Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 21:45:15
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 21:44:03
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door henk
Vandaag om 21:37:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 21:34:35
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 21:29:05
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
Vandaag om 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 21:00:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 20:58:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
Vandaag om 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
Vandaag om 20:35:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:24:41
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
Vandaag om 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
Vandaag om 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
Vandaag om 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:33:48
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
Vandaag om 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:07:50
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:04:55
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 12:39:03
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 12:08:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12

Auteur Topic: Roco of Fleischmann  (gelezen 18521 keer)

Peter H

• USA On30
  • Offline Offline
    • http://modelbaan.wordpress.com/
Re: Roco of Fleischmann
« Reactie #45 Gepost op: 01 January 2008, 21:39:44 »
Misschien moet je eerst die roco rails afwachten. Misschien vind je dat wel helemaal geweldig...

Peter H

Reinier T.

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 06 January 2008, 22:41:28 »
Nou het is inmiddels een heel eind opgeschoten. Ik heb een hele zwik materiaal opgekocht van een goede vriend van me. Weliswaar niet alles is naar mijn zin maar  het grootste gros wel. Met name zitten er heel veel Tee rijtuigen bij en locs van de DB. Een nadeel, bijna niks is digi. Wel voorbereid. Ben nog naar Brekelmans geweest om een tram te kopen en een uhlenbrock Dcc decodertje. Eigenlijk is het inbouwen makkelijker dan ik dacht.

Moet alleen nog de juiste krimpkousen vinden voor de decoder.

Verder heeft mijn oom de electrotechneut zijn hobby in N spoor wederom hervat en aan hem heb ik ook een schat aan informatie. Heb vandaag de hele dag zowat met hem over modelspoor gehad. Echt leuk om zijn ervaringen te horen.

Ik ga morgen avond wat foto's maken voor de verkoop van sommige spullen. Ben ik er toch, ondanks ik nog niet kan bouwen, er lekker mee bezig. Dan nadert mijn verjaardag ook nog eens, met mijn vergaard geld ga ik rails kopen en een besturingssysteem. De roco multimaus zal het worden en toch de profirail. Heb inmiddels veel goeie dingen over de kwaliteit van FLM gehoord.

Groeten

Reinier T

Laurens

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 06 January 2008, 23:09:02 »
Moet alleen nog de juiste krimpkousen vinden voor de decoder.

Een krimpkous om een decoder doen lijkt me geen goed idee, een decoder moet m.i. kunnen "ademen". Als je dan toch een decoder met "krimpkous" wil kun je beter Lokpilot decoders kopen. Deze kunnen wel "ademen" aangezien deze bij de onder- en bovenkant (of linker- en rechterkant - hangt er vanaf hoe je ze beet pakt) gewoon open zijn. De krimpkousen die daar opheen zitten lijken me ook iets dunner dan een "normale" krimpkous.

Iemand bij ons op de club had z'n decoder ook "ingepakt". Drie keer raden wat hij met deze decoder kon doen.... Je kunt een Ühlenbrock decoder beter stevig vastzetten met dubbelzijdige tape (heb je geen moeder die zelf kaarten maakt - ik wel en ik maak handig gebruik van haar tape voorraad :P). Als het goed is zit er ook al een stukje tape bij de decoder (in het doosje).

Reinier T.

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 06 January 2008, 23:25:02 »
Hey ik dacht dat dat juist op de handleiding van de decoder stond.

Inderdaad zit er een stukje dubbelzijdige tape bij. Daar zal ik dan maar gebruik van maken.

Groeten

Reinier T

Laurens

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 07 January 2008, 18:29:38 »
De fabrikant zal altijd aangeven dat de decoder geïsoleerd moet worden. Sommige fabrikanten leveren dubbelzijdige tape mee, andere fabrikanten zoals ESU doen zelf al aan isolatie.

Het hangt natuurlijk van lok of treinstel af of je extra maatregelen moet nemen. Bijvoorbeeld bij een Plan V. In de handleiding raad men aan om de stekker te isoleren aangezien de 6-polige contrastekker tegen het motorschild aanzit. Een simpel stukje tape of een krimpkous om de stekker doen (hier kan het wel!) levert dan een goed resultaat op.

Petertrein81

• Offline Offline
  • Taurus en Vectron fan!!
« Reactie #50 Gepost op: 08 January 2008, 08:09:29 »
De roco multimaus zal het worden en toch de profirail. Heb inmiddels veel goeie dingen over de kwaliteit van FLM gehoord.

Ik heb steeds meer wissels van FL waarvan de aandrijving en/of de bewegingsmechanieken van de wissels zelf minder beginnen te worden, de wissels gaan steeds moeizamer goed om en maken dan wel eens geen contact
(gevolg 1: Stilstaande trein/ gevolg 2: Ontsporingen).
Ik zou als ik jou was nog eens nadenken over je besluit om FL te nemen, het is best goede rails maar de wissels beginnen me steeds meer teleur te stellen. En als ik zo lees ben ik daar niet alleen in.

Je mag van mij best weten dat ik er hard over nadenk om over te stappen naar Roco Geoline.
Motivatie voor deze keuze, ik vindt dat deze rails een erg mooie railstaafprofiel heeft,  het feit dat de wisselaandrijving onder de bedding zit en tot slot nog de goede aansluiting onderling tussen de rails, die het mogelijk maakt een semipermanente baan te maken. Wat voor mij wel goed uitkomt omdat ik de baan toch mee wil nemen als ik binnen enkele jaren zelf een woning ga kopen.

Groet Petertrein81,

Hanzelijn

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 08 January 2008, 09:04:01 »
kan je niet gewoon bij de rechte stukken fleischmann profi gebruiken en voor de wissels een ander merk.

Reinier T.

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 08 January 2008, 18:02:25 »
Ik vraag me af hoe dat er dan uit gaat zien.

Ik heb mijn oom van de week gesproken en die heeft al jaren ervaring met Fleischmann en die is juist zeer te spreken over de wissels van hun. Weliswaar niet de profirail maar de techniek zal toch wel hetzelfde zijn neem ik aan.

Is Tillig dan toch de beste keus voor mij???

Groeten

Reinier T

Lars Smelter

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 08 January 2008, 18:27:52 »
Op de engelse wissels van Fleischmann profi willen nog wel eens locs blijven steken, hebben meerdere hier op het forum last van
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Alex Langenkamp

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 08 January 2008, 18:40:11 »
Beste Reinier en Lars,

Wil ook even mijn ervaring met je delen.
Ik heb voorheen ook een baan gehad met Profirails in combinatie met de Model-rails van Fleischmann. Op zich zijn het goede wissels en ook de geometrie van het Profirails-systeem is zeer uitgekiend, zodat je met betrekkelijk weinig verschillende railelementen een leuk railplan kunt maken (wat ook weer een nadeel kan zijn >lees verder).
Ik ga in de toekomst echter geen gebruik meer maken van Fleischmann rails en wissels. Dit komt voornamelijk door de kunststof puntstukken die Fleischmann in de wissels gebruikt. Ik kreeg te maken met stilvallende locomotieven, voornamelijk in wisselstraten waar meerdere wissels achter elkaar liggen. Dit kwam door slecht contact op de puntstukken (vooral kleine twee- of drieassige locomotieven zijn hier gevoelig voor). Ook langzaam rijden over de wissels viel tegen. Met een redelijke snelheid schuift de loc wel door, das geen probleem. Ook ik heb problemen met de wissels gehad. Er zit namelijk een heel complex mechaniek in het wissel gebouwd, wat prima werkt bij nieuwe wissels. Mijn ervaring is echter dat na verloop van jaren gebruik en de lange stilstanden die er af en toe zijn (als je even niet rijdt, bijvoorbeeld in de zomer) het stof en vuil toch weet door te dringen in deze mechaniekjes en zo de werking van het wissel negatief beïnvloed. Deze mechaniekjes besturen namelijk naast de wisseltong(en) ook enkele contactpunten in het wissel (de beruchte engelse wissels) die de goede spoorstaven voorzien van de juiste polarisatie (+ of - bij analoog). Gevolg is dus ook weer railstaven die zonder stroom komen te zitten en dus stilvallende locomotieven.
Momenteel heb ik geen ruimte voor een modelspoorbaan, dus ben ik lekker aan het investeren in nieuw materieel. Ik weet echter wel dat ik persoonlijk ga kiezen voor Tillig Elite rail, zodra ik weer een modelspoorbaan ga bouwen. Het is goedkoper dan Profirails en je bent vrij voor wat betreft je sporenplan. Je zit niet meer vast aan het uitgekiende Profirailgeometrie. Het Profirailsgeometrie heeft namelijk vaste wisselhoeken en railafstanden waardoor je dus enigszins beperkt bent in je railplan. Wisselstraten moeten strak worden gelegd, omdat de wissels anders niet toelaten. Dit kan een nadeel zijn. Tillig heeft wissels die je een beetje kunt vormen naar je wensen. Ze zijn namelijk enigszins buigbaar. Je kan zo dus mooi de werkelijkheid nabouwen, want ook hier zie je wissels in allerlei verschillende vormen en maten!
Let wel, Ik kan je alleen mijn ervaring geven. De keuze is aan jouw. Profirails is zeker geen slechte rails, maar het heeft zijn schaduwkanten.

Groeten Alex

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 08 January 2008, 20:52:45 »
Briljant. Dat wordt dus Tillig Elite voor mij. Dankjewel voor de uitgebreide verhaal!

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Alex Langenkamp

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 08 January 2008, 22:43:09 »
Graag gedaan Peter!

Groeten Alex

Reinier T.

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 09 January 2008, 01:17:59 »
Het probleem echter is dat ze tweedehands erg veel hebben voor profirail en van Tillig is er vrij weinig.....

Maar verder bedankt voor je verhaal Alex. Het is een stuk duidelijker geworden,

Verder heb ik mijn gekochte collectie verder uitgesplitst. Het is precies zoals ik dacht heel veel Tee Sbb en noem maar op. Ik zal binnenkort de foto's plaatsen op het andere draadje.

Verder heb ik ook nog een tram gekocht van roco met decoder van Uhlenbrock.
Dat treintje rijdt super lekker over het spoor in vergelijking met de andere locs die ik uit bovenstaande collectie heb.

Ik houd jullie op de hoogte.

Groeten

Reinier T

Reinier T.

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 27 January 2009, 22:03:41 »
Om maar weer even op te rakelen........ :D

Ik heb inmiddels mijn zolder bijna zover voor de bouw. heb wat treinmateriaal bij elkaar gespaard. Ben nu bezig met baanplan en rails kopen...

heb alleen een probleempje, tillig elite 83 werkt niet met mijn oudere omgebouwde fleischman re4/4 sbb cff. Kan ik dit euvel oplossen door er een roco onderstel in te bouwen, dwz andere wielen?

Ik weet er nu even geen raad mee. heb twee van deze locs. Vind ze supermooi alleen dit gaat zo niet werken ben ik bang.

Alvast bedankt voor jullie wijsheid!

Groeten

Reinier T

Robert B.

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 28 January 2009, 00:56:51 »
Ik persoonlijk zou voor Piko A gleis gaan. Dat ziet er realistischer uit, roest niet en is ook nog eens een heel stuk prijsgunstiger.
"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."