BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Klaas Zondervan op 29 maart 2017, 15:56:33

Titel: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 maart 2017, 15:56:33
Nu mijn nieuwe baantje Without een keer op een beurs heeft gestaan is me duidelijk geworden dat er aan de treinenloop iets geautomatiseerd moet worden. Nu is alles handbediend, dus als je aan het publiek afwisselende treinen wil laten zien sta je de hele tijd schakelaartjes heen en weer te flippen. En als je even weg wil is de enige optie om een trein rondjes te laten rijden. Ik heb daarom het plan opgevat om de zaak te automatiseren, zodat er zonder handbediening toch steeds een andere trein op het toneel verschijnt.

Het plan is om dit met het cmos IC 4017 te gaan doen, het befaamde looplicht-IC. Standaard kent dit IC 10 stappen, maar je kan er meerdere achter elkaar schakelen om het aantal stappen te vergroten. Voor de onderlinge koppeling moet je wel steeds de eerste en de laatste stap opofferen, zodat er per IC 8 stappen overblijven. Ik ben van plan om er 4 achter elkaar te schakelen waardoor er 32 stappen ontstaan. Elke treinbeweging beslaat 4 stappen, dus er zijn 8 treinbewegingen mogelijk. Daarna begint de show weer van voren af aan, maar ik verwacht dat er weinig toeschouwers zo lang blijven kijken dat ze dit doorhebben.

Het is mijn bedoeling om in dit draadje de verschillende onderdelen van de schakeling stuk voor stuk te beschrijven. Tot later.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Haradigi op 29 maart 2017, 16:07:57
Hi Klaas,

Zou het niet handiger zijn om een PLC, Arduino of wat dan ook te gebruiken dan kan je ook "voorwaarden" gebruiken.

groet
Harald
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 maart 2017, 16:13:05
Ik weet niet of het handiger is. Maar de cmos technologie ken ik, en met Arduino's en zo heb ik geen ervaring. En ik heb eigenlijk weinig zin om me daar nog in te gaan verdiepen.
Daarbij komt dat je sowieso in- en outputschakelingen nodig hebt. Dus of je in het hart van de schakeling dan een Arduino of een rijtje 4017's hebt maakt volgens mij niet zoveel uit.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: JaJo op 29 maart 2017, 17:02:43
Ben benieuwd naar je schakelingen. Misschien is het ook iets voor mijn pendelbaan.

Groet Jaap
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: 72sonett op 29 maart 2017, 18:02:19
Citaat
...met Arduino's en zo heb ik geen ervaring. ... weinig zin om me daar nog in te gaan verdiepen.
Dan kun je ook nog de schakelwals uit een oude wasmachine gebruiken...  ;)
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Ronald Halma op 29 maart 2017, 19:05:16
Ofschoon ik digitaalfan ben ga ik dit toch volgen.Vind je oplossingen altijd bijzonder creatief :)
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 maart 2017, 19:14:37
Om de gedachten te bepalen eerst maar het schematische sporenplan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutauto.gif)

Het gedeelte binnen de blauwe lijnen is het deel dat voor publiek zichtbaar is, de z.g. kijkdoos. Daarin de 2 stationssporen SP1 en SP2.
Daar achter liggen de opstelsporen waar de treinen staan die om beurten op het toneel verschijnen.
OS4 is een bijzondere, die is in twee delen verdeeld. Op elk deel staat een stoptrein in de vorm van een DE2.
Op de andere 3 sporen staan treinen die niet in Without stoppen maar 1 rondje draaien om daarna weer op hun eigen OS terug te komen.

Alle wissels staan getekend in de basisstand.

De gedachte volgorde is als volgt:
1 de DE2 op OS4L rijdt linksom naar SP2
2 de DE2 op OS4R rijdt rechtsom naar SP1
3 de DE2 op SP2 rijdt linksom door naar OS4R
4 de trein op OS3 gaat één rondje rechtsom, stopt niet in Without en eindigt weer op zijn uitgangspunt.
5 de DE2 die nog op SP1 staat rijdt rechtsom naar OS4L (de beide DE2's zijn nu dus van plaats verwisseld)
6 de trein op OS2 rijdt één rondje linksom
7 de trein op OS1 rijdt één rondje rechtsom
8 de trein op OS3 rijdt nog één rondje, maar nu linksom.
daarna weer naar stap 1, enz...

Hier kunnen nog variaties op bedacht worden, maar dit is het basisidee.

Volgende bericht zal gaan over de aansturing van de wissels.

Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 maart 2017, 19:25:09
@72sonett: een mechanische schakelwals was ook een mogelijkheid, maar dat was me net iets te retro.

@Ronald: het idee is niet helemaal van mezelf. Vroeger, toen de kinderen nog klein waren gingen we vaak kamperen in de buurt van Leek. Daar is het landgoed Nienoord waar ze o.a. een H0 modelspoorbaan hadden. Daar werd de treinenloop ook geregeld met 4017 IC's. Lang geleden heeft daarover in Railhobby een artikel gestaan. Dat idee heb ik nu opgepakt.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 maart 2017, 22:02:49
Bij de bespreking van het schema begin ik achteraan, bij de uitgangen. In de handbediende situatie worden wissels en spoorsecties geschakeld met handbediende schakelaars, da's logisch. ;D
In de automatische situatie worden de schakelaars vervangen door relaiscontacten. We beginnen met de wissels.
In het draadje over de bouw van Without  (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,66995.90.html)heb ik al mijn manier van wisselbesturing voorgesteld. Ter vergelijking hier het schema bij de automatisering:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutautowisel.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutautowisel.gif)
Het contact WR is het contact van het wisselrelais. Dat is hier getekend in de basisstand die voor alle wissels geldt, met een plus op de stuurdraad naar de wisselmotor. Op het handbediende paneel komt dit overeen met de schakelaar naar beneden.
Het betekent dat als het wissel in de basisstand moet staan, dan wordt het relais niet bediend. Moet het wissel naar de andere stand, dan wordt het relais bekrachtigd.

In het bouwdraadje had ik al uitgelegd hoe ik over dezelfde draad die de motor stuurt ook de wisselstand terugmeld. Op het handpaneel wordt de stand zichtbaar gemaakt met leds, in de automaat zijn de leds vervangen door optocouplers.

Behalve de 8 relais voor de wisselsturing komen er nog 7 relais die spoorsecties inschakelen, 1 relais voor de rijrichting en 8 relais voor de snelheidsregeling. Totaal dus 24 relais die gestuurd gaan worden door de uitgangen van de IC's 4017.

wordt vervolgd
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: gvandersel op 31 maart 2017, 09:35:15
Klaas je hebt groot gelijk om het weer eens lekker basaal aan te pakken. De 4017 is ideaal voor dit werk. Als je het met een Arduino gaat doen help je de economie van China weer naar een kookpunt. Verwacht niet te veel aan te hoeven vullen.
Ga genieten van je analoge avontuur.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 31 maart 2017, 22:31:03
Het volgende hoofdstuk in deze story. De cascade van de IC's 4017. In de datasheets vind je deze schakeling ook, maar dan meestal met 3 stuks. Maar theoretisch kan je er een heleboel tussenvoegen, ik heb het bij 4 gehouden.
Verder heb ik nog een schakelaartje toegevoegd om de zaak in reset te houden. En om dat schakelaartje te ontkoppelen van de andere reset zitten er nog 2 diodes tussen. Nu ik dit zit te typen bedenk ik dat er in dit geval een pulldown weerstand aan die resetingang moet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutauto4017.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutauto4017.gif)
De uitgangen van de 4017 kunnen ongeveer 1mA sturen. Omdat er achter elke uitgang meerdere relais tegelijk kunnen hangen heb ik overal een versterkertrap tussen gedacht bestaande uit 1 transistor:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutautoverst.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutautoverst.gif)
En dan komt de grote verknoping tussen de uitgangen van de cascade en de relais door middel van een diodematrix. De matrix bestaat uit 32 horizontale lijnen die door de uitgangen worden gestuurd en 24 verticale lijnen die naar de relais gaan. Daardoor ontstaan 32x24=768 kruisingen. Een kruising wordt voorzien van een diode als de uitgang een relais moet sturen. In de tekening zijn als voorbeeld een paar diodes getekend. De totale matrix is te groot om hier weer te geven, maar ik heb hem op een vel A3 uitgetekend en er zijn nu 138 diodes gepland. Het aardige is dat je door diodes weg te halen of toe te voegen de hele treinenloop kan veranderen. Programmeren met de soldeerbout noem ik dat. ;D
Aan elke verticale lijn komt nog voor elk relais een transistor. Ik verwacht dat de transistor die tussen de 4017 en de matrix zit niet voldoende is om alle relais te sturen. Er zijn stappen bij waarin er 9 relais tegelijk bekrachtigd zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutautomatrix.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutautomatrix.gif)
Dat was het voor deze keer. De volgende aflevering komt na het weekend want ik ga nu eerst naar een feestje.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 april 2017, 23:32:03
De volgende aflevering in dit feuilleton. Nu ik de schakeling probeer uit te leggen merk ik dat het toch wat lastig is. Het is namelijk geen rechttoe-rechtaan schakeling maar er zitten wat terugkoppelingen in. Als alle elementen aan de orde zijn geweest zal ik proberen een soort overzicht te maken waaruit blijkt hoe alles op elkaar ingrijpt.

Om de cascade van 4017's stappen te laten maken moet er een clockpuls worden toegevoerd. Bij een looplichtje doe je dat met een blokgolfgenerator en bij elke positieve flank van de puls gaat de 4017 een stap verder. Maar in dit geval kan de 4017 niet ongeremd blijven doorstappen. Elke stap stuurt een actie aan, en pas als de actie is uitgevoerd mag hij door naar de volgende stap. De clockpulsgenerator wordt daarom gestuurd door voorwaarden.
Het schema:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutautoclock.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutautoclock.gif)
De schakeling bestaat uit 3 poorten van een IC 4093. Dat IC bevat 4 Schmitt trigger nand poorten.
De eigenlijke oscillator is poort 2. Door de terugkoppeling van R1 naar één van de ingangen ontstaat een blokgolf waarvan de frequentie wordt bepaald door R1 en C1. Voor de frequentie heb ik voorlopig 10Hz gekozen, dat is voor deze toepassing snel genoeg.
Maar de oscillator kan alleen lopen als de andere ingang hoog is.
Poort 1 is geschakeld als inverter. Aan zijn ingangen zit een rij diodes die gestuurd worden door de voorwaardeschakelingen. Daar kom ik later op terug. Als een van de diodes naar de min wordt getrokken gaat de uitgang van poort 1 hoog en kan poort 2 de puls afgeven. Doordat poort 2 ook inverteert gaat hij in eerste instantie laag. Maar de 4017 reageert alleen op opgaande flanken. Daarom zit poort 3 er achter om de zaak nogmaals te inverteren.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 april 2017, 14:35:40
In deze aflevering van het vervolgverhaal kijken we hoe de verschillende stappen worden doorlopen.
Het diagram van de eerste treinbeweging geeft schematisch weer wat er achtereenvolgens gebeurt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutautostap1-4.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutautostap1-4.gif)
De trein staat opgesteld op OS4L en gaat langs de linkerkant naar spoor 2 in het station.
Eerst worden de wissels gesteld. Bij deze rijweg zijn de wissels 1, 3 en 7 betrokken. Die moeten naar de basisstand, daarbij worden de wisselrelais niet bekrachtigd. Maar de stand moet wel gecontroleerd worden. Dit wordt aangegeven door de - tekens.

Gaan we nu kijken naar het schema:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutautovoorw.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutautovoorw.gif)
Met de schakelaar S kan een vaste reset aan de 4017 worden gegeven die daardoor in de beginstand wordt gehouden. Daarbij is uitgang 0 hoog. Door het openen van de schakelaar wordt de reset opgeheven, via poort 0 gaat de vrijgaverail laag en krijgt de klokpuls de kans om de 4017 naar stap 1 te brengen. Uitgang 0 gaat dan laag waardoor de vrijgave wordt opgeheven, oftewel de klokpuls geblokkeerd. Hij kan dus niet verder stappen.

Uitgang 1 zorgt dat de wissels in de goede stand komen. Als de 3 wissels hun stand terugmelden gaat via poort 1 de vrijgave weer laag en de klokpuls brengt de 4017 naar stap 2. Stap 1 gaat laag en poort 1 kan dan de vrijgave niet meer laag houden.

In stap 2 worden de betrokken spoorsecties ingeschakeld, dat is spoor OS4L en spoor 2. Tevens wordt de rijrichting gesteld, wat in dit geval betekent dat het richtingrelais niet wordt bekrachtigd. De rijrichting linksom is nl. de default stand.
Verder worden de snelheidsrelais 1r en 1s opgebracht. Die zorgen er voor dat de trein geleidelijk optrekt naar de maximaal ingestelde snelheid voor dit treintype.

Als de trein het station nadert wordt hij gedetecteerd in de remsectie, via poort 2 wordt dan doorgestapt naar stap 3.
In stap 3 val het relais 1s af waardoor de trein afremt naar lage snelheid. Met deze snelheid rolt de trein het station binnen totdat.....

....de stopsectie wordt bereikt. Dat gaan we via poort 3 naar stap 4. Het relais 1r valt ook af, de trein remt af tot stilstand en stopt (hopelijk) op de goede plek langs het perron.

Stap 4 activeert ook poort 4. Die zorgt ervoor dat met vertraging wordt doorgestapt naar stap 5, en dat is de eerste stap van de volgende treinbeweging.

In volgende afleveringen ga ik uitleggen hoe het terugmelden van wissels en treindetectie werkt, en daarna de snelheidsregeling.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 april 2017, 23:32:42
Aflevering zoveel. De schema's van de terugmeldingen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutautotm.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutautotm.gif)
Zoals eerder gemeld verloopt de terugmelding van de wisselstanden via opto-couplers. Dat is nodig omdat de wisselsturing op een apart staande wisselspanningsvoeding werkt. De uitgang van de optotransistor gaat direct naar de ingang(en) van de betreffende poort(en). Aangezien de opto's worden aangestuurd met halve golven van de wisselspanning kan het zijn dat ze uit de pas lopen met elkaar. Als een wissel de positieve halve golf aanstuurt en een ander wissel uit dezelfde rijweg de negatieve halve golf zullen de optouitgangen nooit tegelijk hoog zijn. Daarom is een condensatortje toegevoegd om het signaal een beetje te rekken. Parallel daaraan staat een weerstand die de condensator weer ontlaadt als de melding wegvalt.

Voor de detectie van de treinen ga ik stroomdetectors gebruiken die afkomstig zijn uit mijn vorige baan. Die detectors hebben een z.g. open collector uitgang en die staat laag als de sectie niet bezet is. Als de sectie bezet raakt gaat de transistor dicht en de weerstand maakt het signaal dan hoog. Ook hier weer een condensator, maar die dient om stoorsignalen op de (lange) draad tussen de detector en de besturing te onderdrukken.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: 72sonett op 07 april 2017, 11:18:59
Citaat
...De eigenlijke oscillator is poort 2. ... Voor de frequentie heb ik voorlopig 10Hz gekozen... de oscillator kan alleen lopen als de andere ingang hoog is.
Maar is 10 Hz niet al veel te snel?

Want;
Citaat
... Door het openen van de schakelaar wordt de reset opgeheven, via poort 0 gaat de vrijgaverail laag en krijgt de klokpuls de kans om de 4017 naar stap 1 te brengen. ...
Het lijkt mij dat binnen de korte tijd dat de vrijgaverail laag is, door die 10 Hz toch al meerdere klokpulsen gegeven worden, het is toch de bedoeling dat de 4017 steeds maar één stap verder gaat?
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 april 2017, 12:00:01
Het is inderdaad de bedoeling dat er steeds maar 1 stap wordt gemaakt. Er mag dus maar 1 klokpuls worden doorgelaten. Maar zodra de teller een stap maakt gaat de vorige stap uit en daarmee verdwijnt de voorwaarde die de vrijgave laag houdt. En dat gebeurt zo snel dat 10Hz langzaam genoeg is. Ik denk dat het nog veel sneller kan maar dat is nergens voor nodig. Vandaar dat ik voorlopig kies voor 10Hz.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: gvandersel op 07 april 2017, 14:15:08
Citaat
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Alles in overeenstemming met zijn onderschrift.

De frequentie kan omhoog tot enkele megaherz zonder dat de schakeling anders gaat werken. Door de stap wordt de stap opgeheven. Alleen uitkijken dat door het blokkeren van de klok niet stiekem toch nog een klokpuls gegeven wordt (juiste flanken).

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 april 2017, 14:27:32
Net even de datasheet bekeken. De maximaal aangegeven propagation delay is 500 nanoseconde. Stel dat er 5 van deze tijden achter elkaar komen omdat er meerdere poorten moeten omschakelen, dan kom ik aan 400 kHz. Dus 10 Hz is dan tamelijk sloom te noemen.
Als het gebouwd ik kan ik voor de gein wel eens kijken hoever de klokfrequentie opgevoerd kan worden voordat het fout gaat.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 april 2017, 23:45:35
Bij het verder uitwerken liep ik tegen een probleem aan wat ik in eerste instantie over het hoofd had gezien. Daarvoor kijken we naar het stappenplan van een doorgaande treinbeweging:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutautostap25-28.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutautostap25-28.gif)
Het gaat om een trein die start van spoor OS1 en zonder stoppen door het station rijdt om daarna weer op het oorspronkelijke spoor terug te keren. Op deze route passeert de trein 6 wissels. Daarvan worden er 4 actief aangestuurd, maar ze moeten wel alle 6 gecontroleerd worden. En ik had poorten voorzien met maar 4 ingangen. Nu bestaan er in de CMOS reeks poorten met 8 ingangen, maar ik wil het aantal typen beperken. Een andere optie was om meerdere poorten achter elkaar te schakelen, maar dat maakt de zaak weer ingewikkelder en dat wilde ik ook niet. Er moest dus een list verzonnen worden om toch met 4 ingangen uit te komen.

Die list werkt als volgt: het sporenplan is symmetrisch, dus kunnen de wissels ook symmetrisch worden aangestuurd. Dus wissel 1 en wissel 2 worden altijd in dezelfde stand gestuurd, evenals wissels 3 en 4, enz...
De uitgangen van de opto's worden per wisselpaar in serie gezet, op deze manier:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutautotm2.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutautotm2.gif)
Pas als beide opto's geleiden gaat de uitgang van deze schakeling hoog. De in serie geschakelde opto's werken zo feitelijk als extra EN-poort. 6 wissels is 3 paren, dus 3 ingangen op de vrijgavepoort. Probleem opgelost.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: apenkop op 08 april 2017, 10:30:59
Mooi project en ook al heb ik geen technische opleiding genoten het lukt me toch om de werking te volgen dankzij de heldere uitleg (y). De oplossing voor de wisselparen fenominaal eenvoudig en functioneel.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 april 2017, 22:54:09
Het enige bezwaar van het schakelen in paren is dat in sommige gevallen een wissel een overbodige beweging maakt. Maar dat laat ik maar zo om de eenheid in het systeem te houden.

We zijn toe aan de laatste deelschakeling, de snelheidsregeling. Het schema:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutautosnelheid.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutautosnelheid.gif)
Ik werk met de Weistra regelaar in de variant met de externe potmeter (voor een beschrijving zie de encyclopedie) (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Snelheidsregelaar_met_pulsbreedtemodulatie)
Rechtsboven is dit weergegeven. De waarde van de potmeter is 10k. Voor de automatische afhandeling vervang ik dit door een serieschakeling van weerstanden waartussen steeds een spanning kan worden afgetakt, en een aantal relaiscontacten.
Voor elke treinsoort is een stel relais gedacht. Relais 1r en 1s voor treintype 1, enz...
In de ruststand staat de uitgang naar GND geschakeld, de rijspanning is dan nul.
De relaisaansluitingen H en L kunnen naar wens op een van de aftakkingen van de weerstandenreeks worden aangesloten. Dat zal experimenteel bepaald worden. De weerstandswaarden worden zo gekozen dat de afstand tussen twee stappen steeds 1/3V is. Als trein 1 moet rijden worden relais 1r (rijden) en 1s (snelheidskeuze) opgebracht. Op de uitgang naar de Weistra regelaar komt dan de spanning te staan die hoort bij de maximale snelheid van de trein. Als de trein moet afremmen valt relais 1s af, waardoor de regelaar teruggaat naar lage snelheid. Heeft de trein bijna zijn bestemming bereikt dan valt ook relais 1r af en de trein vertraagt naar stop. In de Weistra regelaar is een elco opgenomen waardoor de overgang tussen de verschillende snelheden vloeiend verloopt.

Een zelfde verhaal geldt voor de treintypen 2, 3 en 4. Door de manier waarop de relaiscontacten zijn geschakeld kan er steeds maar 1 aftakking tegelijk worden gekozen. Door met 4 relaisparen te werken kunnen voor elke trein de beste spanningswaarden worden gekozen.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: gvandersel op 11 april 2017, 08:51:09
Klaas,

Waarom niet nog 3 relais bespaart. Je rijdt altijd met een trein tegelijk. Dus zou je stop/rijden relais voor alle treinen hetzelfde kunnen zijn. Of is het eenvoudiger qua aansturing om dit met 4 relais te doen?
Foutje de weerstanden beinvloeden elkaar zo.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: AB 7216 op 11 april 2017, 09:07:34
Dit is heerlijk, deze oude techniek. 
Ik wil ook nog iets vergelijkbaars opbouwen voor een automatische besturing van een kraan op een fabriek, dus ik kijk rustig mee.

@Klaas,
Wil jij nog een keertje de waarden van de condensatoren en weerstanden vermelden?

Groeten Arjen
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 april 2017, 16:47:06
@Gerard, goed gezien. Zulke denkfouten maak ik tijdens het ontwerpen regelmatig. De boel uittekenen en er de volgende dag rustig naar kijken, en dan komt de domper: hé, dakkènhelemaalnie. Als je dit verhaal volgt lijkt het misschien alsof ik het zo uit mijn mouw schud, maar de meeste schema's zijn het resultaat van 5 keer overnieuw tekenen.

@Arjen, voor de waarden van weerstanden en condensatoren heb ik wel een vaag idee, maar de definitieve waarden komen pas tijdens het bouwen en testen. T.z.t. wil ik daar wel wat over zeggen. Niet alleen wat het geworden is, maar ook hoe ik er toe gekomen ben.

Momenteel ben ik bezig met het inrichten van 2 secties met stroomdetectie om wat te experimenteren met het afrem- en stopgedrag.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: 72sonett op 11 april 2017, 17:57:11
In plaats van een spanningsdeler in de vorm van die 'totempaal' aan weerstanden zou je per snelheidsrelais ook twee instelpotmeters voor de H/L spanning kunnen nemen, de spanning kun je dan traploos inregelen.
Ik bedacht nog dat de ingang van de regelaar voldoende hoogohmig moet zijn om een constante spanning te krijgen, maar dat zal via T5 in die regelaar wel goed zitten...?
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 april 2017, 19:04:38
Instelpotmeters in plaats van een totempaal is ook een idee. Dat ga ik bij mijn remproeven proberen.
Wel grappig dat je het een totempaal noemt, ik had dat woord hier nog niet gebruikt maar voor mezelf noem ik het ook zo.
De ingang van de regelaar is tamelijk hoogohmig, maar hij is ook zelfopregelend. D.w.z. als je de ingang open laat gaat de trein vanzelf harder rijden. Daarom moet hij bij stoppen ook echt aan GND gelegd worden.
Overigens ben ik van plan om er nog een paar opamps als buffer tussen te zetten. Ik verwacht dat daardoor het optrek- en afremproces beter beheersbaar is. Na afloop van de testen laat ik daar meer van zien.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: 72sonett op 11 april 2017, 23:10:50
Citaat
...grappig dat je het een totempaal noemt...
Ik vergeleek het met de push-pull of 'totempaal'uitgang van TTL IC's, daarin zitten o.a. twee transistoren in serie.

Voor de potmeters denk ik dan aan 10slagstypen.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 april 2017, 16:30:34
De afgelopen dagen bezig geweest met een remtest. Daarvoor de twee kijkmodules voorzien van stroomdetectors die ieder een relais sturen. De relaiscontacten regelen het afremmen en stoppen.

Het eerste schema:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutautoremtest.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutautoremtest.gif)
De relaiscontacten rem en stop staan in de stopstand. Als de secties vrij zijn schakelen ze om en wordt verbinding gemaakt met de hoge potmeter. Bij het binnenrijden van de remsectie valt het remrelais af en wordt omgeschakeld naar de lage potmeter. Als de trein in de stopsectie komt valt ook het stoprelais af en gaat de spanning naar nul.
De beide opamps zitten er tussen als buffer. De weerstand en de elco zorgen voor een geleidelijke spanningsverandering.

Verder zit er nog een handschakelaar in. Als de trein eenmaal is gestopt blijft het relais af en komt hij niet meer weg. De handschakelaar zorgt voor een tijdelijke overbrugging naar de hoge potmeter, zodat de trein weer weg kan.
Het idee om met potmeters te werken in plaats van de totempaal blijkt een gouden tip, het is veel makkelijker om de spanning aan te passen.

Bij de testen bleek het op zich wel te werken, maar bij het stoppen ging de spanning niet helemaal naar nul. Het blijkt dat de opamps hun uitgang niet helemaal naar nul kunnen regelen, ze blijven ongeveer bij 2V steken. Dat hoor je aan de trein doordat de regelaar blijft pulsen, maar die pulsen zijn te kort om de trein in beweging te krijgen.
Dit probleem kan je oplossen door andere opamps, z.g. rail-to-rail typen. Maar die had ik niet in huis. Daarom het opamp IC er uit en vervangen door twee draadbrugjes.

Een ander probleem was dat het optrekken veel te snel ging. Daarvoor moet de vertragingstijd groter worden. Dus een tweede weerstand er bij, en met elke weerstand een diode in serie gezet. De 100k werkt nu alleen met afremmen, de 180k alleen bij het optrekken.
Zo komen we op het tweede schema:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutautoremtest2.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutautoremtest2.gif)
Het bleek dat de buffers eigenlijk niks toevoegden, zonder ging het net zo goed en hij regelt nu wel helemaal naar nul volt.

Foto van de testopstelling volgens het tweede schema:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1250-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1250-800.jpg)

Ik heb er ook nog een filmpje (https://youtu.be/j1aWNRcCOwc) van gemaakt waarop het remmen en weer optrekken is te zien.
Links waar de trein het poortje binnenkomt begint de remsectie, in het midden bij de pijl begint de stopsectie. De trein rijdt ongeveer 1 rijtuiglengte door.
Ik vind het resultaat acceptabel, maar het kan beter, Dus nog een poosje finetunen.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: JaJo op 16 april 2017, 20:35:27
Ik vind het remmen en optrekken prachtig om te zien. (y)

Groet Jaap
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 april 2017, 20:49:23
Dat zei ik, acceptabel. :) Maar het kan beter. Ik ben nog even verder gegaan met dingetjes proberen. De elco vergroot naar 100uF. Het optrekken en afremmen gaat nu nog langzamer. Daarvoor moest wel het afremtraject verlengd worden want anders schiet de trein te ver door. Dat was eerst alleen de linker kijkkastmodule (1,22m). Nu heb ik de aansluitboog vanuit het opstelterrein erbij getrokken, de lengte van de remsectie is daardoor verdubbeld.

Dat bracht me tot een nieuw inzicht. Als een trein uit een opstelspoor vertrekt en in het station moet stoppen, dan heeft het nauwelijks zin om hem eerst te laten optrekken naar de hoge snelheid, want die bereikt hij toch niet voordat de remming wordt ingezet. Dus kan ik net zo goed de trein met de lage snelheid laten vertrekken. Dat scheelt weer een stap in het proces. Als ik dat 4 keer doe win ik 4 stappen, en dat is dan weer genoeg voor een extra treinbeweging.  8)
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: henk op 16 april 2017, 20:58:25
Sowieso oogt de sneheid bij het binnenrijden van de module aan de hoge kant Klaas. Het remtraject oogt best goed, maar het is nogal een noodstop.  :)
Misschien de maximumsnelheid op de baan wat terugschroeven?
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Peter Kleton op 16 april 2017, 21:40:04
Klaas ,
Je kan natuurlijk de weerstanden aan de elko's  van 180K en  100k vervangen door een instelpotmeter. Makkelijker dan elko's wisselen. ;)
Peter
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 april 2017, 21:51:54
@Henk:De max. snelheid oogt best goed. Maar het remmen begint te laat en de remweg is te kort. De remming zet pas in als de trein al een stukje door het poortje is en de lage snelheid is nog niet bereikt als de trein de stopsectie inrijdt. Vandaar het noodstopeffect. In de nieuwe test begin ik al eerder met remmen, en dan ziet het er een stuk beter uit. Ook het noodstopeffect is dan weg. Komt ook nog een filmpje van, dan kan je vergelijken.
Overigens is de bedoeling van deze proeven vooral om te bepalen waar de diverse detectiesecties moeten komen. Ik maak nu gebruik van reeds aanwezige scheidingen, maar straks moeten er definitieve scheidingen gezaagd worden. En dat doe ik liever in één keer goed.

@Peter, elco's wisselen is in dit proefstadium geen probleem. Straks worden het toch vaste waarden en wat ik er nu in heb lijkt definitief te worden. Elco 100uF, optrekken met 180k en afremmen met 100k.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Eric B op 16 april 2017, 21:53:31
Eensch met Henk voor wat betreft de snelheid.

Heb je alweer getackeld :)

Verder lees ik genietend mee hoe jij deze analoge automatisering stukje bij beetje, uitwerkt  (y)
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 april 2017, 11:47:16
Filmpje van de situatie na aanpassingen. Naar mijn eigen idee loopt het nu soepeler.
https://youtu.be/Fi0iWOAXke8 (https://youtu.be/Fi0iWOAXke8)
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Eric B op 17 april 2017, 11:56:22
Lijkt wel beter, maar voor mijn gevoel liggen de in de rijrichting zittende Preisers nog steeds bij de overburen op schoot...
Vooral op het moment dat de trein net in beeld komt.

Het kan natuurlijk zijn dat dat komt doordat ik naar een video-opname kijk en niet naar het echte totaalbeeld.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Haradigi op 17 april 2017, 11:58:44
Hi Klaas,

Dat ziet er al goed uit.

groet
Harald
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 april 2017, 12:48:51
Eric, ik moet toegeven dat het wat abrupter gaat dan in het echt. Maar als ik dat wil nabootsen moet ik al een (schaal)kilometer van tevoren beginnen met afremmen en zoveel lengte heb ik niet. :) Op een modelbaan blijft toch een zaak van compromissen sluiten met de werkelijkheid. Als ik het in natura bekijk ziet het er goed uit. Voor mij waren de belangrijkste vragen: is het te doen, waar begin ik met remmen en waar begin ik met stoppen. Die vragen zijn nu beantwoord. De rest is een kwestie van afregelen met de beide potmeters.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: henk op 17 april 2017, 13:58:40
Compromis kan ook zijn de maximumsnelheid te verlagen Klaas. In ieder geval dat de snelheid bij het binnenrijden van deze stationsmodule al lager is.
Het remgedrag oogt trouwens uitstekend.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Peter Kleton op 17 april 2017, 14:34:46
Ik sluit mij bij henk aan. En het is net als of de film te vlug wordt afgespeeld.
Bij het poortje moet hij eigenlijk  al wat langzamer rijden denk ik.
 Peter
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 april 2017, 15:48:58
In het poortje zit hij al vol in de remming. In het echt lijkt de snelheid minder dan op de film. Voor de zekerheid toch maar eens gaan meten. De maximum snelheid bleek ongeveer 110 schaalkilometers per uur te zijn. Teruggeregeld naar 80, en dan ziet het er inderdaad beter uit. De lage snelheid moest daarvoor juist iets worden opgeschroefd.

En zo blijven we experimenteren. Maar de basis is gelegd. De remming moet ongeveer 2,5 meter voor de stopscheiding beginnen en dan schuift de trein 1 rijtuiglengte voorbij de scheiding. Gaat niet eens zo veel zaagwerk opleveren, want op de meeste plekken zit al een natuurlijke scheiding die ik kan gebruiken.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Peter Kleton op 17 april 2017, 16:44:35
Leuk werk  om dit uit te zoeken. :D
 Ik dacht dat een "echte  "trein zo'n 50 km/h reed bij het begin van een perron.Maar voor het effect moet hij mss toch weer wat sneller rijden.  ;)
Peter
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 april 2017, 17:14:50
Peter, ik weet niet hoe hard hij rijdt aan het begin van het perron, maar dan zit hij al aan het eind van de afremming. De remming begint al ruim een meter voor het poortje. De maximum snelheid heb ik gemeten door de trein rondjes te laten bollen en dan steeds de rondetijd meten.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: 72sonett op 17 april 2017, 21:23:41
Citaat
... Het eerste schema: ...
Je hebt nu de potmeter in serie met twee vaste weerstanden, blijkbaar wil je geen regelspanning van 0 - V+ maar een spanning met een onder- en bovendrempel, maar is dat nodig? In de uitleg bij de Weistra regelaar staat dat de regelniveau's ook 0 of V+ mogen zijn.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 april 2017, 22:13:30
Die twee weerstanden zijn niet perse nodig, maar bij eerdere metingen had ik gezien dat onder 2 volt de treinen niet willen rijden, en boven 10 volt rijden ze veel te hard. Door het toevoegen van de weerstanden kan ik het volledige regelbereik van de potmeter benutten.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: henk op 18 april 2017, 09:44:05
Is het mogelijk bij de maximumsnelheid onderscheid te maken tussen doorgaande en stoppende treinen Klaas? Waarom zou je een trein die moet gaan stoppen eerst naar de maximale snelheid jagen?
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Peter Kleton op 18 april 2017, 11:00:24
Hoi Klaas ,
Maak je ook proefritten met andere treinen dan  Plan U ?
Ik weet niet wat je precies hebt aan materieel ,als het van andere merken is ,kan je wel eens verrasd worden.
Groeten ,Peter
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: 72sonett op 18 april 2017, 11:42:20
Citaat
...Maak je ook proefritten met andere treinen dan Plan U ?
Dat is geen probleem want
Citaat
...een aantal relaiscontacten. Voor elke treinsoort is een stel relais gedacht. Relais 1r en 1s voor treintype 1, enz...
dus geen verrasdingen als de potmeters voor iedere treinsoort eenmaal ingeregeld zijn..
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Peter Kleton op 18 april 2017, 12:03:31
Mooi !  ;D
 Dan hoef ik daar niet meer over te schrijven.
Peter
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 april 2017, 14:20:59
Waarom zou je een trein die moet gaan stoppen eerst naar de maximale snelheid jagen?
In bericht #29 had ik al bedacht dat ik de max. snelheid voor stoppende treinen kan overslaan. Moet alleen nog een manier verzinnen om de lage snelheid wat vlugger te bereiken, want anders komt de trein echt kruipend het station binnen. Daarvoor heb ik intussen een nieuwe list bedacht, maar die moet ik nog even uitwerken.
 
Uiteraard heb ik nog ander materieel, daarvoor was het hele spektakel opgezet, om een gevarieerd treinenbeeld te krijgen. Intussen ook proefritten gemaakt met twee DE-2's, een blauwe en een rode. Die maken gebruik van dezelfde instelpotmeters omdat ze elkaar afwisselen in de cyclus. Wordt nog een uitdaging; hoewel ze technisch identiek zijn rijdt de blauwe iets sneller dan de rode. Zal nog wat proefritjes kosten om daar een goed compromis in te vinden.
Verder wil ik nog twee getrokken treinen inzetten die niet in het station stoppen.

Dit hele circus is alleen van toepassing voor stoppende treinen. Voor de doorrijders heb ik een ander scenario in gedachten. Die vertrekken van hun respectievelijke optelspoor en trekken meteen op naar maximale snelheid. Bij terugkeer in het schaduwstation wordt op het ingangswissel de remming ingezet en bij aankomst op het eind van het opstelspoor gaat botweg de spanning er af. De boem-is-ho-methode dus. Dat blijkt de simpelste manier om de trein op een gedefinieerde plaats te laten stoppen. Aangezien het achter de coulissen gebeurt ziet het publiek er toch niks van.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: gvandersel op 18 april 2017, 14:34:14
Even ter overweging: Als de rode of blauwe De 2 ineens een 2200 wordt met Plan E, dan gaat je besparing aan potmeters niet door. Voor uniformiteit gewoon met dezelfde potmeters blijven werken. (Als je klaar bent mag je de oefening met een Arduino herhalen.)

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 april 2017, 23:43:00
Als een trein met lage snelheid uit het opstelterrein vertrekt met de bedoeling om in het station te stoppen, dan duurt het optrekken veel te lang. Feitelijk is de trein nog steeds aan het optrekken tot het moment dat hij moet gaan stoppen. Zie de rode curve in onderstaand plaatje. Dat komt omdat de spanning waaruit de elco wordt opgeladen gelijk is aan de spanning die hij uiteindelijk moet bereiken. Die spanning loopt asymptotisch op, en theoretisch komt daar nooit een eind aan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutautocurve.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutautocurve.gif)
Dat moet sneller, en vooral meer lineair kunnen door de elco te laden uit de voedingsspanning. De spanning verloopt dan volgens de groene curve. Alleen moet de elcospanning niet doorlopen naar de voedingsspanning, maar het moet stoppen als de spanning die hoort bij de lage snelheid is bereikt. Dat heb ik voor elkaar gekregen met het volgende schema:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutautoremtest3.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutautoremtest3.gif)
Daarvoor heb ik de opamp weer uit zijn doosje gehaald. Die krijgt op zijn ene ingang de vraagspanning aangeboden, die via de relaiscontacten uit de potmeters komt, en op zijn andere ingang de werkelijke spanning die op de elco staat.
Als de vraagspanning hoger is dan de werkelijke spanning, dan gaat de uitgang van de opamp hoog, T1 gaat open en daarmee ook T3.
De elco wordt geladen totdat de werkelijke spanning gelijk is aan de vraagspanning, De uitgang van de opamp gaat dan ergens in het midden zitten en het laden stopt.

Als de trein moet stoppen gaat de vraagspanning naar nul, de uitgang van de opamp gaat laag, T2 en T4 gaan open en de elco wordt ontladen totdat de trein stil staat.
Wat te verwachten was gebeurde, het optrekken  en afremmen ging nu te snel. Het vergroten van de elco van 100 naar 220 uF heeft dit afdoende verholpen.

Echter, nu trad de WTBvE * in werking. Die stelt dat je problemen nooit zomaar over zijn. Het afremmen naar stilstand duurde veel te lang. De trein reed meer dan een volle treinlengte door, en wat erger was, niet elke keer even ver. De verschillen waren te groot om nauwkeurig genoeg te kunnen stoppen. Maar ook daarvoor heb ik een list verzonnen, dat komt in een volgend bericht.

(* Wet tot behoud van ellende)
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Eric B op 21 april 2017, 14:48:10
(* Wet tot behoud van ellende)

Ah, die ken je dus ook al ;)

Er zijn 3 wetten die van kracht zijn bij vrijwel alle projecten, van welke aard dan ook:
- De wet van Murphy "wat fout kan gaan, zal fout gaan" (en vele varianten)
- De wet van Smith "Murphy was een optimist"
- en dus de WTBvE ook wel het ROBvE (Recht Op Behoud van Ellende) genoemd

Maar je gaat stug door en ook deze uitdaging zal vast weer tot een werkende schakeling leiden :)
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: 72sonett op 21 april 2017, 14:53:44
Die groene kromme ziet er uit als van een Zenerdiode, zodra de zenerspanning bereikt is, wordt die
niet hoger.
Kun je het hele circus van opamp en transistoren niet vervangen door één Zenerdiode?
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Timo op 21 april 2017, 15:01:33
Maar wel een instelbare zenerdiode ;) Nu zou Klaas wel kunnen schakelen tussen wat zendediodes maar ik denk dat aan een potmeter draaien makkelijker afregelen is dan te proberen met je voorraad zeners ;D

En ik zit nu te kijken, relais zijn natuurlijk wel makkelijk en mooi klik-klak maar je had voor den snelheidinstelling ook transistorparen kunnen gebruiken.


Timo
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Peter Kleton op 21 april 2017, 15:36:25
Klaas :
Mij doet jouw schakeling met de opamp denken aan een zaagtand generator,waarbij je de heenslag met de ene weerstand kan regelen en de terugslag met de andere.
Peter
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 april 2017, 17:36:20
En ik zit nu te kijken, relais zijn natuurlijk wel makkelijk en mooi klik-klak maar je had voor den snelheidinstelling ook transistorparen kunnen gebruiken.
Kan je dat met een schemaatje verduidelijken? Het voordeel van relais is dat ingang en uitgang galvanisch gescheiden zijn en dat je eenvoudig een omschakelfunctie hebt. Maar ik probeer ze steeds meer te vermijden als er een simpele oplossing is met halfgeleiders.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 april 2017, 19:54:32
Voor het sneller stoppen  vanuit de lage snelheid heb ik 2 transistors en 3 weerstanden toegevoegd (in rood getekend):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutautoremtest4.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutautoremtest4.gif)
T6 samen met de 12k zorgt voor het sneller ontladen van de elco.
Als er spanning gevraagd wordt gaat T5 open en die drukt T6 dicht. De extra ontlading doet dan niks. Als de vraagspanning naar nul schakelt gaat T5 dicht, T6 gaat dan open en veroorzaakt een snellere stop.
Dit geheel geeft tot nu toe het beste resultaat en ik ben zelf tevreden over het rem- en optrekgedrag.
Voorlopig ga ik er niet meer aan sleutelen, eerst maar eens onderdelen bestellen.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Mar-Cas op 21 april 2017, 22:41:07
Klaas,

T4 en T6 met hun collectorweerstanden hebben dezelfde funktie.
De reden waarom er geen constante ontlaadtijd wordt bewerkstelligd is dat de opamp (je zij het zelf al) op ± 2 v blijft sukkelen.
Om de opamp naar 0v te dwingen moet de - aansluiting negatief gezet worden. De gewenste tijden worden dan stabieler.
Bij alleen beschikbaar zijn van een enkelvoudige voeding heb ik het navolgend trucje wel eens toegepast.
De variatie over de zener zal je plan V echt niet in een ICE veranderen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tekening1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tekening1.jpg)

T5 en T6 kunnen vervallen en de collectorweerstand van T4 is dan de maat voor het ontladen.
SUC6

Regards Caspar
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 april 2017, 22:59:23
Casper, ik denk dat je een belangrijk punt mist. De opamp blijft inderdaad op 2V hangen, maar daarvoor heb ik juist T1, T2, T3 en T4 toegevoegd. Als de opamp op 2V staat gaat T2 toch open, en daarmee T4. En T4 gaat echt helemaal open. Zijn collector komt (gemeten) onder 0,1V.
Hetzelfde geldt aan de bovenkant. Ook als de opamp niet helemaal naar 15V komt gaat T1 open en daarmee T3. En T3 komt wel aan bijna 15V.
Een trucje zoals jij tekent heb ik ook overwogen, maar heb toch gekozen voor deze oplossing. De opamp hoeft niet lineair te werken, het is gewoon zo hard mogelijk aan 0V of zo hard mogelijk aan +15V. Wat de opamp in het tussengebied doet is niet zo interessant. Behalve als de elcospanning constant moet blijven. Daar zie ik de opamp een beetje "rommelen" rond het instelpunt om die spanning op peil te houden.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Timo op 24 april 2017, 12:10:38
Kan je dat met een schemaatje verduidelijken? Het voordeel van relais is dat ingang en uitgang galvanisch gescheiden zijn en dat je eenvoudig een omschakelfunctie hebt. Maar ik probeer ze steeds meer te vermijden als er een simpele oplossing is met halfgeleiders.
Ik dacht eerst te simpel omdat ik vergat dat er meerdere snelheidscircuits zijn. Dacht namelijk eerst, je plaatst gewoon een PNP aan de push tak en je bent er. Maar dan beïnvloeden de pull weerstanden de boel natuurlijk nog. ::) Nu kan je ook wel die zijde ontkoppelen maar dat maar het niet makkelijker.

Maar twee andere waar ik dan aan dacht:
- Een analoge mux. Maar dan moet je er wel een hebben die tot 15V mag. Of, als je er één hebt tot 5V, dat je er een opamp met gain 3 achter hangt. Maar dan moet je wel weer rail to rail kunnen.

- Of gewoon een PNP als schakelaar. Emitter aan de de potmeter wiper, collector als uitgang en schakelen op de base. Pull up tussen base en emitter, base via weerstand aan NPN om logisch te kunnen schakelen en een pull down (één nodig voor allemaal) op de collector. Dit mag redelijk hoog ohmig zijn omdat je het toch de opamp in stuurt. Onder VBE zal het niet zo mooi volgen maar denk toch niet dat je dat als snelheid wilt instellen.

Ik had overigens niet verwacht dat je het laten stoppen van de lage snelheid naar stop sneller zou willen. Had eerder verwacht dat je het optrekken uit het zicht sneller zou willen laten verlopen.


Timo
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 april 2017, 22:07:02
Timo, ik had ook al wat zitten stoeien met transistors om de spanning door te schakelen, maar met meerdere spanningskeuzes wordt dat toch wel ingewikkeld. Daarom hou ik het maar bij de relaisschakeling.

Dat stoppen naar stilstand verliep ook anders dan ik eerst had gedacht. Maar na tientallen optrek- en afremproeven kwam ik hier toch op uit. Je kan eindeloos dingen zitten doorredeneren, maar vaak laat een praktijkproef sneller zien of iets kan  of niet.

Intussen heb ik nog een truc bedacht om schakelstappen in de teller uit te sparen. Dan kan ik binnen de beschikbare 32 stappen meer treinbewegingen realiseren. Maar daar moet ik ook nog wat op herkauwen en een praktijkproef doen.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 25 april 2017, 23:09:11
Zoals beloofd nu het verhaal over het combineren van twee stappen.
Eerst twee schema's, het bovenste schema van het oorspronkelijke idee, het onderste van de combinatiestap.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutautocombistap.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutautocombistap.gif)
Het bovenste schema: in stap n remt de trein af tot stop. Het belangrijkste wat er in deze stap gebeurt is dat het rijrelais afvalt, alle overige relais blijven voorlopig in hun bestaande stand. Omdat er geen duidelijke detectie is van wanneer de trein stilstaat stapt de teller door na een wachttijd die ik voorlopig op 5 seconden heb gedacht. De wachttijd wordt gerealiseerd door een nand poort met 2 ingangen, 1 ingang wordt direct gestuurd, de andere is door de weerstand en de condensator vertraagd. Waarom een directe ingang? Wel, als de teller is doorgestapt willen we de klokpuls zo snel mogelijk blokkeren.
In stap n+1 worden de wissels voor de volgende rijweg gesteld, en die stap wacht op de terugmelding van de wisselstanden.

Nu het onderste schema: Hier zijn de wachttijd en de wisselterugmelding gecombineerd in een poort met 4 ingangen. De truc met 1 directe en 1 vertraagde ingang is hier niet mogelijk omdat er een ingang te weinig is. Maar door het toevoegen van een paar componenten is ook dat opgelost.
In stap n stopt de trein die aan het rijden was en tegelijk worden de wissels voor de volgende treinbeweging gesteld.
Als deze stap hoog gaat wordt de eerste ingang van de poort vertraagd hoog, maar als de teller is doorgestapt zorgt de diode ervoor dat de poortingang direct laag wordt om zo tijdig de klokpuls te blokkeren.

Het resultaat van deze operatie is dat ik stappen uitspaar waardoor er binnen de cyclus meer treinbewegingen mogelijk zijn.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 mei 2017, 12:23:18
Een weekje nog wat zitten herkauwen over de schakeling, nu wordt het tijd voor actie.
De onderdelen zijn besteld en intussen heb ik het frame gemaakt waar het allemaal op moet komen. Bij "frame" moet je je niet te veel voorstellen, het is een plaatje triplex met een groot gat erin. Op de foto een voorproefje. Linksboven de voeding voor het geheel, linksonder een sleuf waar 3 sub-D25 connectors in komen.
Het grote gat wordt straks overspannen door 2 lange baantjesprinten die stijf tegen elkaar komen te liggen. Er ontstaat dan een veld van 20x50 cm waar de elektronische componenten op komen.
Rondom de plaat komt later een houten randje zodat er een platte doos ontstaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1266-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1266-800.jpg)
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Marijn op 07 mei 2017, 11:34:14
Klaas,

Hoewel het enorme PCB veld mij een praktisch idee lijkt blijf ik mij toch afvragen of die PCB's over zo'n afstand constructie technisch stug genoeg zijn. Ik denk dat halverwege een rib misschien toch nodig gaat zijn om zwabberen en doorbuigen tegen te gaan. Maar ik ben erg benieuwd naar jouw bevindingen op dit vlak.  :)
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 mei 2017, 13:46:34
Marijn, daar heb ik al over voorgedacht.  ;) Ik hou de mogelijkheid van een extra steunrib open, maar waar die precies komt zal afhangen van de indeling van de print. Die indeling ga ik veld voor veld invullen. Er komt eerst een veld met alle relais en als die er op zitten ga ik kijken hoe het verder moet.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 mei 2017, 12:21:27
De onderdelen zijn binnen. Ik ben begonnen met de montage van het relaisgedeelte.
Bovenste rij: wisselsturingen, tweede rij: sectieschakelaars en richtingkeuze, onderaan: relais en potmeters voor de snelheidskeuze.
Nog een handvol transistors, diodes, leds en weerstanden toevoegen en dan is dit deel klaar voor testen.
In het hoekje linksboven komt de schakeling voor de optrek- en afremvertraging.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1275-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1275-800.jpg)

Intussen ook een testbordje volgeprikt om te zien of de wisselterugmelding die ik had ontworpen wel werkt. Na wat aanpassingen van componentwaarden is dit ook in orde.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1269-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1269-800.jpg)
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 juni 2017, 12:12:52
Aangezien iemand vroeg naar de stand van zaken hier een update:
Het project vordert langzaam maar gestaag. De laatste tijd vooral bezig geweest met de puzzel om de printplaten zo logisch mogelijk in te delen. En daarna honderden onderbrekingen in de koperbaantjes gemaakt. Dit is het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1331-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1331-800.jpg)

Ik heb ook nog een tekening gemaakt van de indeling van de print, maar die is in de upload een beetje verminkt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutprintlayout3.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutprintlayout3.png)
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Timo op 10 juni 2017, 12:52:42
 (y) (y)

En oei, daar is iets goed mis gegaan. Misschien nog een keer proberen als .png?


Timo
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 juni 2017, 12:57:57
Dat was een goed idee. Het plaatje is nu goed overgekomen.

Nog een opmerking bij de tekening: te zien is dat de schakelingen voor de sturing en terugmelding van de wissels naast elkaar zitten. Dat heb ik gedaan omdat bij mijn wissels sturing en terugmelding over één en dezelfde draad lopen.

De rode pijlen geven de signaalrichtingen aan.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 augustus 2017, 22:13:55
Het is hier een tijdje stil geweest omdat zomerse activiteiten voorrang hadden. De afgelopen week maar eens verder gegaan met het automatiseringsproject. Niet aan de automatiseringsprint zelf, maar aan de baan. Er moeten stroomdetectors op komen. De spoorstaven aan de detectiezijde waren oorspronkelijk doorgelust aan de GND draad. Nu heb ik alle sectieaansluitingen afzonderlijk naar de achterwand van de kijkkastmodules gebracht en via een detector of via een diodeschakeling op GND aangesloten. De aansluitingen zitten in groepjes bij elkaar.

Bij deze groep zijn 3 secties voorzien van een detector, Aan de diodeschakeling zit voorlopig niks aangesloten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutautodet1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutautodet1.jpg)

Bij een andere groep loopt maar 1 sectie via een detector, 4 andere secties via de diodes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutautodet2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/withoutautodet2.jpg)
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: könings op 16 augustus 2017, 22:33:14
Wow....daareh, begint dr maar s aan.... Niks dan bewondering voor iemand die dat in elkaar kan frotten...
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 oktober 2017, 21:54:27
Het project heeft een poosje stil gelegen, maar intussen heb ik er weer zin in gekregen. Daarom nu een update.
Het hele spul zit in een platte houten bak. Linksboven de voeding, linksonder de connectors naar de baan en rechts twee langwerpige baantjesprinten.
De onderste print is intussen met zoveel draden aan de buitenwereld verbonden dat die niet meer uit de bak kan. De bovenste printplaat is nog los, daar moeten nog een paar honderd componenten op komen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1622-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1622-800.jpg)
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Marijn op 14 oktober 2017, 10:09:54
Fijn een update, ziet er indrukwekkend uit in de kist ! Zijn die lange printplaten nog een beetje hanteerbaar tijdens het bestuken ?
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 oktober 2017, 10:42:19
Ja hoor, dat valt best mee.
Op de onderste print moeten ook nog wat componenten komen. Die kan niet meer los en daardoor moet ik steeds de hele kist omdraaien en dat is ook wel te doen als er niet te veel rommel op de werktafel ligt.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: gvandersel op 17 oktober 2017, 09:50:59
Het is te zien dat we ongeveer op het zelfde moment onze opleiding hebben gekregen. IK herken veel. Indrukwekkend geheel wordt het zo te zien.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 oktober 2017, 12:29:34
Het is ook een indrukwekkende hoeveelheid werk. Als je de schema's op een stukje papier kladdert lijkt het wel mee te vallen. Maar bij het daadwerkelijk monteren zijn het toch heel wat soldeerverbindingen. Maar we gaan met goede moed verder. Elke dag een uurtje en dan is het voor de kerst wel klaar.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 oktober 2017, 20:06:05
Er zit beweging in. De clockpuls loopt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1638-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1638-800.jpg)

Voor bewegend beeld: https://youtu.be/Pp2BEAfU8mU (https://youtu.be/Pp2BEAfU8mU)
De frequentie is nu nog laag gehouden om het ding te zien knipperen. Later wordt de frequentie opgevoerd. Met een jumper kan de Clock Enable aan en uit gezet worden.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 oktober 2017, 11:32:53
Weer een nieuwe mijlpaal bereikt, de counter loopt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1650-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1650-800.jpg)

Bewegend beeld: https://youtu.be/HuRWET3-oWw (https://youtu.be/HuRWET3-oWw)

Wat de clockpuls betreft heb ik ontdekt dat de frequentie er weinig toe doet. Het blijkt dat de clockpuls direct hoog gaat zodra de oscillator wordt vrijgegeven, en direct weer laag gaat zodra de vrijgave verdwijnt. Ik kan dus blijven werken met een vrij lage frequentie, als de tijd tussen de processtappen maar lang genoeg is om de oscillator weer in zijn rustpositie te laten komen.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Peter Kleton op 23 oktober 2017, 14:22:46
Hoi Klaas ,
Is dat niet een ringteller ,die ik in het filmpje zie ?
Gr,
Peter
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Rondje_HO op 23 oktober 2017, 15:22:40
Toch vind ik het wel eens jammer dat ik nooit elektronica heb gekregen vroeger op school. Lijkt me best mooi om dit soort dingen te verzinnen en maken  :)
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: JaJo op 23 oktober 2017, 16:14:01
Ik geniet hiervan Klaas. (y)

Groet Jaap
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Ronald Halma op 23 oktober 2017, 16:20:26
Ik ook, Jaap, alhoewel ik er geen hol van snap  ;D ;)
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 oktober 2017, 16:35:50
@Peter, het is ook een ringteller. Nu nog met een doorlopende clockpuls, maar in de uiteindelijk uitvoering wordt het doorstappen afhankelijk van terugmeldingen uit de spoorbaan.

@Martijn, dit soort elektronica heb ik niet op school geleerd, want toen was het er volgens mij nog niet. Maar in mijn werk heb ik veel met CMOS schakelingen te maken gehad en daardoor ben ik nu in staat om dit soort dingen in elkaar te frotten.

@Jaap, bedankt voor het duimpje.

@Ronald, je hoeft het niet te snappen. Als iedereen het snapt is er geen hol meer aan.  ;D
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Peter Kleton op 23 oktober 2017, 16:38:37
OK Klaas ,
Ik snap het.
Sukses er mee. :laugh:
Peter
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Eric B op 23 oktober 2017, 16:47:25
Lekker bezig zo Klaas, leuk om te zien hoe je je baan op deze manier manier automatiseert :)

@Peter en Klaas, daar is een regel voor:

De theorie: Alles werkt en iedereen weet waarom...
De praktijk: Niets werkt en niemand weet waarom...
Hier gaan theorie en praktijk samen: Alles werkt, maar niemand weet waarom...
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Peter Kleton op 23 oktober 2017, 16:49:25
 ;D ??? (y)
 Peter
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 oktober 2017, 16:51:14
Hier gaan theorie en praktijk samen: Alles werkt, maar niemand weet waarom...
Nou, ik weet het wel, maar dat verklap ik lekker niet. ;D
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Eric B op 23 oktober 2017, 21:02:45
Ook ik kan het nog wel volgen hoor :)

Feitelijk ben je gewoon zelf een vorm van PLC aan het bouwen  ;D
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Nijboer op 23 oktober 2017, 21:05:02
Heel gaaf project dit!
Ik heb dit wel gehad op de MTS, en ook nu nog zie ik het bijna dagelijks op mijn
werk nog voorbij komen. Hele printen zitten dan letterlijk volgestouwd met IC's!

Ik blijf deze volgen!  (y)
Collin
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 oktober 2017, 14:38:34
Weer een stap verder. Ruim 100 diodes in de matrix gesoldeerd en nu tikken de relais ook vrolijk mee.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1652-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1652-800.jpg)

En ook weer een filmpje: https://youtu.be/kIJ0pmYrJ58 (https://youtu.be/kIJ0pmYrJ58)
Wat je hier ziet is een versnelde weergave, in het echt gaat de hele cyclus naar verwachting een kwartier duren.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Ronald Halma op 26 oktober 2017, 14:53:53
@Ronald, je hoeft het niet te snappen. Als iedereen het snapt is er geen hol meer aan.  ;D

Inderdaad :)
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 oktober 2017, 12:13:22
Tijdens het testen bedacht ik dat het handig zou zijn om de counter handmatig te beïnvloeden. Daarom een hulpschakelingetje toegevoegd waarmee ik
a: de counter kan resetten naar stap 0 met een schakelaar
b: de counter kan doorstappen met een drukknopje

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1654-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1654-800.jpg)
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: AB 7216 op 27 oktober 2017, 12:44:21
Goede aanvulling, hier spreekt praktijkervaring uit  (y)

Groeten Arjen
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: JaJo op 27 oktober 2017, 14:01:12
Inderdaad.

Groet Jaap
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: gvandersel op 30 oktober 2017, 13:21:32
Nu nog een paar 7 segment displays om de stand van de counter aan te geven. Weet je waar de counter is.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 oktober 2017, 13:36:39
Als je mijn bericht van 23 oktober 11:32:53 bekijkt, dan zie je dat ik een 32-leds-display heb om de counterstand aan te geven.
Op het hele bord zitten bijna 100 leds om de situatie weer te geven, dat is makkelijk om te zien of alles naar behoren werkt.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 oktober 2017, 22:08:36
Vandaag weer een stukje verder gekomen. Alle outputs naar de baan zijn aangesloten, dus maar eens gaan proefrijden. De voorwaardenschakelingen zijn er nog niet, dus ik moest handmatig doorstappen met het drukknopje. Gelukkig ken ik het scenario redelijk uit mijn hoofd, zodat het me lukte om steeds op het goede moment door te schakelen. Alles liep volgens plan, nergens een vergissing gemaakt. De hele cyclus blijkt ongeveer 7 minuten te duren. Dat ga ik misschien verlengen door wat langere wachttijden in te voegen.
Nu nog "even" die 32 voorwaardenschakelingen in elkaar bakken en dan gaan we echt automatisch.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 31 oktober 2017, 23:35:23
Tijdens het proefrijden had ik vanuit mijn ooghoeken gezien dat de bezetmelders niet allemaal binnenkwamen in de automaat. Gaf in dit stadium nog geen problemen omdat ik op zicht reed. Vandaag maar eens op onderzoek uitgegaan om te zien om welke melders het ging. Het bleek al gauw dat alle melders van het schaduwstation niet doorkwamen. Allemaal? Wat heb ik nou weer fout gedaan?

Om een lang verhaal wat in te korten, bij het aanbrengen van de stroomdetectors had ik in de schaduwstationmodules de bedrading uitgebreid. Maar die draadboom loopt ook nog via de zijmodule naar de automaat. En in die zijmodule was ik domweg al die extra draden vergeten. Dus maar een uurtje besteed om de draadboom wat dikker te maken. En nu gaan die ledjes allemaal keurig aan en uit bij het passeren van een trein.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 november 2017, 16:11:56
Na een paar dagen stug doorgaan met draadjes en componenten solderen was het vanmiddag zo ver dat de eerste testritten gemaakt konden worden. Bij de meeste stappen ging het zoals bedoeld, maar bij een paar stappen bleek dat ik denkfouten heb gemaakt waardoor er net iets anders gebeurde dan gepland. Verder blijken enkele wachttijden wel erg lang uitgevallen. Na de cyclus een paar keer te hebben afgedraaid heb ik nu een overzicht van wat er aangepast moet worden. Kortom, het principe werkt maar er moet nog het een en ander worden gefinetuned.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: JaJo op 08 november 2017, 16:44:55
Citaat
er moet nog het een en ander worden gefinetuned
(y)
Leuk werk!

Groet Jaap
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Eric B op 08 november 2017, 17:11:24
Ook daar kom jij wel weer uit Klaas... Turnkey projecten zijn nu eenmaal een utopie  ;D
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Peter Kleton op 08 november 2017, 17:18:34
Hoi Klaas ,
Leuk dat het begint te werken. Het is altijd moeilijk om situaties voor te stellen als het nog niet  draait. Maar ik denk dat je het wel aan de praat krijgt zoals je je dat hebt voorgesteld. En anders je wensen mss aanpassen als het niet anders kan.
 Maar dat is het juist  leuke van dit soort zelf ontworpen schakelingen.
 Peter
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 november 2017, 12:47:41
De klus is klaar. Het resultaat is hier te zien: https://youtu.be/1Wg-CRRAtvg (https://youtu.be/1Wg-CRRAtvg) (duur 7:48)
Het filmpje toont 1 complete cyclus. En als je wil weten hoe het verder gaat: nog een keer afspelen. :)
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Met een sik op 11 november 2017, 13:05:24
Klaas,

Het is prachtig geworden,  (y) overigens was het wel even schrikken toen er een Duitse loc door het beeld schoof  ???
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 november 2017, 13:23:55
Gerard, als je mijn bouwdraadje Without  (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,66995.0.html)had gelezen dan had je die Duitse loc kunnen verwachten. Without ligt nl. aan een fictieve spoorlijn die van Duitsland dwars door Limburg naar België loopt. Dus een Belgische loc had ook nog gekund. Verder hou ik me niet zo aan tijdperken en grenzen, dus alles is mogelijk. Als er maar geen stroomafnemers op staan.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Met een sik op 11 november 2017, 15:10:05


Klaas, ik geniet altijd van hetgeen je hier laat zien, duidt mij niet euvel dat ik je mededeling van 2 jaar geleden in dat draadje ben vergeten. Ik was veel meer geinteresseerd in het bouwen van de lichte modules. Op mijn leeftijd wordt dat nu een (zwaarte)punt  ;D
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: JaJo op 11 november 2017, 15:42:36
En het werkt! (y)

Groet Jaap
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 november 2017, 16:01:20
Voor de geïnteresseerden nog een filmpje (https://youtu.be/oKoYlvM2R50). Nu uit een ander standpunt met beelden van de automaat. Ledjes die aan en uit gaan. Reuze saai.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Max Roodveldt op 11 november 2017, 20:16:22
Schitterend. (y) Maak je ook nog een filmpje van de opstelsporen?

ps.: en wat ga jij nu doen op 'n beurs? 8)

mvg,
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 november 2017, 21:38:30
Een filmpje van de opstelsporen kan ik ook nog wel doen. Maar niet vanavond.
Op een beurs kan ik beppen met de bezoekers terwijl de kaboutertjes het treinverkeer afhandelen. ;D
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Max Roodveldt op 11 november 2017, 21:48:53
 (y) (y) (y)
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Peter Kleton op 11 november 2017, 22:04:53
OK, Ik snap  nu waar die rare toetergeluiden vandaan komen: Kaboutertjes worden gewaarschuwd dat er een trein komt!
 Of is het toch wat anders ?  ???
 
Peter
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: henk op 11 november 2017, 22:11:26
Die vraag heeft iemand bij het eerste filmpje op Youtube gesteld en kort daarna zelf beantwoord. Hij dacht de wisselaandrijvingen.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 november 2017, 22:51:07
Het zijn inderdaad de wisselmotoren die zo'n herrie maken. Op zolder is het duidelijk hoorbaar, maar in een tentoonstellingshal is het zo rumoerig dat het niet opvalt.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: AB 7216 op 12 november 2017, 08:14:29
Van mij mag je deze schakelkast ook gewoon zichtbaar houden voor het publiek, werkt echt heel leuk.

Groeten Arjen
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 november 2017, 08:54:43
Het is ook de bedoeling dat die zichtbaar blijft. Ik moet alleen nog een bevestiging verzinnen want nu staat hij tijdelijk met een lijmklem aan een kastplank.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Frank 123 op 12 november 2017, 09:26:39
 (y)  Mooi gemaakt.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 november 2017, 19:46:42
Op verzoek nog een filmpje van het opstelterrein: https://youtu.be/Ol3JueX_-c8 (https://youtu.be/Ol3JueX_-c8)
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Max Roodveldt op 12 november 2017, 20:22:54
Waarvoor hartelijk dank. (y)

mvg,
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: lokloods op 12 november 2017, 22:32:28
Klaas,
 Een hele prestatie. Ik neem mijn petje er voor af.

Vr. Groet,
Wiebe
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 november 2017, 22:50:41
Dank u.
Omdat ik in mijn werk veel met dit type IC's te maken had was het principe niet erg moeilijk. Maar het was vooral doorzetten om al die duizenden solderingen te maken. Nu komt er nog een saai karweitje: alle kladjes omzetten naar nette schema's zodat ik over een jaar nog weet wat ik in elkaar gebakken heb.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Bert_Apd op 12 november 2017, 23:25:40
Knap stukje werk Klaas...  (y)
Mijn complimenten!

Groeten,
Bert
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 november 2017, 13:28:50
De doos met elektronica is voorzien van een open front. De inhoud is daardoor beschermd terwijl het lichtorgel zichtbaar blijft.
Het geheel in stemmig zwart gekwast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1662-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1662-800.jpg)

Ook de documentatie is aangepast aan de definitieve toestand. Totaal 22 bladen A3 formaat, zigzag aan elkaar geplakt tot een soort draaiorgelboek. Helemaal uitgevouwen een strook behang van ruim 9 meter. Te lang voor mijn huiskamer.
Voor mij is het project hiermee afgerond, klaar voor de show!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1664-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1664-800.jpg)
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Peter Kleton op 18 november 2017, 14:24:44
Het ziet er erg netjes uit ,Klaas!
Kan je alle bedrading en zo nu nog goed bereiken als je iets wilt  wijzigen of  fout moet zoeken ?
De documentatie ziet er eveneens verzorgd uit.
Groeten ,
Peter, die zijn Siemens relaisjes niet meer goed bereiken kan. :(

Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 november 2017, 14:30:59
Peter, ik kan overal nog goed bij. Het front en de achterplaat zitten met koffersluitingen vast. Zijn dus in een handomdraai te verwijderen.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Peter Kleton op 18 november 2017, 14:34:40
Dag Klaas ,
Zo had ik het eigenlijk ook moeten doen als jij deed.
Je kent de Siemens relais nog wel. Heb e.e.a. ingebouwd en onder de baan geplaatst,ik kan er vanwege de bedrading niet meer goed bij . :(
 Peter
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 november 2017, 14:54:14
Ja Peter, ik bouw elektronica en relaisschakelingen altijd in losse kasten die dan met een veelpolige stekker met de baan worden verbonden.
Bij mijn nieuwe baan die nog in planning is wil ik zoveel mogelijk van de besturing inbouwen in een goot aan de voorkant van de baan.
Voor een idee, zie mijn draadje Uit en thuis (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,75565.15.html)
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Peter Kleton op 18 november 2017, 16:06:06
Dat van die goot wist ik al, ook een idee voor mij om te gaan gebruiken.
En dan alle schakelingen en printjes via een meerpolige steker met de baan verbinden.
 Heb je nog speciale tips over connectors ?
Conrad zal wss wel wat hebben...
Peter
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 november 2017, 16:18:38
Connectors is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik heb mezelf gestandaardiseerd op 25-polige sub-D connectors. Eén type voor alles. Alleen in situaties waar maximaal 5 polen nodig zijn gebruik ik ronde DIN-pluggen. Gewoon omdat ik daar nog wat voorraad van heb liggen.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Peter Kleton op 18 november 2017, 16:22:13
Ha ha ,Ik ben net aan het zoeken bij  de firma C. en aangeland bij de Sub D connectors. :D
 Dat type ken ik van mijn werk.
Voor ik maar iets bestel moet ik wel van te voren weten hoeveel ik nodig denk te hebben .....
 Bedankt.
Peter
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 november 2017, 14:07:10
Hoewel alles goed werkte was er nog een puntje waar ik niet erg tevreden over was. De bezetmeldingen op de print zaten netjes op een rij op numerieke volgorde. De leds hadden verschillende kleuren omdat de groene op waren. Bovendien werkten  ze achterstevoren: spoor bezet = led uit. Allemaal niet erg overzichtelijk, zeker niet voor een bezoeker. Daar moest dus wat aan gedaan worden.
Eerst zag het er zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1665-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1665-800.jpg)

Ik besloot om er nog wat transistors tegen aan te gooien om de signaalrichting om te keren. De leds werden rood en kwamen op een apart bordje in een simpel sporenplan, Nu ziet dat hoekje er zo uit, veel beter:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1668-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1668-800.jpg)
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Bert_Apd op 21 november 2017, 15:47:33
Klaas,

Dat ziet er heel "aanschouwelijk" uit...  ;)  (y)

Groeten,
Bert
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: JaJo op 21 november 2017, 15:57:27
Leuk en begrijpelijk, zelfs voor mij.

Groet Jaap
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 november 2017, 16:08:40
 ;D ;D ;D
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Eric B op 21 november 2017, 18:20:48
Moij ende fraey Klaes  (y)
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Max Roodveldt op 21 november 2017, 18:44:40
Of hoe digitaal toch leuk en leerzaam kan wezen... :angel: 8) (y)
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 november 2017, 20:43:38
Ja, bijzonder hè, digitale besturing van een analoge baan.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Max Roodveldt op 21 november 2017, 21:35:11
Voor zover Puls Breedte Modulatie analoog is natuurlijk... :angel:
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Arroyo op 23 november 2017, 18:55:55
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171120_134605-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171120_134605-2.jpg)

Is dit iets voor de hobby 54 aansluitingen industrieele connector

Gr.Jan.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 november 2017, 20:34:57
Als je er een toepassing voor hebt is die zeker bruikbaar.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Marijn op 24 november 2017, 11:38:08
Ik ga dit graag aanschouwen op een beurs, ben erg benieuwd hoe de werking is in de praktijk  ;D Chapeau Klaas !
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 november 2017, 12:12:42
Nog ruim een jaartje geduld dan. Ik heb een voorlopige toezegging voor de Zeelandhallen in februari 2019.
Verder zit er nog niks in de pijplijn.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 01 augustus 2018, 14:31:59
Intussen heel wat maanden verder. Bij het laatste publieke optreden in het Hemelvaartweekend bij de SGB zijn wat onvolkomenheden aan het licht gekomen die ik wil gaan verhelpen. Dat moet gebeuren voor de tentoonstelling van de MTD treinenclub in Edegem (Antwerpen) in oktober.

Ik heb de volgende klusjeslijst opgesteld:

-De DE-2 blauw, verlichting werkt niet. Uitzoeken hoe dat komt en verhelpen.

-De DE-2 rood, motordraaistel neemt geen stroom af, waardoor het treinstel te laat wordt gedetecteerd en niet op tijd stopt. Uitzoeken hoe dat komt en verhelpen.

-Om het probleem met de rode DE-2 te omzeilen had ik tijdens de show bij de SGB een noodvoorziening in elkaar geknutseld. Daar wil ik nu iets definitiefs voor maken in de vorm van een microswitch die wordt bediend door een arm die over het spoor hangt. Is strikt genomen niet nodig, maar als extra zekerheid ga ik het toch inbouwen.

- In het stappenplan zitten wachttijden en vertragingen. Diverse vertragingen blijken achteraf nutteloos te zijn, die ga ik er uit slopen.

-De plan U stopt tijdens de cyclus twee keer in het station en blijft daar dan 20 seconden wachten. Voor veel toeschouwers blijkt dat te lang te zijn, die wachten het niet af en lopen weg. Daarom ga ik die wachttijd verkorten naar 10 seconden. Kijken of dat helpt.

-In de schakeling zitten ledjes die aangeven in welke stap de zaak staat. Ik had een aparte lijst opgehangen waarop het publiek kan zien wat er in elke stap gebeurt. Maar dat zit niet bij elkaar. Ik wil nu een paneeltje gaan maken waarop de tekst direct naast de led staat zodat het makkelijker te volgen is.

-Als een trein uit het schaduwstation vertrekt duurt het vrij lang voordat hij in de kijkkast verschijnt. Ik ga daarom onderzoeken of het mogelijk is om het optrekken uit het schaduwstation drastisch te versnellen.
Optrekken vanuit het gewone station blijft natuurlijk traag.

-De baan is afgerokt met een zwarte doek. Die komt niet helemaal tot de grond en daardoor zijn de onderkanten van de poten zichtbaar. Geen gezicht die bleke beentjes. Die ga ik zwart verven om ze minder te laten opvallen.

-Tenslotte al het materieel een revisiebeurt geven.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 augustus 2018, 23:49:31
Een paar van de genoemde punten zijn afgewerkt. Alle overbodige vertragingen zijn er uit gesloopt en de wachttijd van de plan U langs het perron is gehalveerd, dit tot plezier van de toeschouwers.
Intussen ook maar de kloksnelheid verhoogd. Die stond op 1 puls per 2 seconden en dat was omdat ik in de testfase goed wilde kunnen zien of alles correct verliep. Nu geeft hij 10 pulsen per seconde waardoor de gebeurtenissen elkaar wat sneller opvolgen.

Verder een begin gemaakt met de publieksdisplay. In de zijkant van de doos twee sub-D connectors aangebracht met een draadbundel naar de nodige aansluitpunten. De volgende stap zal de bouw van de display zelf worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI2094-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI2094-800.jpg)
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: JaJo op 13 augustus 2018, 08:04:51
 (y) (y)
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 augustus 2018, 17:09:14
Weer een stapje verder, de bouw van de display.
Uitgangspunt: een plaatje mdf, 4 mm dik.
Smeer er aan één kant grondverf op, plaatje trekt bol.
Laat drogen, keer om en voorzie de andere kant ook van grondverf, en o mirakel, het plaatje is weer vlak.
Boor er 48 gaatjes in voor even zoveel leds, en rol op de voorkant nog een laagje dekverf.
De stand van zaken is nu zoals de foto laat zien. Volgende stap is het aanbrengen van het sporenplan.

Wordt vervolgd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI2095-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI2095-800.jpg)
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Peter Kleton op 17 augustus 2018, 21:34:32
Hoi Klaas ,
 Je schrijft dat je nog een sporenplan moet maken ,je bedoelt wss een bedieningspaneel of kijk tableau ?
Als oud H0-er heb ik ooit Koploper gebruikt  voor de baanbesturing, dat ken je vast wel  van anderen ,al gebruik je het  zelf niet. ;D
 Voor mijn schaal 0 baan maak ik nu met behulp van K. een fraai tableau, door het plan dat bij normaal gebruik op d monitor staat uit te printen  en op een plaatje MDf of triplex te plakken.
Daar kan je dan makkelijk ledjes en drukknopjes op monteren.
Je hebt vast wel iemand die dat voor je doen ,je hoeft maar heel weinig baangegevens in te voeren in de database van K.
groeten ,
Peter

Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 augustus 2018, 22:51:54
Peter, ik bedoel inderdaad het sporenplan op het paneel. Daarin komen alleen leds die de bezetmeldingen weergeven.
Ik ga een andere methode gebruiken om dat plan er op te krijgen, maar dat komt nog wel. ;)

Het paneel komt trouwens voor het normale bedieningspaneel te hangen. Als er automatisch wordt gereden is het paneel voor de handbediening niet nodig.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 augustus 2018, 12:05:41
Zo komt het sporenplan er op te staan.
Afplakken met Tamiya tape:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI2097-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI2097-800.jpg)

Groene verf er over en na droging de tape er weer af peuteren:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI2103-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI2103-800.jpg)
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Peter Kleton op 20 augustus 2018, 14:23:52
 Hoi Klaas,
 Zo ziet mijn bedienings/kijkpaneel eruit :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Paneel-2-aug-2018_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Paneel-2-aug-2018_1.jpg)

Ik zie dat er nog wat " tekenrestjes  "op staan  ,die heb ik met een delete al weer weggewerkt !

Groeten ,
peter
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 01 september 2018, 13:47:23
Het project heeft even op pauze gestaan omdat ik dacht genoeg leds in huis te hebben. Die gedachte bleek onjuist dus moest er eerst wat besteld worden. Inmiddels zijn we 48 leds en een heleboel soldeerpunten verder. Nu nog even de dradenspaghetti netjes bundelen, deksel er op en verder met het volgende punt op het lijstje.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI2107-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI2107-800.jpg)
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Peter Kleton op 01 september 2018, 14:16:12
Zo, Klaas ,mooi gesoldeerd.
Nu nog mooi bundelen,met zoiets  als dit heb ik altijd moeite er wat moois van te maken...
Peter
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 01 september 2018, 14:35:45
Peter, is een kwestie van per draad bedenken langs welke route hij moet lopen, dan langs die route leggen en op maat knippen. Na het vastsolderen springen de draden alle kanten op. Maar als je er allemaal inzitten bij het gemeenschappelijk punt beginnen met bundelen en dan ziet het er ineens een stuk netter uit.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 september 2018, 21:57:50
Volgend punt op het lijstje, de opstelsporen van de DE-2's. Die staan samen op een spoor dat daartoe in 2 secties is verdeeld. Zo af en toe werd er één door contactproblemen te laat gedetecteerd zodat hij doorschoot in de andere sectie. Ik heb nu over de sporen een hefboom gemonteerd die een microswitch bedient. En die schakelt een weerstand tussen de spoorstaven die alsnog de detector activeert. Op de arm zit een stukje tochtstrip geplakt als stootkussen.
Buiten dat moet natuurlijk het contactprobleem bij beide treinstellen verholpen worden, maar dit is gewoon een extra zekerheid.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI2113-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI2113-800.jpg)
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Timo op 07 september 2018, 10:23:37
Hoi Klaas,

Mooie KISS oplossing (y) Zou alleen de hefboompjes iets hoger hangen. Tenminste, ik zou liever gewoon de kap raken dan de (imitatie) koppeling die toch iets zwakker is. Gaat misschien wel goed maar iets met Murphy... :angel:


Timo
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 september 2018, 10:54:00
Timo, ik was eerst ook van plan om de hefboom hoger te zetten, maar dan komt hij boven de modulerand uit en dat maakt het kwetsbaar bij transport. De praktijk wijst uit dat de koppeling stevig genoeg is om de botsing te doorstaan. Het is een echte boem-is-ho-constructie. Als de microswitch schakelt wordt de railspanning bijna direct uitgeschakeld. De trein blijft dus niet doordrammen.
Bovendien moet dit een noodopvang blijven. Als de trein zelf goed gedetecteerd wordt zal hij stoppen vlak voordat de hefboom wordt geraakt.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 september 2018, 14:39:19
-De DE-2 blauw, verlichting werkt niet. Uitzoeken hoe dat komt en verhelpen.

-De DE-2 rood, motordraaistel neemt geen stroom af, waardoor het treinstel te laat wordt gedetecteerd en niet op tijd stopt. Uitzoeken hoe dat komt en verhelpen.
Deze puntjes van mijn lijstje zijn ook afgewerkt. De verlichting van de blauwe blijkt nu wonderlijk genoeg gewoon te werken. Ik ga niet uitzoeken hoe dat kan. ;D

Het probleem met de rode bleek ook vrij eenvoudig. Aan het motordraaistel wat een draad afgebroken bij het stroomafnameveertje. Er zat nog genoeg lengte in, dus opnieuw aangestript en vastgesoldeerd.

Meteen maar beide treinstellen een smeerbeurtje gegeven.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: gvandersel op 11 september 2018, 15:56:00
De verlichting van de blauwe blijkt nu wonderlijk genoeg gewoon te werken. Ik ga niet uitzoeken hoe dat kan. ;D
Beetje slap, maar je hebt groot gelijk.
Zoals (over)grootvader zaliger altijd zei: "Als het werkt er niet aanzitten, dan gaat het ook niet kapot."

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 september 2018, 16:17:24
Dan moet ik denken aan een verhaal dat ik ooit over de marine hoorde. Als ze een nieuw vergiet, pardon, fregat hadden aangeschaft gingen ze eerst proefvaren.
Als de resultaten tegenvielen haalden ze de motor uit elkaar om te zien waar dat aan lag.
Als de resultaten meevielen haalden ze de motor uit elkaar om te zien waar dat aan lag. ;D
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Ronald Halma op 11 september 2018, 17:41:14
 ;D ;D (y)
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 oktober 2018, 14:13:19
Volgend weekend hoop ik met Without op de tentoonstelling in Edegem (Antwerpen) te staan.
http://mtdtreinenclub.be/over/tentoonstelling/index.html (http://mtdtreinenclub.be/over/tentoonstelling/index.html)
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Frans Peeters op 15 oktober 2018, 15:52:49
Wij hopen dat ook Klaas, Je staat op de lijst van de deelnemers  ;) ;) 8)
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Reinier Z. op 15 oktober 2018, 16:34:34
Hij hoopt dat z'n chauffeur zich vrijdag niet verslaapt  8)
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: g-j op 15 oktober 2018, 16:48:58
Het is toch een "ik neem het mee op de fiets, baantje"? Of zie ik nu een tandem ploegend door de Zeeuwse tegenwind met een gekoppelde fietskar.

Onzin natuurlijk, ik kom zeker buurten en bewonderen.
Groet, Gert-Jan
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 oktober 2018, 17:16:43
Het is inderdaad een "kar achter de fiets baantje". Maar na eerdere fietstochten ben ik tot de conclusie gekomen dat Antwerpen toch iets te ver is. Maar gelukkig heeft iemand zich bereid verklaard om me met de auto te brengen. (y)
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 oktober 2018, 14:40:22
Vanmorgen wat meubilair aan de kant geschoven en het baantje opgesteld in de woonkamer. Gewoon om zeker te weten dat alles nog werkt. En dat doet het, dus nu inpakken voor de reis naar het buitenland.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI2229-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI2229-800.jpg)
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: JaJo op 18 oktober 2018, 14:44:31
Mooi Klaas!
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Fritsprt op 18 oktober 2018, 17:55:35
Dat springt eruit. De zwarte behuizing i.c.m. de helder verlichte baan. Echt mooi  (y)
Succes in België

Gr. Frits
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 oktober 2018, 19:38:42
Er komt ook nog een zwarte rok omheen. Die heb ik bij de testopstelling niet aangebracht, maar hij ligt nu wel bij de spullen die morgen mee moeten.
Voor de kleur van de omkasting heb ik op beurzen goed gekeken naar wat anderen doen, en ik vond zwart eigenlijk wel de mooiste keuze. Zo wordt de aandacht zo veel mogelijk naar het tafereel getrokken.
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Ronald Halma op 18 oktober 2018, 19:44:41
 (y) (y) (y) (y) (y)
Titel: Re: Without automatisch
Bericht door: Reinier Z. op 19 oktober 2018, 16:56:16
En de baan staat:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181019_115026.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181019_115026.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181019_135718.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181019_135718.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181019_125505.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181019_125505.jpg)