Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"  (gelezen 64537 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #15 Gepost op: 02 april 2017, 11:03:52 »
Deze loks stonden helaas niet in Barry.  ;)
Er stond daar hooguit een Fowler tender zoals achter de Patriot.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 02 april 2017, 11:34:39 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #16 Gepost op: 03 april 2017, 23:48:10 »
Het zal voor de mensheid vast geen mijlpaal zijn, maar voor de thuisbaan is het dat wel: de plaat hout t.b.v. de laatste module is nu op maat gemaakt en het hout voor de ovalen baan ligt zowaar 360 graden rond:


Er is niet veel aan te zien, maar er was nogal wat werk aan, doordat de plaat 2 à 3 mm te breed was en de achterste muur iets krom loopt.
Ik heb geen grote cirkelzaag of ander power gereedschap om 2mm van een plaat af te schaven, dus werd het vijlen.
Vanwege de kromming van de muur, waar ik geen rekening mee gehouden had, moest er daarna nog meer gevijld worden.  :(
Maar nu is hij mooi op maat en alle baseboards voor de baan liggen nu helemaal rond, dit was de laatste.
Dat is natuurlijk wel een mijlpaal.  :)
Gek dat je nu ook ziet wat je een paar jaar geleden vaudt gedaan hebt. Ik moest een paar dingen aanpassen, terwijl ik toen dacht het nagenoeg perfect gemaakt te hebben...  :-[

Het gaat er nu vooral om of de bakken makkelijk uitneembaar zijn. Met de vrij strak aangesloten naastliggende modules is er erg weinig bewegingsruimte.
Als het niet te doen is moet ik de plannen weer aanpassen, maar dat ben ik eigenlijk niet van plan, want wie A zegt moet ook B zeggen.
Ik ga dat morgen maar eens even uitvogelen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 04 april 2017, 18:32:59 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #17 Gepost op: 04 april 2017, 18:12:37 »
Zojuist geoefend of het misschien mogelijk is de bakken zonder schade voor een beurs of een BMB-rijdag uit de thuisbaan te halen.
Ik schat dat het hooguit een keer of 5, 6 per jaar nodig zal zijn, dus dat is te overzien.

Stap 1: Eerst de raillasjes vanaf de fiddle yard (die er nog niet zitten) opschuiven en (stap 2) de belendende zijmodule(die ik gisteren op maat heb gemaakt) omhoog tillen. Rechts begint de FY:


Een balk ondersteunt deze zijmodule:


De balk moet wel op maat gezaagd worden, anders staat hij nòg meer in de weg.  ;D Ik wil onder de module ook nog twee dwarslatten maken ter ondersteuning en om hem aan de bak te kunnen bevestigen.

Stap 3: Nu is er ruimte om de bak aan één kant op te tillen en er een lat onder te schuiven:


Stap 4: Datzelfde kan nu ook aan de andere kant:


Voordat ik de bak naar voren trek moet ik wel opletten (stap 5) dat er aan beide kanten voldoende ruimte tussen de bakken is, om eventuele schade te voorkomen:


Stap 6: de bak naar voren trekken en hem van de baan aftillen:




Stap 7: daar staat hij dan:


Zo'n bak is nog best aardig aan het gewicht, zeker als je niet zo groot bent.
Maar al met al lijkt het me op deze manier een goed toepasbare oplossing om de bakken zowel thuis als voor de BMB te kunnen gebruiken.

Het klittenband zit nu nog op de oude bak vastgeniet, maar ik ga het er zo meteen af pulken, want thuis wil ik liever geen klittenband aan de bakken hebben. Ik heb een alternatief bedacht op Steef (stedahult) zijn methode om klittenband aan de bak vast te maken met een hoekprofiel. Alleen doe ik het hoekprofiel andersom, nl. omhoog i.p.v. omlaag, want anders hangen  de gordijnen op de grond.

Nog even over de raillasjes en de wissels. Ik heb nog geen schuiflasjes gemaakt voor bullhead rail. Het wordt dus een wereldprimeur.  :o
De lasjes van Peco zijn er nog niet, dus moet ik voorlopig nog de Legacy lasjes van DCC Concepts gebruiken om ze te maken.
Ik heb trouwens gemerkt dat die nogal krap om de rail gaan, maar dat komt heus wel goed.

In Londen heb ik te horen gekregen dat de bullhead wissels van Peco niet eerder dan deze zomer aan de horizon zullen verschijnen. Of dat waar is weet ik niet, maar in dat geval kan ik er niet op wachten. Het betekent dat ik mijn zelfgemaakte wissels in het hoofdspoor zal moeten leggen. Bovendien heb ik een kruising nodig en die moet ik nog even maken.

Je ziet het: zàt te doen.  ::)

Leen.


« Laatst bewerkt op: 04 april 2017, 18:35:20 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #18 Gepost op: 10 mei 2017, 22:55:08 »
Ja, zat te doen....
En a.s. zaterdag moeten de bakken technisch operationeel zijn, dus het hoofdspoor moet er liggen en dat moet ook nog werken.

De afgelopen maand stonden er nogal wat andere zaken op het programma, dus er is niet veel beschikbare tijd geweest. Eerlijk gezegd had ik ook niet veel inspiratie, dat komt soms wel eens voor.
Maar goed, inmiddels ligt er op de bakken alweer een railbedding met daarop een vastgeschroefd, maar nog niet aangesloten hoofdspoor. Dat laatste komt omdat het spoor niet recht ligt, maar in een grote boog. Ik wilde eerst de boog kunnen uitleggen zonder daarbij gehinderd te worden door de bedrading.
Bovendien maak ik voor het spoor op deze bak geen gebruik van de gangbare vertrouwde Peco code 75 of 100, maar van bullhead spoor en ik heb inmiddels ontdekt dat dit toch wel een andere tak van sport is.
Met het leggen van Peco code 75 op de BMB, en ook op de Forumbaan, heb ik best de nodige ervaring opgedaan, evenals met het werken met de mix met code 100. Ook al wist je voorheen, al of niet vanuit je luie armchair, theoretisch best al aardig goed hoe de dingen zouden moeten werken, ontdek je alleen door het te doen dat het nu eenmaal niet altijd naar wens werkt. En daarvoor moet je dan, liefst slimme, oplossingen bedenken. Je ontdekt ook steeds weer nieuwe manieren om iets te kunnen maken. Er zijn op die manier voortdurend uitvindingen gedaan en sommige daarvan bleken er zelfs goed te werken.
Maar door het werken met bullhead ben ik opnieuw aan een ontdekkingstocht begonnen. Daarover zal ik binnenkort iets posten in de Litter Bin.

Ik heb inmiddels 5 merken bullhead rail tot mijn beschikking, SMP, C&L, Exactoscale, Peco en Legacy. Voor het hoofdspoor op mijn bak heb ik gekozen voor de RVS bullhead rails van Legacy, want daarmee verwacht ik minder last te krijgen van (de gevolgen van) oxidatie dan met het nikkelzilver van de overige merken.
Maar er komen door deze keuze wel nieuwe dingen op je af: als je RVS rails wil gebruiken, moet je daarvoor wel de RVS leren solderen. Dat is op zich misschien niet moeilijk, maar het gaat wel anders dan bij messing of nikkelzilver. En in het begin weet je niet of het gaat werken wat je doet, m.a.w. je moet er eerst weer vertrouwen in zien te krijgen. Ik heb vanavond een rode en een zwarte draad aan een stuk spoor gesoldeerd met mijn soldeerpistool uit de jaren '80, maar het ging niet gelijk goed.

Je moet de RVS ook door kunnen zagen of knippen. Mijn Peco NZ-rails knip ik altijd op maat met een Xuron tang. Inmiddels weet ik dat, ondanks de gunstige berichtgeving, het RVS doorknippen met een Xuron niet werkt. De Xuron knipt de rail wel door, maar niet zonder beschadiging: het kost je uiteindelijk je tang. De Proxxon ligt nu klaar om de rails door te slijpen.
Je moet rails niet alleen doorknippen, maar ook aan elkaar kunnen zetten.  (y) Met de fraaie kleine raillasjes van Legacy zijn de rails heel mooi aan elkaar te maken, maar dit is wel fijnschalig hoor. Ik moet er mijn +4 bril voor opzetten anders krijg ik ze er niet opgeschoven. Maar daarna heb je wel iets moois.

Ik had gedacht om schuiflasjes voor bullhead te maken met de mooie raillasjes van Peco of Legacy, maar dat feest gaat niet door, want toen het erop aankwam vond ik ze daarvoor niet geschikt. Inmiddels heb ik een stuk of 10 schuiflasjes gemaakt van spoor Z-raillasjes. Die werken wel maar ik vind ze met 7mm te kort.
Gelukkig zijn met een kleine aanpassing de code 75 raillasjes, die we altijd al gebruiken, prima BH-schuiflasjes. Dat is de beste oplossing die ik tot nu toe kon bedenken.

Op mijn BB's liggen sinds jaar en dag twee sporen van een stuk code 75, dat met een Peco SL-113 overgang verbonden is met een stuk code 100. Vandaag zijn de stukken code 100 rails incl. de SL-113 verwijderd. In plaats daarvan liggen er nu stukken spoor van bullhead rail aan de ene kant - zonder overgang - tegen de Peco code 75 rail aan gesoldeerd en aan de andere kant met een schuiflas erop om aan mijn bak te koppelen. De bielzen zijn van Exactoscale. De BB's zijn nu dus al klaar.
Desnoods kom ik zaterdag alleen met de 2 BB's.  ;D

Morgen verder en dan zal ik ook een paar foto's maken.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2017, 10:30:09 door St00mboy »

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #19 Gepost op: 10 mei 2017, 23:06:24 »
......
Desnoods kom ik zaterdag alleen met de 2 BB's.  ;D
......

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #20 Gepost op: 11 mei 2017, 19:01:40 »
Uuuhhhh Leen,

RVS is niet te solderen.
Koperlassen wel maar daar hebben de meeste hobbyisten de spullen niet voor.
Waarschijnlijk is het beste om er een raillas van messing of koper op te schuiven en die te voorzien van een draad.
RVS is ook nog eens zeer taai*, daarom wordt het veelal gebruikt voor buiten dingen die heel lang mooi moeten blijven.

Toch succes met de verwerking ervan.

Taai in de vorm van bewerken, is moeilijk te knippen, zagen, boren, solderen....
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #21 Gepost op: 11 mei 2017, 21:50:59 »
Volgens de gebruiksaanwijzing van DCC Concepts is hun RVS  te solderen met een bout van minimaal 50W op max. hitte en met de juiste flux en zilverhoudende soldeer.
Op het RMWeb-forum zijn er natuurlijk discussies over, maar een paar mensen hebben het inderdaad gedaan.

Natuurlijk wil dat niet zeggen dat het mij ook lukt, maar ik heb vanmiddag weer het e.e.a. aan elkaar gebakken en het lijkt goed vast te zitten.

Leen.

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #22 Gepost op: 11 mei 2017, 22:06:56 »
Ik moest het even opzoeken, maar RVS is gewoon te solderen. Wel belangrijk is dat de oppervlakte goed (chemisch) wordt gereinigd, omdat de soldeer anders niet hecht. Ik moet bekennen dat ik het zelf nog nooit heb gedaan.
Mvg, Bjorn.

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #23 Gepost op: 11 mei 2017, 22:11:05 »
Ik heb nog wel een boutje liggen van 300watt. Mag je wel lenen...
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #24 Gepost op: 11 mei 2017, 23:40:14 »
Bedankt, Richard, maar ik denk dat daar een reusachtige bit in zit.  Zo groot misschien wel: (y);D
Ik heb nu mijn Weller 75W klaargelegd, omdat ik met de soldeerstift van het soldeerpistool niet goed bij de rail kan komen.
Ik hoop nu maar dat deze bit niet te groot is.

Het RVS solderen gaat niet probleemloos. De draadjes van gisteravond kwamen toch weer van de rail af, dus nu heb ik twee PCB bielzen onder de rails gesoldeerd bij elk bakuiteinde. De draadjes soldeer ik daaraan vast.
Ik moet zeggen dat ik ook niet altijd succes had met het solderen van de bielzen, soms moest het over. Maar het lijkt nu allemaal vast te zitten.
De eerste bak is nu beraild, morgen ga ik de tweede doen en dan allebei bedraden, 8 draadjes per bak. Dan is het doormeten en klaar. Er is geen tijd meer om proef te rijden.

Inmiddels begrijp ik van het principe dat er een oxydelaagje op het metaal zit, wat je er eerst af moet vijlen.
Daarna kun je met de juiste flux en zilverhoudende tin en met een erg hete bout met een beitelbit (chisel bit) je RVS rail solderen. Zo'n bit heeft die Weller.
Als die bielzen zitten dan is het nare werk gedaan. Want leuk is het niet, dat RVS solderen, als je de kunst nog niet beheerst, en het kost erg veel tijd.  :-\

Vanavond heb ik nog gauw zes asymmetrische schuiflasjes gemaakt en vier gewone.
Ik kwam erachter dat ik mijn BB's nu 1,5 à 2 mm lager moet hangen omdat de bielsdikte en het ballastbed van dit spoor lager is dan wat er voorheen lag. Op de overgang komen deze asymmetrische lasjes te liggen met de biels nog op de BB stijf tegen de bak aan. In het midden tussen de twee bakken in komen voorlopig schuiflasjes met Z-raillasjes, totdat ik wat mooiers kan vinden. Er is daar trouwens weinig ruimte om heen en weer te schuiven.

Henk is ondertussen mijn dak in elkaar aan het zetten. Maar dat is zaterdag nog niet af en dat geeft ook niet.
Ik hoop met een eenvoudige strip te kunnen bereiken dat het dak in het midden niet doorhangt.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2017, 09:33:11 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #25 Gepost op: 12 mei 2017, 22:20:29 »
De bak was vanavond rond 8 uur operationeel klaar en ik heb eindelijk een manier uitgevonden om met behoorlijke zekerheid met mijn 75W Weller bout de RVS rails op een PCB biels te kunnen solderen. Draadjes kunnen ook op die manier. Ik kan eraan trekken wat ik wil maar het komt niet los.
De rails van het hoofdspoor liggen nu op de bak en er hangen draadjes aan, waarvan de meeste aangesloten zijn. Er is nog wel een stukje van ca. 30 cm wat door de raillassen gevoed zal moeten worden. Hopelijk gaat dat goed. Mocht het toch problemen geven dan moeten maar we een noodvoorziening maken met een paar stukken verlengdraad. Alles is doorgemeten en het lijkt te werken.

De bak en 2 keerlussen incl. de poten, een stel brackets, 4 BB's, een puntbak en nog wat meer spul staan nu in de auto. Hij is zoals gewoonlijk tjokvol.
Nu nog even de overige dingen uitzoeken om de baan aan te sturen, en....o ja, ik moet ook nog een trein meenemen, bijna vergeten.....  :-\

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2017, 23:28:10 door St00mboy »

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #26 Gepost op: 12 mei 2017, 22:53:51 »
Goed gewerkt,  (y) ik ben benieuwd. Tot morgen!
Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #27 Gepost op: 12 mei 2017, 23:29:21 »
Er is niet veul te zien hoor.
Alleen een dubbele bak met railbedding en rails erop, meer niet.

Ik ben vooral blij dat ik nu die RVS rails kan solderen. Het vereist wat orde en netheid, maar dan lukt het prima. Vanmorgen was er toch weer een rail losgeschoten en toen dacht ik nog van: "Waar ben ik in godsnaam aan begonnen."
Maar ik wil gewoon weten hoe het kan werken, dat wel.
Er is ook nog iets anders; op sommige rails kreeg ik de lasjes niet geschoven, op andere weer wel. Ik ben een keer een uur of zo bezig geweest om uit te vinden hoe dat mogelijk is, maar ik heb het niet kunnen vinden met mijn +4 bril. Blijkbaar zit er een kleine tolerantie in het railprofiel. Ik heb dat opgelost door de nieuwe Peco raillasjes te gebruiken en die zien er nog mooier uit ook.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2017, 23:35:21 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #28 Gepost op: 13 mei 2017, 23:09:44 »
Hierbij een paar foto's van de bak en het geknutselde RVS spoor.

Klaar met knutselen, gisteravond om 20h00:


De bakovergang met spoor Z raillasjes tussen de twee bakken in:


en die met code 75 lasjes tussen de bak en de BB:


Doorkijkje vanuit de BB. Het spoor is moeilijk recht te krijgen. Dat komt doordat ze de "webbing" tussen de bielzen overal onderbroken hebben, waardoor elke biels vrij kan bewegen  :-\: Ter vergelijking: bij Peco code 75 zit hij om de 2 bielzen los.


Het sppor is wel recht te krijgen, maar een flauwe boog is niet gemakkelijk te realiseren. Ik moet er nog iets op bedenken met een buigzaam latje of zo.  ::)

Zelfde blik vanaf de andere BB:


De eerste bak gereed voor transport, de andere gaat er bovenop:


Vanmiddag in De Meern staat de bak in de BMB-baan van ruim 50 meter rijlengte. De "Clan Line" met 9 rijtuigen stormt met ca. 130 mph over het RVS.  :o:


Alle treinen hebben vandaag probleemloos over de bak gereden.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2017, 23:22:30 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #29 Gepost op: 15 mei 2017, 20:42:25 »
Op de een na laatste foto hierboven zie je de poten van mijn bak op wielen staan. Tot nu toe stonden ze net als bij iedereen altijd op stelpoten.
De nieuwe wielen zijn, met dank aan Richard (nighttrain1), in hoogte verstelbaar. Ik ben erg gecharmeerd van zijn idee van in hoogte verstelbare wielen.(y)
Er zitten Ikea wielen onder en die zijn ongeremd. De geremde zijn een heel stuk groter en ik vond ze te groot.
Dit vond ik mooie kleine wielen, ze zijn geschikt voor 25 kg:

Mijn bak weegt heus geen 150 kg hoor (hmmm, volgende keer wel een betere foto  >:().

Toen de 6 wielen vorige week nog onder alle drie de poten zaten vielen mij wel een paar zaken op.
Als ik aan het werk was en tegen de bak aanduwde, reed hij wel heel erg makkelijk bijna de werkplaats uit.  :o
Enne....als ik de 3e poot onder de tweede bak ook op wielen zet, dan kan die poot onderaan in feite zomaar wegrijden. Er moet dus een schoorlat aan deze poot komen net boven het wiel. Die zou er bij een stelpoot ook gekomen zijn, hoor, maar die stelpoot rijdt niet weg.
Bovendien kunnen de voorste poten op de ongeremde wielen ook enigszins bewegen. Dat is bij normaal gebruik vast niet errug, maar ik wil het gewoon liever niet.

Op wielen komt je bak wel een paar cm hoger te staan en dat willen we bij de BMB eigenlijk niet.
Ik dacht eigenlijk dat het wel kon, maar vorige keer in Haarlem tijdens het opbouwen van de baan bleek het inderdaad lastig, want dan moet je ineens alle poten van de andere bakken van de hele baan omhoog draaien. Toch maar weer gauw even de stelpoten eronder dus....  :-\
Enne.... er zijn ook deelnemers die (nog? ;)) geen wielen onder de bak willen. Eerst maar eens kijken of het wat is, en zo.....   ::)
Je ziet het, er zijn ook bezwaren.
Vanwege dit alles heb ik ze vóór de rijdag van afgelopen zaterdag toch maar weer onder de bak vandaan gehaald.

Maar ik zie er de voordelen van en heb er nu een paar weken op lopen broeden. Ik heb inmiddels een aantal oplossingen en één ervan heb ik vanmiddag onder mijn bakken geïnstalleerd en ik ben er blij mee.  :)

Ik heb vanmiddag eerst het hoogteverschil gemeten tussen onze stelpoten en deze wielen. Dat is ca. 4,5 cm.
Ik heb ook bedacht dat ik vooralsnog alleen wielen wil onder de achterste poten, want dan zijn de voorste nog gewoon even stabiel. Om de bak te verplaatsen til je even 2 poten aan de voorkant op en dan rijd je hem gewoon weg. Vanmiddag ging dat heel makkelijk, maar de bak weegt nu nog niet zwaar: hij is nog niet klaar en er zit nog geen dak op.
Ik heb eerst van de drie achterste poten van mijn bak 4,5 cm afgezaagd en er daarna de rampamoer op dezelfde manier weer ingedraaid. Het draadeind van het wiel heb ik in de rampamoer gedraaid en de poot bleek zowaar recht te staan, nadat ik zowel de stelpoot als het wiel in de laagste stand gedraaid had.  (y)
Daarna heb ik de bak opgesteld en de schoorlat naar de derde poot eronder gemaakt.
Hij staat nu als een huis met de bovenkant op ongeveer exact 1303 mm hoogte incl. het ballastbed.  ;)
En de hoogte is nog steeds verstelbaar, yippeeeh!  (y)
Ik ben van plan om dit voorlopig maar eens zo te laten zitten.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2017, 11:41:10 door St00mboy »