Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 14:25:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
mass am see
Vandaag
om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
Vandaag
om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 14:07:52
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
Jelmer
Vandaag
om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Railman
Vandaag
om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
MacArthur
Vandaag
om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei?
door
Paul552
Vandaag
om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 12:28:41
Al mijn goede ideeën...
door
Karst Drenth
Vandaag
om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1
door
MaraNCS
Vandaag
om 11:39:38
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
door
Hans GJ
Vandaag
om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:27:15
Bauarbeiten im gange
door
Dave.......
Vandaag
om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO
door
Duikeend
Vandaag
om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk)
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024
door
bernhard67
Vandaag
om 08:42:53
De Hondsrugbaan
door
mass am see
Vandaag
om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
WimM
Vandaag
om 00:42:50
Raadplaatje
door
Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet
door
Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0
door
Link
27 maart 2024, 22:17:23
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
...
9
Omlaag
Auteur
Topic: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw (gelezen 26754 keer)
prutser
Offline
Berichten: 6506
Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
«
Reactie #60 Gepost op:
04 mei 2017, 01:42:21 »
Ik heb ook het plaatje van de bovenzijde gevonden.
plaatje Utrechts Archief.
Het lijkt er ook op dat de geknikte pijp die over de gastank gaat een stuk dunner is (vernauwd) dan de andere rechte pijp.
Stephan.
Gelogd
Adieu
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4229
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
«
Reactie #61 Gepost op:
04 mei 2017, 01:56:36 »
De rechte pijp is in het zijaanzicht zichtbaar. Het is de rechte pijp omdat ie in het zijaanzicht voor de gastank zit. De geknikte pijp, zul je uit het bovenaanzicht moeten halen. Ik zou hem gewoon gelijk houden overigens. En anders wel een leuk oefen objectje om 3d te tekenen.
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
prutser
Offline
Berichten: 6506
Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
«
Reactie #62 Gepost op:
07 mei 2017, 13:57:23 »
Niet veel tijd gehad de laatste dagen om er veel mee bezig te zijn maar zo denk ik het opgelost te hebben.
Dit zijn de posities waar de gasbuis en de privaatkokers ongeveer moeten komen.
Het middelste (staat ook precies in het midden) pijpje wordt waarschijnlijk nog vervangen door eentje die schuin vanonder de gasbuis naar het midden loopt. De andere staat iets meer uit het midden dan wat door de kuiltjes aan de bovenkant van het onderstel aangegeven wordt.
De beugel van de gasbuis had ik precies in het midden van het pijpje gesoldeerd (wat dus volgens de gaatjes in het onderstel onjuist is) heb ik zo gelaten. Omdat de gaspijp volgen de tekening meer naar het midden komt moest ik toch nieuwe montagegaatjes maken.
Er blijken twee 0,5mm. gaatjes in het onderstel te zitten die, als je de gaspijp omdraait, precies op de plekken van de lipjes van die beugel zitten.
Deze heb ik opgeboord naar 1,5mm. zodat de lipjes daar in vallen. Nu moest ik een nieuw gaatje boren voor het boutje, deze heb ik voor het gemak van het monteren ook 1,5mm. gemaakt.
Bovenste onderstel is geboord op het onderste staan de wijzigingen aangegeven.
En dan zit het zo.
De boutkopjes vallen nu net naast de lange strippen van het interieur.
De C.
De AB.
Bij de AB heb ik ook met zwarte stift de plek aangegeven waar de privaatkoker (poeppijp) volgens tekeningen hoort te zitten, dat is tegen het andere zijwandje aan.
Ik heb geen idee waar de twee gebruikte gaatjes eigenlijk voor bedoeld zijn en kon ook geen toepassing vinden zodoende heb ik ze maar gebruikt. Hopelijk zonder verdere consequenties.
Stephan
Gelogd
Adieu
prutser
Offline
Berichten: 6506
Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
«
Reactie #63 Gepost op:
20 mei 2017, 01:05:49 »
En zo is het geworden:
De bovenste is de AB, de onderste de C.
Bij de C heb ik één pijpje schuin gezet vanonder de gastank naar het midden, de andere staat iets meer uit het midden dan de kuiltjes op de bovenkant van het onderstel aangeven, de pijp bij de AB is ook een millimeter of vijf opgeschoven.
Voordat ik de pijpjes erop kon zetten moest het andere onderstel nog af.
De trede met een zelfklemmend pincet op het uiteinde en dan met een gewone pincet in het midden vastklemmen, soldeerverf erop en de bout ertegen ging het makkelijkst, de pincet bleef nagenoeg niet vast gesoldeerd zitten.
Om de bovenste trede goed aan te laten sluiten op de steunen en stelbalk heb ik de bufferbalken afgevijld tot 18,3 mm. in de breedte. Het viel mij op dat de loopplank net de stelbalk niet raakt.
De bufferbevestigingsplaatjes moesten er ook nog op, er zitten smalle met vier bouten bij maar ik had nog wat iets grotere met zes bouten.
Ik heb de boeken er eens op na geslagen en het viel mij op dat oude korfbuffers e.d. met vier en nieuwere hulsbuffers meestal met zes vast zaten en aangezien ik jaren vijftig rij en er hulsbuffers opzet heb ik die maar gebruikt.
Op het plaatje liggen beide soorten.
Ik heb het onderstel maar rechtop tegen het werkblad gezet en het plaatje met een tandenstoker/coctailprikker goed gepositioneerd, dan met een pincet er op duwen en kort de brander erover.
Gelogd
Adieu
prutser
Offline
Berichten: 6506
Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
«
Reactie #64 Gepost op:
20 mei 2017, 01:17:33 »
De bakken even glad geschuurd, vooral voor de strip onder de dakrand is een glaspotlood onmisbaar.
En de boel voor proef in elkaar gezet.
Nu komen eerst de plastic kastjes (die ik nog had i.p.v. de gesoldeerde van de kit) op de hoeken bij één kopse kant en de plastic buffers die ik recycle van de Fleischmann bakken erop gelijmd.
De koppelmechanieken en de dakfrutsels doe ik pas na het spuiten, ik vind het spuiten van de losse dakfrutsels en een kaal glad dak makkelijker gaan zodoende, ik zet ze dan van binnenuit vast met KristalClear.
Ik heb nog een opmerking over het bevestigen van het interieur op de bodemplaat.
Hiervoor zitten er uitsteeksels op de langsliggers van het interieur maar deze zijn aan de korte kant, ik heb er zo lang mogelijke lipjes aan gelaten, dus niet strak afgesneden.
Die lengte heb je nodig om het interieur aan de onderkant door het ombuigen of twisten van de lipjes vast te zetten.
Dit is wel een dingetje.
Stephan
«
Laatst bewerkt op: 21 mei 2017, 22:46:25 door prutser
»
Gelogd
Adieu
e_p
Offline
Berichten: 701
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
«
Reactie #65 Gepost op:
20 mei 2017, 12:24:09 »
mooi! ben benieuw naar het spuitwerk
Gelogd
groet,
e-p
nu ook een blog!
http://nulspoor.blogspot.com/
prutser
Offline
Berichten: 6506
Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
«
Reactie #66 Gepost op:
20 mei 2017, 14:52:22 »
Ik ook, altijd spannend
.
Maar vandaag 2 zijdig halfopen korfbuffers meegenomen van Houten, misschien ga ik die nog op één rijtuig solderen.
Eens zien.
Stephan.
«
Laatst bewerkt op: 21 mei 2017, 22:15:55 door prutser
»
Gelogd
Adieu
prutser
Offline
Berichten: 6506
Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
«
Reactie #67 Gepost op:
01 juli 2017, 14:00:41 »
Omdat Photobucket de boel verklooit heeft heb ik alle foto's uit dit draadje in een apart album gezet.
Hieronder staat de link naar het album waarin alle geplaatste foto's staan, T'is even niet anders.
http://s112.photobucket.com/user/spadejong/library/NS%20C6016-6026%20%20NS%20AB6231-6345%20De%20Bouw?sort=3&page=1
Stephan.
Gelogd
Adieu
prutser
Offline
Berichten: 6506
Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
«
Reactie #68 Gepost op:
05 augustus 2017, 18:52:23 »
Nog een keer voor de Mods; graag het verzoek om voor het hele draadje de verander knop weer actief te maken zodat ik de foto's kan herstellen.
Groeten, Stephan.
Gelogd
Adieu
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4387
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
«
Reactie #69 Gepost op:
05 augustus 2017, 20:52:20 »
We hebben meegelezen Stephan, maar we kunnen dat als moderatoren niet veranderen. Dat doet 'techniek'..
De eerste proef was niet helemaal geslaagd, we beginnen aan proef 2.
Zover ik me kan herinneren ging het bij proef 1 mis omdat je dan alle berichten over het hele forum zou kunnen veranderen.
We zijn je niet vergeten, maar graag nog heel even geduld..
Gr, Bert
Gelogd
prutser
Offline
Berichten: 6506
Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
«
Reactie #70 Gepost op:
05 augustus 2017, 23:31:04 »
Oké
.
Ik ben dus het proefkonijn, misschien wil ik tzt nog meer (bouw)draadjes herstellen dus hopelijk gaat het jullie lukken.
Ik hoor het wel.
Groeten, Stephan.
Gelogd
Adieu
prutser
Offline
Berichten: 6506
Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
«
Reactie #71 Gepost op:
04 oktober 2017, 21:55:20 »
Ik heb de foto's uit het aparte album weer teruggezet en als je bij Chroome of Firefox naar deze:
http://www.network54.com/Forum/149674/thread/1503981903/last-1503981903/%28View+All+Messages+In+This+Thread%29
site gaat kun je een plug in installeren die de plaatjes weer zichtbaar maakt.
Bij mij werkt het.
Stephan.
«
Laatst bewerkt op: 04 oktober 2017, 23:32:03 door prutser
»
Gelogd
Adieu
Eric B
Offline
Berichten: 6810
NS tijdperk III (a)b/c
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
«
Reactie #72 Gepost op:
04 oktober 2017, 22:12:58 »
Bij mij ook, ik zie op alle pagina's weer plaatjes
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
prutser
Offline
Berichten: 6506
Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
«
Reactie #73 Gepost op:
04 oktober 2017, 22:19:01 »
De rest van de foto's zet ik voor de zekerheid op de Beneluxspoor plaatjesserver.
Ik heb voor de mooi nog randjes onderaan de pleepijpjes gesoldeerd.
Op de achtergrond staat trouwens een onderstel met opgelijmde buffers.
De buffers snij ik van het Fleischmann rijtuig waar ik ook de draaistellen af heb gehaald, boor er aan de achterkant een gat in waarmee ik hem met een afgeknipt koper spijkertje op de bufferbalk klem en dan aan de binnenkant over de kop van de spijker een klodder tweecomponentenlijm om de boel te fixeren.
Stephan.
«
Laatst bewerkt op: 04 oktober 2017, 22:23:39 door prutser
»
Gelogd
Adieu
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4229
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
«
Reactie #74 Gepost op:
04 oktober 2017, 22:33:23 »
Als het toch niet hoeft te veren is dat een goede oplossing.
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
...
9
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw