Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud)
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 18:29:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Falkenberg
Vandaag
om 18:25:35
Minder wissels
door
AP3737
Vandaag
om 18:12:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 17:56:18
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen 15 en 16 November.
door
Keska
Vandaag
om 17:54:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 17:54:10
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 17:52:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 17:42:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:39:52
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound
door
hmmglaser
Vandaag
om 17:34:17
Fleischmania Nostalgia
door
Sikko
Vandaag
om 17:26:50
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Bor de Wolf
Vandaag
om 17:15:10
LIMA IRM Cardanassen
door
Bierwagen
Vandaag
om 17:11:38
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
door
PBModels
Vandaag
om 17:04:52
Verlichting inbouwen in LS 96 026 Messwagen van de Rurtalbahn
door
Peter45
Vandaag
om 16:21:03
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 16:20:34
NS 8800 in spoor 0
door
BartvD
Vandaag
om 15:29:38
Veevervoer ss/ ns
door
TonM
Vandaag
om 15:07:34
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
GerardvV
Vandaag
om 15:03:16
vervangen draaistel Trix wagon
door
grossraumwagen
Vandaag
om 14:50:28
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Jelmer
Vandaag
om 14:17:41
ACTS containerwagens
door
fissy
Vandaag
om 13:29:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Sven
Vandaag
om 13:17:05
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
door
janw
Vandaag
om 13:04:08
The Summer of 69
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:37:49
Pfarrerwinkel bahn
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:19:20
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 11:24:47
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 10:53:29
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker
door
MadhouseNL
Vandaag
om 09:59:19
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
02 September 2025, 22:28:32
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Without automatisch
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
...
12
Omlaag
Auteur
Topic: Without automatisch (gelezen 36205 keer)
henk
Offline
Berichten: 22552
Re: Without automatisch
«
Reactie #30 Gepost op:
16 April 2017, 20:58:25 »
Sowieso oogt de sneheid bij het binnenrijden van de module aan de hoge kant Klaas. Het remtraject oogt best goed, maar het is nogal een noodstop.
Misschien de maximumsnelheid op de baan wat terugschroeven?
«
Laatst bewerkt op: 16 April 2017, 21:03:58 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Peter Kleton
Online
Berichten: 3990
Re: Without automatisch
«
Reactie #31 Gepost op:
16 April 2017, 21:40:04 »
Klaas ,
Je kan natuurlijk de weerstanden aan de elko's van 180K en 100k vervangen door een instelpotmeter. Makkelijker dan elko's wisselen.
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26764
Re: Without automatisch
«
Reactie #32 Gepost op:
16 April 2017, 21:51:54 »
@Henk:De max. snelheid oogt best goed. Maar het remmen begint te laat en de remweg is te kort. De remming zet pas in als de trein al een stukje door het poortje is en de lage snelheid is nog niet bereikt als de trein de stopsectie inrijdt. Vandaar het noodstopeffect. In de nieuwe test begin ik al eerder met remmen, en dan ziet het er een stuk beter uit. Ook het noodstopeffect is dan weg. Komt ook nog een filmpje van, dan kan je vergelijken.
Overigens is de bedoeling van deze proeven vooral om te bepalen waar de diverse detectiesecties moeten komen. Ik maak nu gebruik van reeds aanwezige scheidingen, maar straks moeten er definitieve scheidingen gezaagd worden. En dat doe ik liever in één keer goed.
@Peter, elco's wisselen is in dit proefstadium geen probleem. Straks worden het toch vaste waarden en wat ik er nu in heb lijkt definitief te worden. Elco 100uF, optrekken met 180k en afremmen met 100k.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Eric B
Offline
Berichten: 7613
NS tijdperk II(c)/III
Re: Without automatisch
«
Reactie #33 Gepost op:
16 April 2017, 21:53:31 »
Eensch met Henk voor wat betreft de snelheid.
Heb je alweer getackeld
Verder lees ik genietend mee hoe jij deze analoge automatisering stukje bij beetje, uitwerkt
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26764
Re: Without automatisch
«
Reactie #34 Gepost op:
17 April 2017, 11:47:16 »
Filmpje van de situatie na aanpassingen. Naar mijn eigen idee loopt het nu soepeler.
https://youtu.be/Fi0iWOAXke8
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Eric B
Offline
Berichten: 7613
NS tijdperk II(c)/III
Re: Without automatisch
«
Reactie #35 Gepost op:
17 April 2017, 11:56:22 »
Lijkt wel beter, maar voor mijn gevoel liggen de in de rijrichting zittende Preisers nog steeds bij de overburen op schoot...
Vooral op het moment dat de trein net in beeld komt.
Het kan natuurlijk zijn dat dat komt doordat ik naar een video-opname kijk en niet naar het echte totaalbeeld.
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Haradigi
Offline
Berichten: 948
Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Without automatisch
«
Reactie #36 Gepost op:
17 April 2017, 11:58:44 »
Hi Klaas,
Dat ziet er al goed uit.
groet
Harald
Gelogd
Klik hier: Index aan bouwactiviteiten, verslagen en dromen
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26764
Re: Without automatisch
«
Reactie #37 Gepost op:
17 April 2017, 12:48:51 »
Eric, ik moet toegeven dat het wat abrupter gaat dan in het echt. Maar als ik dat wil nabootsen moet ik al een (schaal)kilometer van tevoren beginnen met afremmen en zoveel lengte heb ik niet.
Op een modelbaan blijft toch een zaak van compromissen sluiten met de werkelijkheid. Als ik het in natura bekijk ziet het er goed uit. Voor mij waren de belangrijkste vragen: is het te doen, waar begin ik met remmen en waar begin ik met stoppen. Die vragen zijn nu beantwoord. De rest is een kwestie van afregelen met de beide potmeters.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
henk
Offline
Berichten: 22552
Re: Without automatisch
«
Reactie #38 Gepost op:
17 April 2017, 13:58:40 »
Compromis kan ook zijn de maximumsnelheid te verlagen Klaas. In ieder geval dat de snelheid bij het binnenrijden van deze stationsmodule al lager is.
Het remgedrag oogt trouwens uitstekend.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Peter Kleton
Online
Berichten: 3990
Re: Without automatisch
«
Reactie #39 Gepost op:
17 April 2017, 14:34:46 »
Ik sluit mij bij henk aan. En het is net als of de film te vlug wordt afgespeeld.
Bij het poortje moet hij eigenlijk al wat langzamer rijden denk ik.
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26764
Re: Without automatisch
«
Reactie #40 Gepost op:
17 April 2017, 15:48:58 »
In het poortje zit hij al vol in de remming. In het echt lijkt de snelheid minder dan op de film. Voor de zekerheid toch maar eens gaan meten. De maximum snelheid bleek ongeveer 110 schaalkilometers per uur te zijn. Teruggeregeld naar 80, en dan ziet het er inderdaad beter uit. De lage snelheid moest daarvoor juist iets worden opgeschroefd.
En zo blijven we experimenteren. Maar de basis is gelegd. De remming moet ongeveer 2,5 meter voor de stopscheiding beginnen en dan schuift de trein 1 rijtuiglengte voorbij de scheiding. Gaat niet eens zo veel zaagwerk opleveren, want op de meeste plekken zit al een natuurlijke scheiding die ik kan gebruiken.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Peter Kleton
Online
Berichten: 3990
Re: Without automatisch
«
Reactie #41 Gepost op:
17 April 2017, 16:44:35 »
Leuk werk om dit uit te zoeken.
Ik dacht dat een "echte "trein zo'n 50 km/h reed bij het begin van een perron.Maar voor het effect moet hij mss toch weer wat sneller rijden.
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26764
Re: Without automatisch
«
Reactie #42 Gepost op:
17 April 2017, 17:14:50 »
Peter, ik weet niet hoe hard hij rijdt aan het begin van het perron, maar dan zit hij al aan het eind van de afremming. De remming begint al ruim een meter voor het poortje. De maximum snelheid heb ik gemeten door de trein rondjes te laten bollen en dan steeds de rondetijd meten.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
72sonett
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 2083
Re: Without automatisch
«
Reactie #43 Gepost op:
17 April 2017, 21:23:41 »
Citaat
... Het eerste schema: ...
Je hebt nu de potmeter in serie met twee vaste weerstanden, blijkbaar wil je geen regelspanning van 0 - V+ maar een spanning met een onder- en bovendrempel, maar is dat nodig? In de uitleg bij de Weistra regelaar staat dat de regelniveau's ook 0 of V+ mogen zijn.
Gelogd
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26764
Re: Without automatisch
«
Reactie #44 Gepost op:
17 April 2017, 22:13:30 »
Die twee weerstanden zijn niet perse nodig, maar bij eerdere metingen had ik gezien dat onder 2 volt de treinen niet willen rijden, en boven 10 volt rijden ze veel te hard. Door het toevoegen van de weerstanden kan ik het volledige regelbereik van de potmeter benutten.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
...
12
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Without automatisch