Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 19:41:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:40:20
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:40:15
PB models: koplopers (voorbespreking) door SvenW
Vandaag om 19:35:09
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:32:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:30:54
pantograaf vastzetten door zofman
Vandaag om 19:21:17
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:16:22
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Miniature Holland
Vandaag om 19:09:31
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:50:21
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
Vandaag om 18:48:42
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
Vandaag om 18:34:41
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
Vandaag om 18:21:52
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 18:00:04
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 17:56:24
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door aad52
Vandaag om 17:19:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:03:29
Configureren GCA50/GCA50a door Gijs
Vandaag om 15:35:03
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:34:23
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 14:20:22
Zillertalbahn door Overet
Vandaag om 11:34:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:16:48
US diorama in H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:08:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:07:17
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:04:43
RhB H0m, Albulisch door Eric v C
Vandaag om 10:56:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:44:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 00:36:13

Auteur Topic: wissel schakelen  (gelezen 4662 keer)

Marco1

• Offline Offline
wissel schakelen
« Gepost op: 02 December 2007, 10:17:32 »
Ik heb een wisseldecoder van Ldt, type S-DEC-4-DC
Als ik een wissel wil schakelen via mijn Twin-center gaat de wissel niet om.
Ik heb de boel al een paar ingeleerd en dan gaat het enkele keren goed maar daarna niet meer.
Het gaat hier om Fl** wissels. In het display van het TC schakelt de wissel wel.
De wisselsecoder wordt aangestuurt via een externe trafo.
Kan de trafo te zwak zijn? Is maar een oude van een Hema beginnerssetje?!
« Laatst bewerkt op: 02 December 2007, 10:25:16 door railho »

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: wissel schakelen
« Reactie #1 Gepost op: 02 December 2007, 14:06:33 »
Als je dat zeker wil wete of het aan je trafo ligt, sluit de decoder dan gewoon aan op de digitale spanning. Dan heb je zeker voldoende power.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

N-rijder

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Fleischmann, N-spoor, TwinCenter, DCC
« Reactie #2 Gepost op: 10 December 2007, 18:25:02 »
Ik heb een identiek probleem. Ik heb ongeveer 40 fleischmann wissels aangesloten op de twin-center. De decoders heb ik hierbij via een aparte stroomlus aangesloten op de twin-center (dus niet vanaf de rails).

Ik ben begonnen met Viessman DCC magnetschaltdecoders, maar deze gaven op bijna alle wissels problemen bij het schakelen. Vervolgens overgestapt op LDT, en dit ging een stuk beter maar heb nog steeds problemen met een aantal wissels. Plus, ik heb weinig vertrouwen dat de wissels die het nu goed doen, het in de toekomst ook goed blijven doen.

Heb van alles geprobeerd, omwisselen van de magneetschakelaars met andere wissels die wel goed werken, verplaatsen van wissels op een Decoder (uitgang) van een wissel die het wel goed doet, kortere en dunnere stroomdraad naar de decoders, etc.etc. Het probleem is en blijft hardnekkig......!!   ???

Het is mij (en de winkel van aanschaf) niet duidelijk of het in de wissels, magneetschakelaars, aansluitingen, decoders, twin-center, of.......ergens anders zit. Bij de fleischmann importeur is het geen bekend probleem ???
Sta nu op het punt om de twin-center naar de importeur te sturen om deze na te laten kijken, maar heb hier geen goed gevoel bij.

Wie heeft voor mij de gouden tip ?

M.vr.gr.
Peter.

Alle begin is moeilijk.....maar de aanhouder wint !

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #3 Gepost op: 10 December 2007, 18:31:20 »
Uitgangsspanning van de TC staat misschien op 'N', terwijl de Fleischmann wisselaandrijvingen echt wel de volle 'H0' mep nodig hebben ??

Grtzz,

Karst

wikumodelbouw

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 10 December 2007, 19:26:12 »
Hoi,

Zou het niet de eindafschakeling van de wissel zijn.!!
Deze is eventueel door te verbinden maar dan moet de wissel wel bediend worden doormiddel van een puls, mocht er toch langere tijd spanning op de wissel blijven staan dan zal de spoel het toch begeven.

wilbert

John van Staaijeren

• Offline Offline
  • DSD
    • Baanplan Middelpunt
« Reactie #5 Gepost op: 10 December 2007, 19:47:04 »
Ik weet niet of het helemaal het probleem is wat ik ook ondervonden heb, maar kijk ook eens naar dit draadje:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=1229.msg115605
n-spoor, Intellibox / ESU ECoS / SPROG3 en Koploper / iTrain 5.x met ArCoMoRa DCCNext, Mardec, ArLoco / RoSoft MDD, L.Net s88SD16-n

N-rijder

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 17 December 2007, 17:05:50 »
Bedankt voor jullie suggesties.

Ik had de TwinCenter inderdaad eerst op N staan maar had deze inmiddels weer op H0 teruggezet omdat ik geen verschil ervaarde tussen beide instellingen en deze inderdaad de meeste spaning afgeeft. Echter zonder resultaat.

De 'link' lijkt heel erg op mijn probleem, n.l. "te weinig power".  Tevens goed gevoel dat ik niet de enige ben met dit probleem.

Ik ga het eerst proberen m.b.v. een aparte transformator voor de voeding van de decoders ipv ook via de TC. Mocht dit niet lukken zal ik een (Viessmann) Power-module aanschaffen en deze eens proberen met de Viessmann en LDT decoders. Zal mijn bevindingen hier posten, ik hoop met positief resultaat.

Gr, Peter.

John van Staaijeren

• Offline Offline
  • DSD
    • Baanplan Middelpunt
« Reactie #7 Gepost op: 17 December 2007, 18:49:55 »
Peter,

Je kunt je pogingen met de Viessmann Power Module besparen. Dit heeft geen enkele zin. Ook ik heb dit al geprobeerd en zonder verbeteringen.

Het probleem blijft de stroombegrenzing in de Viessmann decoders. Deze zorgen ervoor dat de puls die de wissels moet schakelen te kort is, zodat er geen genoeg vermogen ontwikkeld wordt om de wisselspoel werkelijk te schakelen.
Bij mij leverde de Intellibox, maar ook de ECoS genoeg spanning om de "soepele"wissels te schakelen. Echter die wissels die mechanisch iets meer kracht nodig hebben, daarbij werkt het dus niet. Alleen na het aanpassen van de weestand in de stroombegrenzing schakelt alles direct.

Verder heeft de eindafschakeling in de Minitrix wissels geen invloed, deze komt nog niet eens aan de beurt omdat de wissel eenvoudig weg nog niet eens geschakeld is.

John
n-spoor, Intellibox / ESU ECoS / SPROG3 en Koploper / iTrain 5.x met ArCoMoRa DCCNext, Mardec, ArLoco / RoSoft MDD, L.Net s88SD16-n

N-rijder

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 24 December 2007, 12:13:10 »
Het lijkt erop dat mijn probleem is opgelost.  ;D

Ik heb, in plaats van de TwinCenter voor de voeding van de decoders (Viessmann) te gebruiken, hiervoor een aparte aansluiting germaakt naar mijn Fleischmann transformator (MSF-trafo 6735, gelijkstroom 14V/7,5VA). Nu schakelen mijn probleemwissels, waaronder ook de kruiswissel, wel goed.

In de aansluitingsinstructies van de decoder wordt wel geadviseerd om voor de voeding gebruik te maken van een aparte trafo en niet van de TwinCenter, maar "ons ben zúnnig in de hoeveelheid bekabeling" en heb hiervoor natuurlijk toch de TC aansluiting gebruikt :-| 

Ik had intussen ook de power module aangeschaft (je weet maar nooit), maar deze heb ik niet eens nodig gehad, en kan dus weer terug naar de winkel.

Op naar de volgende uitdaging.......!

Bedankt,
Peter.

Paul Delcour

• Offline Offline
  • Britain rules the rails...
    • Attic Junction
« Reactie #9 Gepost op: 09 February 2008, 20:54:44 »
Hallo,

heb net een Viessmann 5211 aangesloten op Piko wisselaandrijvingen. Dit schakelt heel slecht. Ik moet tot 4 keer dezelfde kant schakelen om de wissel om te krijgen. De wissel aansluiten rechtstreeks op een trafo geeft een hele krachtige directe omschakeling. Gedachte: de soanning is te laag of de schakeltijd is te kort. Op de Intellibox en in Koploper de schakeltijd flink verlengd, maar dat helpt niet. Beperkt de Viessmann de schakeltijd? Openmaken en een weerstand veranderen? Welke weerstand en welke waarde moet het worden? Zijn er tekeningen?

Sorry voor de vragen, maar ik ben beslist geen elektronicus.

Dank

:-)

Paul Delcour
Attic Junction • www.train.delcour.org

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #10 Gepost op: 09 February 2008, 21:06:38 »
Hoi Paul,

Waarschijnlijk beste oplossing is 5211 retour afzender te doen en een Uhlenbrock decoder te gebruiken.

Ben zelf tijden aan het prutsen geweest met extra elco en andere weerstanden. Deze twee producten lusten elkaar niet echt...

Grtzz,

Karst

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #11 Gepost op: 09 February 2008, 21:08:59 »
Paul, op mijn website staat het inwendig schema van de 5211.
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/viessmann5211.html

Daarin zit een stroombegrenzingsschakeling, bestaande uit R13/R15/R16/T9. Die begrenst de stroom op 2A. Maar ik zou daar niet aan sleutelen. Die schakeling dient ervoor om de uitgangstransistors te beschermen.

De meest voor de hand liggende verklaring voor je probleem is dat de wisselspoelen te veel stroom trekken. Kun je de spoelweerstand eens meten?  (of iemand anders die deze wisselaandrijvingen heeft)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Paul Delcour

• Offline Offline
    • Attic Junction
« Reactie #12 Gepost op: 09 February 2008, 21:54:22 »
Heb ondertussen de Lenz 11150 en de Uhlenbrock 63410 ontdekt. Wow! Da's andere koek. De Uhlenbrock spreekt me het meest aan: meer veelzijdigheid dan ik zou kunnen bedenken. De Viessmann was een startidee van mijn winkelier. Niet slecht, maar inderdaad met de Piko's werkt het niet goed. Iemand geïnteresseerd?

O ja, hoe meet je de spoelweerstand? Ik weet vrijwel van niets qua elektronica.

Paul Delcour

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #13 Gepost op: 09 February 2008, 22:47:37 »
Heb ondertussen de Lenz 11150 en de Uhlenbrock 63410 ontdekt. Wow! Da's andere koek.
Wat bedoel je met "ontdekt"? Heb je ze al geprobeerd? Of alleen maar informatie over gezien? Wisseldecoders doen allemaal eigenlijk hetzelfde: gedurende een bepaalde tijd spanning op de wisselspoel zetten. Dus een andere decoder zal je alleen maar helpen als die wezenlijk meer stroom kan leveren. Als ze dat niet kunnen, dan helpt het je niet, ook al zijn ze nog zo veelzijdig.

Citaat
O ja, hoe meet je de spoelweerstand?
Met een universeelmeter op de stand ohms meten.
Maar ik had al zo'n flauw vermoeden dat je daar geen kaas van had gegeten, daarom deed ik de suggestie dat iemand anders het zou meten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Paul Delcour

• Offline Offline
    • Attic Junction
« Reactie #14 Gepost op: 10 February 2008, 12:31:38 »
In de handleiding staat dat Minitrix wissels een 5,6 Ohm 1/4 W behoeven ivm teveel stroom trekken. Kan ik proberen als heb ik zo'n weerstand niet liggen.
Dus jij denkt dat de schakeltijd er niks mee te maken heeft? Iemand anders meldde dat ook al. Dan hangt het van de weerstand af of dat werkt.

Ik heb geprobeerd via de twee draadjes waarmee je schakelt de weerstand te meten, maar de meter geeft niks aan, blijft braaf op '1' staan.

Paul