Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor- en tramweg parafernalia door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:53:57
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 00:40:53
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door Blausee-Mitholz
Vandaag om 00:07:29
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:02:02
Roco versus Lima uitzichtwagens Rheingold door Luc2000
17 November 2025, 23:55:06
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
17 November 2025, 23:38:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 November 2025, 23:25:24
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Bahn-AG
17 November 2025, 23:17:04
Het ontstaan van Trammenlandt door Robkop
17 November 2025, 23:08:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Frits Westers
17 November 2025, 23:06:10
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
17 November 2025, 23:04:59
Raadplaatje door Klaas Zondervan
17 November 2025, 22:55:21
Bahnstrecke 5867 door RobVille
17 November 2025, 22:53:52
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door reinderlf
17 November 2025, 22:50:15
Aachenau West door Silvolde
17 November 2025, 22:44:43
20 jaar BNLS jubileum door Robkop
17 November 2025, 22:37:25
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door RobVille
17 November 2025, 22:27:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 November 2025, 22:06:59
Zee. Land. door Huup
17 November 2025, 22:02:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door gdh
17 November 2025, 21:38:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
17 November 2025, 21:33:04
KADEE Digitale koppeling door Mark D.
17 November 2025, 21:29:51
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
17 November 2025, 21:20:41
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Mark D.
17 November 2025, 21:18:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
17 November 2025, 21:02:03
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 November 2025, 20:55:58
Sluitseinen REEtitec 1300 door Blausee-Mitholz
17 November 2025, 20:22:52
Line-up foto's van modellen door defender
17 November 2025, 20:07:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
17 November 2025, 20:06:17
De modeltreinen van Spoorijzer door defender
17 November 2025, 20:02:56
  

Auteur Topic: NS Intercity verliest wagon  (gelezen 8643 keer)

Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #30 Gepost op: 17 March 2017, 13:13:08 »
3 drukken tripleklep werkt als volgt:

STUURRERSSERVOIRDRUK werkt tegen TREINLEIDINGDRUK en REMCILINDERDRUK. Waarvan de stuurdruk kan zijn dmv lucht (5 bar) of een veer die dezelfde druk geeft. Mocht de druk van de treinleiding niet hetzelfde zijn als het stuur reservoir volgt er een remming. Een veergestuurde stuurreservoir is ook veel betrouwbaarder, omdat de kans op vaste remmen dan ook nihil is omdat de tegendruk ook altijd gelijk is, wat bij de luchtgestuurde reservoirs niet zo hoeft te zijn.

Als je vaste remmen hebt kan je deze afsluiten door de tripleklep van die wagon of draaistel af te sluiten en het remsysteem (stuur reservoir en remcilinder) te ontluchten. Betreffende wagon zal niet meer mee remmen totdat de tripleklep weer in dienst is.

Groet Remco
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

AdLoc

  • Tijdperk V-VI-Nederlands - Baanbouw Kleindrecht
  • Offline Offline
  • Berichten: 482
  • Esu-Roco-RockyRail-MCC Car system-LSmodels-Artitec
    • Kleindrecht
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #31 Gepost op: 17 March 2017, 16:09:18 »
Ik haak af...  ;D

Gr.
Ad
Ontkoppel je hersens op tijd!

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #32 Gepost op: 17 March 2017, 17:59:30 »
Dave, neem maar aan dat Thom weet hoe het zit. Als hij het niet goed zou weten zou hij kans lopen bij koppelen met de Mat'24 de remkranen op te blazen. Arjan is met diezelfde materie goed bekent. Jij leert hetgeen je nu nodig hebt voor je functie. De beiden andere heren kennen het remsysteem vanaf de toepassing op stoomlocomotieven.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4470
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #33 Gepost op: 17 March 2017, 18:16:30 »
Dave, neem maar aan dat Thom weet hoe het zit. Als hij het niet goed zou weten zou hij kans lopen bij koppelen met de Mat'24 de remkranen op te blazen. Arjan is met diezelfde materie goed bekent. Jij leert hetgeen je nu nodig hebt voor je functie. De beiden andere heren kennen het remsysteem vanaf de toepassing op stoomlocomotieven.

Het gaat ook over een DDZ, die rijden nu  ;D  ;)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
    • Dwangrail.nl
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #34 Gepost op: 17 March 2017, 18:23:37 »
En leg maar uit wat er dan anders aan is?

Deze opmerkingen kreeg ik vroeger van mijn mentor bij Nedtrain, en door het uitzoeken leer je het materieel en de techniek veel beter kennen.

Dus ?

Groeten Arjen

The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #35 Gepost op: 17 March 2017, 23:40:08 »
Ik heb nog een Luchtdrukrem van Ellenkamp liggen. Gebruiken jullie dat nog?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4077
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #36 Gepost op: 18 March 2017, 02:05:11 »
Die staat hier inderdaad wel in de boekenkast :)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9397
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #37 Gepost op: 18 March 2017, 02:37:32 »
Past die niet in een Smart  ??? :P

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
    • Dwangrail.nl
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #38 Gepost op: 18 March 2017, 07:18:27 »
Dat boek beschrijft wel alle remsystemen die de NS en haar voorgangers gebruiken.
Als je meer wilt weten over de remsystemen is dat boek goed leesvoer.

Staat dus ook hier in de kast  (y)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #39 Gepost op: 18 March 2017, 09:02:41 »
En anders gebruik je het opleidingsboekje Luchtdrukrem, dat is een uittreksel daarvan.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1423
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #40 Gepost op: 18 March 2017, 09:08:21 »
Ik lees nu wel een hoop gekissebis over de juiste remwerking maar onbeantwoord blijft de vraag: Hoe kon dit gebeuren.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #41 Gepost op: 18 March 2017, 09:13:00 »
Nee hoor Sobat, je ziet het goed. De tripleklep heet zo omdat er drie aansluitingen aan zitten: 1 naar de treinleiding, 1 naar het hulpreservoir, en 1 naar de remcylinder. Verder zal ik me niet in deze discussie mengen omdat er intussen wat varianten zijn ontstaan waar ik te weinig kennis van heb.
Klaas,
Niet helemaal waar. Triple is inderdaad 3, maar bedoeld zijn de standen van de klep. Losstand, remstand en afsluitstand. Zo heeft Ing. Ellekamp het mij verteld toen we samen onder Mat'24 zaten om een (snel)remprobleen op te lossen.
En inderdaad logisch, want hoe moet je de klep anders noemen bij een remsysteem met 4 drukken, zoals de WTL of KTL systemen in treinstellen? Die werken met 4 drukken, te weten: treinleidingdruk, vulleidingdruk, hulpreservoirdruk en remcilinderdruk.
« Laatst bewerkt op: 18 March 2017, 09:19:49 door Henk Boshuyzen »

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #42 Gepost op: 18 March 2017, 09:17:40 »
Ik lees nu wel een hoop gekissebis over de juiste remwerking maar onbeantwoord blijft de vraag: Hoe kon dit gebeuren.
Een gebroken gladde bout, een gebroken draadspindel, ga maar door.
Interne breuken in staal blijven moeilijk waarneembaar.
Aan de andere kant kan het ook een fout zijn geweest met koppelen. Iederen makt fouten. Hier is het goed zichtbaar in dit geval, achter een buro herstel je een fout makkelijker met blunderkalk.
Voor mij is veel belangrijker dat de systemen zelf ingegrepen hebben en de boel stilgezet hebben.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #43 Gepost op: 18 March 2017, 09:18:49 »
Zelf heb ik een spontane ontkoppeling meegemaakt op Hoofddorp Midden. Bleek later dat er een storing in de bekabeling gezeten te hebben. Ik heb toen 2x opnieuw gecombineerd, en na het uitzetten van de stuurstroom om weer om te gaan bouwen, ontkoppelde de boel weer. 1 stel aan het juk gezet en met het andere stel weer op pad gegaan. Stel wat achter bleef had de storing in de koppeldoos zitten.

In het geval van de topic starter lijkt het er op dat de linialen niet goed gezeten hebben, en dat het op een gegeven moment genoeg was en de mechanische koppeling liet los. BSI koppelingen zijn, maar dat is mijn mening, niet al te fijne koppelingen.
Groeten Joop, machinist Lls

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: NS Intercity verliest wagon
« Reactie #44 Gepost op: 18 March 2017, 09:23:15 »
Ook scharfenbergs hebben hun eigenaardighden Joop. Bij de conventionele kun je goed zien of ze goed gekoppeld zijn, bij ICM moet je ook goed kijken of ze goed gekoppeld zijn