Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 05:26:36
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 05:04:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door robin binsbergen
Vandaag om 04:09:54
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
04 September 2025, 23:37:14
20/21 september 2025: Stadskanaal onder Stoom! door timtrein
04 September 2025, 23:30:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 September 2025, 22:32:13
Veevervoer ss/ ns door klusser
04 September 2025, 21:44:20
Aachenau West door wob
04 September 2025, 21:08:01
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
04 September 2025, 20:56:12
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
04 September 2025, 20:51:47
LIMA IRM Cardanassen door Blausee-Mitholz
04 September 2025, 20:41:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
04 September 2025, 20:19:33
Een Rotterdams gebouw door Keska
04 September 2025, 20:14:53
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
04 September 2025, 19:58:45
Welke winkel voert deze merken? door Jeronimos
04 September 2025, 19:08:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
04 September 2025, 17:53:27
Alweer is de Weller soldeerbout defect door TonM
04 September 2025, 17:17:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 September 2025, 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
04 September 2025, 16:57:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
04 September 2025, 16:39:04
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
04 September 2025, 15:55:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
04 September 2025, 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
04 September 2025, 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
04 September 2025, 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
04 September 2025, 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
04 September 2025, 12:15:43
Minder wissels door H0eGenaamd
04 September 2025, 11:59:07
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
04 September 2025, 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
04 September 2025, 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
04 September 2025, 11:19:20
  

Auteur Topic: Without automatisch  (gelezen 36286 keer)

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Without automatisch
« Reactie #120 Gepost op: 12 November 2017, 22:32:28 »
Klaas,
 Een hele prestatie. Ik neem mijn petje er voor af.

Vr. Groet,
Wiebe

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26766
    • Pagina van klaas
Re: Without automatisch
« Reactie #121 Gepost op: 12 November 2017, 22:50:41 »
Dank u.
Omdat ik in mijn werk veel met dit type IC's te maken had was het principe niet erg moeilijk. Maar het was vooral doorzetten om al die duizenden solderingen te maken. Nu komt er nog een saai karweitje: alle kladjes omzetten naar nette schema's zodat ik over een jaar nog weet wat ik in elkaar gebakken heb.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Without automatisch
« Reactie #122 Gepost op: 12 November 2017, 23:25:40 »
Knap stukje werk Klaas...  (y)
Mijn complimenten!

Groeten,
Bert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26766
    • Pagina van klaas
Re: Without automatisch
« Reactie #123 Gepost op: 18 November 2017, 13:28:50 »
De doos met elektronica is voorzien van een open front. De inhoud is daardoor beschermd terwijl het lichtorgel zichtbaar blijft.
Het geheel in stemmig zwart gekwast.


Ook de documentatie is aangepast aan de definitieve toestand. Totaal 22 bladen A3 formaat, zigzag aan elkaar geplakt tot een soort draaiorgelboek. Helemaal uitgevouwen een strook behang van ruim 9 meter. Te lang voor mijn huiskamer.
Voor mij is het project hiermee afgerond, klaar voor de show!
« Laatst bewerkt op: 18 November 2017, 13:31:32 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3994
Re: Without automatisch
« Reactie #124 Gepost op: 18 November 2017, 14:24:44 »
Het ziet er erg netjes uit ,Klaas!
Kan je alle bedrading en zo nu nog goed bereiken als je iets wilt  wijzigen of  fout moet zoeken ?
De documentatie ziet er eveneens verzorgd uit.
Groeten ,
Peter, die zijn Siemens relaisjes niet meer goed bereiken kan. :(

NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26766
    • Pagina van klaas
Re: Without automatisch
« Reactie #125 Gepost op: 18 November 2017, 14:30:59 »
Peter, ik kan overal nog goed bij. Het front en de achterplaat zitten met koffersluitingen vast. Zijn dus in een handomdraai te verwijderen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3994
Re: Without automatisch
« Reactie #126 Gepost op: 18 November 2017, 14:34:40 »
Dag Klaas ,
Zo had ik het eigenlijk ook moeten doen als jij deed.
Je kent de Siemens relais nog wel. Heb e.e.a. ingebouwd en onder de baan geplaatst,ik kan er vanwege de bedrading niet meer goed bij . :(
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26766
    • Pagina van klaas
Re: Without automatisch
« Reactie #127 Gepost op: 18 November 2017, 14:54:14 »
Ja Peter, ik bouw elektronica en relaisschakelingen altijd in losse kasten die dan met een veelpolige stekker met de baan worden verbonden.
Bij mijn nieuwe baan die nog in planning is wil ik zoveel mogelijk van de besturing inbouwen in een goot aan de voorkant van de baan.
Voor een idee, zie mijn draadje Uit en thuis
« Laatst bewerkt op: 18 November 2017, 14:56:08 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3994
Re: Without automatisch
« Reactie #128 Gepost op: 18 November 2017, 16:06:06 »
Dat van die goot wist ik al, ook een idee voor mij om te gaan gebruiken.
En dan alle schakelingen en printjes via een meerpolige steker met de baan verbinden.
 Heb je nog speciale tips over connectors ?
Conrad zal wss wel wat hebben...
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26766
    • Pagina van klaas
Re: Without automatisch
« Reactie #129 Gepost op: 18 November 2017, 16:18:38 »
Connectors is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik heb mezelf gestandaardiseerd op 25-polige sub-D connectors. Eén type voor alles. Alleen in situaties waar maximaal 5 polen nodig zijn gebruik ik ronde DIN-pluggen. Gewoon omdat ik daar nog wat voorraad van heb liggen.
« Laatst bewerkt op: 18 November 2017, 16:28:55 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3994
Re: Without automatisch
« Reactie #130 Gepost op: 18 November 2017, 16:22:13 »
Ha ha ,Ik ben net aan het zoeken bij  de firma C. en aangeland bij de Sub D connectors. :D
 Dat type ken ik van mijn werk.
Voor ik maar iets bestel moet ik wel van te voren weten hoeveel ik nodig denk te hebben .....
 Bedankt.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26766
    • Pagina van klaas
Re: Without automatisch
« Reactie #131 Gepost op: 21 November 2017, 14:07:10 »
Hoewel alles goed werkte was er nog een puntje waar ik niet erg tevreden over was. De bezetmeldingen op de print zaten netjes op een rij op numerieke volgorde. De leds hadden verschillende kleuren omdat de groene op waren. Bovendien werkten  ze achterstevoren: spoor bezet = led uit. Allemaal niet erg overzichtelijk, zeker niet voor een bezoeker. Daar moest dus wat aan gedaan worden.
Eerst zag het er zo uit:


Ik besloot om er nog wat transistors tegen aan te gooien om de signaalrichting om te keren. De leds werden rood en kwamen op een apart bordje in een simpel sporenplan, Nu ziet dat hoekje er zo uit, veel beter:
« Laatst bewerkt op: 21 November 2017, 14:42:50 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Without automatisch
« Reactie #132 Gepost op: 21 November 2017, 15:47:33 »
Klaas,

Dat ziet er heel "aanschouwelijk" uit...  ;)  (y)

Groeten,
Bert

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Without automatisch
« Reactie #133 Gepost op: 21 November 2017, 15:57:27 »
Leuk en begrijpelijk, zelfs voor mij.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26766
    • Pagina van klaas
Re: Without automatisch
« Reactie #134 Gepost op: 21 November 2017, 16:08:40 »
 ;D ;D ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.