Hoe ontstaat een goede spoorbaan.
Computer en software zijn nog geduldiger, en nauwkeuriger. Op papier ontwerpen, dat doe je in deze tijd met de tooling die er is, niet meer. Nou, misschien voor wat initiele opzetjes en grove schetsen, maar de uitwerking wil je echt niet meer op papier doen, daarmee doe je jezelf tekort.
Nou, een nieuwe week, nieuwe inzichten, een nieuw plan het hele Rotterdam idee komt feitelijk te vervallen, het is te hoog gegrepen, te veel in 1x. Ik, als her-berginner moet een stuk kleiner en simpeler beginnen. Het doel is nu een verplaatsbare baan, 180x60cm. Er komt amper of geen gebouwen en scenery op, het is 90% bedoeld als technische oefening, maar wel iets wat een simpel ovaaltje achter zich laat, zodat er toch een rijdbaar geheel ontstaat. Station is nog wel enigszins gebaseerd op Maas, maar meer ook niet. Feitelijk is het een station met aan beide zijden een lus. De lussen zitten onder de grond. Op- en afritten zijn ca. 2.6%. Linksboven het station kan wat gerangeerd worden, los van het hoofdverkeer. Ook is er ruimte voor de draaischijf, maar dat is optioneel. Rechtsonder het station is ruimte voor een paar extra treinen neer te zetten en wat langere goederentreinen (olie/erts). 'Normaal' treinverkeer kan continue rondjes blijven rijden. Het idee is om eea in vakken te verdelen zodat er max. 2 treinen continue rondjes kunnen rijden, en eventueel een (handmatig) stoptreintje tussendoor die 1 lus maakt en dan terugkeert (2 sporen links/onder het station). Er zitten wat zwakke punten in (wissels die op bochten aansluiten wegens ruimtegebrek). Rails zijn Peco 55. Al met al toch nog wel een flinke uitdaging denk ik
Op papier ontwerpen, dat doe je in deze tijd met de tooling die er is, niet meer.
.... op papier maak je altijd fouten waar je pas met bouwen achter komt.