Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"  (gelezen 64509 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #105 Gepost op: 19 september 2017, 19:47:12 »
Die is verdampt.  ;)

Leen

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #106 Gepost op: 20 september 2017, 20:39:47 »
Vandaag alle rails op lengte gemaakt, draden eraan gesoldeerd en provisorisch op de plek gelegd.
Nu eerst nog even de bevestiging voor de railuiteinden onder handen nemen.
Als alle sporen definitief gelegd zijn kunnen we met verf, lijm en andere troep gaan kliederen.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #107 Gepost op: 25 september 2017, 23:09:13 »
Het is nog steeds work in progress en het is nog steeds een troep. Nog geen foto's dus.... :-\
Ik heb een manier bedacht om de sporen, die immers op schuim liggen, naar de bakuiteinden toe met epoxylijm zo vast te maken dat je het er niet meer vanaf krijgt zonder het spoor incl. de gesoldeerde wissels kapot te trekken.
De railuiteinden richting de BB's maak ik zo ook allemaal muurvast. Op de beide BB's zitten flexibele railuiteinden dus dat past altijd.

Ik ben een groot voorstander van - waar mogelijk - flexibele railuiteinden. Dan heb je geen last van de werking van het hout en je krijgt het altijd passend. Maar tussen de twee bakken in gaat dat nu eenmaal niet. Ja, ik heb wel wat bedacht, maar dat was nadat ik het al vastgemaakt had. En ik weet ook niet zeker of het goed had kunnen werken (waarschijnlijk wel  ;D).

De meeste wissels liggen nu vastgeplakt. Ik moet er nog twee doen. Ik ben van het idee afgestapt om bij de wissels direct na het plakken de ballast erop te strooien en wel omdat er al een paar keer toch weer ballast onder de bielzen terechtkwam.  :o  Dat is heel vervelend en je gaat er allemaal lelijke woorden door spreken. :-[ Het ligt wel heel erg vast: van één PCB biels heb ik ook al een stukje afgebroken.  :-\

De bakovergang midden op de yard heeft aan weerszijden wissels. Ik heb hem nu al 3 keer gemaakt en ik geloof dat het nu eindelijk goed is. De rechte overgang is niet zo moeilijk, maar voor de schuine heb ik al 3 schuiflasjes en 4 wissels gemaakt. Midden op de bak moet het niet alleen goed werken, maar het moet er ook nog een beetje uitzien. Het custom made lasje wat ik nu heb ziet er het beste uit. Op dit moment ligt hij weer onder een plank met een paar blikken erop, dus geen foto.

De wissels liggen in het midden op de bakovergang tegen elkaar aan. Om kortsluitingen te voorkomen is ook hiervoor een custom made oplossing bedacht. Helaas kan je nu eenmaal geen isolassen op de overgang gebruiken, zeker niet de gammele isolasjes van Exactoscale die ik heb.

Eigenlijk is alles wel zo'n beetje custom made. Ik vraag me als ik bezig ben wel eens af of er nog meer van die idioten zijn die dat allemaal op die manier doen.  ???
Meestal schroef of plak je de rails toch gewoon vast op het hout en leg je er gewoon een Peco wissel tussen? Het moeilijkste is de electrofrog, verder is het een eitje. Raillasjes? Bakovergang? Allemaal geen probleem.
De raillasjes die ik heb van Legacy passen niet eens op hun eigen rails. Ik moet ze evenals die van Peco passend maken. Isolasjes voor code 75 bullhead zijn er bij mijn weten niet meer te koop. Ik heb nog oude voorraad, maar die zijn ontzettend gammel en breken heel erg snel.
Alle open stukken tussen twee rails smeer ik dicht met epoxy, ook bij de isolasjes. Dan ziet het er weer een stukje beter uit.

Zonet ben ik nog even een wissel vast wezen plakken en nu zit ik lekker aan een drupje Glenfiddich.  :P

Leen.



« Laatst bewerkt op: 25 september 2017, 23:59:40 door St00mboy »

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #108 Gepost op: 26 september 2017, 11:41:11 »
Slainte!
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #109 Gepost op: 28 september 2017, 22:56:09 »
Vanavond een Mardec in elkaar gezet.
Ik wil proberen om de wissels met Mardec te besturen.
Hopelijk doet-ie het!

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #110 Gepost op: 28 september 2017, 22:58:00 »
Dat gaat vast lukken. :)

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #111 Gepost op: 28 september 2017, 23:01:56 »
Bij de tweede ontbreekt er de diode en ik heb die diodes 1N4148 niet.
Ik heb Nico om raad gevraagd.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 28 september 2017, 23:16:07 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #112 Gepost op: 29 september 2017, 22:35:28 »
Bak 1 is nu volledig beraild en op bak 2 moet ik nog 2 dode sporen doen.
Of er  mooi gaat uitzien?
Geen flauw idee.
Het is de bedoeling dat het mistig wordt, dus dat je alleen van dichtbij alles goed kan zien.  8)

Het gaat er mij vooral om dat er zoveel mogelijk plezier aan de bakken te beleven is.
Dus operationeel moet er het e.e.a. mogelijk zijn.

Bij de oude bak was er geen verbinding met het hoofdspoor en dat is er nu wel.
Dan  gaat het er verder om wat er op de yard mogelijk is om met de karretjes heen en weer te sjouwen.
De grote vraag is of je dat met een yard shunter wil doen of met de lok van de pickup goods.
In het laatste geval moeten er misschien nog wel 2 wissels extra gelegd gaan worden.
Ik ben erover aan het denken of dat veel extra mogelijkheden geeft en of er plek voor is.
Er liggen nu al 8 wissels op de bakken.  ::)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 29 september 2017, 23:12:07 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #113 Gepost op: 30 september 2017, 21:54:51 »
.......................................Op de oude bak was het hoofdspoor elektrisch gescheiden van de goods yard, en dat ga ik nu opnieuw doen..............

Een change of plans:
De elektrische scheiding was nodig om te voorkomen dat de hele baan plat gaat bij een kortsluiting op de yard ten gevolge van een verkeerd staand wissel.
Dat is eenvoudig op te lossen door het plaatsen van frog juicers. Ik heb nu juicers voor alle 12 frogs besteld en daarmee wordt het mogelijk om zonder problemen de yard elektrisch op de centrale van de BMB-baan aan te sluiten.
We moeten daarmee nu wel even iets afspreken over het nummeren van de wissels.  ;D
Het lijkt me het beste dat ik gewoon een aantal adressen toegewezen krijg.

Leen.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #114 Gepost op: 30 september 2017, 22:48:30 »
Geven die frog juicers een spanningspiek bij het schakelen?

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #115 Gepost op: 01 oktober 2017, 20:57:21 »
Geen idee, maar iedereen die ze gebruikt is er tevreden over.
Ik vind dat we die dingen beter ook op uitgaande wissels van de Fiddle Yard kunnen zetten.
Voor zo'n €5,00 per stuk kun je niet tobben.
De irritante kortsluitingen van "vergeten" wissels behoren daarmee tot het verleden.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2017, 21:00:06 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #116 Gepost op: 01 oktober 2017, 20:59:57 »
Vandaag de laatste twee stukken spoor op de yard geplakt.
Het "Blikken Tijdperk" hoort daarmee nu hopelijk tot het verleden.
Nu eerst de boel doormeten en dan alle draden aansluiten.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #117 Gepost op: 01 oktober 2017, 22:00:38 »
Saai, dat ge-OH zonder foto's, hè?  :-\

Daarom hierbij voor de liefhebbers een paar plaatjes van de lasjes die ik gebruik.
Hier zie je ze op een wissel zitten. Het mooie metalen Peco lasje is in focus en daaronder zie je op de frog het isolasje van Exactoscale.:


Daarna heb ik er een stuk rail op aangesloten. Natuurlijk moet het allemaal nog wel geverfd worden om het echter te laten lijken:


De gebruikte lasjes zijn ontzettend klein. Zo klein dat je soms ineens je vocabulaire weer uitbreidt als er iets ongewensts gebeurt.  :-X
Op de volgende foto zie je ze liggen naast een schuiflasje van een biels, waarop 2 Peco code 75 raillasjes gesoldeerd zitten. Dan zie je pas hoe groot en lomp die zijn:


Ja, het is inderdaad een gepiel om de rails op die manier aan te sluiten, maar ik hoop dat het allemaal goed werkt en niet voor niets is geweest.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2017, 22:02:50 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #118 Gepost op: 02 oktober 2017, 23:15:12 »
Vandaag met de achterkanten en het roof aan de gang geweest. De achterkant van bak 2 bleek niet helemaal recht en haaks te zijn en dus moest er weer eens een oplossing bedacht worden. Deze bleek zonder grote ingrepen mogelijk te zijn m.u.v. wat denk-, pas- en meetwerk.  ;)

Verder wordt het roof vooraan in het midden van een dubbele bak niet ondersteund en hangt daar altijd een stukje naar beneden. Dat is een bekend fenomeen en er zijn ook al oplossingen voor bedacht, o.a. door Henk. Die oplossing is eigenlijk super, maar ik wil wel eerst graag zien dat hij goed werkt
Daarom heb ik toch alvast maar een plan B bedacht en provisorisch op werking getest:

De spanband is boven op het dak aan de voorkant van de middelste ribbe vastgemaakt. De plank op de foto staat achter de bak en steekt er een stukje bovenuit. Ik trek met de spanband over de plank heen het dak aan de voorkant omhoog. Dat gaat heel gemakkelijk. Daarna hou ik de spanband strak en maak ik hem achter de bak vast aan een poot. Het dak hangt nu op hoogte of, als er niemand aan de voorkant kijkt, misschien wel te hoog.  ;D

Ik ga dit een beetje "netjes" maken met een stuk touw en zodanig dat het ook makkelijk op te bouwen is.
Maar hopelijk werkt Henk zijn plan goed - dat is een veel mooiere oplossing - dan is het allemaal niet nodig.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #119 Gepost op: 08 oktober 2017, 21:17:24 »
Alle rails liggen inmiddels op de bakken en de bedrading is onder de bakken vastgesoldeerd.
De drie aparte groepen zijn weer met elkaar verbonden.
De afgelopen twee dagen bezig geweest om twee Mardecs in elkaar te zetten en ingeregeld te krijgen.
Ik heb nu twee Mardecs identiek geprogrammeerd en 10 servo's opgebouwd en op 90 graden ingesteld om op de bakken te monteren.
Daarna moet alleen met de laptop - die ik niet heb - nog "even"  ;D de uitslag van de servo's op de Mardec ingesteld worden.
Mocht er op Eurospoor iets zijn met de ene Mardec dan vervang ik hem gewoon door de andere.

Verder ben ik niet tevreden over de gesoldeerde RVS rails. Ook nu zit er weer een los. Ik weet zeker dat die ooit heel goed vast zat. Het lijkt erop dat de soldeerverbinding nogal bros is of zo, en dat hij gevoelig is voor bepaalde invloeden (trillingen tijdens transport, kracht die er af en toe op komt te staan) en op den duur dan toch weer breekt.
Ik ga deze rail nog één keer vastsolderen en daarna vervang ik de buitenste stukken rail gewoon door stukken nikkelzilver.
Ik zal blij zijn als ik weer treinen over mijn bak kan laten rijden....

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2017, 22:14:03 door St00mboy »