid bij het binnenrijden van de module aan de hoge kant Klaas. Het remtraject oogt best goed, maar het is nogal een noodstop.
Misschien de maximumsnelheid op de baan wat terugschroeven?
«
Laatst bewerkt op: 16 April 2017, 21:03:58 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4052
Re: Without automatisch
«
Reactie #31 Gepost op:
16 April 2017, 21:40:04 »
Klaas ,
Je kan natuurlijk de weerstanden aan de elko's van 180K en 100k vervangen door een instelpotmeter. Makkelijker dan elko's wisselen.
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27035
Re: Without automatisch
«
Reactie #32 Gepost op:
16 April 2017, 21:51:54 »
@Henk:De max. snelheid oogt best goed. Maar het remmen begint te laat en de remweg is te kort. De remming zet pas in als de trein al een stukje door het poortje is en de lage snelheid is nog niet bereikt als de trein de stopsectie inrijdt. Vandaar het noodstopeffect. In de nieuwe test begin ik al eerder met remmen, en dan ziet het er een stuk beter uit. Ook het noodstopeffect is dan weg. Komt ook nog een filmpje van, dan kan je vergelijken.
Overigens is de bedoeling van deze proeven vooral om te bepalen waar de diverse detectiesecties moeten komen. Ik maak nu gebruik van reeds aanwezige scheidingen, maar straks moeten er definitieve scheidingen gezaagd worden. En dat doe ik liever in één keer goed.
@Peter, elco's wisselen is in dit proefstadium geen probleem. Straks worden het toch vaste waarden en wat ik er nu in heb lijkt definitief te worden. Elco 100uF, optrekken met 180k en afremmen met 100k.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Eric B
Offline
Berichten: 8006
NS tijdperk II(c)/III
Re: Without automatisch
«
Reactie #33 Gepost op:
16 April 2017, 21:53:31 »
Eensch met Henk voor wat betreft de snelheid.
Heb je alweer getackeld
Verder lees ik genietend mee hoe jij deze analoge automatisering stukje bij beetje, uitwerkt
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27035
Re: Without automatisch
«
Reactie #34 Gepost op:
17 April 2017, 11:47:16 »
Filmpje van de situatie na aanpassingen. Naar mijn eigen idee loopt het nu soepeler.
https://youtu.be/Fi0iWOAXke8
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Eric B
Offline
Berichten: 8006
NS tijdperk II(c)/III
Re: Without automatisch
«
Reactie #35 Gepost op:
17 April 2017, 11:56:22 »
Lijkt wel beter, maar voor mijn gevoel liggen de in de rijrichting zittende Preisers nog steeds bij de overburen op schoot...
Vooral op het moment dat de trein net in beeld komt.
Het kan natuurlijk zijn dat dat komt doordat ik naar een video-opname kijk en niet naar het echte totaalbeeld.
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Haradigi
Offline
Berichten: 948
Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Without automatisch
«
Reactie #36 Gepost op:
17 April 2017, 11:58:44 »
Hi Klaas,
Dat ziet er al goed uit.
groet
Harald
Gelogd
Klik hier: Index aan bouwactiviteiten, verslagen en dromen
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27035
Re: Without automatisch
«
Reactie #37 Gepost op:
17 April 2017, 12:48:51 »
Eric, ik moet toegeven dat het wat abrupter gaat dan in het echt. Maar als ik dat wil nabootsen moet ik al een (schaal)kilometer van tevoren beginnen met afremmen en zoveel lengte heb ik niet.
Op een modelbaan blijft toch een zaak van compromissen sluiten met de werkelijkheid. Als ik het in natura bekijk ziet het er goed uit. Voor mij waren de belangrijkste vragen: is het te doen, waar begin ik met remmen en waar begin ik met stoppen. Die vragen zijn nu beantwoord. De rest is een kwestie van afregelen met de beide potmeters.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
henk
Online
Berichten: 22753
Re: Without automatisch
«
Reactie #38 Gepost op:
17 April 2017, 13:58:40 »
Compromis kan ook zijn de maximumsnelheid te verlagen Klaas. In ieder geval dat de snelheid bij het binnenrijden van deze stationsmodule al lager is.
Het remgedrag oogt trouwens uitstekend.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4052
Re: Without automatisch
«
Reactie #39 Gepost op:
17 April 2017, 14:34:46 »
Ik sluit mij bij henk aan. En het is net als of de film te vlug wordt afgespeeld.
Bij het poortje moet hij eigenlijk al wat langzamer rijden denk ik.
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27035
Re: Without automatisch
«
Reactie #40 Gepost op:
17 April 2017, 15:48:58 »
In het poortje zit hij al vol in de remming. In het echt lijkt de snelheid minder dan op de film. Voor de zekerheid toch maar eens gaan meten. De maximum snelheid bleek ongeveer 110 schaalkilometers per uur te zijn. Teruggeregeld naar 80, en dan ziet het er inderdaad beter uit. De lage snelheid moest daarvoor juist iets worden opgeschroefd.
En zo blijven we experimenteren. Maar de basis is gelegd. De remming moet ongeveer 2,5 meter voor de stopscheiding beginnen en dan schuift de trein 1 rijtuiglengte voorbij de scheiding. Gaat niet eens zo veel zaagwerk opleveren, want op de meeste plekken zit al een natuurlijke scheiding die ik kan gebruiken.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4052
Re: Without automatisch
«
Reactie #41 Gepost op:
17 April 2017, 16:44:35 »
Leuk werk om dit uit te zoeken.
Ik dacht dat een "echte "trein zo'n 50 km/h reed bij het begin van een perron.Maar voor het effect moet hij mss toch weer wat sneller rijden.
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27035
Re: Without automatisch
«
Reactie #42 Gepost op:
17 April 2017, 17:14:50 »
Peter, ik weet niet hoe hard hij rijdt aan het begin van het perron, maar dan zit hij al aan het eind van de afremming. De remming begint al ruim een meter voor het poortje. De maximum snelheid heb ik gemeten door de trein rondjes te laten bollen en dan steeds de rondetijd meten.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
72sonett
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 2083
Re: Without automatisch
«
Reactie #43 Gepost op:
17 April 2017, 21:23:41 »
Citaat
... Het eerste schema: ...
Je hebt nu de potmeter in serie met twee vaste weerstanden, blijkbaar wil je geen regelspanning van 0 - V+ maar een spanning met een onder- en bovendrempel, maar is dat nodig? In de uitleg bij de Weistra regelaar staat dat de regelniveau's ook 0 of V+ mogen zijn.
Gelogd
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27035
Re: Without automatisch
«
Reactie #44 Gepost op:
17 April 2017, 22:13:30 »
Die twee weerstanden zijn niet perse nodig, maar bij eerdere metingen had ik gezien dat onder 2 volt de treinen niet willen rijden, en boven 10 volt rijden ze veel te hard. Door het toevoegen van de weerstanden kan ik het volledige regelbereik van de potmeter benutten.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
...
12
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Without automatisch