Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 08:28:35
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door henk
Vandaag om 07:23:13
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 07:17:26
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
19 Toen door Vroeger
Vandaag om 05:58:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door KNed
19 June 2025, 23:43:44
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door KNed
19 June 2025, 23:37:55
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
19 June 2025, 23:01:08
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
19 June 2025, 22:27:48
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
19 June 2025, 22:12:01
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
19 June 2025, 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
19 June 2025, 20:47:40
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
19 June 2025, 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
19 June 2025, 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
19 June 2025, 20:23:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
19 June 2025, 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
19 June 2025, 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 June 2025, 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
19 June 2025, 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
19 June 2025, 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 June 2025, 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
19 June 2025, 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
19 June 2025, 15:30:49
  

Auteur Topic: Without automatisch  (gelezen 35533 keer)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22451
Re: Without automatisch
« Reactie #30 Gepost op: 16 April 2017, 20:58:25 »
Sowieso oogt de sneheid bij het binnenrijden van de module aan de hoge kant Klaas. Het remtraject oogt best goed, maar het is nogal een noodstop.  :)
Misschien de maximumsnelheid op de baan wat terugschroeven?
« Laatst bewerkt op: 16 April 2017, 21:03:58 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3968
Re: Without automatisch
« Reactie #31 Gepost op: 16 April 2017, 21:40:04 »
Klaas ,
Je kan natuurlijk de weerstanden aan de elko's  van 180K en  100k vervangen door een instelpotmeter. Makkelijker dan elko's wisselen. ;)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26573
    • Pagina van klaas
Re: Without automatisch
« Reactie #32 Gepost op: 16 April 2017, 21:51:54 »
@Henk:De max. snelheid oogt best goed. Maar het remmen begint te laat en de remweg is te kort. De remming zet pas in als de trein al een stukje door het poortje is en de lage snelheid is nog niet bereikt als de trein de stopsectie inrijdt. Vandaar het noodstopeffect. In de nieuwe test begin ik al eerder met remmen, en dan ziet het er een stuk beter uit. Ook het noodstopeffect is dan weg. Komt ook nog een filmpje van, dan kan je vergelijken.
Overigens is de bedoeling van deze proeven vooral om te bepalen waar de diverse detectiesecties moeten komen. Ik maak nu gebruik van reeds aanwezige scheidingen, maar straks moeten er definitieve scheidingen gezaagd worden. En dat doe ik liever in één keer goed.

@Peter, elco's wisselen is in dit proefstadium geen probleem. Straks worden het toch vaste waarden en wat ik er nu in heb lijkt definitief te worden. Elco 100uF, optrekken met 180k en afremmen met 100k.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7544
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Without automatisch
« Reactie #33 Gepost op: 16 April 2017, 21:53:31 »
Eensch met Henk voor wat betreft de snelheid.

Heb je alweer getackeld :)

Verder lees ik genietend mee hoe jij deze analoge automatisering stukje bij beetje, uitwerkt  (y)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26573
    • Pagina van klaas
Re: Without automatisch
« Reactie #34 Gepost op: 17 April 2017, 11:47:16 »
Filmpje van de situatie na aanpassingen. Naar mijn eigen idee loopt het nu soepeler.
https://youtu.be/Fi0iWOAXke8
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7544
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Without automatisch
« Reactie #35 Gepost op: 17 April 2017, 11:56:22 »
Lijkt wel beter, maar voor mijn gevoel liggen de in de rijrichting zittende Preisers nog steeds bij de overburen op schoot...
Vooral op het moment dat de trein net in beeld komt.

Het kan natuurlijk zijn dat dat komt doordat ik naar een video-opname kijk en niet naar het echte totaalbeeld.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Without automatisch
« Reactie #36 Gepost op: 17 April 2017, 11:58:44 »
Hi Klaas,

Dat ziet er al goed uit.

groet
Harald

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26573
    • Pagina van klaas
Re: Without automatisch
« Reactie #37 Gepost op: 17 April 2017, 12:48:51 »
Eric, ik moet toegeven dat het wat abrupter gaat dan in het echt. Maar als ik dat wil nabootsen moet ik al een (schaal)kilometer van tevoren beginnen met afremmen en zoveel lengte heb ik niet. :) Op een modelbaan blijft toch een zaak van compromissen sluiten met de werkelijkheid. Als ik het in natura bekijk ziet het er goed uit. Voor mij waren de belangrijkste vragen: is het te doen, waar begin ik met remmen en waar begin ik met stoppen. Die vragen zijn nu beantwoord. De rest is een kwestie van afregelen met de beide potmeters.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22451
Re: Without automatisch
« Reactie #38 Gepost op: 17 April 2017, 13:58:40 »
Compromis kan ook zijn de maximumsnelheid te verlagen Klaas. In ieder geval dat de snelheid bij het binnenrijden van deze stationsmodule al lager is.
Het remgedrag oogt trouwens uitstekend.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3968
Re: Without automatisch
« Reactie #39 Gepost op: 17 April 2017, 14:34:46 »
Ik sluit mij bij henk aan. En het is net als of de film te vlug wordt afgespeeld.
Bij het poortje moet hij eigenlijk  al wat langzamer rijden denk ik.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26573
    • Pagina van klaas
Re: Without automatisch
« Reactie #40 Gepost op: 17 April 2017, 15:48:58 »
In het poortje zit hij al vol in de remming. In het echt lijkt de snelheid minder dan op de film. Voor de zekerheid toch maar eens gaan meten. De maximum snelheid bleek ongeveer 110 schaalkilometers per uur te zijn. Teruggeregeld naar 80, en dan ziet het er inderdaad beter uit. De lage snelheid moest daarvoor juist iets worden opgeschroefd.

En zo blijven we experimenteren. Maar de basis is gelegd. De remming moet ongeveer 2,5 meter voor de stopscheiding beginnen en dan schuift de trein 1 rijtuiglengte voorbij de scheiding. Gaat niet eens zo veel zaagwerk opleveren, want op de meeste plekken zit al een natuurlijke scheiding die ik kan gebruiken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3968
Re: Without automatisch
« Reactie #41 Gepost op: 17 April 2017, 16:44:35 »
Leuk werk  om dit uit te zoeken. :D
 Ik dacht dat een "echte  "trein zo'n 50 km/h reed bij het begin van een perron.Maar voor het effect moet hij mss toch weer wat sneller rijden.  ;)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26573
    • Pagina van klaas
Re: Without automatisch
« Reactie #42 Gepost op: 17 April 2017, 17:14:50 »
Peter, ik weet niet hoe hard hij rijdt aan het begin van het perron, maar dan zit hij al aan het eind van de afremming. De remming begint al ruim een meter voor het poortje. De maximum snelheid heb ik gemeten door de trein rondjes te laten bollen en dan steeds de rondetijd meten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Without automatisch
« Reactie #43 Gepost op: 17 April 2017, 21:23:41 »
Citaat
... Het eerste schema: ...
Je hebt nu de potmeter in serie met twee vaste weerstanden, blijkbaar wil je geen regelspanning van 0 - V+ maar een spanning met een onder- en bovendrempel, maar is dat nodig? In de uitleg bij de Weistra regelaar staat dat de regelniveau's ook 0 of V+ mogen zijn.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26573
    • Pagina van klaas
Re: Without automatisch
« Reactie #44 Gepost op: 17 April 2017, 22:13:30 »
Die twee weerstanden zijn niet perse nodig, maar bij eerdere metingen had ik gezien dat onder 2 volt de treinen niet willen rijden, en boven 10 volt rijden ze veel te hard. Door het toevoegen van de weerstanden kan ik het volledige regelbereik van de potmeter benutten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.