Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 11:28:45
US diorama in H0 door MaraNCS
Vandaag om 11:27:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76  (gelezen 22203 keer)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #30 Gepost op: 04 mei 2017, 17:36:08 »
Leuk, maar toch wel jammer dat je de achterzijde niet doet. Die vind ik persoonlijk een stuk boeiender dan de voorzijde..

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #31 Gepost op: 04 mei 2017, 18:02:02 »
@Martin,

Het is nog niet gezegd dat ik de achterzijde niet doe. De extra gaten voor de vensters zijn zo gemaakt. Wel vraagt eea meer potdekselplaten uit de 3D printer. Maar die kunnen eventueel ook nog later worden aangebracht. Zaak is nu alle onderdelen goed te bematen  en te controleren. Dan kan er gesneden en gemonteerd worden.

Overigens moeten er her en der nog details worden toegevoegd.

Gr, Hans

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #32 Gepost op: 05 mei 2017, 06:46:47 »
Wanneer wordt hij nu eindelijk geprint, eigenlijk wil wel eens het resultaat zien ;D

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #33 Gepost op: 05 mei 2017, 18:04:53 »
@Joke,

Geduld is een schone zaak. Overigens wordt de molen maar gedeeltelijk geprint.
De meeste onderdelen worden gesneden met een laser of met een snijplotter.

Uiteraard heb ik een part als STL-file ge-upload naar Shapeways om een idee te krijgen wat de kosten zijn. Het grote voordeel daarvan is dat het bestand beoordeeld wordt op maakbaarheid en ontwerpfouten. Ook krijg je een goed beeld van de verschillende materiaal-opties en de kosten daarvan.



In nylon (Strong & Flexible Plastic) kost dit part ongeveer 8,- euro. Voor alle potdekselonderdelen zal het uitkomen op ongeveer 50,- euro.

Nu is het niet perse nodig om de potdeksel onderdelen in nylon te printen. Daarom ben ik eens gaan neuzen bij een minder bekend alternatief: https://www.3dhubs.com

In dit netwerk kan iedereen met een 3D printer zijn of haar diensten aanbieden. Je lift dus als het ware mee met een mede-hobbyist, zonder zelf een printer te hoeven aanschaffen. Ik heb er een gevonden vlak bij mijn huis. En het potdekseltje wordt geprint in FDM voor slechts 1,85 euro. Maandag klaar. :)

Via 3dhubs kun je in contact komen met mensen die printen in FDM, SLA of in SLS. Keus genoeg, maar let op... er zijn erg grote prijsverschillen. Wat dacht je van 1.000 BRP voor hetzelfde onderdeel bij een meneer uit Engeland. Wordt dan wel gratis thuisgestuurd. Hahaha.

Gr, Hans

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #34 Gepost op: 05 mei 2017, 18:36:36 »
Ok, je pakt clapboard siding van Evergreen, je snijd er 2 gaten uit en lijmt er een stripje styreen aan.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #35 Gepost op: 05 mei 2017, 19:05:54 »
Uh ja, dat kan ook... voor vlakke delen dan.

Dit is echter wat lastiger:



Maar er is een ander bezwaar. Als je een leverancier van Evergreen materiaal kunt vinden op loop- of fietsafstand van je huis, ben je spekkoper. Helaas is dat voor veel hobbyisten niet het geval. Bij mij in de buurt kan ik ze in ieder geval niet meer vinden.

Gr, Hans

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #36 Gepost op: 05 mei 2017, 19:34:52 »
Dat geldt ook voor je 3D print gebeuren. Dus even googlen, bestellen en verzenden.

Wat betreft je "moeilijke" onderdeel. Je doet vooral moeilijk, want wat is hier moeilijk aan? Met autoCAD maak je een sjabloon, die breng je over op styreen met de thinner methode, of je plakt met pritt stift het uit papier uitgeknipte sjabloon op de clapboard en snijdt het op maat. Dat andere deel zijn wederom 2 stripjes en een plaatje vlak styreen. Je maakt ze eigenlijk net zoals je ze in 3D construeert.

Het gaat mij niks aan, hoe je iets bouwt natuurlijk. Ik gebruik zelf ook 3D print en wil daar nog wel eens in doorslaan, maar ik probeer me te beperken tot de moeilijke ornamenten. Geprofileerde raamomlijstingen en dergelijke.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #37 Gepost op: 05 mei 2017, 20:13:58 »
Nee, daar is inderdaad helemaal niets moeilijks aan. Dat heb ik ook niet gezegd.

Maar het is niet even een plaatje pakken en er twee gaten in maken. Eerlijk gezegd, vind ik jouw aanpak wat omslachtiger. Zeker als je met CAD een sjabloon maakt. In dezelfde tijd - en gemak - maak ik een volledig part. Moet ik er overigens wel bij zeggen dat het in mijn omgeving wel heel goed gesteld is met de bereikbaarheid van lasersnij- of 3D printmachines. Vrijwel allemaal op (bijna) loopafstand.

Zoals je al zegt, ieder heeft zijn eigen voorkeur qua bouwmethode. Gelukkig maar ...

Gr, Hans

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #38 Gepost op: 05 mei 2017, 20:28:08 »
Om een onderdeel te maken, misschien, maar je moet natuurlijk dan alle onderdelen maken. Waar het 3D tekenen wel verdraaid handig voor is, is dat je meteen weet dat het gaat passen zo.

Maar ga gerust verder, ik ben benieuwd wat eruit komt.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #39 Gepost op: 06 mei 2017, 10:50:22 »
Hans, ik heb ook zo hier en daar mijn vraagtekens bij de gekozen werkwijze/methode.
Ik blijf het wel volgen.

Groet Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #40 Gepost op: 06 mei 2017, 12:37:47 »
Ik zie dit meer als een "how-to" met betrekking tot onshape dan als een vaste methode hoe het zou moeten. Dus meer als uitleg over een programma. Wel goed dat je het laat zien zo Hans.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk


Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #41 Gepost op: 06 mei 2017, 16:32:08 »
@Edsko,

Je slaat de spijker op z'n kop. Zie opmerking in de opening van deze draad.

Naast het verkennen van de (on-)mogelijkheden van het wel zeer uitgebreide Onshape.com, probeer ik het ontwikkelwerk zo uit te voeren dat anderen het ook kunnen oppakken. Uiteraard komen in deze draad niet alle tips en trucs aan bod. Inmiddels heb ik een aantal workshops mogen verzorgen waarin e.e.a. wel aan bod komt. De eerste deelnemers zijn verrast over de vele mogelijkheden, en vooral over de lage instapdrempel. In juni worden er overigens een aantal workshops gepland onder auspiciën van de Nederlands Vereniging van Modelbouwers. Een in Eindhoven en een in Utrecht/De Meern.

Over de gehanteerde methode kun je discussiëren, daar heeft iedere modelbouwer wel zijn eigen mening en eigen voorkeur in. Vanuit het perspectief van Onshape.com maakt dat echter weinig uit. Of je het object nu samenstelt uit styreenplaten, karton, MDF, acryl of volledig in 3D laat uitprinten, in alle gevallen ga je uit van hetzelfde basisontwerp.

Wil je met evergreen materiaal aan de gang, kun je het ontwerp uitprinten als bouwtekening. En snij je met een X-acto mesje de stukjes uit naar het voorbeeld. Wil je de onderdelen machinaal snijden met een plotter, frees of laser dan genereer je de daarvoor noodzakelijke bestanden. Wil je delen in 3D laten printen dan maak je .STL bestanden aan.

Zelf kies ik voor het maken van bouw casco's in MDF van 2mm. Deze worden aan de achterzijde voorzien van een laag doorschijnend acryl, en aan de voorzijde voorzien van surfaces. Elders op het forum heb ik laten zien, hoe je op deze manier eenvoudig een aardig muurtje kunt samenstellen:



Omdat ik sinds kort voor het EMV Scholenproject kan werken met een Cameo 3 snijplotter, wil ik de gebruikelijke surfaces vervangen door de steenpapier prints die ik van Ronald Visser heb gekregen. Een methode die overigens in de UK heel gebruikelijk is.

Een belangrijk punt bij mijn methode is de passing van de verschillende onderdelen. Om e.e.a. te controleren, heb ik van alle parts die gezamenlijk de voorkant van de molen vormen, een .DXF snijbestand aangemaakt. Dat kan standaard binnen Onshape.com



Om de passing te controleren heb ik deze .DXF bestanden (in verschillende kleuren) over elkaar heen gelegd. Dat heb ik overigens in Autodesk gedaan, omdat Onshape.com (nog) geen mogelijkheid heeft om lijnen in verschillende kleuren aan te maken. Heb je geen Autodesk dan zijn er verschillende alternatieven om dat te doen.

Het klopt allemaal precies, dus die voorkant kan nu gemaakt worden. Van de week maar eens wat MDF gaan regelen.

Gr, Hans



Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #42 Gepost op: 17 mei 2017, 23:13:49 »
Door drukte met het EMV Scholenproject "Kijken, Spelen, Leren ... en Maken 2017" blijven mijn eigen bouwsels even liggen.
Maar vandaag kon ik er toch weer wat aan doen.

Allereerst is één van de potdeksel wandbekledingen geprint.
Zo'n 3D printer doet er wel een behoorlijke lange tijd over. Er is gewerkt met een Ultimaker 2+


Klik voor een filmpje op het plaatje hierboven, of op deze link:
https://youtu.be/DSlWyu4iDfI

Hieronder zie je het resultaat:



Na het wegsnijden van de overtollige delen, kon het potdeksel deeltje gespoten worden.
Gelukkig scheen hier een prettig zonnetje. Het was zelfs 300 vandaag. :)
Het muurdeeltje is drie keer bespoten.



En nu we toch bezig waren, heb ik van de voorwand de steunplaat uit Acryl, en de basisplaat uit 2mm MDF gesneden.



Al bij al wordt de watermolen een flinke jongen.

Gr, Hans


Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #43 Gepost op: 18 mei 2017, 15:11:50 »
Zo, vandaag een gaatje gevonden om de eerste assemblage uit te voeren.
Allereerst heb ik de zijkanten van het MDF deel afgekant.
Bij de EMV hebben we hiervoor een speciaal gereedschap.
Je kunt in minder dan een minuut een hoek van 450 maken.



Daarna heb ik de randen van de vensters groen gemaakt.
Het komt niet zo precies, want de plaat wordt bekleed met verschillende materialen.



Linksboven wordt het in 3D geprinte potdeksel deel bevestigd. En onderaan twee delen met een Silhouette Cameo uitgesneden muurpatroontjes. Hiervoor heb ik steentjespapier gebruikt van Modelbouwvisser. Bij dat laatste had ik wel een issue. Het .DXF bestand werd met een verkeerde maatvoering ingelezen. Ik moest dus uitvogelen hoe ik de tekening in het Silhouette Studio op de juiste wijze kon verschalen. Eén telefoontje naar BNLS-maatje Jan Bouwman bracht echter uitkomst. ;) 



Gr, Hans

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #44 Gepost op: 18 mei 2017, 19:54:16 »
Graag gedaan  ;D
Ziet er leuk uit, met al die verschillende bouwwijzen. Goed demo project!
Bye
Jan
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains