Google+
Doel:€250.00
Donaties:€156.49

Per saldo:€-93.51

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-11-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DR5000 en lokdecoders uitlezen door Ronald Koerts
Vandaag om 16:44:55
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:41:15
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door bollen neus
Vandaag om 16:36:30
Station Gorssel en wachtpost 23 door Arbhin
Vandaag om 16:35:45
Een NS 2000 voor de SGB! door tothebeach
Vandaag om 16:30:27
ArSigDec, Universele Seindecoder voor DCC met Arduino door Bert_Apd
Vandaag om 16:22:22
Info over blauwe platen door Graddy
Vandaag om 16:16:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Machinist Johan
Vandaag om 16:12:16
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 16:09:45
Without automatisch door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:08:40
Station 2.0 door Deetrein
Vandaag om 16:07:02
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Rondje_HO
Vandaag om 16:06:02
Geknoei in 0 door JaJo
Vandaag om 16:01:08
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door mvdbrand
Vandaag om 15:39:09
Lima pannekoekmotor met kuren --aan uit aan uit door waldberg
Vandaag om 15:35:31
MSC-BoZ stelt zich voor door Chris
Vandaag om 15:30:06
BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's door DE-II
Vandaag om 15:21:59
BNLS-module: "De Kolk" door Basmans
Vandaag om 15:16:41
Digikeijs DR5000 - DR4018 schakeldecoder aansluiten en instellen door Ben
Vandaag om 15:03:58
Märklin/Trix Koploper: reservekoppeling in 3D printen door MOVisser
Vandaag om 14:52:32
Onderdelen Lima door zuylen
Vandaag om 14:30:41
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door tuurtje
Vandaag om 13:41:37
CC 72000 en Corail + rijtuigen, suggestie treinsamenstelling gevraagd. door Erwin Schuurman
Vandaag om 13:00:20
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:44:18
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 12:40:32
Zwanenreich 2 door +++2010***
Vandaag om 10:37:27
Holnieten drijfstangen door Hans Gvz
Vandaag om 10:33:34
PWM met frequentieregeling met Arduino t.b.v. besturing analoge DC-treinbaan door jmu
Vandaag om 10:21:51
RTM in 0m door ingenium
Vandaag om 09:50:38
N-spoor engels onderbouw wissel door Arieuitalkmaar
Vandaag om 08:49:24
  

Auteur Topic: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw  (gelezen 9344 keer)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5099
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #60 Gepost op: 04 mei 2017, 01:42:21 »
Ik heb ook het plaatje van de bovenzijde gevonden.


plaatje Utrechts Archief.

Het lijkt er ook op dat de geknikte pijp die over de gastank gaat een stuk dunner is (vernauwd) dan de andere rechte pijp.

Stephan.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3299
    • Modeltrein projecten
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #61 Gepost op: 04 mei 2017, 01:56:36 »
De rechte pijp is in het zijaanzicht zichtbaar. Het is de rechte pijp omdat ie in het zijaanzicht voor de gastank zit. De geknikte pijp, zul je uit het bovenaanzicht moeten halen. Ik zou hem gewoon gelijk houden overigens. En anders wel een leuk oefen objectje om 3d te tekenen.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5099
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #62 Gepost op: 07 mei 2017, 13:57:23 »
Niet veel tijd gehad de laatste dagen om er veel mee bezig te zijn maar zo denk ik het opgelost te hebben.



Dit zijn de posities waar de gasbuis en de privaatkokers ongeveer moeten komen.
Het middelste (staat ook precies in het midden) pijpje wordt waarschijnlijk nog vervangen door eentje die schuin vanonder de gasbuis naar het midden loopt. De andere staat iets meer uit het midden dan wat door de kuiltjes aan de bovenkant van het onderstel aangegeven wordt.

De beugel van de gasbuis had ik precies in het midden van het pijpje gesoldeerd (wat dus volgens de gaatjes in het onderstel onjuist is) heb ik zo gelaten. Omdat de gaspijp volgen de tekening meer naar het midden komt moest ik toch nieuwe montagegaatjes maken.
Er blijken twee 0,5mm. gaatjes in het onderstel te zitten die, als je de gaspijp omdraait, precies op de plekken van de lipjes van die beugel zitten.
Deze heb ik opgeboord naar 1,5mm. zodat de lipjes daar in vallen. Nu moest ik een nieuw gaatje boren voor het boutje, deze heb ik voor het gemak van het monteren ook 1,5mm. gemaakt.



Bovenste onderstel is geboord op het onderste staan de wijzigingen aangegeven.

En dan zit het zo.



De boutkopjes vallen nu net naast de lange strippen van het interieur.


De C.


De AB.

Bij de AB heb ik ook met zwarte stift de plek aangegeven waar de privaatkoker (poeppijp) volgens tekeningen hoort te zitten, dat is tegen het andere zijwandje aan.

Ik heb geen idee waar de twee gebruikte gaatjes eigenlijk voor bedoeld zijn en kon ook geen toepassing vinden zodoende heb ik ze maar gebruikt. Hopelijk zonder verdere consequenties.

Stephan




prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5099
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #63 Gepost op: 20 mei 2017, 01:05:49 »
En zo is het geworden:



De bovenste is de AB, de onderste de C.
Bij de C heb ik één pijpje schuin gezet vanonder de gastank naar het midden, de andere staat iets meer uit het midden dan de kuiltjes op de bovenkant van het onderstel aangeven, de pijp bij de AB is ook een millimeter of vijf opgeschoven.

Voordat ik de pijpjes erop kon zetten moest het andere onderstel nog af.



De trede met een zelfklemmend pincet op het uiteinde en dan met een gewone pincet in het midden vastklemmen, soldeerverf erop en de bout ertegen ging het makkelijkst, de pincet bleef nagenoeg niet vast gesoldeerd zitten.
Om de bovenste trede goed aan te laten sluiten op de steunen en stelbalk heb ik de bufferbalken afgevijld tot 18,3 mm. in de breedte. Het viel mij op dat de loopplank net de stelbalk niet raakt.

De bufferbevestigingsplaatjes moesten er ook nog op, er zitten smalle met vier bouten bij maar ik had nog wat iets grotere met zes bouten.
Ik heb de boeken er eens op na geslagen en het viel mij op dat oude korfbuffers e.d. met vier en nieuwere hulsbuffers meestal met zes vast zaten en aangezien ik jaren vijftig rij en er hulsbuffers opzet heb ik die maar gebruikt.
Op het plaatje liggen beide soorten.



Ik heb het onderstel maar rechtop tegen het werkblad gezet en het plaatje met een tandenstoker/coctailprikker goed gepositioneerd, dan met een pincet er op duwen en kort de brander erover.




prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5099
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #64 Gepost op: 20 mei 2017, 01:17:33 »
De bakken even glad geschuurd, vooral voor de strip onder de dakrand is een glaspotlood onmisbaar.
En de boel voor proef in elkaar gezet.







Nu komen eerst de plastic kastjes (die ik nog had i.p.v. de gesoldeerde van de kit) op de hoeken bij één kopse kant en de plastic buffers die ik recycle van de Fleischmann bakken erop gelijmd.
De koppelmechanieken en de dakfrutsels doe ik pas na het spuiten, ik vind het spuiten van de losse dakfrutsels en een kaal glad dak makkelijker gaan zodoende, ik zet ze dan van binnenuit vast met KristalClear.


Ik heb nog een opmerking over het bevestigen van het interieur op de bodemplaat.
Hiervoor zitten er uitsteeksels op de langsliggers van het interieur maar deze zijn aan de korte kant, ik heb er zo lang mogelijke lipjes aan gelaten, dus niet strak afgesneden.
Die lengte heb je nodig om het interieur aan de onderkant door het ombuigen of twisten van de lipjes vast te zetten.
Dit is wel een dingetje.

Stephan
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2017, 22:46:25 door prutser »

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 691
    • N U L S P O O R
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #65 Gepost op: 20 mei 2017, 12:24:09 »
mooi! ben benieuw naar het spuitwerk
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5099
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #66 Gepost op: 20 mei 2017, 14:52:22 »
Ik ook, altijd spannend  ;D.

Maar vandaag 2 zijdig halfopen korfbuffers meegenomen van Houten, misschien ga ik die nog op één rijtuig solderen.
Eens zien.



Stephan.
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2017, 22:15:55 door prutser »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5099
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #67 Gepost op: 01 juli 2017, 14:00:41 »
Omdat Photobucket de boel verklooit heeft heb ik alle foto's uit dit draadje in een apart album gezet.

Hieronder staat de link naar het album waarin alle geplaatste foto's staan, T'is even niet anders.

http://s112.photobucket.com/user/spadejong/library/NS%20C6016-6026%20%20NS%20AB6231-6345%20De%20Bouw?sort=3&page=1

Stephan.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5099
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #68 Gepost op: 05 augustus 2017, 18:52:23 »
Nog een keer voor de Mods; graag  het verzoek om voor het hele draadje de verander knop weer actief te maken zodat ik de foto's kan herstellen.

Groeten, Stephan.

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2877
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #69 Gepost op: 05 augustus 2017, 20:52:20 »
We hebben meegelezen Stephan, maar we kunnen dat als moderatoren niet veranderen. Dat doet 'techniek'..

De eerste proef was niet helemaal geslaagd, we beginnen aan proef 2.

Zover ik me kan herinneren ging het bij proef 1 mis omdat je dan alle berichten over het hele forum zou kunnen veranderen.

We zijn je niet vergeten, maar graag nog heel even geduld..

Gr, Bert

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5099
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #70 Gepost op: 05 augustus 2017, 23:31:04 »
Oké  (y).

Ik ben dus het proefkonijn, misschien wil ik tzt nog meer (bouw)draadjes herstellen dus hopelijk gaat het jullie lukken.
Ik hoor het wel.

Groeten, Stephan.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5099
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #71 Gepost op: 04 oktober 2017, 21:55:20 »
Ik heb de foto's uit het aparte album weer teruggezet en als je bij Chroome of Firefox naar deze:http://www.network54.com/Forum/149674/thread/1503981903/last-1503981903/%28View+All+Messages+In+This+Thread%29 site gaat kun je een plug in installeren die de plaatjes weer zichtbaar maakt.

Bij mij werkt het.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2017, 23:32:03 door prutser »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
  • NS tijdperk IIIc
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #72 Gepost op: 04 oktober 2017, 22:12:58 »
Bij mij ook, ik zie op alle pagina's weer plaatjes  (y)
Oriënterende herintreder ;)
Fotodijk(je)
Obdam

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5099
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #73 Gepost op: 04 oktober 2017, 22:19:01 »
De rest van de foto's zet ik voor de zekerheid op de Beneluxspoor plaatjesserver.

Ik heb voor de mooi nog randjes onderaan de pleepijpjes gesoldeerd.





Op de achtergrond staat trouwens een onderstel met opgelijmde buffers.
De buffers snij ik van het Fleischmann rijtuig waar ik ook de draaistellen af heb gehaald, boor er aan de achterkant een gat in waarmee ik hem met een afgeknipt koper spijkertje op de bufferbalk klem en dan aan de binnenkant over de kop van de spijker een klodder tweecomponentenlijm om de boel te fixeren.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2017, 22:23:39 door prutser »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3299
    • Modeltrein projecten
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #74 Gepost op: 04 oktober 2017, 22:33:23 »
Als het toch niet hoeft te veren is dat een goede oplossing.  (y)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...