Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76  (gelezen 22217 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Gepost op: 05 maart 2017, 16:32:53 »
Pixton Hill Mill 1:76

Op verzoek van enkele gebruikers van dit forum wil ik de (on)mogelijkheden van Onshape.com uitleggen door stap voor stap een model te ontwerpen.

Deze keer ga ik mijn tanden zetten in een klassieker: De Pixton Hill Watermill van Iain Rice. Een en ander staat beschreven in Plastic Structure Kits, making the most of the Wills scenic series (1988). Maar ik ga het model in "Parts" ontwerpen in Onshape.com en vervolgens digitaal assembleren in de "Assembly". De Parts zullen met een lasercutter gesneden worden uit plaatmaterialen. Mijn versie wordt overigens een vereenvoudigde versie. De naar achter uitgebouwde vleugel met uitbouw laat ik namelijk vervallen.



De zichtbare delen van het bouwwerk zijn grotendeels gemaakt van witgeschilderde planken. Die zijn goed na te maken uit dun fineerplaat. Enkele deurpanelen, goten en regenpijpen alsmede de ronde pannen op het dak lijken makkelijker te realiseren in 3D prints.



Hier de exploded view van het object. Onderaan bakstenen als stevig fundament, met de onderdoorgang voor het water. Het waterrad bevindt zich derhalve in de watermolen. De uitbouw op het dak herbergt een takelwerk. Een uitdaging... zakken meel die op en neer getakeld kunnen worden. Lijkt me wel leuk. Het dak wordt overigens voorzien van "Tudor Tiles" in diverse rode tinten.



Ik ga de watermolen in Onshape.com ontwerpen als public document. Iedereen met een (vrij) account op Onshape kan dit document daar zien én kopiëren voor eigen gebruik (en indien gewenst aanpassen naar eigen inzicht).

Gr, Hans

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #1 Gepost op: 05 maart 2017, 18:14:30 »
Leuk project Hans, ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat, maar vooral ook naar de de aanpak.

Sierd Jan

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #2 Gepost op: 06 maart 2017, 01:33:08 »
@Sierd Jan,

Dat doe ik natuurlijk graag. Ik leg hieronder in een aantal stappen uit, hoe ik het eerste "Part" ontwerp.


Stap 01.



Ik begin met de voorgevel.
Om gevoel voor verhoudingen te krijgen, open ik een hulp document Scale. Hierin importeer ik de foto van de voorgevel.
Op die foto teken ik een aantal lijnen: 13,1mm (1m), 26,2mm (2m), 39,3mm (3m), 52,4mm (4m) en 65,5mm (5m). Ook neem ik de maat van de menselijke figuurtjes. In dit geval 24,7mm = 1,88m.

Stap 02.



Vervolgens open ik een "Public" ontwerp document, dat ik in dit geval Pixton Hill Mill 1:76 heb genoemd. Onder deze naam is het door iedereen met een (gratis) onshape account in te zien. Je ziet hier de zogenaamde Edit-mode (=invoerscherm). In het ontwerp-sketch gebruik ik de verkregen meetwaarden aan de hand van de geïmporteerde foto.

Stap 03.



Als je de sketch accepteert, is het beeld wat rustiger. De verschillende maten zijn nu niet meer zichtbaar. Het is nu een 2D tekening.

Stap 04.



Omdat we ook een virtuele montage gaan maken, gaan we het materiaal een dikte geven van 2mm. Ook geef ik het part een passend kleurtje. In dit geval beige, omdat ik dit deel uit MDF-plaat ga laseren. Met behulp van de dobbelsteen rechtsboven, kun je het part van verschillende kanten bekijken.

Gr, Hans

 

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #3 Gepost op: 06 maart 2017, 10:56:13 »
Begrijp ik het goed dat onshape gratis is voor nietcommerciele gebruikers?
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #4 Gepost op: 06 maart 2017, 11:00:57 »
Inderdaad. De enige restrictie is dat voor een free-user alle documenten openbaar zijn. Dus geen privé ontwerpen. Lijkt mij voor hobbyisten een niet al te groot bezwaar, tenzij je aan een wedstrijd meedoet of zo.
Het pakket is echt de moeite waard!
Bye
Jan

O ja, 'openbaar' wil niet zeggen dat iedereen zo maar jouw ontwerp kan veranderen. Maar wel inzien en kopieren.
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2017, 11:05:56 door Jan Bouwman. Reden: Laatste alinea toegevoegd. »
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #5 Gepost op: 06 maart 2017, 12:54:07 »
Stap 05.

Ik heb al verteld dat Onshape.com werkt met parts en assemblies. De laatste kunnen ook weer gecombineerd worden. En dat wil ik hier even laten zien. Ik heb een assembly gemaakt van de voorgevel. Hiervoor heb ik het part uit stap 04. gecombineerd met enkele nieuwe parts, de surfaces met een metselpatroon. Deze surfaces zijn 0,3mm dik.



Om deze parts te maken, heb ik dezelfde maatschets gebruikt als in stap 02. Alleen heb ik hier andere delen dikker gemaakt (=extruderen). Deze assembly is nog niet gereed natuurlijk. Kozijnen, deuren, diverse luiken en de uitbouw voor het takelwerk moeten nog worden toegevoegd. En - heel belangrijk voor de "look-and-feel" het toevoegen van de witte planken.

Over de planken zelf... Er zijn meerdere mogelijkheden om een plankenwand te maken.



Om het mezelf niet al te moeilijk te maken, kies ik voor type C.

Gr, Hans 

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #6 Gepost op: 06 maart 2017, 16:46:03 »
Het voorbeeld plaatje is duidelijk planktype A. Mocht je dat nog overwegen.

Werner

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #7 Gepost op: 07 maart 2017, 00:21:16 »
Het voorbeeld plaatje is duidelijk planktype A. Mocht je dat nog overwegen.

@Werner,

Als je naar de exploded view kijkt, heb je gelijk. Als ik naar de verschillende foto's kijk, is gewerkt met keuze C.
Maar het maakt niet zoveel uit. Ik houd me deze keer bij mijn keuze. Nabouwers kunnen dit naar eigen inzichten aanpassen.

@Huibert,

Als je een Public Document opent in Onshape, kun je er een kopie van maken onder een andere naam. In dát document kun je zoveel veranderen als je zelf wilt. Probeer het gewoon maar eens uit.  :)

Nu weer even naar het model van de Pinxton Hill Mill.

Stap 06.

Er zijn vier verschillende manieren om een gelaserd model te monteren.



a. Met zwaluwstaarten. Deze wordt het meest toegepast door de modelspoorfabrikanten.
b. De koude las. Deze heb ik gebruikt bij het model van de wachterswoning.
c. Met een koppel latje. Niet erg handig, maar bovenal mechanisch niet erg stevig.
d. Met een afgeschuind vlak (afkanting)

Omdat we bij de EMV een apparaatje hebben ontwikkeld waarmee je makkelijk een plaat kunt afkanten, heb ik daar voor gekozen. In Onshape.com kun je zo'n afkanting ook zichtbaar maken.



Verder heb ik al weer wat meer Parts klaar. Hieronder zie je de voorlopige Assembly van de voorgevel.



Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #8 Gepost op: 08 maart 2017, 17:58:29 »
Vandaag weer wat verder gegaan met de voorgevel. Ik heb verschillende parts toegevoegd. Een doorzichtige acrylplaat van 5mm aan de achterzijde, en alle kozijnen, ramen en vensterbanken. De brede garagedeur is nog niet klaar. Dit wordt een 3D part met planken en scharnieren. De twee andere deuren in het middendeel en het dakraampje bovenin ontbreken nog; evenals de dakgoten en de regenpijp.

Hieronder het voorlopige resultaat. Zoals je ziet nu in perspectief getoond.



Hieronder een detail van de vensters.



Ten opzichte van eerdere plaatjes, zijn een aantal maten aangepast. Verander je een Part, dan wordt dit in de Assembly ook onmiddellijk aangepast. De basisplaat was in MDF-kleur, deze is nu groen. In werkelijkheid hoef je alleen de zichtbare (niet door andere parts bedekte) delen groen te maken - dat zijn de kozijnen.

Gr, Hans

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #9 Gepost op: 08 maart 2017, 18:03:24 »
De planken zitten in het echt gepotdekseld.
Als je dat in model niet doet blijf je dat altijd zien.
Mijn modellers license heb je, maar ik zou het anders doen.
Een prefab geraamte en dan strookjes karton potdekselen.

Kost tijd, ja.
Wordt wel mooier.
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #10 Gepost op: 08 maart 2017, 18:13:33 »
@Hendrik Jan,

In het echt kan ik inderdaad potdekselen. In het virtuele model maakt het - in tijd - wel een enorm verschil of ik een gegraveerde plaat gebruik, of losse (en gekantelde) planken. Die zelfkastijding bespaar ik me.  :)

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #11 Gepost op: 09 maart 2017, 13:23:43 »
Naar aanleiding van de opmerking van Hendrik Jan, en eerder van Werner en Sierd Jan, heb ik een methode gevonden om gemakkelijk gepotdekselde houten wanddelen te kunnen maken. Deze worden uit één stuk in 3D geprint. De vensterbanken worden in dit geval meegeprint.



Overigens weer een voordeel van het gebruik van Onshape.com
Het oude wanddeel met "platte"planken, is in de Assembly vervangen door de nieuwe versie.

Gr, Hans

 

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #12 Gepost op: 09 maart 2017, 15:02:09 »
Zo ziet het er veel beter uit, Hans.  (y)

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #13 Gepost op: 09 maart 2017, 16:56:42 »
@Leen,

 :) Jij mag het binnenkort ook proberen. Mogelijke data heb ik vandaag doorgekregen.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #14 Gepost op: 09 maart 2017, 18:24:08 »
Ik hoor het graag.  (y)

Leen.