Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Steenwijk poging 2 door Forever Rocofan
Vandaag om 20:20:14
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 19:38:36
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 19:38:07
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 19:14:52
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 19:13:05
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 18:32:39
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
  

Auteur Topic: Without automatisch  (gelezen 37814 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22757
Re: Without automatisch
« Reactie #30 Gepost op: 16 April 2017, 20:58:25 »
Sowieso oogt de sneheid bij het binnenrijden van de module aan de hoge kant Klaas. Het remtraject oogt best goed, maar het is nogal een noodstop.  :)
Misschien de maximumsnelheid op de baan wat terugschroeven?
« Laatst bewerkt op: 16 April 2017, 21:03:58 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: Without automatisch
« Reactie #31 Gepost op: 16 April 2017, 21:40:04 »
Klaas ,
Je kan natuurlijk de weerstanden aan de elko's  van 180K en  100k vervangen door een instelpotmeter. Makkelijker dan elko's wisselen. ;)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Without automatisch
« Reactie #32 Gepost op: 16 April 2017, 21:51:54 »
@Henk:De max. snelheid oogt best goed. Maar het remmen begint te laat en de remweg is te kort. De remming zet pas in als de trein al een stukje door het poortje is en de lage snelheid is nog niet bereikt als de trein de stopsectie inrijdt. Vandaar het noodstopeffect. In de nieuwe test begin ik al eerder met remmen, en dan ziet het er een stuk beter uit. Ook het noodstopeffect is dan weg. Komt ook nog een filmpje van, dan kan je vergelijken.
Overigens is de bedoeling van deze proeven vooral om te bepalen waar de diverse detectiesecties moeten komen. Ik maak nu gebruik van reeds aanwezige scheidingen, maar straks moeten er definitieve scheidingen gezaagd worden. En dat doe ik liever in één keer goed.

@Peter, elco's wisselen is in dit proefstadium geen probleem. Straks worden het toch vaste waarden en wat ik er nu in heb lijkt definitief te worden. Elco 100uF, optrekken met 180k en afremmen met 100k.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 8035
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Without automatisch
« Reactie #33 Gepost op: 16 April 2017, 21:53:31 »
Eensch met Henk voor wat betreft de snelheid.

Heb je alweer getackeld :)

Verder lees ik genietend mee hoe jij deze analoge automatisering stukje bij beetje, uitwerkt  (y)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Without automatisch
« Reactie #34 Gepost op: 17 April 2017, 11:47:16 »
Filmpje van de situatie na aanpassingen. Naar mijn eigen idee loopt het nu soepeler.
https://youtu.be/Fi0iWOAXke8
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 8035
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Without automatisch
« Reactie #35 Gepost op: 17 April 2017, 11:56:22 »
Lijkt wel beter, maar voor mijn gevoel liggen de in de rijrichting zittende Preisers nog steeds bij de overburen op schoot...
Vooral op het moment dat de trein net in beeld komt.

Het kan natuurlijk zijn dat dat komt doordat ik naar een video-opname kijk en niet naar het echte totaalbeeld.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 948
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Without automatisch
« Reactie #36 Gepost op: 17 April 2017, 11:58:44 »
Hi Klaas,

Dat ziet er al goed uit.

groet
Harald

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Without automatisch
« Reactie #37 Gepost op: 17 April 2017, 12:48:51 »
Eric, ik moet toegeven dat het wat abrupter gaat dan in het echt. Maar als ik dat wil nabootsen moet ik al een (schaal)kilometer van tevoren beginnen met afremmen en zoveel lengte heb ik niet. :) Op een modelbaan blijft toch een zaak van compromissen sluiten met de werkelijkheid. Als ik het in natura bekijk ziet het er goed uit. Voor mij waren de belangrijkste vragen: is het te doen, waar begin ik met remmen en waar begin ik met stoppen. Die vragen zijn nu beantwoord. De rest is een kwestie van afregelen met de beide potmeters.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22757
Re: Without automatisch
« Reactie #38 Gepost op: 17 April 2017, 13:58:40 »
Compromis kan ook zijn de maximumsnelheid te verlagen Klaas. In ieder geval dat de snelheid bij het binnenrijden van deze stationsmodule al lager is.
Het remgedrag oogt trouwens uitstekend.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: Without automatisch
« Reactie #39 Gepost op: 17 April 2017, 14:34:46 »
Ik sluit mij bij henk aan. En het is net als of de film te vlug wordt afgespeeld.
Bij het poortje moet hij eigenlijk  al wat langzamer rijden denk ik.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Without automatisch
« Reactie #40 Gepost op: 17 April 2017, 15:48:58 »
In het poortje zit hij al vol in de remming. In het echt lijkt de snelheid minder dan op de film. Voor de zekerheid toch maar eens gaan meten. De maximum snelheid bleek ongeveer 110 schaalkilometers per uur te zijn. Teruggeregeld naar 80, en dan ziet het er inderdaad beter uit. De lage snelheid moest daarvoor juist iets worden opgeschroefd.

En zo blijven we experimenteren. Maar de basis is gelegd. De remming moet ongeveer 2,5 meter voor de stopscheiding beginnen en dan schuift de trein 1 rijtuiglengte voorbij de scheiding. Gaat niet eens zo veel zaagwerk opleveren, want op de meeste plekken zit al een natuurlijke scheiding die ik kan gebruiken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: Without automatisch
« Reactie #41 Gepost op: 17 April 2017, 16:44:35 »
Leuk werk  om dit uit te zoeken. :D
 Ik dacht dat een "echte  "trein zo'n 50 km/h reed bij het begin van een perron.Maar voor het effect moet hij mss toch weer wat sneller rijden.  ;)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Without automatisch
« Reactie #42 Gepost op: 17 April 2017, 17:14:50 »
Peter, ik weet niet hoe hard hij rijdt aan het begin van het perron, maar dan zit hij al aan het eind van de afremming. De remming begint al ruim een meter voor het poortje. De maximum snelheid heb ik gemeten door de trein rondjes te laten bollen en dan steeds de rondetijd meten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Without automatisch
« Reactie #43 Gepost op: 17 April 2017, 21:23:41 »
Citaat
... Het eerste schema: ...
Je hebt nu de potmeter in serie met twee vaste weerstanden, blijkbaar wil je geen regelspanning van 0 - V+ maar een spanning met een onder- en bovendrempel, maar is dat nodig? In de uitleg bij de Weistra regelaar staat dat de regelniveau's ook 0 of V+ mogen zijn.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Without automatisch
« Reactie #44 Gepost op: 17 April 2017, 22:13:30 »
Die twee weerstanden zijn niet perse nodig, maar bij eerdere metingen had ik gezien dat onder 2 volt de treinen niet willen rijden, en boven 10 volt rijden ze veel te hard. Door het toevoegen van de weerstanden kan ik het volledige regelbereik van de potmeter benutten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.