Google+
Doel:€250.00
Donaties:€118.25

Per saldo:€-131.75

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-09-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan in Los Angeles door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:09:10
NL Baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 02:43:29
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door martijn v m
Vandaag om 01:04:47
Raadplaatje door Peter Korsten
Vandaag om 00:47:40
Piko Silberlinge door lepelspoor
Vandaag om 00:18:20
BNLS Module: "Chicago Union" door ingenium
Vandaag om 00:08:49
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door jerrytrein
23 september 2017, 23:46:26
Artitec 2017 door ingenium
23 september 2017, 23:41:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Willem1951
23 september 2017, 23:33:23
BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus door Biesje
23 september 2017, 23:25:49
Functiemapping LoPi V4.0 DCC door treinenhobby
23 september 2017, 23:15:52
Smalspoormodelbouwdagen 23 en 24 september 2017 door Silvolde
23 september 2017, 23:12:35
BMB 00-modulebaan, Scenery door Hans van de Burgt
23 september 2017, 23:05:59
Project Halleberg door Marco EB
23 september 2017, 23:05:36
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 september 2017, 22:48:36
NS GZG van Jos Blatter door ingenium
23 september 2017, 22:45:58
ZE-materieel in 3D-print. door Jeroen1975
23 september 2017, 22:38:38
Het 2e leven van een defecte Loksound 2 decoder: Generatorwagen A4Dtux door Eric B
23 september 2017, 22:23:19
Terschellinger Spoor door krab
23 september 2017, 22:19:56
Hoe onderdelen slim op te bergen? door Reinout van Rees
23 september 2017, 21:53:04
De Amersfoortse Proeftuin... Inglenook (H0) door Blacka66er
23 september 2017, 21:33:22
Analoge baan aansluiting trafo en ringleiding door Klaas Zondervan
23 september 2017, 21:22:34
Ik bouw een kerst/oud en nieuw-rangeer-boekenplankbaan in 0! door ronald1956
23 september 2017, 21:12:18
Iris handregelaar, hoe aansluiten op DR5000? door Ronald Halma
23 september 2017, 20:41:48
DR4088 willekeurige adressering. door Servé
23 september 2017, 20:25:20
BNLS-Module: "Bh0UB's" door Hendrik Jan
23 september 2017, 20:18:10
Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan door De Burgemeester van Hespedam
23 september 2017, 19:56:28
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door thevandijks
23 september 2017, 18:59:20
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door Patrick1975
23 september 2017, 18:27:47
lang blok voorzien van 2 aansluitpunten door Wim Ros
23 september 2017, 17:19:32
  

Auteur Topic: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw  (gelezen 6186 keer)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5053
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #60 Gepost op: 04 mei 2017, 01:42:21 »
Ik heb ook het plaatje van de bovenzijde gevonden.


plaatje Utrechts Archief.

Het lijkt er ook op dat de geknikte pijp die over de gastank gaat een stuk dunner is (vernauwd) dan de andere rechte pijp.

Stephan.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3107
    • Modeltrein projecten
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #61 Gepost op: 04 mei 2017, 01:56:36 »
De rechte pijp is in het zijaanzicht zichtbaar. Het is de rechte pijp omdat ie in het zijaanzicht voor de gastank zit. De geknikte pijp, zul je uit het bovenaanzicht moeten halen. Ik zou hem gewoon gelijk houden overigens. En anders wel een leuk oefen objectje om 3d te tekenen.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5053
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #62 Gepost op: 07 mei 2017, 13:57:23 »
Niet veel tijd gehad de laatste dagen om er veel mee bezig te zijn maar zo denk ik het opgelost te hebben.



Dit zijn de posities waar de gasbuis en de privaatkokers ongeveer moeten komen.
Het middelste (staat ook precies in het midden) pijpje wordt waarschijnlijk nog vervangen door eentje die schuin vanonder de gasbuis naar het midden loopt. De andere staat iets meer uit het midden dan wat door de kuiltjes aan de bovenkant van het onderstel aangegeven wordt.

De beugel van de gasbuis had ik precies in het midden van het pijpje gesoldeerd (wat dus volgens de gaatjes in het onderstel onjuist is) heb ik zo gelaten. Omdat de gaspijp volgen de tekening meer naar het midden komt moest ik toch nieuwe montagegaatjes maken.
Er blijken twee 0,5mm. gaatjes in het onderstel te zitten die, als je de gaspijp omdraait, precies op de plekken van de lipjes van die beugel zitten.
Deze heb ik opgeboord naar 1,5mm. zodat de lipjes daar in vallen. Nu moest ik een nieuw gaatje boren voor het boutje, deze heb ik voor het gemak van het monteren ook 1,5mm. gemaakt.



Bovenste onderstel is geboord op het onderste staan de wijzigingen aangegeven.

En dan zit het zo.



De boutkopjes vallen nu net naast de lange strippen van het interieur.


De C.


De AB.

Bij de AB heb ik ook met zwarte stift de plek aangegeven waar de privaatkoker (poeppijp) volgens tekeningen hoort te zitten, dat is tegen het andere zijwandje aan.

Ik heb geen idee waar de twee gebruikte gaatjes eigenlijk voor bedoeld zijn en kon ook geen toepassing vinden zodoende heb ik ze maar gebruikt. Hopelijk zonder verdere consequenties.

Stephan




prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5053
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #63 Gepost op: 20 mei 2017, 01:05:49 »
En zo is het geworden:



De bovenste is de AB, de onderste de C.
Bij de C heb ik één pijpje schuin gezet vanonder de gastank naar het midden, de andere staat iets meer uit het midden dan de kuiltjes op de bovenkant van het onderstel aangeven, de pijp bij de AB is ook een millimeter of vijf opgeschoven.

Voordat ik de pijpjes erop kon zetten moest het andere onderstel nog af.



De trede met een zelfklemmend pincet op het uiteinde en dan met een gewone pincet in het midden vastklemmen, soldeerverf erop en de bout ertegen ging het makkelijkst, de pincet bleef nagenoeg niet vast gesoldeerd zitten.
Om de bovenste trede goed aan te laten sluiten op de steunen en stelbalk heb ik de bufferbalken afgevijld tot 18,3 mm. in de breedte. Het viel mij op dat de loopplank net de stelbalk niet raakt.

De bufferbevestigingsplaatjes moesten er ook nog op, er zitten smalle met vier bouten bij maar ik had nog wat iets grotere met zes bouten.
Ik heb de boeken er eens op na geslagen en het viel mij op dat oude korfbuffers e.d. met vier en nieuwere hulsbuffers meestal met zes vast zaten en aangezien ik jaren vijftig rij en er hulsbuffers opzet heb ik die maar gebruikt.
Op het plaatje liggen beide soorten.



Ik heb het onderstel maar rechtop tegen het werkblad gezet en het plaatje met een tandenstoker/coctailprikker goed gepositioneerd, dan met een pincet er op duwen en kort de brander erover.




prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5053
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #64 Gepost op: 20 mei 2017, 01:17:33 »
De bakken even glad geschuurd, vooral voor de strip onder de dakrand is een glaspotlood onmisbaar.
En de boel voor proef in elkaar gezet.







Nu komen eerst de plastic kastjes (die ik nog had i.p.v. de gesoldeerde van de kit) op de hoeken bij één kopse kant en de plastic buffers die ik recycle van de Fleischmann bakken erop gelijmd.
De koppelmechanieken en de dakfrutsels doe ik pas na het spuiten, ik vind het spuiten van de losse dakfrutsels en een kaal glad dak makkelijker gaan zodoende, ik zet ze dan van binnenuit vast met KristalClear.


Ik heb nog een opmerking over het bevestigen van het interieur op de bodemplaat.
Hiervoor zitten er uitsteeksels op de langsliggers van het interieur maar deze zijn aan de korte kant, ik heb er zo lang mogelijke lipjes aan gelaten, dus niet strak afgesneden.
Die lengte heb je nodig om het interieur aan de onderkant door het ombuigen of twisten van de lipjes vast te zetten.
Dit is wel een dingetje.

Stephan
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2017, 22:46:25 door prutser »

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 686
    • N U L S P O O R
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #65 Gepost op: 20 mei 2017, 12:24:09 »
mooi! ben benieuw naar het spuitwerk
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5053
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #66 Gepost op: 20 mei 2017, 14:52:22 »
Ik ook, altijd spannend  ;D.

Maar vandaag 2 zijdig halfopen korfbuffers meegenomen van Houten, misschien ga ik die nog op één rijtuig solderen.
Eens zien.



Stephan.
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2017, 22:15:55 door prutser »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5053
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #67 Gepost op: 01 juli 2017, 14:00:41 »
Omdat Photobucket de boel verklooit heeft heb ik alle foto's uit dit draadje in een apart album gezet.

Hieronder staat de link naar het album waarin alle geplaatste foto's staan, T'is even niet anders.

http://s112.photobucket.com/user/spadejong/library/NS%20C6016-6026%20%20NS%20AB6231-6345%20De%20Bouw?sort=3&page=1

Stephan.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5053
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #68 Gepost op: 05 augustus 2017, 18:52:23 »
Nog een keer voor de Mods; graag  het verzoek om voor het hele draadje de verander knop weer actief te maken zodat ik de foto's kan herstellen.

Groeten, Stephan.

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2817
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #69 Gepost op: 05 augustus 2017, 20:52:20 »
We hebben meegelezen Stephan, maar we kunnen dat als moderatoren niet veranderen. Dat doet 'techniek'..

De eerste proef was niet helemaal geslaagd, we beginnen aan proef 2.

Zover ik me kan herinneren ging het bij proef 1 mis omdat je dan alle berichten over het hele forum zou kunnen veranderen.

We zijn je niet vergeten, maar graag nog heel even geduld..

Gr, Bert

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5053
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #70 Gepost op: 05 augustus 2017, 23:31:04 »
Oké  (y).

Ik ben dus het proefkonijn, misschien wil ik tzt nog meer (bouw)draadjes herstellen dus hopelijk gaat het jullie lukken.
Ik hoor het wel.

Groeten, Stephan.