Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zolderbaan 2025 door Henk Veenstra
Vandaag om 13:19:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:59:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:22:48
Heroplage Artitec Plan W? door spoorfan
Vandaag om 12:21:58
booster vraag door AP3737
Vandaag om 12:17:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 11:55:05
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 11:54:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 11:53:40
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:28:28
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 11:24:40
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:55:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
Vandaag om 10:10:28
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:06:46
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:04:43
Wat was jullie allereerste loc? door Huup
Vandaag om 10:04:42
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Huup
Vandaag om 10:03:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 09:34:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Montanbahn
Vandaag om 09:29:00
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door V200-G2000
Vandaag om 09:27:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Montanbahn
Vandaag om 09:19:13
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 08:43:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:35:30
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 08:18:50
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MathynK
Vandaag om 07:29:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:57
Station Roodeschool door NS264
11 August 2025, 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 August 2025, 22:36:35
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 August 2025, 21:51:09
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
11 August 2025, 21:11:55
  

Auteur Topic: NS Intercity verliest wagon  (gelezen 8230 keer)

Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #30 Gepost op: 17 March 2017, 13:13:08 »
3 drukken tripleklep werkt als volgt:

STUURRERSSERVOIRDRUK werkt tegen TREINLEIDINGDRUK en REMCILINDERDRUK. Waarvan de stuurdruk kan zijn dmv lucht (5 bar) of een veer die dezelfde druk geeft. Mocht de druk van de treinleiding niet hetzelfde zijn als het stuur reservoir volgt er een remming. Een veergestuurde stuurreservoir is ook veel betrouwbaarder, omdat de kans op vaste remmen dan ook nihil is omdat de tegendruk ook altijd gelijk is, wat bij de luchtgestuurde reservoirs niet zo hoeft te zijn.

Als je vaste remmen hebt kan je deze afsluiten door de tripleklep van die wagon of draaistel af te sluiten en het remsysteem (stuur reservoir en remcilinder) te ontluchten. Betreffende wagon zal niet meer mee remmen totdat de tripleklep weer in dienst is.

Groet Remco
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

AdLoc

  • Tijdperk V-VI-Nederlands - Baanbouw Kleindrecht
  • Offline Offline
  • Berichten: 475
  • Esu-Roco-RockyRail-MCC Car system-LSmodels-Artitec
    • Kleindrecht
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #31 Gepost op: 17 March 2017, 16:09:18 »
Ik haak af...  ;D

Gr.
Ad
Ontkoppel je hersens op tijd!

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #32 Gepost op: 17 March 2017, 17:59:30 »
Dave, neem maar aan dat Thom weet hoe het zit. Als hij het niet goed zou weten zou hij kans lopen bij koppelen met de Mat'24 de remkranen op te blazen. Arjan is met diezelfde materie goed bekent. Jij leert hetgeen je nu nodig hebt voor je functie. De beiden andere heren kennen het remsysteem vanaf de toepassing op stoomlocomotieven.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4405
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #33 Gepost op: 17 March 2017, 18:16:30 »
Dave, neem maar aan dat Thom weet hoe het zit. Als hij het niet goed zou weten zou hij kans lopen bij koppelen met de Mat'24 de remkranen op te blazen. Arjan is met diezelfde materie goed bekent. Jij leert hetgeen je nu nodig hebt voor je functie. De beiden andere heren kennen het remsysteem vanaf de toepassing op stoomlocomotieven.

Het gaat ook over een DDZ, die rijden nu  ;D  ;)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

AB 7216

  • Online Online
  • Berichten: 1628
    • Dwangrail.nl
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #34 Gepost op: 17 March 2017, 18:23:37 »
En leg maar uit wat er dan anders aan is?

Deze opmerkingen kreeg ik vroeger van mijn mentor bij Nedtrain, en door het uitzoeken leer je het materieel en de techniek veel beter kennen.

Dus ?

Groeten Arjen

The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #35 Gepost op: 17 March 2017, 23:40:08 »
Ik heb nog een Luchtdrukrem van Ellenkamp liggen. Gebruiken jullie dat nog?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #36 Gepost op: 18 March 2017, 02:05:11 »
Die staat hier inderdaad wel in de boekenkast :)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9409
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #37 Gepost op: 18 March 2017, 02:37:32 »
Past die niet in een Smart  ??? :P

AB 7216

  • Online Online
  • Berichten: 1628
    • Dwangrail.nl
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #38 Gepost op: 18 March 2017, 07:18:27 »
Dat boek beschrijft wel alle remsystemen die de NS en haar voorgangers gebruiken.
Als je meer wilt weten over de remsystemen is dat boek goed leesvoer.

Staat dus ook hier in de kast  (y)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #39 Gepost op: 18 March 2017, 09:02:41 »
En anders gebruik je het opleidingsboekje Luchtdrukrem, dat is een uittreksel daarvan.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1419
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #40 Gepost op: 18 March 2017, 09:08:21 »
Ik lees nu wel een hoop gekissebis over de juiste remwerking maar onbeantwoord blijft de vraag: Hoe kon dit gebeuren.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #41 Gepost op: 18 March 2017, 09:13:00 »
Nee hoor Sobat, je ziet het goed. De tripleklep heet zo omdat er drie aansluitingen aan zitten: 1 naar de treinleiding, 1 naar het hulpreservoir, en 1 naar de remcylinder. Verder zal ik me niet in deze discussie mengen omdat er intussen wat varianten zijn ontstaan waar ik te weinig kennis van heb.
Klaas,
Niet helemaal waar. Triple is inderdaad 3, maar bedoeld zijn de standen van de klep. Losstand, remstand en afsluitstand. Zo heeft Ing. Ellekamp het mij verteld toen we samen onder Mat'24 zaten om een (snel)remprobleen op te lossen.
En inderdaad logisch, want hoe moet je de klep anders noemen bij een remsysteem met 4 drukken, zoals de WTL of KTL systemen in treinstellen? Die werken met 4 drukken, te weten: treinleidingdruk, vulleidingdruk, hulpreservoirdruk en remcilinderdruk.
« Laatst bewerkt op: 18 March 2017, 09:19:49 door Henk Boshuyzen »

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #42 Gepost op: 18 March 2017, 09:17:40 »
Ik lees nu wel een hoop gekissebis over de juiste remwerking maar onbeantwoord blijft de vraag: Hoe kon dit gebeuren.
Een gebroken gladde bout, een gebroken draadspindel, ga maar door.
Interne breuken in staal blijven moeilijk waarneembaar.
Aan de andere kant kan het ook een fout zijn geweest met koppelen. Iederen makt fouten. Hier is het goed zichtbaar in dit geval, achter een buro herstel je een fout makkelijker met blunderkalk.
Voor mij is veel belangrijker dat de systemen zelf ingegrepen hebben en de boel stilgezet hebben.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #43 Gepost op: 18 March 2017, 09:18:49 »
Zelf heb ik een spontane ontkoppeling meegemaakt op Hoofddorp Midden. Bleek later dat er een storing in de bekabeling gezeten te hebben. Ik heb toen 2x opnieuw gecombineerd, en na het uitzetten van de stuurstroom om weer om te gaan bouwen, ontkoppelde de boel weer. 1 stel aan het juk gezet en met het andere stel weer op pad gegaan. Stel wat achter bleef had de storing in de koppeldoos zitten.

In het geval van de topic starter lijkt het er op dat de linialen niet goed gezeten hebben, en dat het op een gegeven moment genoeg was en de mechanische koppeling liet los. BSI koppelingen zijn, maar dat is mijn mening, niet al te fijne koppelingen.
Groeten Joop, machinist Lls

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #44 Gepost op: 18 March 2017, 09:23:15 »
Ook scharfenbergs hebben hun eigenaardighden Joop. Bij de conventionele kun je goed zien of ze goed gekoppeld zijn, bij ICM moet je ook goed kijken of ze goed gekoppeld zijn