Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
Vandaag om 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 23:11:34
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 22:58:56
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Frank 123
Vandaag om 21:59:45
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
  

Auteur Topic: ZLSM voorlopig niet meer naar Valkenburg  (gelezen 12614 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: ZLSM voorlopig niet meer naar Valkenburg
« Reactie #30 Gepost op: 23 March 2017, 11:29:19 »
Hoeven er ook geen dure opleidingen gegeven te worden  :angel:

Alle gekheid op een stokje. Ik hoop wel dat er een soort van regeling komt voor die club. Al zou een gemeenteraadslid wel even, als ie weer een brief schrijft, de spellingscontrole aan mogen zetten.

@Henk. Er zal voorlopig geen antwoord komen, en al helemaal geen besluit. Als demissionaire regering zijn zo'n beetje alle lopende dossiers bevroren. Alleen dossiers met top urgentie worden afgehandeld. Dijksma is nu bezig met voorbereidingen om straks alles goed over te dragen naar haar opvolger ;)

Dit is helemaal geen politiek 'dossier' voor een nieuwe of oude staatssecretaris en wordt het ook niet omdat een gemeenteraadslid een brief schrijft. 99,9 procent van wat de overheid doet gaat gelukkig gewoon door en daar hoort dit bij. De regels zijn al lang vastgelegd en nu doet de Inspectie zijn werk. Dat kan pas veranderen als de nieuwe Tweede Kamer vindt dat het wel een politieke zaak is, maar iets zegt me dat ze wel wat anders aan het hoofd hebben. Maar je weet nooit of een Limburgs kamerlid zich voor een karretje laat spannen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: ZLSM voorlopig niet meer naar Valkenburg
« Reactie #31 Gepost op: 23 March 2017, 13:28:39 »
ZLSM denkt de oplossing te hebben klik  (y)
Groeten Joop, machinist Lls

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: ZLSM voorlopig niet meer naar Valkenburg
« Reactie #32 Gepost op: 23 March 2017, 13:41:39 »
Maar wat is er dan veranderd in de regelgeving, dat lees ik nog niet.
Vorig jaar mocht het nog wel, want de betrokken machinisten hadden toen blijkbaar een geldig certificaat, wat nu niet meer voldoet.

Het Europees Veiligheidscertificaat dat nu verplicht is, is dat bij reguliere commerciële vervoerders onderdeel van de basisopleiding? Want ik kan me niet voorstellen dat NSR, DBCargo en al die anderen al hun honderden machinisten recentelijk naar een 46-daagse opleiding/bijscholing gestuurd hebben ook al hadden ze daar een paar jaar de tijd voor.
De machinisten van ZLSM, waren die dan niet opgeleid voordat ze bij de ZLSM aan de slag gingen?

Dus, wat hadden vorig jaar machinisten bij commerciële vervoerders aan certificaten wat ZLSM machinisten niet hadden (terwijl ze wel legaal op de hoofdbaan reden)?
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
Re: ZLSM voorlopig niet meer naar Valkenburg
« Reactie #33 Gepost op: 23 March 2017, 14:22:59 »
Dit kan weg. ;D
« Laatst bewerkt op: 23 March 2017, 19:53:03 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: ZLSM voorlopig niet meer naar Valkenburg
« Reactie #34 Gepost op: 23 March 2017, 17:34:50 »
Het gaat denk ik om richtlijn 2004/49 over spoorveiligheid. De richtlijn is in 2008 geamendeerd  en in 2016 herzien.
De richtlijn heeft een lijstje uitzonderingen. Metrolijnen vallen er bijvoorbeeld sowieso niet onder. Er is ook een lijstje van gevallen waarbij nationale overheden uitzonderingen 'mogen' maken. in 2008 werden bewust museumlijnen én museummaterieel op het hoofdnetwerk onder de mogelijke vrijstelling gebracht.

In 2016 is dat artikel (art. 2 lid 3) gewijzigd in "infrastructuur en voertuigen voor strikt lokaal, historisch of toeristisch gebruik". Er staat nergens dat het de bedoeling is de reikwijdte van de oude tekst te beperken. Volgens mij is het dus nog steeds mogelijk de ZLSM een vrijstelling te verlenen voor het stukje tot Valkenburg. Als dat zo is, dan gaat het dus om een Nederlandse maatregel, waarbij de EU weer eens als zondebok wordt aangewezen.

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32016L0798&qid=1490285429633&from=en
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: ZLSM voorlopig niet meer naar Valkenburg
« Reactie #35 Gepost op: 12 April 2017, 07:29:37 »
Reizigers van de Zuid Limburgse Stoomtrein (ZLSM) kunnen dit seizoen gratis gebruik maken van de Arriva-treinen van Valkenburg naar Schin op Geul en omgekeerd.


Beide vervoerders hebben dat afgesproken.

Eindstation Schin op Geul
De ZSLM hoopt zo de schade te beperken nu haar antieke treinen niet meer mogen doorrijden tot station Valkenburg. Dat blijkt uit het antwoord van het provinciebestuur op schriftelijke vragen van SP-statenlid Peter Visser.

Inspectie
De Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ITL) heeft een streep gezet door Valkenburg omdat niet alle machinisten van de ZLSM zijn opgeleid om op het openbare spoorwegnet te rijden. Het stuk van Valkenburg-Schin op Geul valt daaronder. De ZLSM heeft wel bezwaar aangetekend bij ITL en hoopt alsnog op een ontheffing.

Lees ook: Valkenburg niet meer in dienstregeling stoomtrein

Het provinciebestuur wil haar daarbij waar mogelijk ondersteunen, onder meer in de vorm van een juridische analyse. De ZLSM drijft op vrijwilligers en die hebben geen tijd om het benodigde certificaat te halen voor het rijden op het hoofdspoorwegnet
bron l1

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: ZLSM voorlopig niet meer naar Valkenburg
« Reactie #36 Gepost op: 12 April 2017, 07:55:50 »
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12451
    • sleutelspoor
Re: ZLSM voorlopig niet meer naar Valkenburg
« Reactie #37 Gepost op: 12 April 2017, 10:11:07 »
Zie ook HSL logistiek onder het motto, 'Gelijke monniken, gelijke kappen
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8487
  • Spoor N
Re: ZLSM voorlopig niet meer naar Valkenburg
« Reactie #38 Gepost op: 12 April 2017, 10:14:40 »
Ze rijden allebei op het spoor bedoel je? ::)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: ZLSM voorlopig niet meer naar Valkenburg
« Reactie #39 Gepost op: 12 April 2017, 10:31:54 »
Het gaat om ongelijke monniken.

HSL is een commerciële operator die in concurrentie met andere operators treinen over het hoofdnet rijdt, waaronder treinen met zeer gevaarlijke lading. In een concurrerende omgeving is de verleiding groot te besparen op kosten voor veiligheid - het valt overigens te bezien of dat bij HSL aan de orde is - vandaar dat de inspectie daar bovenop zit.

De situatie van de ZLSM is heel anders, vooral de drijfveer is anders. Het is niet voor niets dat de betreffende Europese Verordening de ruimte biedt om museumorganisaties vrijstellingen te verlenen. Geen commerciële operator zou dat als ongelijke behandeling hoeven te ervaren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re: ZLSM voorlopig niet meer naar Valkenburg
« Reactie #40 Gepost op: 12 April 2017, 10:41:58 »
Denk ook niet dat een commerciële operator nadenkt over hoe men in Limburg met een stoomtrein rijdt. Die heeft wel andere dingen aan zijn hoofd...
Maar ZLSM rijdt daar net zo als elke andere vervoerder op een stuk hoofdspoor in beveiligd gebied. En om daar te opereren moet je aan bepaalde eisen voldoen. Eisen aan materieel en eisen aan personeel. Dus moeten ze opgeleid zijn als machinist VB.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: ZLSM voorlopig niet meer naar Valkenburg
« Reactie #41 Gepost op: 12 April 2017, 11:45:25 »
Ik heb daar niet onmiddellijk een oordeel over, maar we kunnen wel constateren dat de ZLSM tot voor kort een ontheffing had en dat de inspectie zich nu verschuilt achter Europese regelgeving om dat te veranderen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: ZLSM voorlopig niet meer naar Valkenburg
« Reactie #42 Gepost op: 12 April 2017, 13:02:49 »
Waarom een uitzondering maken voor museummaterieel. Er zitten ook mensen in een museumtrein die veilig vervoerd moeten worden. Als er iets gebeurt en er blijkt dat het treinpersoneel niet is opgeleid, dan krijgt de inspectie op haar *** dat ze haar werk niet heeft gedaan. Zeker na de parlementaire enquête kan ik enige voorzichtigheid van de inspectie goed voorstellen. 

En parallel: ik mag toch ook niet zonder groot rijbewijs met een historische autobus aan het wegverkeer deelnemen.

De vraag is alleen waarom er geen traject op maat is overeengekomen. Maar daar kan ik niet over oordelen: ik ken de inhoud van de gesprekken tussen ZLSM en ILT niet.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: ZLSM voorlopig niet meer naar Valkenburg
« Reactie #43 Gepost op: 12 April 2017, 13:58:05 »
En parallel: ik mag toch ook niet zonder groot rijbewijs met een historische autobus aan het wegverkeer deelnemen.

Maar een chaffeursdiploma is niet altijd verplicht. Er is dus ook op de weg een verschil.

Om de parallel maar even compleet te maken: zowel de wegenverkeerswet als de spoorwegwet worden genoemd in de wet op economische delicten.
Als een bedrijf economisch voordeel behaald door zich er niet aan te houden wordt je dus ook anders behandeld. Zowel op het spoor als op de weg.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: ZLSM voorlopig niet meer naar Valkenburg
« Reactie #44 Gepost op: 12 April 2017, 14:09:09 »
De situatie van de ZLSM is heel anders, vooral de drijfveer is anders. Het is niet voor niets dat de betreffende Europese Verordening de ruimte biedt om museumorganisaties vrijstellingen te verlenen.

Commercieel of hobby-matig, wet is wet.

Waar kan ik die verordening terug vinden?