Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
Vandaag om 19:30:36
20 jaar BNLS door Marco1044
Vandaag om 19:29:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 19:27:27
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 19:23:59
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 19:00:00
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door lrrw
Vandaag om 18:55:29
Handregelaar aan IB Basic door laurent
Vandaag om 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
Vandaag om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 16:33:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:22:52
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
19 Toen door Vroeger
Vandaag om 05:58:47
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
  

Auteur Topic: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"  (gelezen 75857 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #90 Gepost op: 30 August 2017, 23:19:11 »
Ik was van plan om tot na zaterdag even geen foto's van dat gepruts meer te maken, maar ik kan het gewoon niet laten.

Het leggen van bullhead rails is veel lastiger dan het leggen van Peco code 75. Dat heb ik wel ondervonden.
Het is niet alleen een ontdekkingsreis, maar ook de flexrails van SMP en vooral Legacy hebben heel andere eigenschappen, waardoor het leggen er niet makkelijker op wordt. Dan zijn er nog de lassen, die eerst passend gemaakt moeten worden. En isolasjes bestaan er niet, maar ik heb ze ooit een keer van Exactoscale gekocht. Ik wens het niemand toe om die toe te passen. Je hebt een enorm geduld nodig en ze breken heel gemakkelijk. Maar langzamerhand gaat het me toch steeds een beetje beter af.

Ik hoop dat het resultaat uiteindelijk de moeite waard zal zijn: fijner en echter spoor, mooiere raillassen en hopelijk met goede rijeigenschappen.
Als dat niet zo is, dan had ik net zo goed die code 100 kunnen laten liggen.....

Leen.
« Laatst bewerkt op: 30 August 2017, 23:27:34 door St00mboy »

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1153
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #91 Gepost op: 30 August 2017, 23:24:55 »
 ;D ;D
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • G5
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #92 Gepost op: 31 August 2017, 08:54:33 »
Ik ben ook nog niet bedreven in het leggen van Peco Bullhead, bij mij gaat het alle kanten op en ik krijg geen mooie "flows". Maar dat kan ook aan mij liggen  ::). Vandaar maar even overgestapt op de track van C&L.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #93 Gepost op: 31 August 2017, 10:44:18 »
Wat voor lassen gebruik jij?

Leen.

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • G5
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #94 Gepost op: 31 August 2017, 15:13:12 »
Ik gebruik de standaard code 75 lassen van Peco, zowel de gewone als de isolatie. Levert met de Bullhead rails van C&L geen problemen op.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #95 Gepost op: 08 September 2017, 21:46:07 »
Afgelopen weekend heeft Blackwater Goods Yard twee dagen in de BMB baan te Eindhoven meegedraaid.
De achterkant en het roof zaten er nog niet op.

Er is nog één klein hobbeltje wat ik even moet nakijken, maar het rijden ging 100% probleemloos.
Alleen als er oude dikke plastic wielen uit het stenen tijdperk of pizzacutters over de bak gaan, dan willen de wagens op de wissels en de kruising wel eens opgetild worden.
Hierbij een paar foto's.
Eerst leeg:


En daarna met karretjes:


Met langsrijdend verkeer:


Een algemene indruk:


Op de yard kon niet gereden worden, want om 22h00 's avonds op de dag vóór Eindhoven kwam ik erachter dat er een kortsluiting ergens in de yard zit.
Eerst uitzoeken dus....  :-\

Leen.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6479
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #96 Gepost op: 08 September 2017, 22:24:30 »
Ik ben/was erg onder de indruk van de zelfgemaakte wissels.  (y)

Gr, Hans

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1153
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #97 Gepost op: 09 September 2017, 00:02:50 »
Fraai gezicht: mijn Gouden Dom op de nieuwe bak!

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #98 Gepost op: 10 September 2017, 15:20:09 »
Hoera, de kortsluiting is er uit!  (y)
Het zat in de oude bedrading, die ik nu (pas) verwijderd heb.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #99 Gepost op: 10 September 2017, 21:28:38 »
Vanmiddag de oude bedrading onder bak 1 verwijderd, maar wat nu? :o ???
Kroonsteentjes? Het staat wel netjes maar ik heb een hekel aan die dingen.
Je hebt nooit een lekker gevoel tijdens het vastschroeven van dat het goed raak is. En de naastliggende schroefcontacten zijn niet met elkaar verbonden, dus dat moet je ook nog doen. Of je moet alle draden tegelijk in één gat proppen.  :-\
OK, als je klaar bent ziet het er meestal wel netjes uit, dat moet ik zeggen.  (y)
Ik heb een keer wat uitgevonden met lasdoppen, maar ik heb nog niet bedacht hoe ik ze aan de bak vast ga maken.

Onder mijn oude bak had ik vertinde printplaten geschroefd, waaraan ik de draden vastsoldeerde. Het zag er niet uit - daarom heb ik er nooit een foto van op het forum gezet ;D - want het waren erg veel draden: elk stukje rail, elk wissel en elke kruising krijgt bij mij een draadje, ook een stukje van bijv. 5 cm. Ik vertrouw absoluut niet op raillasjes, tenzij ik ze aan beide railuiteinden vast soldeer.
In mei 2014 zag het er zo uit:

(Blauw = zwart = het achterste spoor). Later heb ik het aangepast toen ik de yard elektrisch afscheidde en nog veel meer draden aansloot. Daarvan heb ik nooit een foto gemaakt.

Ik heb in 3 jaar nooit meer naar deze soldeerverbindingen gekeken en heb er nooit een probleem mee gehad. Dat het er niet mooi uitzag nam ik op de koop toe. Maar op mijn bak kon ik met mijn 2-assertjes stapvoets op de yard rijden en heb daarbij vrijwel geen problemen gehad met stotteren. Ik smeerde wel een likje ATF op de rails, dat wel.

Op de oude bak was het hoofdspoor elektrisch gescheiden van de goods yard, en dat ga ik nu opnieuw doen. Dat betekent dat ik ook voor de yard vertinde printplaten onder de bakken ga schroeven. In elk van de drie vakken zitten er twee bovenaan (de bak staat op zijn kant) voor de mainline en in het midden twee voor de yard. Er zijn drie vakken en dus komen er sowieso totaal twaalf vertinde printplaatjes in de bak. Ze zitten er op bak 1 zelfs al in en zijn per drie met elkaar verbonden met een 1mm2 draadje. In het middelste vak zit de hoofdprintplaat, die de printplaten in de zijvakken voedt.
Het op- en afrijspoor wordt operationeel en omdat ik gebruik ga maken van twee verschillende centrales wordt het elektrisch van de rest gescheiden. Normaal krijgt het de rijstroom van de yard (Centrale 2), maar als ik een wissel in het hoofdspoor omzet, dan schakelt het om naar het hoofdspoor (Centrale 1). De draadjes daarvandaan krijgen dus nog hun eigen twee printplaatjes. Die zitten er nog niet. Het worden op bak 1 dus totaal 14 van die vertinde printplaatjes met erop gesoldeerde draden.

In de buitenste twee vakken onder bak 1 zitten bovendien kroonsteentjes, die met deze printplaten verbonden zijn. Vier stuks per vak: twee voor de mainline en twee voor de yard. De contactjes hiervan zijn al doorverbonden. Ik gebruik de kroonsteentjes voor als er onverwachts iets aangesloten moet worden, dus eigenlijk voor noodgevallen. De afgelopen drie rijdagen had ik het hoofdspoor op de kroonsteentjes aangesloten, omdat de oude bedrading niet meer intact was.
Hier zie je de kroonsteentjes zitten. Er gaat per kroonsteentje 1 kabel van 1mm2 naar een vertinde printplaat:

De tie-raps heb ik nooit aangetrokken, want de draden blijven er heus wel in hangen en zo kun je ze nog een beetje verschuiven of er eentje bij steken.

Ik moet nog alle draden vanaf de rails aansluiten, die nu in de kroonsteentjes zitten of nog niet aangesloten zijn.
Het ziet er nu zo uit:


Dat is al heel wat overzichtelijker dan vanmorgen.....  ;D

René is begonnen met het schilderen van een nieuwe backdrop. Ik heb hem carte blanche gegeven (zo heet de kroeg bij hem om de hoek ;D).

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 September 2017, 22:22:13 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6479
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #100 Gepost op: 10 September 2017, 21:36:04 »
@Leen,

(y),

Je was even van de straat. Nu maar hopen dat alles het doet én blijft doen. Anders hebt je er op een rijdag een hobby bij: "Waar zit die fout?" ...  ;D

Gr, Hans


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #101 Gepost op: 10 September 2017, 21:44:24 »
Die "hobby" heb ik al - waarom ik eigenlijk? -  en tot nu toe niet vanwege de fouten op mijn bak.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #102 Gepost op: 13 September 2017, 22:33:24 »
Beide bakken zijn nu volledig bedraad op de draden van de goods yard en alle frogs na.
Alle oude bedrading en noodvoorzieningen t.b.v. de afgelopen drie rijdagen zijn verwijderd.
De nieuwe bedrading zit in 3 groepen aangesloten: de main line, de yard en het opstelspoor.
De yard wordt gevoed door een Roco kastje wat vast onder bak 2 gehangen wordt. Henk heeft daarvoor al een beugel gemaakt.  (y)
Het opstelspoor wordt omschakelbaar tussen beide centrales. Ik wil dat eenvoudig met een relais doen.
De frogs in het hoofdspoor zullen worden aangesloten op een Hex frog juicer.
Die ligt al klaar, maar ik ga eerst de yard opnieuw doen, want ik vond de sporenloop er niet mooi uitzien en ook niet praktisch.
Beetje lullig als de frog juicer onder de bak geschroefd zit, en je boort er per ongeluk doorheen, brrrrrr... :'(

Achter het hoofdspoor heb ik op de bak maar een cm of 30 waar ik de yard kwijt kan.
Zoals het er nu ligt kom ik niet mooi met mijn goods shed uit en het komt allemaal ook nogal ver naar achteren.
Erg veel schuiven kan niet en naast het eerste spoor geef ik gelijk al veel ruimte weg.
Dat ga ik dus veranderen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 14 September 2017, 10:14:14 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #103 Gepost op: 19 September 2017, 19:21:54 »
De bak??
Welke bak?  ???

Oja, da's waar ook. Met alle feestelijke tussendoortjes (voetbal reünie met alleen een derde helft  :P, voetbalwedstrijd, andere sociale hoogtepunten) zou je het haast vergeten.
Al het spoor wat op de yard lag is weer gesloopt en ik ben weer opnieuw begonnen.
Zo'n dubbele bak geeft best meer mogelijkheden, maar de beperking van de diepte blijft.
Daardoor kun je eigenlijk niet echt veel kanten op als je zoals ik een goods yard wil maken.
Het zal dus weer aardig op de oude bak gaan lijken, maar dat geeft niet.

Maar goed, ik heb nòg twee wissels gemaakt voor op de overgang en die zitten er nu provisorisch in. Het oogt nu beter dan anderhalve week geleden.
Het schiet allemaal niet erg op, maar met vallen en opstaan komt er nu een werkbaar plan in zicht met enige mogelijkheden voor het rijden.
Het spoor achteraan komt er ook weer. De kolenbakken kunnen er naar de quarry en er kan zelfs een push-pull treintje of een railcar op rijden. En het geeft mogelijkheden om evt. naar de buren te gaan.
Gewoon lekker treintje spelen!  (y)

Hoever was ik drie jaar geleden ook alweer?
Op 11 september 2014 - dat is 2 dagen voor de rijdag op de 4e Beneluxspoordag in Utrecht en 43 dagen voor Eurospoor - heb ik het hoofdspoor gelegd. Dat zag er toen zo uit:

Op 13 september op de rijdag was de bak helemaal zwart op de 2 hoofdsporen na.

We hebben nu nog 44 dagen, ik lig dus aardig op schema  :-\  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 19 September 2017, 21:28:58 door St00mboy »

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1598
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #104 Gepost op: 19 September 2017, 19:26:03 »
En boe is het met de Highland Park?
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol